Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 (myös e32 ?) Takapyörän laakerin vaihto-ohje * kuvilla *

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • o.k
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 10
    • suomi

    E34 (myös e32 ?) Takapyörän laakerin vaihto-ohje * kuvilla *

    E34 (myös e32 ?) Takapyörän laakerin vaihto-ohje * kuvilla * EDIT 2017: Photobucket on näköjään alkanut vetää natsilinjaa ja vaatii sikahintoja kuvista kolmannen osapuolen uploadaamiseen, eli kuvat ei näy enää.. mutta klikatkaa hiiren toisella noita ilmoituksia, missä kuva ennen oli ja valitkaa "Avaa kuva uudessa välilehdessä" (chrome) tai "Näytä kuva" (firefox) niin ainakin tätä viestiä kirjoittaessani kuva tulee vielä näkyviin.


    Tästä aiheesta on jo ollut jotain mutta itse ainakin oon sen verran tyhmä ja homma on sen verta tympeä että itse ainakin eka puolta työstäessä oisin kaivannut perusteellisempia ohjeita varsinkin kun en koskaan aiemmin laakeria ole vaihtanut mihinkään autoon Vaikka jotain ohjeita löytyi, tarvitsi monta työvaihetta opetella kantapään kautta ja toivon että näillä ohjeilla aukenis homma jollekkin tee-se-itse miehelle edes vähän selkeämmin ja välttyis niiltä suurimmilta raivareilta.


    Mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, sopii nämä ohjeet myös e32 7-sarjalaiseen. Korjatkoon joku jos ei asia ole näin.


    Hommassa on käytetty omavalmisteista ulosvetäjä/prässi erikoistyökalua. On olemassa tehdasvalmisteisiakin, mutta käsitykseni mukaan maksaa useita satkuja. Ohjeista ja kuvista selviää minkälaisia ja minkäkokoisia kappaleita tarvitsee ulosvetäjän rakennukseen. Jos kuitenkin haluaa tehdä homman ilman ulosvetäjää, tsekkaa näitä ohjeita: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92544


    Hommassa käytetyt laakerit on SKF:n tuotantoa. n. 30 euroa sarja johon kuuluu 1 laakeri, 1 sokka ja 2 erikokoista lukitelevyä joista isompi oli omaan autoon sopivan kokoinen. Pulttien ja mutterien koot voi vaihdella autokohtaisesti. Lukemalla ohjeita ja katsomalla kuvia näkee millaisia työkaluja itse käytin hommaa tehdessä. Ois hyvä kuitenkin ennen työkalukauppaan marssimista tarkastaa omasta autosta millaset esim. vetarin pultit on ja ilmeisesti navan kiinnittävää mutteria on myös eri kokoja. Itsellä 36mm ja joissain ilmeisesti 41mm? Kyseinen mutteri löytyy kun irrottaa vetarin navasta. Oma auto on 10/1991 525i 24v sedan.


    Aikaa hommaan meni itsellä muutama päivä jos ottaa huomioon ulosvetäjän valmistuksen ja sen auton alla ihmettelyn ja hermoilun, mutta jos omaat ulosvetäjän ja tarvittavat työkalut jo valmiiksi niin uskaltaisinpa sanoa että näillä ohjeilla homma hoituu päivän aikana.


    Tulipa pitkät alkulöpinät mutta homma alkaa:


    1. Ensiksi tietysti tunkkaa auton takanurkka ilmaan ja rengas irti. Niin korkealle että mahdut alle ja tietysti safety first ja pönkkä auton alle. (Paljon tapauksia kun tunkki on särkynyt ja samalla ukko) On hyvä pestä ja putsata auton sisäkaari ja muut akseliston osat ettei uuteen laakeriin pääse hiekkaa työskennellessä.
    2. Irrota jarrusatulasta kaksi 15mm pulttia. Vänkärin puolen takasatulassa on jarrupalojen kulumisen tunnistin, jonka johto kannattaa myös irrottaa. (Omassa ohitettu liittämällä johdot yhteen) Jarrusatula lähtee irti levystä vetämällä ja kannattaa sitoa kiinni vaikka iskarintolppaan pois haitolta.
    3. Seuraavaksi irrota jarrulevy. On kiinni navassa kuusiokoloruuvilla. (kuva) Itse levy voi olla tiukassa irrottaa. Itse pyörittelin levyä ja hakkasin jykevällä kumivasaralla levyn sisäpuolen reunasta levyn ulos. Tietysti järki päässä ettei hakkaa levyä kieroksi.
    4. Irrota seuraavaksi vetari. Itsellä oli kuudella 8mm kuusiokolopultilla kiinni. Pidä vaihde silmässä tai väännä vastaan navasta. Itse annoin vetarin toisen pään olla perämurikassa kiinni ja sidoin pois haitolta jonnekkin. Omassa autossa toisella puolella oli pakoputki aika paljon haitolla monessa työvaiheessa.
    5. Seuraavaksi täytyy aukoa iso mutteri joka löytyy vetarin laipan sisästä. (Itsellä 36mm) Irrota ensin talttameisselillä vääntelemällä lukitelevy joka estää mutterin löystymisen. Uusi lukitelevy tuli laakerisarjassa mukana, eli väkivalloin vanha pois. Jos mutteri on oikein asennettu, se on tiukassa! Itseltä ei löytynyt sopivan jykevää väännintä tai pulttipyssyä joten sovelsin ja pistin pikkuvääntimeen moskan jatkovarreksi ja väänsin lujaa. Apumies pieksämään toisella moskalla mutteria auki. Usko meinasi loppua mutta aukesi kun aikansa pieksi. Napahan pyörii vapaana eli täytyy estää pyöriminen jotenkin. Itse pyöritin yhden pyöränpultin napaan ja 17mm lenkin syrjälleen pulttiin niin, että se vastaa keskireiän ulkokehään. Siihen vielä sopiva putki joka yltää maahan estämään navan pyörimisen, kun aukasee tiukkaa mutteria. Tätä setuppia käytin paljon myös muissa työvaiheissa.
    6. Kun olet saanut mutterin irti, irrota seuraavaksi vetarin laippa. Itseltä löytyi passeli ulosvetäjä tähän hommaan. Ei ollut kauhean tiukassa. Jos ulosvetäjää ei ole niin voi myös kokeilla skipata tämän vaiheen ja pieksää napa irti vaikka laippa on haitolla. Itsellä meni helpommin näin.
    7. Pyöritä irrottamasi mutteri vaikka väärinpäin navan akselin päähän ja kaputtele vasaralla akselin päästä napa irti. Mutteri siksi ettet pieksä navan kierteitä pilalle. Laakerin ulkopuolen sisäkooli lähtee navan mukana irti laakerista ja on tiukasti navan akselissa kiinni. Itse rälläköin varovasti koolin yhden syrjän ohueksi ja välillä pieksin vasaralla jolloin jossain vaiheessa kooli murtuu ja pääsee pyörimään navasta irti. Vaatii kärsivällisyyttä ettei rälläköi napaa pilalle. Pyöritä vaikka paksusti teippiä akselin ympärille suojaksi.
    8. Sittenpä ruetaankin ulosvetohommiin, johon on kyhäilty spesiaali työkalu. Ulosvetäjä on vanha '68 kuplan laturista katkaistu putki, johon on hitsattu lattarauta toiseen päähän ja porattu reikä lattaraudan keskelle. Just passelin kokonen laakerin ulosvetoon. Kierretanko on jousipuristimista. Erikokoisia ympyrän muotoisia keskireiällä varustettuja lattarautoja vastakappaleeksi ja laakerin prässäykseen.
    Last edited by o.k; 19-10-2017, 11:17. Reason: Kuvat eivät enää näy
  • o.k
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 10
    • suomi

    #2
    1. Eli irrota aluksi sokka jollain kärkipihdeillä ja talttameisseleillä jos on syöpynyt lujaan kiinni. (WD40 + Leatherman) Sitten kiinnitettäessä ulosvetäjää laita sisäpuolelle laakeripesän sisäpuolen reikää pienempi vastakappale joka sopii vetämään vanhan laakerin ulos kuppiin. Tuli molemmilta puolilta ongelmitta ulos. Ota vanhasta laakerista se jäljelle jäänyt sisäkooli talteen. On tarpeeseen myöhemmin.
    2. Sitten uusi laakeri sisään. Putsaa laakeripesä ja ympäröivät alueet molemmilta puolin hyväksi ettei laakeriin pääse törkyä. Hieman jotain rasvaa laakeripesään ja/tai laakeriin Laita uusi laakeri laakeripesän huulelle ja naputtele varovasti suoraan aluilleen. Mittaa vaikka tönärillä laakeri ympäri että tulee suoraan. Sitten kaksi samankokoista kappaletta molemmille puolille kierretankoa (n. 73mm) ja prässää uusi laakeri sisään. Uusi sokka paikoilleen.
    3. Seuraavaksi napa sisään. Putsaa uuden laakerin sisäkooli jos sinne on päässyt törkyä. Samoten navan akseli ja laita hieman rasvaa. Laita napa laakerin sisäkooliin huulelle ja naputtele taas mittaillen tönärillä napa suoraan. Kun napa on suorassa käytä apuna vaikkapa laakerin ulosvetäjää ja varovasti naputtele vasaralla napaa sisään. Älä käytä liikaa voimaa. Pieniä keveitä napuja. Vilkuile välill sisäpuolen tilannetta ja jossain vaiheessa saatat hoksata että sisäkooli on pullahtamassa ulos. Ei hätää, laita akseliin vanhan laakerin kooli vastaamaan ja sen jälkeen se 36mm mutteri akselin päähän ja alat tälleen mutteria kiristäen vetämään napaa sisään. Kun kierteistä loppuu vara, voitkin jo ottaa mutterin ja ”apukoolin” pois ja painaa vetarin laipan booreilleen ja mutterilla kiristellä navan lopullisesti kiinni. Väännä mutteri tiukkaan. Estä navan pyöriminen vaikka threadin eka viestin 5 kohdan mainitulla tavalla, Jos käytössäsi on momenttiavain, niin kiristysmomentti on 250nm. Vasaroi uusi lukitelevy mutterin ympärille 36mm hylsyllä.
    4. Sittenpä ollaankin jo voiton puolella ja voit alkaa kiinnittämään vetaria. Eli toista eka viestin kohdat 1-4, mutta käänteisessä järjestyksessä. Eli vetari kiinni, jarrulevy ja jarrusatula paikoilleen, rengas kiinni, auto maahan ja homma on taputeltu.
    Last edited by o.k; 05-06-2014, 19:50.

    Comment

    • o.k
      Newbiemmer
      • Oct 2010
      • 10
      • suomi

      #3
      Jees jees. Tästä threadista tuli aika sekava kun ei sallinut postata kun 11 kuvaa per viesti ja nuo numeroinnit ja kuvien jäsentelyt nyt bragaa mutta kun seuraa vaan vaiheittain ylhäältä alas niin jospa joku ees pysyis kärryillä:think

      Comment

      • rgaweer
        BTCF Member
        • May 2012
        • 1670
        • Vantaa

        #4
        Faq ainesta! Vielä kun kuvat ovat servulla josta ne ei heti katoa niin on iloa pitkäksi aikaa. Pisteet!
        E34 x2, E12 x2, E30
        E28 520i -82 & 520iA -86
        Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

        Comment

        • o.k
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 10
          • suomi

          #5
          Originally posted by rgaweer View Post
          Faq ainesta! Vielä kun kuvat ovat servulla josta ne ei heti katoa niin on iloa pitkäksi aikaa. Pisteet!
          Millä servulla? Mulla on photobucket ollu käytössä useamman vuoden. Harvemmin tulee kyllä käytettyä koko palvelua ja tuskin tulee ikinä poistettua sitä tiliä. Pisteet otetaan vastaan

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5257
            • Pirkkala

            #6
            Laakereissa yleensä ulkokooli on tiukassa, mutta yksi hyvä konsti on hitsata vanhaan kooliin migillä isolla virralla paksu palko sisäpuolelle ympäri asti, odottaa että vähän jäähtyy ja tökätä koolit ulos. Sauma kutistaa koolin jolloin yleensä lähtee ihan käsin irti.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • o.k
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 10
              • suomi

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Laakereissa yleensä ulkokooli on tiukassa, mutta yksi hyvä konsti on hitsata vanhaan kooliin migillä isolla virralla paksu palko sisäpuolelle ympäri asti, odottaa että vähän jäähtyy ja tökätä koolit ulos. Sauma kutistaa koolin jolloin yleensä lähtee ihan käsin irti.
              Varmaan meinaat sitä leveintä laakerin ympäröivää koolia? Varmasti hyvä konsti jos ei oo ulosvetäjää mutta sillä ulosvetäjällä lähtee koko laakeri kooleineen irti.

              Comment

              • rgaweer
                BTCF Member
                • May 2012
                • 1670
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by o.k View Post
                Millä servulla? Mulla on photobucket ollu käytössä useamman vuoden. Harvemmin tulee kyllä käytettyä koko palvelua ja tuskin tulee ikinä poistettua sitä tiliä. Pisteet otetaan vastaan
                Tarkoitin sillä vain sitä kun monessa vanhemmassa (faq)topikissa on kuvat hävinny ajansaatossa jolloin informaation taso putoaa huomattavasti. Hyvä jos ei näin ole.
                E34 x2, E12 x2, E30
                E28 520i -82 & 520iA -86
                Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                Comment

                • o.k
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 10
                  • suomi

                  #9
                  Originally posted by rgaweer View Post
                  Tarkoitin sillä vain sitä kun monessa vanhemmassa (faq)topikissa on kuvat hävinny ajansaatossa jolloin informaation taso putoaa huomattavasti. Hyvä jos ei näin ole.
                  Noniin. Näinhän siinä on nyt päässyt käymään. Jos vielä näin kolmen vuoden jälkeen hoksaat tämän viestin, niin tarkennatko että mistä servusta puhuit, minne sais kuvat laitettua että pysyy näkyvillä?

                  Comment

                  • Incarnated
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 452
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Jos ei sua haittaa niin mä voin kopsata nuo kuvat omille sivuille ja antaa sulle linkit niihin

                    http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                    Comment

                    • rgaweer
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 1670
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by o.k View Post
                      Noniin. Näinhän siinä on nyt päässyt käymään. Jos vielä näin kolmen vuoden jälkeen hoksaat tämän viestin, niin tarkennatko että mistä servusta puhuit, minne sais kuvat laitettua että pysyy näkyvillä?
                      Kylläpäs 3 vuotta meni äkkiä.

                      Tarkoitin siis jotain luotettavaa kuvapalvelua, josta kuvat ei katoa ja pysyvät näkyvillä täällä foorumilla. Photobucketti oli luotettava mutta uusi rahanahne uudistus vähän karsi luottoa. Esimerkiksi jos nikk. Incarnated:n sivuilla kuvat pysyvät seuraavat 20 vuotta niin se olisi esimerkki hyvästä palvelimesta
                      E34 x2, E12 x2, E30
                      E28 520i -82 & 520iA -86
                      Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                      Comment

                      • Incarnated
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 452
                        • Seinäjoki

                        #12
                        No siitä en tiä, mut niin kauan ku elisa pitää iso g:n päällä ja kohtuuhintasena

                        http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎