Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34/E32 moottorin dataa ajotietokoneen LCD:lle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1971
    • Tampere

    E34/E32 moottorin dataa ajotietokoneen LCD:lle



    Video #1

    Tollasta proggista. Raspberry Pi on tässä käytössä. yksinkertaisempi rautakin kävisin. Ohjelma lukee ECU:lta dataa ja kirjoittaa sen ajotietokoneen LCD:lle.

    Ihan vaan postasin sen takia kysyäkseni onko joku nähnyt tai tehnyt vastaavaa E34:ssa ?
    Last edited by pheno; 17-10-2014, 11:06.
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1971
    • Tampere

    #2
    Tuli testattua myös tälläinen halpa level shifteri pienillä modauksilla ja toimiihan se. Nyt periaatteessa millä tahansa laitteella, joka osaa kirjoittaa UART-dataa, voi helposti kirjoitella tekstiä LCD näytölle. Testailen seuraavaksi toimiiko tämä myös ecun k-linjan kanssa. Siinä ois sitten aika halpa ja minimalistinen "BMW K-Line" adapteri

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1971
      • Tampere

      #3
      Nonniii... ja toimiihan se myös ECU:n K-linjan kanssa:



      oisko ehkä halvin K-Line adapteri ?

      Vielä pitäis kehittää joku pieni piiri, jolla voi kytkeä yhden lähtevän TX linjan joko mittariston tai ECU:n väylään riippuen esim. RPi:n GPIO:n pinnin tasosta, niin ei tarvis kahta sarjaporttiadapteria.
      Last edited by pheno; 21-10-2014, 12:42.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Eikö arduinokin toimisi hommaan, simppeli ohjelmoida, käynnistyy _heti_ ja kestää vedellä sähköjä irti kesken kaiken. RPi kuulostaa tuollaiseen hommaan vähän overkilliltä, mikä käyttis sulla RPi:ssä pyörii? Mulla on ollut eri hommissa RPi:n kanssa ongelmana ettei se siedä virtakatkosta, SD-kortti menee pipariksi varsinkin Raspbiania käyttäessä, tähän tosin käytän nyt UPiS-lisäkorttia joka tulee GPIO-pinneihin kiinni ja tekee safe-shutdownin jos virransyöttö katkeaa.

        Jonkinlaisia vastaavia (joku saksalainen harrastaja oli duunaillut) on juutuubissa joskus tullut vastaan, hienoa että joku jaksaa näitä selvitellä ja kokeilla. Haluatko antaa vähän tarkempaa speksiä toteutuksesta? K-Linen kautta poimii eculta dataa ja lähettää edelleen minne ja missä muodossa?
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1971
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Supra^ View Post
          Eikö arduinokin toimisi hommaan, simppeli ohjelmoida, käynnistyy _heti_ ja kestää vedellä sähköjä irti kesken kaiken. RPi kuulostaa tuollaiseen hommaan vähän overkilliltä, mikä käyttis sulla RPi:ssä pyörii? Mulla on ollut eri hommissa RPi:n kanssa ongelmana ettei se siedä virtakatkosta, SD-kortti menee pipariksi varsinkin Raspbiania käyttäessä, tähän tosin käytän nyt UPiS-lisäkorttia joka tulee GPIO-pinneihin kiinni ja tekee safe-shutdownin jos virransyöttö katkeaa.

          Jonkinlaisia vastaavia (joku saksalainen harrastaja oli duunaillut) on juutuubissa joskus tullut vastaan, hienoa että joku jaksaa näitä selvitellä ja kokeilla. Haluatko antaa vähän tarkempaa speksiä toteutuksesta? K-Linen kautta poimii eculta dataa ja lähettää edelleen minne ja missä muodossa?
          Speksit menee niin, että RPi juttelee kahdelle väylälle, mittaristolle ja ECU:n K-linelle. Molempiin luetaan/kirjoitetaan UART-dataa, eli helppoa kuin mikä Suurin homma on tehä level shifteri ja vetää johdot RPi:lle. En ole varsinainen elektroniikkaguru, joten näiden kytkentöjen tekemiseen yms. johtojen vetoon meni aikaa. Sekä tuon pienen piirin tekemiseen RPi:lle, johdotus tulee RJ45:tä pitkin hanskalokeroon. En aloittelijana näissä hommissa parempaakaan keksinyt.

          Tuossa itsetekemässä on BS170 fetti ja 10k vastukset. Tuon minkä netistä tilasin on BSS138 ja 4.7K. MOlemmat toimii ja jälkimmäinen onkin halpa ja pienikokoinen johon tarvii toki se diodi lisätä tx- pinniin.

          Tällä hetkellä ecu:lta luetaan dataa pellin alta olevasta 20pin pistokkeesta ja nyt kun sain tuon pienemmän adapterin toimimaan tuolta mittaristoon tulevasta K-Linestä, niin pitää vetää johto ja laittaa se toimimaan sitä kautta..




          Tämä sopii siis RPin päälle.

          Kyllä kyllä.. Arduino olisi ehkä sopivampi tähän projektiin, mutta kun sattui RPi olemaan kaapissa, niin päätin kokeilla sillä ensin. Pythonilla sai äkkiä tempaistua koodia ja nopeasti testailtua että kaikki pelaa. Toisaalta RPi:ssä on USB vakiona ja saa esim. nettiyhteyden Wlan-adapterilla oman kännykän kautta. Mitä silläkin sitten tekee tuossa.. .:think Iha pehmeet touhuu hei No, jos tekee loggerin RPi:hin, niin voi siirtää vaikka logit heti kännykkään automaattisesti pienellä softalla, tms...

          Tilasin tossa juuri Arduino Pro Mini:n tai se oli Wattuino- niminen klooni. Se ois kyllä siistiä kun sais yhellä tommosella toimiin koko homman. Lisäksi siinä on analogipinnejä, eli periaatteessa voisi lukea suoraan antureilta jännitteitä
          Last edited by pheno; 22-10-2014, 08:29.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1971
            • Tampere

            #6
            Mulla ei ole vielä koskaan RPi:n SD kortti korruptoitunut, Raspbiania käytän ja olen ottanut virtoja pois suoraan. Virtalähde on kotona ollut riittävä, eli 2A. Mun kortti on taitaa olla Sandisk 4GB Class 4 SD kortti eli ei ihan nopein, mutta hyvin toiminu.

            Toi UPiS- kortti näyttää kyllä tosi pätevältä. Pitää vähän tutustua. Mulla ei ole RPi:lle virtoja otettu autosta, vaan se käyttää ulkoista "akkua"
            Last edited by pheno; 22-10-2014, 08:18.

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #7
              Noita pro minejä käytän itsekin erinäisissä projekteissa. Toki raspberryn hyvä puoli on tuo liitettävyys eteenpäin sekä suoraan loggaaminen tiedostoon. Toisaalta arduinoon saa parilla eurolla SD-kortti-moduulin tiedonkeruuta varten ja saman verran maksaa myös bluetooth-moduuli jos haluaa vaikka suoran yhteyden puhelimeen rakentaa. Anturitiedot tosiaan suoraan analogi-sisääntuloilla ja väyliähän tukee niin montaa kuin vaan osaa itse tuohon rakennella.

              Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan, jospa tästä saisi vähän inspiraatiota noihin omiin kikkailuihin.

              PS. Millä teit/teetit piirilevyn? Olisi itsellä yksi piirilevy yhteen itsetehtyyn laitteeseen suunniteltuna ja pitäisi saada jokin taho toteuttamaan 10-20kpl. About saman verran linjoja kuin sulla tuossa, eli ei mikään iso homma.
              Last edited by Supra^; 22-10-2014, 08:33.
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1971
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Supra^ View Post
                Noita pro minejä käytän itsekin erinäisissä projekteissa. Toki raspberryn hyvä puoli on tuo liitettävyys eteenpäin sekä suoraan loggaaminen tiedostoon. Toisaalta arduinoon saa parilla eurolla SD-kortti-moduulin tiedonkeruuta varten ja saman verran maksaa myös bluetooth-moduuli jos haluaa vaikka suoran yhteyden puhelimeen rakentaa. Anturitiedot tosiaan suoraan analogi-sisääntuloilla ja väyliähän tukee niin montaa kuin vaan osaa itse tuohon rakennella.

                Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan, jospa tästä saisi vähän inspiraatiota noihin omiin kikkailuihin.

                PS. Millä teit/teetit piirilevyn? Olisi itsellä yksi piirilevy yhteen itsetehtyyn laitteeseen suunniteltuna ja pitäisi saada jokin taho toteuttamaan 10-20kpl. About saman verran linjoja kuin sulla tuossa, eli ei mikään iso homma.
                Juu, tähän projektiin passelimpi ois toi pro mini, mut laitetaan tää RPi toimimaan ensin. On tossa RPi:ssä huomattavasti enemmän prosutehoa, mutta arduino taas on oikeasti "real-time" alusta.

                Piirilevyn teossa koitettiin hieman eksoottisempaa tapaa. Kuparilevy lämmitettiin ensin paistinpannulla huolella, sitten kalvo jossa PCB printattu peilinä päälle, A4 paperi väliin ja silitysraudalla "sulatetaan" kalvon muste kiinni kuparilevyyn. Tämä vaati kylläkin useamman yrityskerran että onnistui. Sitten piiri kalvoineen veteen, eli se kalvo pitää olla vesiliukoista. Loput kuparit pois NaOh:illa.

                Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan vieläkin helpompia tapoja jos jollain ois heittää vinkkiä

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1971
                  • Tampere

                  #9
                  Supra^: taitaa E39/E46:een pystyä myös kirjoittamaan mittariston ruudulle samalla tapaa, tuo sama "adapteri" mitä itse käytän toimii tod.näk. Mitä lueskelin I-BUS:sistä on vähän kehittyneempi kuin E34:n vastaava.

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1971
                    • Tampere

                    #10
                    Nyt on asennettu piiriin pieni kytkin, jolla tarkoitus vaihtaa ruudussa näytettävää tekstiä.

                    Tein linjan valintaa varten pienen kytkennän, pitäis jollain testata vielä toimiiko. Toi piiri vaatii sitten taas uudet muutokset tuohon alkuperäiseen level-shifteriin. Tossa GPIO:lla valitaan käytetäävä linja maadottamalla se, jolloin TX tason pitäis mennä vastaavaan väylään (mittari tai ecu). Toisessa piirissä tarvitaan vain yksi GPIO ohjaamaan TX joko mittarille tai ecun väylällä. Noh, tätä tarvitaan lähinnä Arduino Pro Mini:ssä, jossa on vain yksi UART levyllä käytössä. Tokihan tuossa software serial on myös, mutta koitetaan vähän oppiakin tässä samalla jotain elektroniikasta.

                    Mielellään ottaisin kommentteja elektroniikasta enemmän tietäviltä.
                    Attached Files
                    Last edited by pheno; 30-10-2014, 10:45.

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2626
                      • .fi

                      #11
                      Onkos tämä edennyt mihinkään suuntaan?:think
                      Itsellä olis nyt tarkoituksena naittaa sigun -98 toukasta m62+automaatti sähköineen e34:seen harjoituksena,
                      johon tämä olisi mukava lisä(koukussa 'livedatan' seuraamiseen eri tilanteissa mittaristosta).

                      Vaikka sulla ei automaattia olekkaan, niin ootko sattunu törmäämään tietoon,
                      että missä väylässä e34 automaatin 'vaihdetieto' kulkee mittaristolle?

                      Hilut CAN-Bus leikkeihin venaa jo postissa.
                      Hyllystä löytyy jos jonkinlaisia mikrokontrollereita/SoC-lautoi(ARM, avr jne.),
                      ja taidankin lähteä liikkeelle stm32f4 discoveryn kanssa,
                      joka tukee 2xCAN-väylää, jolloin ei tarvi erillistä (esim. MCP2515) piiriä,
                      vaan pelkkä transreceiver(MCP2551) pitäisi riittää.

                      Tämän yrityksen taustalla lymyilee haave diesel kasista e39 touring-korissa,
                      jos tuleva lakimuutos sallii, ja -96 toukan löydän, kun e38/39-aikainen CAN-Bus on 'hallussa', ja rahat riittää,
                      eli sitte joskus(tm)...
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1971
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by aae30 View Post
                        Onkos tämä edennyt mihinkään suuntaan?:think
                        Itsellä olis nyt tarkoituksena naittaa sigun -98 toukasta m62+automaatti sähköineen e34:seen harjoituksena,
                        johon tämä olisi mukava lisä(koukussa 'livedatan' seuraamiseen eri tilanteissa mittaristosta).

                        Vaikka sulla ei automaattia olekkaan, niin ootko sattunu törmäämään tietoon,
                        että missä väylässä e34 automaatin 'vaihdetieto' kulkee mittaristolle?

                        Hilut CAN-Bus leikkeihin venaa jo postissa.
                        Hyllystä löytyy jos jonkinlaisia mikrokontrollereita/SoC-lautoi(ARM, avr jne.),
                        ja taidankin lähteä liikkeelle stm32f4 discoveryn kanssa,
                        joka tukee 2xCAN-väylää, jolloin ei tarvi erillistä (esim. MCP2515) piiriä,
                        vaan pelkkä transreceiver(MCP2551) pitäisi riittää.

                        Tämän yrityksen taustalla lymyilee haave diesel kasista e39 touring-korissa,
                        jos tuleva lakimuutos sallii, ja -96 toukan löydän, kun e38/39-aikainen CAN-Bus on 'hallussa', ja rahat riittää,
                        eli sitte joskus(tm)...
                        Juurikin tässä tänään leikin Arduino Nano:n kanssa ja hieman on vielä softan kanssa säätämistä. Mutta kyllähän se toimii melkein 100%:sesti. Nano:n UART:in TX,RX on K-linjassa kiinni ja SoftwareSerial:illa keskustellaan mittariston linjan kanssa. Sinne ei nyt muuta tarvi tehdä, kuin kirjoittaa. Noita piirejä mitä tuossa piirtelin en koskaan tullut tehneeksi, koska software serial hoitaa homman.

                        Jos mun ecu:lta DME 3.3.8:lta kyselee liian tiuhaan tietoja, niin se ottaa herneen nenään ja lopettaa keskustelun. Jos taas odottaa liian pitkään, niin mittaristo alkaa vilkkumaan, koska aikaa kuluu eculta tulevan datan lukemiseen jne. Ei siinä ole aikaa odotella ylimääräistä kun kaikki pitäis tapahtua 100ms sisällä, eli siinähän pitää päivittään sitä mittariston ruutua n. 100ms välein tai alkaa villkuminen. Ajattelinkin jos ottais toisen Nanon keskustelemaan ecun kanssa ja toisen mittariston kanssa niin tuosta ongelmasta päästäisiin. Ne sitten keskustelisi toistensa kanssa.

                        Tilasin nyt kokeeksi pari halpis 0.96" oled-näyttöä johon saa printattua vähän enemmänkin tietoa, huimat 128x64 on reso, mut kyl siihen tekstiä mahtuu :-)

                        Kaikennäköistä olisi mielessä, esim. lukea analogista sensori-dataa suoraan antureilta, esim. nakutus-sensorit, maf, yms. ja injektoida se data sarjaportin kautta TestO:lle, tuossahan tulisi sitä tarkkuutta kun Arduinolla voi lukea noita sensori-arvoja satoja kertoja sekunnissa..

                        Diesel-kasi e39:ssä olisi aika makea peli ! Voin jelppiä sen M62 ecun datan kanssa, kun pääset sinne asti.

                        Kattelin E34 540:n ETM:ää ja siellä on ainakin AGS A5S 560Z boksissa CAN-L ja CAN-H pinnit 85 ja 86, josta voi lukea CAN-dataa. Pinnit menee suoraan ECU:un..

                        Vaihdetietoja. Ilmeisesti mittariston pinnit 4,5,6 ja 11 on automaattilaatikon vaihdetiedot. ETM:ssä lukee "Automatic transmission range switch"

                        Mukava kuulla, että joku muukin harrastelee näitä auton+mikropiirien yhdistelmiä :-)
                        Last edited by pheno; 11-08-2015, 21:00.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2856
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by pheno View Post
                          Jos mun ecu:lta DME 3.3.8:lta kyselee liian tiuhaan tietoja, niin se ottaa herneen nenään ja lopettaa keskustelun. Jos taas odottaa liian pitkään, niin mittaristo alkaa vilkkumaan, koska aikaa kuluu eculta tulevan datan lukemiseen jne. Ei siinä ole aikaa odotella ylimääräistä kun kaikki pitäis tapahtua 100ms sisällä, eli siinähän pitää päivittään sitä mittariston ruutua n. 100ms välein tai alkaa villkuminen. Ajattelinkin jos ottais toisen Nanon keskustelemaan ecun kanssa ja toisen mittariston kanssa niin tuosta ongelmasta päästäisiin. Ne sitten keskustelisi toistensa kanssa.
                          Jos nyt ymmärsin oikein niin voisiko vilkkumisen välttää sillä että lukee dme:ltä datan ja kirjoittaa sen kaksi kertaa mittariin, näin tulisi tuplasti aikaa lukea dme:tä. Toki päivitysnopeus hidastuu mutta ehkä se on tässä kohtaa enemmänkin teoreettista hidastumista kuin käytännössä lukemiseen vaikuttavaa.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #14
                            Originally posted by pheno View Post
                            Juurikin tässä tänään leikin Arduino Nano:n kanssa ja hieman on vielä softan kanssa säätämistä. Mutta kyllähän se toimii melkein 100%:sesti. Nano:n UART:in TX,RX on K-linjassa kiinni ja SoftwareSerial:illa keskustellaan mittariston linjan kanssa. Sinne ei nyt muuta tarvi tehdä, kuin kirjoittaa. Noita piirejä mitä tuossa piirtelin en koskaan tullut tehneeksi, koska software serial hoitaa homman.

                            Jos mun ecu:lta DME 3.3.8:lta kyselee liian tiuhaan tietoja, niin se ottaa herneen nenään ja lopettaa keskustelun. Jos taas odottaa liian pitkään, niin mittaristo alkaa vilkkumaan, koska aikaa kuluu eculta tulevan datan lukemiseen jne. Ei siinä ole aikaa odotella ylimääräistä kun kaikki pitäis tapahtua 100ms sisällä, eli siinähän pitää päivittään sitä mittariston ruutua n. 100ms välein tai alkaa villkuminen. Ajattelinkin jos ottais toisen Nanon keskustelemaan ecun kanssa ja toisen mittariston kanssa niin tuosta ongelmasta päästäisiin. Ne sitten keskustelisi toistensa kanssa.

                            Tilasin nyt kokeeksi pari halpis 0.96" oled-näyttöä johon saa printattua vähän enemmänkin tietoa, huimat 128x64 on reso, mut kyl siihen tekstiä mahtuu :-)

                            Kaikennäköistä olisi mielessä, esim. lukea analogista sensori-dataa suoraan antureilta, esim. nakutus-sensorit, maf, yms. ja injektoida se data sarjaportin kautta TestO:lle, tuossahan tulisi sitä tarkkuutta kun Arduinolla voi lukea noita sensori-arvoja satoja kertoja sekunnissa..
                            En tiedä kuinka perehtynyt olet arduinolla koodailuun, mutta kyllä tuohon yksi arduino pitäisi riittää, jos ongelma siis nyt on se että looppi menee liian nopeasti/hitaasti läpi, ne ongelmat saa ratkottua triggeröimällä eri toimintoja eri argumenteilla/väliajoilla saman loopin/funktion sisällä). Vai eikö prosessorin nopeus riitä?

                            Mulla on yksivärisiä 0.96" I2C-OLEDejä tuossa testissä ja hyvinhän nuo toimii. Kannattaa alusta asti valita yksi kirjasto (esim. adafruit tai u8glib) ja käyttää sitä, itse sekoilin noiden edellämainittujen kanssa samanaikaisesti ja meni komennot aina sekaisin. Nyt käytössä u8glib, mutta sanottakoon että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.





                            Tämä mittaristohomma sekä väyläjuttujen puukottaminen kiinnostaa kyllä, mutta itsellä ei ole ollut pitkään tuon aikakauden autoa jolla pääsisi leikkimään. Tällainenhan on muuten myös olemassa kolmekutoseen, mutta on aika isoksi kaupalliseksi tuotteeksi paisunut: OpenOBC.




                            PS. Teston kehittämisestä ISO kämmen, siinä on kaikki mitä loggaukseen ikinä voi pyytää.
                            Last edited by Supra^; 11-08-2015, 23:46.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1971
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Supra^ View Post
                              En tiedä kuinka perehtynyt olet arduinolla koodailuun, mutta kyllä tuohon yksi arduino pitäisi riittää, jos ongelma siis nyt on se että looppi menee liian nopeasti/hitaasti läpi, ne ongelmat saa ratkottua triggeröimällä eri toimintoja eri argumenteilla/väliajoilla saman loopin/funktion sisällä). Vai eikö prosessorin nopeus riitä?
                              Kyllä tuon nopeuden pitäisi riittää, jos lasketaan että eculle paketin kirjoitus n. 6ms ja luku 40ms. Mittaristolle kirjoitus n. 16ms ja eculle odotusaikaa 20ms , jonka pitäisi riittää. Mulla on nyt tosiaan liian iso delay eculle (50ms) ja koitan seuraavaksi tuota 20ms. Nyt on ihan "delay" käskyt käytössä mutta ei taida olla ihan paras tapa kun se ilmeisesti blokkaa kaikki keskeytyksetkin yms. Onko tämä kovin huono tapa ?? Voisi tosiaan koittaa tehdä koodista sellanen tilakone, kuten ehdotit eli looppi pyörii kokoajan ja sitten tarkistetaan eri ehdoilla mitä pitäisi tehdä.

                              Mulla on yksivärisiä 0.96" I2C-OLEDejä tuossa testissä ja hyvinhän nuo toimii. Kannattaa alusta asti valita yksi kirjasto (esim. adafruit tai u8glib) ja käyttää sitä, itse sekoilin noiden edellämainittujen kanssa samanaikaisesti ja meni komennot aina sekaisin. Nyt käytössä u8glib, mutta sanottakoon että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.



                              Tämä mittaristohomma sekä väyläjuttujen puukottaminen kiinnostaa kyllä, mutta itsellä ei ole ollut pitkään tuon aikakauden autoa jolla pääsisi leikkimään. Tällainenhan on muuten myös olemassa kolmekutoseen, mutta on aika isoksi kaupalliseksi tuotteeksi paisunut: OpenOBC.
                              Toihan on siisti toi oled, onko sulla jotain käsitystä miten nopea esim. parin tekstirivin kirjoitus on tuolle oled:ille? meneekö aikaa 1ms tai 10ms tai enemmän.. Tilasin nimittäin juuri samoja näyttöjä.



                              PS. Teston kehittämisestä ISO kämmen, siinä on kaikki mitä loggaukseen ikinä voi pyytää.
                              Mukava kuulla, että on ollut hyötyä! Oletko koittanut tuolla sun e91 dieselillä noita TestO.n "Custom Jobeja" ? Ihan vaan kiinnostaisi tietää toimiiko miten hyvin..

                              Onhan tossa mielessä parannuksia mitä voisi tehdä lisääkin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎