Announcement

Collapse
No announcement yet.

typ 188 välyksen säätö apua tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mige95
    BTCF Member
    • Mar 2014
    • 1173
    • lahti

    typ 188 välyksen säätö apua tarvitaan

    Elikkä vaihdettiin kitkalukkoperään välitys eli pinionin akseli,ratas ja lautas ratas otettiin toisesta perästä ja samalla vaihdettiin kaikki perän laakerit,stefat ja krymppi holkki tottakai. Kosketus rattailla toisiinsa on erinomainen, välys taisi jäädä 0,2mm. No perä alkaa ulvomaan kun ylitetään 70km/h ja joko hukkuu taustameluun tai loppuu muutenvaan ei ainakaan kuule ajettaessa ~140km/h ja siitä kovempaa.
    Eli välys on varmaan liian suuri? Onkose oikee välys tuo 0.06mm-0.14mm niinkuin täällä sanotaan http://www.mye28.com/viewtopic.php?t=112777

    Kannattaako shimmilevyjä kysyy suoraa marmorilta vai?

    Kiitoksia jo etukäteen
    -g20 330e
    -e31 840ci sc
    -e46 316i (m52tub25)

    EX- f11 530d lci
    Ex- f01 730d
    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
    Ex: -06 e61 535d m-sport
    Ex:-02 e39 530d manual
    Ex -93 e34 520i

    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

    M62tu ajoitustyökalut.
    N47/n57 ajoitustyökalut.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Mites ne hammaskosketukset on muuten eli onko keskellä kummassakin rattaassa? Itse en ole ikinä edes mitannut hammasvälystä vaan shimmaillut kosketuskohdat keskelle, välystä jää sitten sen verran kuin jää.

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1173
      • lahti

      #3
      Öö väriaineella katottu se pinionin kosketus lautaseen ja ainakin Asennuksessa oli just niinkuinpitää että koko matkalla oli kosketus lautasrattaaseen

      Se ujellus vaihtelee veto päällä vähän ujeltaa, vetoa vähän/olemattomasti ujeltaa paljon, kytkin pohjassa vähän ujellusta omituista vai?
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Ja pinjonilaakerin tiukkuus tuli kohdalleen? Uutena ilman öljyä saa olla jäykähkö kun käsin pyörittää.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1173
          • lahti

          #5
          Ja mikä hauskinta edellisellä perällä tuo ääni alkoi kun otin yhden lähön siinä perässä oli tiheä välitys, ääni siis on aivan sama tuossa "uudessa" (kasatussa) perässä kun edellisessä perässä... Öljyt vaihdoin vähän aikaa sitte, ei ollu ropussa metallia eikä öljyn seassa
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • mige95
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 1173
            • lahti

            #6
            Kylläne pinionin laakerit aika tiukalle kuulemma laitettiin ja olise perä vähän jämäkämpi pyörittää kuin vanha perä.

            Voiko olla mahollista että pinioni olisi vähän "löystyny" kun se otettiin käyttöön, että nytte vaa Kiristäs pinionin ja sillä selvä?
            Last edited by mige95; 04-12-2014, 12:23.
            -g20 330e
            -e31 840ci sc
            -e46 316i (m52tub25)

            EX- f11 530d lci
            Ex- f01 730d
            Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
            Ex: -06 e61 535d m-sport
            Ex:-02 e39 530d manual
            Ex -93 e34 520i

            Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

            M62tu ajoitustyökalut.
            N47/n57 ajoitustyökalut.

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by mige95 View Post
              Öö väriaineella katottu se pinionin kosketus lautaseen ja ainakin Asennuksessa oli just niinkuinpitää että koko matkalla oli kosketus lautasrattaaseen
              Siis mitä siinä väriaineella koitetaan katsoa on että hammaskosketus on keskellä hammasta. Eli kummankin rattaan hampaissa kosketuskohta on keskellä hammasta. Jos ei ole niin sekä pinionia että lautaspyörää shimmataan niin että kosketus on keskellä. Kyllä olis hyvin harvinaista että vaihdettu pinjoni ja lautaspyörä olis kohdillaan.

              Ja siis oleellista on se hammaskosketuksen kohta, varmasti huutaa jos kosketuskohta menee hampaan reunan yli eli vähintään sillä alueella pitäisi olla jos ei ihan keskelle kosketusta saa(vanhassa perässä on monesti vähän vaihtelua sen suhteen veto ja moottorijarrutuspuolen kesken)

              Comment

              • mige95
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 1173
                • lahti

                #8
                Ite en ole sitä perää kasannu, mutta kuulemma se kosketus oli just niinkuinpitääkin pitääkin Sillä väriaineella katottiin että pinionin ratas koskettaa lautasrattaaseen tasaisesti kokomatkalta? Niin oon ainakin kuvitellut , eiköhänse ole ihan ok, eilen nosturissa laitettiin vitonen ja vähän kaasua, kuuntelin auton alla mistä vollottus kuuluu ja paikansin sen kuuluvan kardaaninlaipan kohinta. Sitte kiristin vähäsen pinionin laakereita siitä kardaaninlaipan mutterista ja ulvominen loppui melkee kokonaan vielä vähäsenku siitä kirrais sais varmaa äänettömäksi, eli pinionin laakerit oli liian löysällä ilmeisesti
                Last edited by mige95; 05-12-2014, 09:23.
                -g20 330e
                -e31 840ci sc
                -e46 316i (m52tub25)

                EX- f11 530d lci
                Ex- f01 730d
                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                Ex: -06 e61 535d m-sport
                Ex:-02 e39 530d manual
                Ex -93 e34 520i

                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                M62tu ajoitustyökalut.
                N47/n57 ajoitustyökalut.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by mige95 View Post
                  Sitte kiristin vähäsen pinionin laakereita siitä kardaaninlaipan mutterista ja ulvominen loppui melkee kokonaan vielä vähäsenku siitä kirrais sais varmaa äänettömäksi, eli pinionin laakerit oli liian löysällä ilmeisesti
                  Siis tuo perähän on krympillinen, eli se pinjonin mutteri vedetään kiinni ja laakerin esijännitys tulee oikeaksi periksi antavan krympin ansiosta. Eli jos mutteria olet vielä saanut väännettyä kiinni niin se on unohtunut kiristää alkujaan kokonaan.

                  Comment

                  • mige95
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 1173
                    • lahti

                    #10
                    Eikse krymppi pidä sille toiselle laakerille esijännitystä vastapuolelta mutterista katsottuna? mutteria ei oltu kiristetty riittävästi. Täytyy sitä vielä aavistuksen kiristää jos saisi täysin äänettömän perän
                    -g20 330e
                    -e31 840ci sc
                    -e46 316i (m52tub25)

                    EX- f11 530d lci
                    Ex- f01 730d
                    Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                    Ex: -06 e61 535d m-sport
                    Ex:-02 e39 530d manual
                    Ex -93 e34 520i

                    Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                    M62tu ajoitustyökalut.
                    N47/n57 ajoitustyökalut.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by mige95 View Post
                      Eikse krymppi pidä sille toiselle laakerille esijännitystä vastapuolelta mutterista katsottuna? mutteria ei oltu kiristetty riittävästi. Täytyy sitä vielä aavistuksen kiristää jos saisi täysin äänettömän perän
                      Siinähän on kaksi kartiolaakeria vastakkain, hilut välissä tuon kokoonpuristuvan holkin kera. Eli kun mutterin vetää kiinni niin kummankin laakerin esijännitys on sama kuin krympin kokoonpuristumisvoima. Ja se pinjonin mutteri on siis tarkoitus vetää kiinni, jos sen jättää löysälle niin koko paskan kiinnipysyminen on pelkästään mutterin lukituksen varassa ja siinä on yksi syy minkä takia ylipäätään koko rakenne on kehitetty.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎