Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 540 6v tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5266
    • Pirkkala

    #16
    Korjatkaapa viisaammat mutta minulla on ollut käsitys että nää jättää korjausarvot siihen missä ne on ku ottaa lambdan johdot irti. Eli jos kone toimii tip top, eikun johdot irti. Omasta mielestä lambdakorjaus on pelkkä saastelaite. Toki jos katteja haluaa sääliä niin en suosittele.

    Rikkinäinen lambda on sitten eri asia.
    Last edited by Urpo_rotta; 07-12-2014, 00:03.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Ziggis
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2008
      • 454
      • Melbourne (Mellilä)

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Korjatkaapa viisaammat mutta minulla on ollut käsitys että nää jättää korjausarvot siihen missä ne on ku ottaa lambdan johdot irti. Eli jos kone toimii tip top, eikun johdot irti. Omasta mielestä lambdakorjaus on pelkkä saastelaite. Toki jos katteja haluaa sääliä niin en suosittele.

      Rikkinäinen lambda on sitten eri asia.
      Lamda + imuilman lämpötila-anturi + maf + kaasuläpän asennontunnistin keskustelee moottorinohjauksen kanssa,jos jonkun jättää pois,niin aina seokset muuttuu.

      eli ulkoilman lämpötilan muuttuessa ei arvot enää pidä paikkaansa.. kylmemmällä käy laihalla ja kuumemmalla ilmalla käy rikkaalla.

      ei noita lamdoja ole turhaa sinne laitettu,asia on sitten eri jos on säädettävä imm... sillo voi lamdat ottaa pois,mutta silloin se poistaa myös moottorinohjauksesta toiminnasta,muuten ei säädöstä ole mitään hyötyä,koska moottorinohjaus odottaa ohjetta lamdalta.
      Ex. e39 540i -97
      Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
      Ex. e36 325iA -92
      Ex. e34 540iA -94
      Ex. e30 325 2.7 eta -86
      Ex. e34 540iA -93 touring
      Ex. e32 730i -89

      Tällä mennään

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5266
        • Pirkkala

        #18
        Originally posted by Ziggis View Post
        Lamda + imuilman lämpötila-anturi + maf + kaasuläpän asennontunnistin keskustelee moottorinohjauksen kanssa,jos jonkun jättää pois,niin aina seokset muuttuu.

        eli ulkoilman lämpötilan muuttuessa ei arvot enää pidä paikkaansa.. kylmemmällä käy laihalla ja kuumemmalla ilmalla käy rikkaalla.

        ei noita lamdoja ole turhaa sinne laitettu,asia on sitten eri jos on säädettävä imm... sillo voi lamdat ottaa pois,mutta silloin se poistaa myös moottorinohjauksesta toiminnasta,muuten ei säädöstä ole mitään hyötyä,koska moottorinohjaus odottaa ohjetta lamdalta.

        Pointtini onkin että toimiakseen tuo ei lambdaa tarvi. Kilpa autoissakin on lambda mutta se ei aktiivisesti osallistu moottorin toimintaan. Pahimmillaan lambdakorjaus särkee moottorin kuten itsellä kävi.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • nikkis
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 95
          • savonlinna

          #19
          mites nyt ku jos on kaauläpän tunnistin paskana ni miten sen saa selville? tällä hetkellä 2 pemarii pihassa mistä oon kattonu huviksee sen että naksahtaako se tunnistin ku kääntää iha vähä kaasuläppää auki mut kummassakaan ei sitä kuulu? jossain aikasemminna pemareissa kuulu selvästi se naksaus

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5266
            • Pirkkala

            #20
            Originally posted by nikkis View Post
            mites nyt ku jos on kaauläpän tunnistin paskana ni miten sen saa selville? tällä hetkellä 2 pemarii pihassa mistä oon kattonu huviksee sen että naksahtaako se tunnistin ku kääntää iha vähä kaasuläppää auki mut kummassakaan ei sitä kuulu? jossain aikasemminna pemareissa kuulu selvästi se naksaus
            Potikkamallinen ei tietääkseni naksahda. En ole tutkinut onko näissä potikkamallinen mutta niin oletan. Eli ei ole sitä mallia joka kertoo ainoastaan että ollaanko tyhjäkäynnillä, eli naksahtava.
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • nikkis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 95
              • savonlinna

              #21
              pitää kokeilla onko siinä anturissa säätöö niinku niissä vanhemmissa on

              Comment

              • sLedge
                Bimmer Rookie
                • Apr 2010
                • 110
                • Espoo

                #22
                Kyllä, näissä M60:ssä on potentiometri. Bentley manuaali sanoo: mittaa anturista napojen 1&3 väliltä resistanssi, jonka pitäs olla 4.0 kilo-oomia. Sitten 1&2 väliltä, joka pitäs muuttua 4.0 ja 1.0 kilo-oomin välillä, kun läppää liikutetaan kiinni asennosta täysin auki.

                Anturin töpselistä pitäs löytyä navasta "1" 5 volttia

                Kaikki vastusarvot ovat "noin" arvoja eli saattaa heittää useamman satasen suuntaan tai toiseen.

                Autodata antaa vähä toisenlaisia ohjeita, muta vastusarvot eivät paljoa eroa. Ainoastaan ihmetyttää tuo, kun autodatan kytkykaaviossa töpselin napa 1 näyttäs menevän maihin. No ei siinä voi erehtyä, kun tökkää jännitemittarin toisen pään maihin ja toisella koittaa mistä löytyy se 5V sytytysvirta päällä. Mikä ettei sieltä ois jokin johtoki poikki, jos ei saa läpän asentotietoa
                Last edited by sLedge; 09-12-2014, 01:09.
                E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                Ex E39 540i -97

                Comment

                • nikkis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 95
                  • savonlinna

                  #23
                  kiitti noista, pittää tännää mitata ne arvot heti ku pääsen auton luo ni jos selviäis sit jotain

                  Comment

                  • nikkis
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 95
                    • savonlinna

                    #24
                    joo kateltii niitä kaasuläpän arvoja ni heitti aika pahasti noista ilmotetuista,mut arvot muuttu ku käänti kaasuläppää. ja töpselistä olin mittaavinani virrat päälä että ois 2 ja 3 nastaan tullu virta? se pisti kyllä silmään ekana ku otin töpselin irti ni se etummainen oli aika pahasti hapettunu ni ois sen takia rikkonu sitä anturiaki. putsailin liittimet ja kokeilin ni ensi tuntu toimivan jollai tavalla,sit alko pätkimää pahasti vähän aikaa ja toimi taa. nyt illala teki semmosen että ku kiihytti varovasti ja ku kierrokset nous n.1500 kohille ni pätkäs ja otti jonku tehopiikin että hyvä ettei niskat nyrjähtäny oli aika vittumoinen ajaa, samalla tuli luiston eston vika että valo sytty itestään mittaristoon ja ei saanu luiston estoo napilla enää pääle
                    Last edited by nikkis; 10-12-2014, 10:57.

                    Comment

                    • nikkis
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 95
                      • savonlinna

                      #25
                      tuossa selailin noita tyyppivikoja ni onkohan tässäki nyt se että se toinen huohotin on paskana mikä on jossai ketjukotelon sisällä? mitähä kaikkee tarvii purkaa että sen saa sieltä pois?? auto savuttaa ehkä normaalia savutusta enemmän. ainaki tyhjäkäynnillä huomaa että puhaltaa pikkusen putkesta

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #26
                        Originally posted by nikkis View Post
                        tuossa selailin noita tyyppivikoja ni onkohan tässäki nyt se että se toinen huohotin on paskana mikä on jossai ketjukotelon sisällä? mitähä kaikkee tarvii purkaa että sen saa sieltä pois?? auto savuttaa ehkä normaalia savutusta enemmän. ainaki tyhjäkäynnillä huomaa että puhaltaa pikkusen putkesta
                        Jos tarkoitat sitä separaattoria siellä jakokopassa niin se ei oikein voi hajota.
                        Huohottimesta hajoaa vain se imusarjan takapää.

                        Comment

                        • Ziggis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 454
                          • Melbourne (Mellilä)

                          #27
                          Originally posted by nikkis View Post
                          tuossa selailin noita tyyppivikoja ni onkohan tässäki nyt se että se toinen huohotin on paskana mikä on jossai ketjukotelon sisällä? mitähä kaikkee tarvii purkaa että sen saa sieltä pois?? auto savuttaa ehkä normaalia savutusta enemmän. ainaki tyhjäkäynnillä huomaa että puhaltaa pikkusen putkesta
                          Jos kone muuten kunnos,nii se voi olla oil valve ventilin kalvo paskana... (imusarjan tulipellin puolinen pääty)
                          yleensä myös aiheuttaa ulinaa samalla.
                          se oil separator joka löytyy koneesta sisältä ei oikeestaan voi mennä rikki,siinä ei ole mitään hajoavia osia.

                          Oil valve ventil maksaa marmoritiskil n. 60e tiivisteen kanssa.
                          On vaan kohtuu veemäinen vaihtaa.
                          Ex. e39 540i -97
                          Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                          Ex. e36 325iA -92
                          Ex. e34 540iA -94
                          Ex. e30 325 2.7 eta -86
                          Ex. e34 540iA -93 touring
                          Ex. e32 730i -89

                          Tällä mennään

                          Comment

                          • Roisto
                            BTCF Member
                            • Nov 2010
                            • 2542
                            • Kajaani

                            #28
                            2001 E39 525iA
                            1992 E34 "540i/5"

                            Comment

                            • nikkis
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 95
                              • savonlinna

                              #29
                              Originally posted by Ziggis View Post
                              Jos kone muuten kunnos,nii se voi olla oil valve ventilin kalvo paskana... (imusarjan tulipellin puolinen pääty)
                              yleensä myös aiheuttaa ulinaa samalla.
                              se oil separator joka löytyy koneesta sisältä ei oikeestaan voi mennä rikki,siinä ei ole mitään hajoavia osia.

                              Oil valve ventil maksaa marmoritiskil n. 60e tiivisteen kanssa.
                              On vaan kohtuu veemäinen vaihtaa.

                              se takapääty on katottu ja kaikki putsailtu samala ku vaihettii imusarjan tiivisteet, kalvo näytti ihan uudelta ni varmaanki vaihettu hiljattain. nyt oottelen kaverilta ehjää kaasuläpän asentotunnistinta ku tuo tunnistin rupes näyttämää vaikka mitä arvoja yleismittarin mukaan. ja auto pätkii 1500-2500 kierroksilla aika pahasti välillä ni koitetaan sillä ehjällä anturilla seuraavaks

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                #30
                                Onko sulla luistonestoa autossas? Jos on, niin vaiha päikseen ne tunnistimet ja kokeile. Harvemmin molemmat menee rikki samaan aikaan ja kaasuläpän tunnistin "kuluu" noista enempi. Luistoneston läppää nykäsee autoon käyntiin laittaessa ja testaa toiminnan, sekä toki silloin kun luistonesto puuttuu peliin. Kaasua sitten poljetaan jatkuvasti ja enempi liikettä sitä kautta. Jos tunninstin rikki, niin avaa se ja kato kontaktipinnat (voi olla hapettumaa tai karvat tavota vastakappaleeseen), ensiapua saat tällä ennen uutta tunnistinta.
                                Samanlaiset molemmissa läpissä ja ei tarvii ootella kaverilta tunnistinta.
                                Last edited by bemmeri; 12-12-2014, 19:59.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎