Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takaiskarin alapää pultti poikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bimmertouring
    Banned
    • Feb 2012
    • 1082
    • Satakunta

    Takaiskarin alapää pultti poikki

    eli meni takaiskarin alakiinnitys pultti poikki ja jäi kai se kierre sinne sisälle...
    onko muilla käyny samallai ?

    millä saan ton kierteen pois ?

    auto : bmw e34 touring
  • juhomo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 637
    • Kempele

    #2
    Originally posted by bimmertouring View Post
    eli meni takaiskarin alakiinnitys pultti poikki ja jäi kai se kierre sinne sisälle...
    onko muilla käyny samallai ?

    millä saan ton kierteen pois ?

    auto : bmw e34 touring
    Hitsaa sopivan kokonen mutteri siihen kierteeseen kiinni.
    Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

    www.jsautomoto.fi

    Comment

    • bimmertouring
      Banned
      • Feb 2012
      • 1082
      • Satakunta

      #3
      Originally posted by juhomo View Post
      Hitsaa sopivan kokonen mutteri siihen kierteeseen kiinni.
      Muuten vois mut kierrettä ei näy ulospäi ?

      Comment

      • juhomo
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2007
        • 637
        • Kempele

        #4
        Originally posted by bimmertouring View Post
        Muuten vois mut kierrettä ei näy ulospäi ?

        Riittää jos se katkennut pultti on edes lähellä sitä ns tasopintaa.
        Hitsaa ensin aluslevy siihen katkenneeseen pulttiin, sen jälkeen hitsaat mutterin aluslevyyn ja annat jäähtyä. Tämän jälkeen väännät mutterin katkenneine pultteineen irti. Mikäli ei onnistu hitsaat vain uuden mutterin/aluslevyn. Paras hitsaustulos saadaan puikolla hitsaamalla. Hommaan on olemassa erikoispuikkoja(esim certanium 707) Hitsaus onnistuu kuitenkin migilläkin kun laitat vaan tarpeeksi virtaa.

        Kohta joku tulee varmasti ehdottamaan jotain vastakierretappihässäkkää. Ei tahdo toimia.

        Tietenkin toinen vaihtoehto on porata katkennut pultti pois ja tehdä tilalle uusi kierre tai porata läpi asti ja laittaa mutteri toiseen päähän. En suosittele näitä toimintatapoja vaan liputan edelleenkin hitsauksen puolesta.
        Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

        www.jsautomoto.fi

        Comment

        • bimmertouring
          Banned
          • Feb 2012
          • 1082
          • Satakunta

          #5
          Originally posted by juhomo View Post
          Riittää jos se katkennut pultti on edes lähellä sitä ns tasopintaa.
          Hitsaa ensin aluslevy siihen katkenneeseen pulttiin, sen jälkeen hitsaat mutterin aluslevyyn ja annat jäähtyä. Tämän jälkeen väännät mutterin katkenneine pultteineen irti. Mikäli ei onnistu hitsaat vain uuden mutterin/aluslevyn. Paras hitsaustulos saadaan puikolla hitsaamalla. Hommaan on olemassa erikoispuikkoja(esim certanium 707) Hitsaus onnistuu kuitenkin migilläkin kun laitat vaan tarpeeksi virtaa.

          Kohta joku tulee varmasti ehdottamaan jotain vastakierretappihässäkkää. Ei tahdo toimia.

          Tietenkin toinen vaihtoehto on porata katkennut pultti pois ja tehdä tilalle uusi kierre tai porata läpi asti ja laittaa mutteri toiseen päähän. En suosittele näitä toimintatapoja vaan liputan edelleenkin hitsauksen puolesta.
          sitä kierrettä ei tule lainkaan ulos sieltä. on noin 4mm-8mm tyhjää ja sitten on kierre.... ollut vissii väärä pultti iskarin alapäässä ja kierre ollut lyhyt...

          Comment

          • rgaweer
            BTCF Member
            • May 2012
            • 1670
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by bimmertouring View Post
            sitä kierrettä ei tule lainkaan ulos sieltä. on noin 4mm-8mm tyhjää ja sitten on kierre.... ollut vissii väärä pultti iskarin alapäässä ja kierre ollut lyhyt...
            Eikös rakenne ole sellainen että se kierre on ikäänkuin syvennyksessä? Jos on poikki niin että kierrettä ei ole näkyvillä niin pitäisi muistaakseni mahtua hitsaamaan mutteri sen katkenneen pultin päähän. Ei pakolla lähde ekalla, mutta ehkä kymmenennellä?
            E34 x2, E12 x2, E30
            E28 520i -82 & 520iA -86
            Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

            Comment

            • sonkko123
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 1114
              • Kuopio

              #7
              krhm.. osta vääränkätisellä kierteellä oleva poranterä jostain kunnon metallifirmasta, joha rupee pultit lähtemään. Ei se nyt niin vaikeaa ole vähän mielikuvitusta käyttää
              Last edited by sonkko123; 18-01-2015, 21:27.

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                #8
                .....
                Last edited by jukkae; 18-01-2015, 22:01. Reason: väärä

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by sonkko123 View Post
                  krhm.. osta vääränkätisellä kierteellä oleva poranterä jostain kunnon metallifirmasta, joha rupee pultit lähtemään. Ei se nyt niin vaikeaa ole vähän mielikuvitusta käyttää
                  Mikä?
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • tuttifrutti
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 247
                    • Kitee

                    #10
                    Originally posted by sonkko123 View Post
                    krhm.. osta vääränkätisellä kierteellä oleva poranterä jostain kunnon metallifirmasta, joha rupee pultit lähtemään. Ei se nyt niin vaikeaa ole vähän mielikuvitusta käyttää
                    ainakin omat jumissa olleet katkenneet on myös yleensä olleet tiukassa. turha katkoa kalliita teriä

                    Comment

                    • Ziggis
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2008
                      • 454
                      • Melbourne (Mellilä)

                      #11
                      Originally posted by sonkko123 View Post
                      krhm.. osta vääränkätisellä kierteellä oleva poranterä jostain kunnon metallifirmasta, joha rupee pultit lähtemään. Ei se nyt niin vaikeaa ole vähän mielikuvitusta käyttää
                      Originally posted by Tonton View Post
                      Mikä?
                      Varmaa tarkoittaa vastakierretappia...
                      eivät vaan nuo ryytyneet tahdo sillä lähteä,vaan myös tappi katkeaa ja sitte ei saa enää ees porattua.

                      mä ainakin poraisin ihan kylmästi sen vanhan pultin läpi ja laittaisin läpipultin lukkomutulla siihen.
                      Ex. e39 540i -97
                      Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                      Ex. e36 325iA -92
                      Ex. e34 540iA -94
                      Ex. e30 325 2.7 eta -86
                      Ex. e34 540iA -93 touring
                      Ex. e32 730i -89

                      Tällä mennään

                      Comment

                      • conna
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 324

                        #12
                        Originally posted by sonkko123 View Post
                        krhm.. osta vääränkätisellä kierteellä oleva poranterä
                        Originally posted by Tonton View Post
                        Mikä?
                        Originally posted by Ziggis View Post
                        Varmaa tarkoittaa vastakierretappia...
                        Ei vaan on "normaali" poranterä mutta pyöritetään vaan eri suuntaan kuin tavallisesti.

                        Esim tuolta -> https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...4-osainen/2244 tai tuolta -> www.tpmoy.fi/83 tai wurthilta www.wurth.lv/img/text/.../04_Urbji.pdf googlatkaa lisää tietoa.
                        Last edited by conna; 21-01-2015, 11:55.
                        %

                        Comment

                        • Ziggis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2008
                          • 454
                          • Melbourne (Mellilä)

                          #13
                          Originally posted by conna View Post
                          Ei vaan on "normaali" poranterä mutta pyöritetään vaan eri suuntaan kuin tavallisesti.

                          Esim tuolta -> https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...4-osainen/2244 tai tuolta -> www.tpmoy.fi/83 tai wurthilta www.wurth.lv/img/text/.../04_Urbji.pdf googlatkaa lisää tietoa.
                          Hmm... joo siitähän on ihan vitusti hyötyy et poraa reiän ns.väärinpäin... se pultti ku ei kuitenkaan tuu sillä ulos sieltä.
                          Ex. e39 540i -97
                          Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                          Ex. e36 325iA -92
                          Ex. e34 540iA -94
                          Ex. e30 325 2.7 eta -86
                          Ex. e34 540iA -93 touring
                          Ex. e32 730i -89

                          Tällä mennään

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #14
                            Originally posted by Ziggis View Post
                            Hmm... joo siitähän on ihan vitusti hyötyy et poraa reiän ns.väärinpäin... se pultti ku ei kuitenkaan tuu sillä ulos sieltä.
                            Suosittelen kokeileen

                            Ennen olin metallipajalla töissä ja muistan kun kerran tuotiin joku vanha jenkkiauton kansipari käsille joissa ~20 katkennutta pulttia, aikani hitsailin muttereita ja ähkin sen kanssa, näytti toivottomalta. Yksi vanha setä sanoi että hae viereiseltä wurthiltä vasen kätinen pora sopivasti pienempi kuin pultit on.
                            Tulos, muistaakseni 3 joutu laittaan helicoilit.

                            Toki se poraaminen onnistuu ihan todella paljon helpommin pylväskoneella hitailla kierroksilla ja isolla syötöllä, kun terä uppoaa lähes pultin loppuun, niin yleensä nousee jämät pois reiästä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎