Announcement

Collapse
No announcement yet.

ohjaussimpukka 525 vm 94

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by leksii View Post
    Eikö tolla 500e jo asentelis sinne vaikka sen hammastangon nii pääsis tosta väljästä simpukasta eroon?
    Meinaatko että olis tuosta vaan asentaa?

    Comment

    • latsku
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 155
      • turku

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      No olen soittanut käytännössä koko suomen läpi ja tässä maassa ei osunut käsiin ketään joka kunnostaisi simpukan.

      Ebay on ainoa paikka josta löysin eli jossain floridassa. Posteineen laskeskelin muistaakseni että 500€ pintaan tulisi. Minusta se ei ole paha. (tämä siis v8, mutta muistaakseni oli tarjolla myös tavallista mallia.) Linkkiä en jaksa puhelimella nyt kaivaa.

      En itse vielä tilannut mutta tutkin muuta vaihtoehtoa tällä hetkellä. Jos ei onnistu sitten tilaan kunnostetun.

      Oletkos purkanut simpukkaa ikinä? Kuvia on muutama muistaakseni mun projektitopikin loppupäässä.
      en ole ikinä purkanut 600 euroon sais ihan uuden simpukan kun kyselin...

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        #18
        Originally posted by leksii View Post
        Eikö tolla 500e jo asentelis sinne vaikka sen hammastangon nii pääsis tosta väljästä simpukasta eroon?
        Kokeileppa. millanen ajettava tulee? GOD knows.
        Itse en ainakaan kuvittele itseäni niin päteväksi että osaisin suunnitella alustageometrian siten että se yltäisi lähellekään saksalaisen ingenjöörin tasolle. puhumattakaan siitä, millainen työmäärä on kyseessä ja vain todetaksesi että koko homma turhaan, ihan paska ajaa.

        Toki kaikki on mahdollista, mutta jos siihen itse lähtisin mallintaisin koko touhun esim. Catialla ja pyrkisin rakentamaan mitat kuten jossain autossa jossa tuenta on e34 kaltainen mutta hammastangolla ( ix on siltä osin kokonaan eri auto)
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          #19
          Originally posted by latsku View Post
          en ole ikinä purkanut 600 euroon sais ihan uuden simpukan kun kyselin...
          Mistä?

          Tässä tämä ebay touhu



          Haluavat vanhan vaihdossa mutta postien takia ei ehkä lyö leiville.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Bansku
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2011
            • 1493
            • Savo

            #20
            Jenkkimiehet tuntuvat enemmän päivittelevän noitten simpukoiden tilalle hammastankoja, itekkin tuota joskus pähkäilin minkähän tanko kävisi helpoiten tuonne jne.
            Oma mielipide on että tuota hammastankoa ei voi tehdä mitenkään niinpäin persettä että olisi paskempi ajaa mitä väljällä simpukalla, mikään ei ärsytä enempää kuin väljä ohjauksessa

            Comment

            • leksii
              BTCF Member
              • May 2012
              • 1034
              • Turku

              #21
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Meinaatko että olis tuosta vaan asentaa?
              Laittaa osan auton viereen maahan ja odottaa yönyli nii seo paikallaan?

              Tossa visioitiin Pikkuvelii:n kanssa hammastankojen asennusta ja todettiin et oishan se helppoa ja toteutettavissa kunhan löytää sopivan tangon et toimii oikeinpäin. Apurunkoon hitsaa kannakkeet, ebaystä yleismallin nivelakselia ja sorvari sorvaa parit palikat ja tättärää Meinasin omaan e28 laittaa hammastangon niinkun yks on jo foorumilla tehny koska v8 kanssa ei pakosarjat oikeen mahdu nätisti varsinkin kun siellä on vielä vähemmän tilaa kun e34 ja todennäkösesti ei se ohjaus voi siitä huonontua, tosin laitan itelleni sähkösen ohjaustehostimen nii häviää siinäkin sitä tuntoa.

              Tuskin se mitenkään huonompaan suuntaan menee jos sen väljän simpukan vaihtaa mahdollisesti nopeampaan hammastanko-ohjaukseen jolla saa kääntyvyyttäkin mahdollisesti lisää nii kääntyy isokin auto nätisti. Jos kesällä löytyy sopiva e34 pihaa nii tarvii siihen väkertää hammastanko ja kattoo mite käy
              e28 535i Touring
              e28 m535i + s38
              e34 535i --> ?


              Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #22
                Originally posted by Bansku View Post
                Jenkkimiehet tuntuvat enemmän päivittelevän noitten simpukoiden tilalle hammastankoja, itekkin tuota joskus pähkäilin minkähän tanko kävisi helpoiten tuonne jne.
                Oma mielipide on että tuota hammastankoa ei voi tehdä mitenkään niinpäin persettä että olisi paskempi ajaa mitä väljällä simpukalla, mikään ei ärsytä enempää kuin väljä ohjauksessa
                Tuon muuten saa tehdyksi niin perseelleen että on aika paljon paskempi ajettava.
                Todella mukavaa kun renkaat kääntyvät joustossa haritukselle tai toisinpäin.
                Tarkoittaa siis myös että pyöränkulmat muuttuvat kesken kaarretta kun auto kallistuu.

                On ihan sellainen asia mikä pitää ajatella ennen kuin tekee.

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  #23
                  Olen edelleen hiukan pessimisti asian suhteen. Epäilen että kaartoharitus yms. menisi aivan päin peetä ellei myös kääntövarsia navoissa muokata. Myös hammastangon etäisyys etuakselista pitää ottaa huomioon.
                  Ajatus on kyllä hyvä, vaatii vaan aikamoista paneutumista että saa hyvän tehtyä.
                  Mieleeni tulee vw passat jossa alatukivarsirakenne on samantyyppinen kuin e34:ssä mutta pyöriä kääntää hammastanko. lisäksi tanko on samalla puolella akselia.

                  E: Onhan näitä joku tehnyt.



                  EE: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1862654-Sick-of-loose-steering-in-your-e34/page3 Yksi tarina aiheesta.



                  EEE: kattokaa linkin treadista post #229 http://www.bimmerforums.com/forum/sh...-diesel/page10
                  Last edited by Urpo_rotta; 03-04-2015, 20:30.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • latsku
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2010
                    • 155
                    • turku

                    #24
                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Mistä?

                    Tässä tämä ebay touhu



                    Haluavat vanhan vaihdossa mutta postien takia ei ehkä lyö leiville.
                    http://www.bemarihuolto.fi/etusivu.html tuolta utelin kun auto oli viimeks siel laitettavana.

                    Comment

                    • leksii
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 1034
                      • Turku

                      #25
                      No mulla on tossa yhdet kääntövarret ylimääräsenä nii niitä voi lyhentää ja ackermania poistaa yms kikkailla, caster säädettävillä yläpäilläkin voi saada kikkailtua siihen ohjaukseen erilaista tuntumaa, pitää tutkia ja suunnitella vähän
                      e28 535i Touring
                      e28 m535i + s38
                      e34 535i --> ?


                      Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

                      Comment

                      • Kipale
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2014
                        • 48
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by E34M60 View Post
                        Tuossa kuvassa osa 15. Nosturilla pitäisi olla helppoa.
                        http://www.realoem.com/bmw/showparts...34&hg=32&fg=25
                        Tänään vaihettii toi pusla, oli kyl tosi vittumaisessa paikassa, tilaa ei paljon yhtään. Noh monen tunnin säätämisen jälkeen se kuitenkin saatiin paikoilleen.

                        Hävis osa ratin väljyydestä myös

                        Comment

                        • latsku
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 155
                          • turku

                          #27
                          Originally posted by Kipale View Post
                          Tänään vaihettii toi pusla, oli kyl tosi vittumaisessa paikassa, tilaa ei paljon yhtään. Noh monen tunnin säätämisen jälkeen se kuitenkin saatiin paikoilleen.

                          Hävis osa ratin väljyydestä myös
                          hieno kuulla ! itsellä se vaihdon edessä ennen ku kesä tulee vaihtelit tossa kesäpyörät alle ni nyt vasta oireet onki pahat

                          pitää samalla toi takapää katsastaa kun nyt tosiaan vaihdoin leveet renkaat alle ni oireet paheni huomattavasti lisää sekä takaata kuuluu jotai ihme ääntä mitä on vähän vaikeeta kertoa ... erityisesti kun auto kallistuu niin ääni voimistuu. kohinaa/kahinaa ... välillä jokun kovempikin ääni.
                          Last edited by latsku; 10-04-2015, 14:54.

                          Comment

                          • KarkkainenL
                            Aluevastaava
                            • Sep 2013
                            • 768
                            • Tampere

                            #28
                            Ei se nyt loppujenlopuks hirveen vaikee oo vaihtaa. Itellä tais mennä puolesta tunnista tuntiin aikaa vaihtaa nosturilla ja firman kamppeilla
                            Vikakoodinluku INPA ja VagCom Tampere

                            E28 520ia M30B35 Turbo 520hp 740nm

                            EX E36 320iA -98
                            EX E39 520i -01
                            EX E34 525 Tds -95

                            Comment

                            • Hösse
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 27
                              • Savitaipale

                              #29
                              Kaikki aina puhuu pelkästään apusimpukan helasta väljyyden aiheuttajana mut idler armin eli apusimpukan kääntövarren toisen pään kiinnitys keskimmäisee raidetankoo kannattaa ainakin tarkistaa etupää ylhäällä. Itellä aiheutti kymmenen sentin klapin ohjauksessa

                              Comment

                              • juha_s
                                Alueaktiivi
                                • May 2008
                                • 446
                                • Lappeenranta

                                #30
                                Tuoki on semmonen ohjaus systeemi että jos hyvän haluaa niin pitäs kaikki tangot ja nivelet vaihtaa sinne eteen, itselläkin nyt kevyesti klappia mutta saa kelvata kesän noin. Talveksi joku katiska alle niin pääsee ajan kanssa vaihtaa osia....
                                F11 535d xDrive M-Sport -13

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎