Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E34 jarrut & Tehorajat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • .:miksu:.
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 352

    BMW E34 jarrut & Tehorajat

    Yleissivistyksessä aukkoja, mitä tulee "?" kohtiin?

    malli, Sedan/Touring, moottori, valmistusvuodet, teho (hv/ps), Etujarrut, Takajarrut, ABS
    (V=jäähdytetty)

    518i, S&T, M40B18 4-syl, 1989 - 1993, 113hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    518i, S&T, M43B18 4-syl, 1993 - 1995, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ABS
    520i, S, M20B20 6-syl, 1988 - 1990, 129hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    520i, S, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    1993-> ABS
    524td, S, M21D24 6-syl, 1988-1992, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    525td, S, M51D25 6-syl, 1993-1995, 115hv, E 302x12, T 300 x 10, ABS
    525tds, S, M51D25 6-syl, 1991-1995, 143hv, E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    1993-> ABS

    525i, S&T, M20B25 6-syl,1988-1990, 170hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
    525i, S&T, M50B25 6-syl, 1990-1995, 192hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
    530i, S&T, M30B30 6-syl, 1988-1990, 188hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
    530i, S&T, M60B30 8-syl, 1993-1995, 218hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
    535i, S&T, M30B35 6-syl, 1988-1992, 211hv, E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS

    520i, T, M20B20 6-syl, 1988 - 1990, 129hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
    520i, T, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
    1993-> ABS
    524td, T, M21D24 6-syl, 1988-1992, 115hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
    525td, T, M51D25 6-syl, 1993-1995, 115hv, E 302x22, T 300 x 10, ABS
    525tds, T, M51D25 6-syl, 1991-1995, 143hv, E 302x22, T 300 x 10, ei abs
    1993-> ABS

    525iX,T, M50B25 6-syl, 1992-1995, 192hv, E V 296 x 28, T (Huom iX:n oma) 300 x 10, ABS
    525iX, S, M50B25 6-syl, 1992-1995, 192hv, E V 296 x 28, T (Huom iX:n oma) 300 x 10, ABS

    540i, S&T, M60B40 8-syl, 1992-1995, 286hv, E V 302 x 28, T V 300 x 20, ABS
    ?mallisarjan tehokkain?

    M5, S&T, S38B36 6-syl, 1988-1991, 315hv, E V 315 x 28, T V 300 x 20, ABS
    ?ei käy vertailumalliksi?

    M5, S&T, S38B38 6-syl, 1991-1995, 340hv, E V 345 x 32, T V 328 x 20, ABS
    ?ei käy vertailumalliksi?


    Tehorajat (alustan/jarrujen mukaan):

    E 302x12, T 300 x 10, ei abs
    520i, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv

    E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
    530i, M60B30 8-syl, 1993-1995, 218hv

    E V 302 x 28, T V 300 x 20, ABS
    540i, M60B40 8-syl, 1992-1995, 286hv
    (+20%)=343,2hv

    Näin se menee
    -Jarru swapista ei mene muutos prosentteja, jos tehdään kanta-autotarkastus.
    -Vertailumalliksi käy mikä tahansa yllä mainittu, mutta ei M5, vuosimallista riippumatta.
    -Missään mallissa ei ole: E V 302 x 22, T 300 x 10, ei abs.
    -Jarrusatulat on Plug & Play asenteisia kaikkien E34 kesken, muuttuu levyn mukaan.
    -Jarrulevyt on Plug & Play asenteisia kaikkien E34 kesken, muuttuu satulan mukaan.
    -Vaikka laittaisi M5 jarrut tavalliseen E34 vertailumalli on 540i
    -Jarrupääsylinterit on tarkistettava ETK:sta! Periaatteessa jos jarruteho kasvaa sytlinteri vaihtuu levyjen mukana, mutta samoja sylintereitä/tehostajia käytetään sekaisin monissa malleissa/vuosimalleissa...

    Voisiko joku vahvistaa tämän mutun:
    -Kaikissa 6-syl ei M5 on sama alusta: Jouset+iskarit, kallistuksenvakaajat
    -Kaikissa 8-syl on sama alusta: Jouset+iskarit, kallistuksenvakaajat
    -ei abs -> ABS muutos vaatii: 1. ABS jarrusatulat 2. Jarrutehostajan ja jarrupääsylinterit 3. ABS ohjain boxin 4. Anturit pyörän napoihin / ABS navat
    5. Johdotukset

    Jarru swapeista ja osien vaihdettavuudesta saa kertoa???
    Onko jarru tehostajat/jarrupääsylinterit samat???
    ei abs -> ABS mitä on vaihdettava???


    www.bmwclub.fi->mallit ja moottorit
    www.bmwe34.net->jarru kokoja
    www.e34.de->mallit ja moottorit
    autopower.se->"1988 ABS standard från 525i.", "1993 ABS och airbag på alla."

    [BTCF search]
    [tämän Threadin kommentit]

    edit: kommenttien perusteella korjailtu ja lisäilty ( 3.6.2005)
    Last edited by .:miksu:.; 03-06-2005, 23:19.
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    518i, Edessä ei jäähdytettyjälevyjä 302x12, takana ei jäähdytettyjä 300x10, ei ABS:siä

    518i, 520i, 524td -> abs lisävarusteena, ei vakio

    Ja se +20% tulee vain MALLISARJAN TEHOKKAIMPAAN, eli tehoraja 525 jarruilla on =525 tehot.

    Comment

    • Rossifumi
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1030
      • Hamina

      #3
      ixuksen kohtaan voipi lisätä ABS:t.
      Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

      On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

      Comment

      • tokatamm
        Bimmer Rookie
        • Nov 2003
        • 40

        #4
        520i, M50B20 6-syl, 1990 - 1995, 150hv, E 302 x 12, T 300 x 10, ei abs
        ja mielestäni 525td ja tds:ssä samat jarrut ilman abs:ja.

        Comment

        • thuttu77
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 160

          #5
          Hmm. Mulla ainakin on VM88 520I jossa muutoskatsastettuna m20b25 2,5L kone ja jarrut on yksi sylinteriset jäähdyttämättömät ei ABS:it

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            #6
            Mallisarjan tehokkain on juuri tuo,

            540i, M60B40 8-syl, 1992-1995, 286hv
            (+20%)=343,2hv

            M5 ei kelpaa vertailuun. (toki M5 mallin osia voi käyttää, vaikka vertailu tapahtuu 540i malliin.)
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • HellFire
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 280
              • Turku

              #7
              Originally posted by Kyytsis
              518i, Edessä ei jäähdytettyjälevyjä 302x12, takana ei jäähdytettyjä 300x10, ei ABS:siä

              518i, 520i, 524td -> abs lisävarusteena, ei vakio

              Ja se +20% tulee vain MALLISARJAN TEHOKKAIMPAAN, eli tehoraja 525 jarruilla on =525 tehot.
              Miten niin? Eikö se ole missä tahansa autossa +20% kyseessä olevalla alustalla, esim 525 M50 190hp koneesta saa repiä karvan alle 230hp ilman alustan muutoksia.

              Mallisarjan tehokkaimpaan verrataamalla ja lasekemalla se +20% saadaan selville kuinka paljon ko autossa voi tehoa lailliseseti olla (ilman erikoislupia) ja silloin alustan pitää myös vastata sitä tehokkainta mallia. Tämä tekee mahdolliseksi sen, että periaatteessa tekniikanvaihto 518-> M5 on (ainakin on ollut) mahdollinen vaikka M5 ei kuulukkaan mallisarjaan, mutta tehot mahtuvat 540 +20% rajan sisäpuolelle eli 540 tehot 286hp*1.2=343hp ja M5 3.8l 340hp
              I wanted a faster horse.

              Comment

              • HellFire
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 280
                • Turku

                #8
                Originally posted by .:miksu:.
                Yleissivistyksessä aukkoja, mitä tulee "?" kohtiin?


                Voisiko joku vahvistaa tämän mutun:
                -Jarru swapista ei mene muutos prosentteja.
                -Vertailumalliksi käy mikä tahansa yllä mainittu, mutta ei M5, vuosimallista riippumatta.
                -Jarrusatulat on Plug & Play asenteisia kaikkien E34 kesken.
                -Jarrulevyt on Plug & Play asenteisia kaikkien E34 kesken.
                -ei abs -> ABS muutos vaatii: 1.ABS jarrusatulat 2.jarrutehostajan ja jarrupääsylinterin 3.ABS ohjain boxin 4.Anturit pyörän napoihin
                -Vaikka laittaisi M5 jarrut tavalliseen E34 vertailumalli on 540i


                Jarru swapeista ja osien vaihdettavuudesta saa kertoa???
                Onko jarru tehostajat/jarrupääsylinterit samat???
                ei abs -> ABS mitä on vaihdettava???

                edit: kommenttien perusteella korjailtu ja lisäilty...
                Vertailumalliksi käy korkeintaan tuo 540, en tiedä onko vuosimallilla merkitystä tässä tapauksessa eli verrataanko vanhempia 535. Huomion arvoista on myös se, että onko 540 ollut airbag vakiona, jos niin sekin voidaan käsittääkseni vaatia.

                Jarrulevyt ja satulat käyvät mielestäni hyvin ristiin, joskus olen verrannut/vaihtanut E32/E34 jarruja. Osien sopivuus kannattaa ehdottomasti tarkistaa esim BMW ETKsta tai Autodatasta.

                Periaatteessa ABS ei vaadi mitään erityistä satuloilta tai tehostimelta/syltyltä eli jos voit todistaa, että ne ovat vastaavat ilman ABS, ei niitä tarvitse vaihtaa. Käytännössä satulat ja tehostimen joutunet kuitenkin vaihtamaan, yritin vain sanoa, että teknisesti ABS on mahdollista liittää vanhoihin jarruihin.
                Varsinaisen ABS yksikön tarvitset tietysti, sekä ohjainboksin ja vastaavan kaapeloinnin (johdotus ei ole mitään herkkua).

                Anturit pitää tietysti myös saada napoihin, todennäköisesti joudut vaihtamaan myös navat sellaisiin, joissa on ABS kehät ja mahdollisesti myös ripustukset sellaisiin joissa on paikka antureille (näin on ainakin E30). En usko että tämän laajuinen jarruswap menisi läpi ilman prosentteja, en ainakaan tiedä yhtään tällaista tapausta, mutta joku voi korjata jos on varmaa ja mielellään tarkkaa tietoa mitä on vaihdettu, missä ja milloin
                I wanted a faster horse.

                Comment

                • .:miksu:.
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 352

                  #9
                  Ei pitäisi mennä prosentteja, kun turvalaitteiden/jarrujen vaihdosta parempaan ei enää mene prosentteja.

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by .:miksu:.
                    -Vertailumalliksi käy mikä tahansa yllä mainittu, mutta ei M5, vuosimallista riippumatta.
                    Soitin akeen joku kuukausi sitten ja mainitsin oman autoni tiedot, 525i m20 vm90, vastaukseksi sain että vertailumallina käytetään 540i mallia (92->).

                    Joten itse olen nyt siinä uskossa, ettei e34:sen vuosimallilla ole vaikutusta vertailumallia valittaessa. Onko tämä faktaa, sitä tuskin tietää edes AKE/bmw-suomi/katsastaja-reiska. Tuntuu olevan melkein sama mitä akestakin kysyy, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä, vaikka vastaus saattaa olla vain mutua. (hurraa ake:n tekniseen neuvontaan)
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • Zoui
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 6350
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by .:miksu:.

                      -Jarrupääsylinterit on samat kaikissa E 302x12, T 300 x 10, ei abs
                      -Jarrupääsylinterit on samat kaikissa E V 302 x 22, T 300 x 10, ABS
                      hmmm... ei noin.

                      Pääsylinterit voisi kai jakaa kolmeen ryhmään, vaikkei niissä juurikaan mitään eroa ole keskenään.

                      Esim. 1: M5 3.8 sama sylinteri kuin joissakin 518 M40 malleissa, kun taas joissakin ei.

                      Esim. 2: 540i 9/93 sylinteriä löytyy mm. ->

                      518i M40
                      518i M43
                      520i M20
                      520i M50
                      525i M20
                      525i M50
                      525ix
                      525td
                      525tds
                      530i M30
                      530i M60 malleista.

                      Eli haluttu yhteensopivuus on lähes pakko tarkistaa valmistusnumeron mukaan etk:lta, mutta jarrukokoa kasvatettaessa taitaa pääsääntönä olla kuitenkin se, ettei pääsyliteriä tarvitse vaihtaa.
                      Elämä on pihakivestä.

                      Comment

                      • kartsan
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 187
                        • Kiukainen

                        #12
                        Tulipa vaan mieleen huomioida että tässä puhutaan sitten vain sedan-malleista. Touringeissa taitaa olla yleisesti jäähdytetyt levyt edessä. Ainakin mun 525tds touringissa on. Mahtaako kaikissa touringeissa olla?
                        Yamaha XJ750 ja XJ900
                        E32 730iA
                        ex E32 750iAL
                        ex E34 525tdsA Touring

                        Comment

                        • .:miksu:.
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 352

                          #13
                          Originally posted by kartsan
                          Tulipa vaan mieleen huomioida että tässä puhutaan sitten vain sedan-malleista. Touringeissa taitaa olla yleisesti jäähdytetyt levyt edessä. Ainakin mun 525tds touringissa on. Mahtaako kaikissa touringeissa olla?
                          ?? löytyykö siis kaikista Touringeista (paitsi M5 ja 540):
                          E V 302 x 22, T 300 x 10
                          entä ABS:sät?
                          Löytyykö touringgeja joka vuosimallista ja jokaisella kone vaihtoehdolla?

                          Comment

                          • Zoui
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 6350
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by .:miksu:.
                            ?? löytyykö siis kaikista Touringeista (paitsi M5 ja 540):
                            E V 302 x 22, T 300 x 10
                            entä ABS:sät?
                            Löytyykö touringgeja joka vuosimallista ja jokaisella kone vaihtoehdolla?
                            Levykokoa äkkiä etk:lta katottuna kyllä, 518 touringia lukuun ottamatta. (302x12)
                            Elämä on pihakivestä.

                            Comment

                            • kuti
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2004
                              • 117

                              #15
                              Originally posted by Zoui
                              Levykokoa äkkiä etk:lta katottuna kyllä, 518 touringia lukuun ottamatta. (302x12)
                              525ix edessä 296x28
                              BMW E34 525IX Touring-96

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎