Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 etutolpat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    e34 etutolpat

    Ostin bilstein sprint iskunvaimentimet.
    Ongelma on että etuiskarit olivat liian ohuet halkaisijaltaan.
    Iskarin ulkohalkaisija on 46mm ja tolpan sisähalkaisija 50mm.
    Tolpan ulkohalkaisija on 55mm. Iskarin ja tolpan väliin jää siis 4mm rako.
    Bilstein sprint iskunvaimentimen varaosanumero on p36-3019,
    ja sen pitäisi sopi katalogien mukaan minun autooni (bmw 525tds touring 93).
    Jostain syystä iskari on kuitenkin liian ohut? Miksi minun tolppa on noin paksu?
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    #2
    Bilsteinin pdf muotoisen katalogin mukaan p36-3020 mallia olisi käytetty osassa e34 malleissa (mukaanlukien 525tds sedan 10/92 - 09/95) mutta ei kuitenkaan 525tds touringissa.
    Onkohan noissa katalogeissa virhe kun ainoa vaihtoehto mitä se 525tds touring malliin tarjoaa on tuo p36-3019?

    Onko tuo p36-3020 sitten 50mm halkaisijaltaan?

    Tässä bilstein katalogi pdf muodossa:

    (34mb)
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Katalogista löytyi vielä yksi mahdollinen vaihtoehto, joskin epätodennäköinen.
      Tosin eihän sitä tiedä jos autooni on joskus vaihdettu etutolpat.
      Ensimmäisiin (vanhemmat kuin 1990) e34 malleihin sopisi tuo p36-3018 iskari.
      Tietoa p36-3018 halkaisijasta?
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • Lakeson
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 649
        • Jyväskylä

        #4
        Suuremmin en ole perehtynyt tähän tolppa asiaan. Eikös siellä jonkinmoinen välys kuulu olla (iskaripatruunan ja jousen rungon välissä), joka tiivistetään öljyllä?
        Ei mopolla mahottomia..

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #5
          Originally posted by Lakeson
          Suuremmin en ole perehtynyt tähän tolppa asiaan. Eikös siellä jonkinmoinen välys kuulu olla (iskaripatruunan ja jousen rungon välissä), joka tiivistetään öljyllä?

          siis en minäkään juuri tästä kyseisestä asiasta tiedä mitään mutta monissa tolppa/patruuna iskareissä on reilu välys(jossain audissa muistaakseni 0.5cm per puoli)
          sinne on olemassa oma jäähdytys neste mutta ilmeisesti esim aft öljy käy sinne väliin ( se öljy jäähdyttää iskaria)

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Bemun korjausoppaasta (Haynes) luin että sinne voi laittaa vaikka jäteöljyä(!). Kuulostaa tosin erikoiselta.
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • VNT
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1410
              • Tuusula

              #7
              Siis iskarin ja tolpan välissä on 4mm rako! Mielestäni se on vähän liian iso.

              edit: vanha iskari oli kyllä 50mm halkaisijaltaan, eli juuri tolpan sisähalkaisijan kokoinen. Väitän että tolpan ja iskarin välissä EI kuulu olla 4mm rakoa.
              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #8
                Originally posted by VNT
                Siis iskarin ja tolpan välissä on 4mm rako! Mielestäni se on vähän liian iso.

                edit: vanha iskari oli kyllä 50mm halkaisijaltaan, eli juuri tolpan sisähalkaisijan kokoinen. Väitän että tolpan ja iskarin välissä EI kuulu olla 4mm rakoa.
                eri merkkinen iskari on eri kokoinen, sopiiko se mutteri jolla iskari on kiinni hyvin tolppaan ja iskariin?

                Comment

                • VNT
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1410
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by larmatin
                  eri merkkinen iskari on eri kokoinen, sopiiko se mutteri jolla iskari on kiinni hyvin tolppaan ja iskariin?
                  Bilsteinin mukanahan tuli tuo uusi mutteri jolla iskari kiinnitetään tolppaan.
                  Se sopi tolppaan oikein hyvin. Myös iskari istuu muuten täydellisesti iskarin yläpäähän. Voiko olla mahdollista että iskari on kuitenkin oikea?
                  Ei vain mene minun päähän miten iskarin ja tolpan väliin voi jäädä 4mm rako?
                  Eikö kaikki ohjauskulmatkin muutu kokoajan kun iskari heiluu tolpan sisällä?
                  Luulisi myös tuollaisen raon aiheuttavan kolinaa?
                  -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                  Comment

                  • petteriu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 1164
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by VNT
                    Bilsteinin mukanahan tuli tuo uusi mutteri jolla iskari kiinnitetään tolppaan.
                    Se sopi tolppaan oikein hyvin. Myös iskari istuu muuten täydellisesti iskarin yläpäähän. Voiko olla mahdollista että iskari on kuitenkin oikea?
                    Ei vain mene minun päähän miten iskarin ja tolpan väliin voi jäädä 4mm rako?
                    Eikö kaikki ohjauskulmatkin muutu kokoajan kun iskari heiluu tolpan sisällä?
                    Luulisi myös tuollaisen raon aiheuttavan kolinaa?
                    Sen mutterin pitäisi kyllä kiristää iskaripatruuna paikoilleen runkoon eikä mitään kolinoita sen jälkeen esiinny. Ellei patruuna kiristy, niin kyseessä väärä tolppaan sopimaton vaimennin ! Tuo tyhjä tila tarkoitus täyttää öljyllä tms. kuten aiemmin todettu.

                    Tuollaisen iskariremontin yhteydessä (tai jälkeen) ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa joka tapauksessa.

                    Petteri
                    Last edited by petteriu; 21-03-2005, 08:10.
                    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                    Comment

                    • Second
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2003
                      • 223
                      • Kaarina

                      #11
                      m-technic alustoissa on erikokoinen iskari kuin normaaleissa. tietääkseni. ei todellakaan kuulu olla 4mm välystä.
                      ex-E39 530d M-sport
                      ex-E30 325i cabrio
                      ex-E30 325i
                      ex-E34 535i

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Ei siinä kyllä mielestäni 4mm välystä ollut kun omaani vaihdoin Bilsteinin Sprintit kesällä. Mittoja tolpasta ja iskarista ei ole tähän hätään, mutta 08/90-> iskarin yläpään halkaisija on ainakin eri ja myös yläpään laakeri on eri. Sprinttien kanssa ei tolppaan kaadeta öljyä sitä 30ml., ainakaan asennusohjeissa sitä ei käsketä laittamaan, niin ne on muutkin näköjään tehnyt:
                        Some strut inserts call for pouring about 20 or 30cc of motor oil down the strut tube for heat transfer. Bilstein's go in dry so I suctioned as much of the existing oil out of the tube & sopped up the rest with a rag on the end of a wire.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • VNT
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1410
                          • Tuusula

                          #13
                          Kylläpä tulee ristiriitaista tietoa. Toiset sanoo että kuuluu olla 4mm rako, toiset sanoo että ei kuulu. Tuossa p36-3020:ssa on ohuempi kierre / pienempi mutteri iskarin yläpäässä (onko sekään sitten oikea iskarit?). Tuo p36-3019 istuu muuten todella hyvin tolppaan, mutta sinne jää se 4mm rako.
                          -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2561
                            • .

                            #14
                            iskari

                            Originally posted by VNT
                            Kylläpä tulee ristiriitaista tietoa. Toiset sanoo että kuuluu olla 4mm rako, toiset sanoo että ei kuulu. Tuossa p36-3020:ssa on ohuempi kierre / pienempi mutteri iskarin yläpäässä (onko sekään sitten oikea iskarit?). Tuo p36-3019 istuu muuten todella hyvin tolppaan, mutta sinne jää se 4mm rako.
                            Jää se rako e30:kin. Siis ainakin alkuperäisissä 316M malleissa joissa on iso tolppa ja Bilsteinin iskari, jää jonkinlainen rako iskarin ja tolpan väliin. Muttä kyllä se iskari sinne kiristyy, kun iskarissa on pyöreä reunainen pohja joka istuu tukevasti tolpan pohjaan. Samoin mutteri istuu tiukasti iskarin ympärille yläpäässä eli ei se iskari pääse mitenkään heilumaan.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • VNT
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1410
                              • Tuusula

                              #15
                              Kyllä minäkin olen nyt vahvasti sitämieltä että tuo p36-3019 on oikea iskari, ja että sinne jää se 4mm rako. Tuo 4mm rako sitten täytetään tavallisella moottoriöljyllä?

                              Mutta entä millaiset suojakumit ja pohjaanlyöntikumit asennan iskareihin?

                              Etuiskareiden mukana tuli koko matkan mittaiset suojakumit, mutta ei minkäänlaisia pohjaanöyntikumeja. Bilstein sprintin mäntä on tunnetusti paksu joten vakio pohjaanlyöntikumi ei mahtunut mitenkään iskarin ympärille. Tarvitseeko sprintit ylpäätänsä pohjaanlyöntikumia?

                              Entä taakse? Millainen suojakumi sinne kuuluu? Mukana ei tullut minkäänlaisia.
                              Vanhoissakaan iskareissa ei ollut suojakumia.
                              Entä millainen pohjaanlyöntikumi, kelpaako vakio?
                              -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎