Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamassamittarin oireilut?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    Ilmamassamittarin oireilut?

    Kertokaapas kokemuksia, millaisia oireita aiheuttaa hajonnut ilmamassamittari. Eikös se ole nykimistä, rytkytystä, bensankulutuksen nousua ja tehojen katoamista? Siihen ei taida kuitenkaan liittyä käynnistymisongelmia tai auton sammumista?

    Tuo meidän isännän M20B20 on käynyt huonosti sitten sen kun se seisoi puoli vuotta lumessa. Nykii ja rykii niin maan p*leesti kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa. Yläkierroksilla toimii ihan hyvin, mutta alakierroksilla ja etenkin hiljaisemmissa vauhdeissa se rytkytys on sitä luokkaa että tekarit tippuu suusta. Tyhjäkäynti on ihan ok ja käyntiin lähtee hyvin. Kun antaa lisää kaasua, kone toimii taas, mutta heti kun jalan nostaa kaasulta, kengurubensaefekti alkaa.

    Vikakoodejahan tuosta ei pysty lukemaan syystä X, joten oirekuvan perusteella mietin, että vikana voisi olla loppuunkulunut imm.

    Syttypuolen osat on vaihdettu alle puoli vuotta sitten, kampuran anturi samoin, tulpat myös uusittu viime kesänä. Tuo rytinä alkoi tuon talven yli seisomisen jälkeen.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Kal.ju
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 2881
    • Akaa / Toijala

    #2
    Originally posted by Kv1984 View Post
    Tuo rytinä alkoi tuon talven yli seisomisen jälkeen.
    :think
    Villi veikkaus. Vettä polttoaineen seassa.

    Comment

    • latsku
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 155
      • turku

      #3
      Originally posted by Kv1984 View Post
      Kertokaapas kokemuksia, millaisia oireita aiheuttaa hajonnut ilmamassamittari. Eikös se ole nykimistä, rytkytystä, bensankulutuksen nousua ja tehojen katoamista? Siihen ei taida kuitenkaan liittyä käynnistymisongelmia tai auton sammumista?

      Tuo meidän isännän M20B20 on käynyt huonosti sitten sen kun se seisoi puoli vuotta lumessa. Nykii ja rykii niin maan p*leesti kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa. Yläkierroksilla toimii ihan hyvin, mutta alakierroksilla ja etenkin hiljaisemmissa vauhdeissa se rytkytys on sitä luokkaa että tekarit tippuu suusta. Tyhjäkäynti on ihan ok ja käyntiin lähtee hyvin. Kun antaa lisää kaasua, kone toimii taas, mutta heti kun jalan nostaa kaasulta, kengurubensaefekti alkaa.

      Vikakoodejahan tuosta ei pysty lukemaan syystä X, joten oirekuvan perusteella mietin, että vikana voisi olla loppuunkulunut imm.

      Syttypuolen osat on vaihdettu alle puoli vuotta sitten, kampuran anturi samoin, tulpat myös uusittu viime kesänä. Tuo rytinä alkoi tuon talven yli seisomisen jälkeen.
      koodeja ei pysty lukemaan ? hmmm ? ei siitä ecu ois paskana sitte?

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Kal.ju View Post
        :think
        Villi veikkaus. Vettä polttoaineen seassa.
        Mahdollinen tuokin. Masinolia kaadettiin tankkiin sen jälkeen kun ajettiin ensin tankki ihan tyhjiin ja sitten tankattiin, mutta siitäpä se oikeestaan vasta riemastuikin... Ja nyt tuo nykiminen ei katso aikaa eikä paikkaa, ihan sama onko bensaa vähän vai paljon, ja ihan sama myöskin onko kone kylmä vai kuuma. Käynnistyksen jälkeen pystyy ajamaan semmoiset pari kolme minuuttia suht ongelmitta ennen kuin rytinä alkaa kunnolla. Samoin tasakaasulla yli 60 km/h nopeuksissa toimii aika hyvin, mitä nyt pientä nyhtämistä esiintyy.

        Ilmaletkut on tsekattu ja ne on ok, eli ei pitäisi olla imuvuotokaan kyseessä. Mun järjellä ajateltuna kyseessä on jonkinlainen bensansaanti- tai seoksenmuodostusongelma. Ilmamassamittaria tutkittaessa kävi ilmi, että se on jo kertaalleen avattu ja ilmeisesti putsattukin, koska se oli liimattu kasaan...


        Originally posted by latsku View Post
        koodeja ei pysty lukemaan ? hmmm ? ei siitä ecu ois paskana sitte?
        Kokeiltu toisellakin eculla, eikä toiminut. Liekö sitten se pistoke paskana.

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Sen verran vanhaa tekoa ettei saakkaan luettua ihan joka kapineella.

          Vaihdeltiinkos tähän sitä lämpöanturia?

          Comment

          • sesku
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 90
            • Muurame

            #6
            Mitä bensaa tankattu? E10 aiheutti ko moottorissa vastaavanlaisia oireita, sekä sen ettei lämpösestä tallista lähteny käyntiin mutta E5 toimi täysin normaalisti...
            E34 525iA -92

            Comment

            • Kv1984
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 584
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Vaihdeltiinkos tähän sitä lämpöanturia?
              Ei oo vielä vaihdettu. Mutta testattu on: anturi kiinni tai irti, eipä juuri eroa huomannut. Tosin uudet anturit ei kyllä ainakaan hukkaan menisi.

              Originally posted by sesku View Post
              Mitä bensaa tankattu?
              98:aa... Samansuuntasia kokemuksia on mullakin, että kun tankkaa noihin vanhempiin autoihin eekymppiä niin saa kaupan päälle kenguruita ja kulutusmittari villiintyy ihan täysin

              Voikohan muuten osittain hajonnut ecu tehdä tuommoista, sehän kun määrää seoksen suhdetta? Vai pimeneekö ecu aina kerralla? Oishan mulla tossa yksi varaboksi jolla vois kokeilla. :think

              Mutta eniten epäilen kyllä tuota ilmamassamittaria. Kellään pätevää ohjetta siihen miten sen toiminnan voisi testata yleismittarilla?

              E34 518i Jet Black (ex)
              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
              E38 M52B28 Oxfordgrün

              Comment

              • sesku
                Bimmer Rookie
                • Apr 2013
                • 90
                • Muurame

                #8
                Originally posted by Kv1984 View Post
                Voikohan muuten osittain hajonnut ecu tehdä tuommoista, sehän kun määrää seoksen suhdetta? Vai pimeneekö ecu aina kerralla? Oishan mulla tossa yksi varaboksi jolla vois kokeilla. :think
                Se rikkinäinen ecu voi tehä melkee mitä vaan. Itellä m50b25 moottorista kahesti hajonnu ecu ja molemmilla kerroilla erilaiset oireet, ja ensimmäisellä kerralla oireet alkoi parin kk:n seisonnan jälkeen ja paheni vähitellen mutta välillä toimi täysin normaalisti...
                E34 525iA -92

                Comment

                • Kv1984
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2013
                  • 584
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Pari testiä...

                  Ilmamassamittarin liitin irti -> Käynti huononi oleellisesti, melkein sammui, tehot täysin kateissa. Mutta käynnistyi ja pysyi käynnissä. Eli IMM:ssa on JOTAIN eloa kuitenkin.

                  Lämpötila-anturit irti -> Sama kuin edellä.

                  Toinen ecu -> Ei vaikutusta.

                  Haitariputki on paikkailtu osin teipillä (teipin alla ei ollut reikiä, vaan pykimää) ja putken alkupäästä klemmarin takaa löytyi halkeama. Suihkauttelin koko putken alueelle jarrupuhdistussprayta, mutta se ei vaikuttanut kierroksiin mitenkään, joten se ei sitten varmaan myöskään vuoda siitä? Vai voiko se kiskoa siitä halkeamasta ilmaa vain silloin kun antaa kaasua? Tyhjäkäynti kun on ihan ok, mutta heti kun kenkäsee vähän niin röpötys ja rytkytys alkaa.

                  E34 518i Jet Black (ex)
                  E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                  E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                  E38 M52B28 Oxfordgrün

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Lämpöantureista kun on johdot irti on varmasti rikkaalla ja käy miten sattuu.

                    Comment

                    • Kv1984
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 584
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Imuvuotoja ei ollut. Haitariputkessa oli halkeamia, mutta eivät vissiin ole niin isoja, että raakaa ilmaa pääsisi koneeseen.

                      Suurimmaksi syypääksi nykimiseen paljastuivatkin tulpat! Pari tulppaa oli ihan öljyssä, yksi oli aivan karstainen, ja tasan yhdessä tulpassa (Boschin nelikärkiset) oli tasaiset kärkivälit. Pienellä hätäapuputsaamisella ja kärkien säätämisellä saatiin auto toimimaan melko normaalisti. Todellisen tuloksen näkee vasta huomenna kun pääsee ostamaan uudet tulpat.

                      Tulppia ei kukaan osannut epäillä, koska ne eivät ole kuin reilun vuoden vanhat. Mutta vissiinkin tuo talven yli seisominen ja jatkuva startin sahaaminen pilasivat ne sitten lopullisesti.

                      E34 518i Jet Black (ex)
                      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                      E38 M52B28 Oxfordgrün

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Ei tulpat olleetkaan ainoa syy...

                        Nyt on uudet tulpat vaihdettu ja yhä pätkii. Tyhjäkäyhti tasoittui ja meno parani jonkun verran, mutta yläkierroksilla (yli 3000) nykii yhä pirusti. Tasakaasulla ja moottorijarrutuksissa huomaa pientä nykimistä, mutta se ei kyllä ole mitään verrattuna siihen rytinään mikä aikaisemmin oli.

                        Mitäs sitä seuraavaksi? Pitänee varmaan tsekkailla se ilmamassamittari, ja ehkä bensapumppukin vois olla tiensä päässä...

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • latsku
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 155
                          • turku

                          #13
                          Originally posted by Kv1984 View Post
                          Ei tulpat olleetkaan ainoa syy...

                          Nyt on uudet tulpat vaihdettu ja yhä pätkii. Tyhjäkäyhti tasoittui ja meno parani jonkun verran, mutta yläkierroksilla (yli 3000) nykii yhä pirusti. Tasakaasulla ja moottorijarrutuksissa huomaa pientä nykimistä, mutta se ei kyllä ole mitään verrattuna siihen rytinään mikä aikaisemmin oli.

                          Mitäs sitä seuraavaksi? Pitänee varmaan tsekkailla se ilmamassamittari, ja ehkä bensapumppukin vois olla tiensä päässä...
                          onko asia jo ratkennu et mikä oli vikana

                          Comment

                          • Kv1984
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 584
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by latsku View Post
                            onko asia jo ratkennu et mikä oli vikana
                            Noup, mutta vahvana epäilynä on tarvikemallin puola, jossa ei varmaan riitä potku tuohon koneeseen. Aina sadekelillä oireilu pahenee, ja kuivalla kelillä ei välttämättä ole mitään vikaa. Pitäis jostain löytää alkuperäinen puola tuohon koneeseen että vois testata. Juttu on jäänyt vähän sikseen kun vika on sinänsä ärsyttävä, mutta ihan siedettävä.

                            E34 518i Jet Black (ex)
                            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                            E38 M52B28 Oxfordgrün

                            Comment

                            • latsku
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 155
                              • turku

                              #15
                              Originally posted by Kv1984 View Post
                              Noup, mutta vahvana epäilynä on tarvikemallin puola, jossa ei varmaan riitä potku tuohon koneeseen. Aina sadekelillä oireilu pahenee, ja kuivalla kelillä ei välttämättä ole mitään vikaa. Pitäis jostain löytää alkuperäinen puola tuohon koneeseen että vois testata. Juttu on jäänyt vähän sikseen kun vika on sinänsä ärsyttävä, mutta ihan siedettävä.
                              sama vika meinaa itelläki ... sadekeleillä ja kosteilla yleensäki oireet ovat pahempia ... sekä myös erittäin kuumilla keleillä ... kun on kovat pakkaskelit ni se toimii hetken hienosti enne ku lämpiää... lisäksi tässä ''kesällä'' ku oli pari hellepäivää ni teki ekaa kertaa niin et antokiertää 5000 rpm mut sit siinä kohtaa alko aina katkomaa... vaihdan nyt bensanpaineensäätimen ja siihe sen alipaineletkun jollei sitte auta ni epäilen helvetin vahvasti johtosarjaa.

                              tulpat myös nokistuu erittäin nopeesti -___-''
                              Last edited by latsku; 17-07-2015, 18:07.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎