Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 -92 Moniurahihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1837
    • Lappeenranta, Finland

    E34 -92 Moniurahihnan vaihto

    Hihnassa alkaa olla pykimiä, pitäisi siis vaihtaa.

    Mistä kohtaa kannattaa löystyttää, perinteiseen tyyliin laturia höllentämällä, vai onko tuossa joku erillinen kiristin ? Ei ole vielä tullut tutkittua sen tarkemmin.

    Onko mitään erityisiä huomioitavia asioita, vai yksinkertaisesti vain vanha mäkeen ja yrittää saada uusi paikalleen samanlaiselle kiemuralle ?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1837
    • Lappeenranta, Finland

    #2
    Ai niin, kyseessä siis 525 iX Touring, eli kone on kait M50B25

    Tosin näkyyhän se tuosta sigustakin...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

    Comment

    • -kiki-
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 1160
      • Hämeenkyrö

      #3
      Ei kait siinä mitään vaikeaa ole en ole kyllä itse vaihtanut mutta katselin kun vaihdettiin.

      Siinä oli joku kiristys tsydeemi se vaan auki ja vanha pois ja uus tilalle kannattaa kuitenkin katsoa miten se siellä kiemurtelee oli ammattimiehelläkin hiukan säätämistä !
      F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

      Comment

      • Aksu|
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1063

        #4
        Sielä on ihan kiristin mikä alaspäin tyrkkäämällä löystyy, alla olevassa linkissä tarkempaa tietoa.

        EX:
        328CiA -99
        525tdsA -98
        525i -93
        316i -95
        Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

        Comment

        • -mikko-
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 45
          • Helsinki

          #5
          Itselläni oli m50b25 koneessa kiristinrullassa musta muovi kuppi. Kupin alla oleva pultti irti/löysälle, jolloin saa hihnan pois. Uusi hihna vain paikalle. Kiristinrulla on epäkesko ja siinä on muistaakseni hahlo, joka määärittelee oikean asennon rullalle.

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #6
            Jos kone on M50, niin ainakaan e36 kopassa ei tarvitse irrottaa flektiä! eikä mitään muutakaan ylimääräistä.Ilmastoinnin hihna ekana pois! Väännät vain kiristinrullaa myötäpäivään (pulttia ei löysätä) jolloin rulla painuu alas päin ja hihna löystyy,samalla pudotat hihnan pois joltakin pyörältä. ...toivottavasti oli ymmärrettävästi.
            Last edited by Cunttory; 08-04-2005, 11:42.
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • -mikko-
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 45
              • Helsinki

              #7
              Hitto, kulkeeko toi hihna tuon rullan alapuolelta? Itelläni se menee tuosta yläpuolelta ja on näköjään jo jonkin aikaa mennyt kun on rullaan kulunut uria.
              Attached Files

              Comment

              • Cunttory
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1772
                • Kuopio

                #8
                Tästä ei ohje parane: http://www.logun.org/images/e36info/belts/pulleys.jpg
                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                Comment

                • -mikko-
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 45
                  • Helsinki

                  #9
                  No sitähän tässä juuri katselin. Ihmetyttää, että se on ihan hyvin toiminut vaikka se tuosta väärältä puolelta kulkeekin.

                  Comment

                  • hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by -mikko-
                    No sitähän tässä juuri katselin. Ihmetyttää, että se on ihan hyvin toiminut vaikka se tuosta väärältä puolelta kulkeekin.
                    Eihän tuon rullan tarkoitus ole kuin hieman poikkeuttaa hihnaa paremman pidon antamiseksi laturin ja vesipumpun hihnapyörille (ja ehkä vakauttaa hihnan kulkua näiden välissä). Toimii siis ihan hyvin väärinkin asennettuna, mutta esim. laturin pyörä voi periaatteessa luistaa hieman herkemmin.
                    e90 330d -05

                    Comment

                    • -mikko-
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2003
                      • 45
                      • Helsinki

                      #11
                      Ei näköjään hirveästi vaikuta tuon hihnan pituuteen/toimintaan, vaikka se tuolta väärältä puolelta kulkeekin. Ainakin tuohon laturin hihnapyörälle tulee suurempi kosketuskulma, kun sen oikein päin laittaa. Pitääpä korjata tuo hihna kulkemaan "sääntöjen mukaan".

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by Cunttory
                        Jos kone on M50, niin ainakaan e36 kopassa ei tarvitse irrottaa flektiä! eikä mitään muutakaan ylimääräistä.Ilmastoinnin hihna ekana pois! Väännät vain kiristinrullaa myötäpäivään (pulttia ei löysätä) jolloin rulla painuu alas päin ja hihna löystyy,samalla pudotat hihnan pois joltakin pyörältä. ...toivottavasti oli ymmärrettävästi.
                        Eli sen hihnan saa ilmeisesti sieltä flektin ja sen kehikon välilstä pujotettua ulos/sisään kun vaan ottaa hihnan ensin pois kaikilta pyöriltä/rullilta???

                        Näinkö homma menee?
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • nut
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1613
                          • Vaasa/Kauhajoki

                          #13
                          Originally posted by alspe
                          Eli sen hihnan saa ilmeisesti sieltä flektin ja sen kehikon välilstä pujotettua ulos/sisään kun vaan ottaa hihnan ensin pois kaikilta pyöriltä/rullilta???

                          Näinkö homma menee?
                          Jep, tosin se muovihärpäke sen flektin ympäriltä kannattaa nypätä irti, tulee vähän tilaa ja se on vaan parilla muovinastalla kiinni.
                          BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                          Comment

                          • Miika Tissari
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 1802
                            • Varkaus

                            #14
                            Ropeli suosiolla irti tai muuten menee hermot...
                            E28 ///M-tech V8 -83
                            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              hyvin lähti ilman flektin irroitusta. ylävesiletku eniten on tiellä.

                              Mulla on niitä jurinaa-ääniä koneessa ja koitin ilman remmiä käyttää niin kävi paljon nätimmin, onneksi ettei vika ole nokkaketjussa.

                              Kiristinpyörä on aika väljä, siitä tuli ääni ilmeisesti. Kuuluuko laturissa ja vesipumpussa olla yhtää väljyyttä kun kunnolla remputtaa niistä pyöristä? Ihan ihan pieni väljä tuntuu, mutta kiristinpyörässä oli noin x10 väljyys.

                              Millä sen kiristinpyörän saa irti? Sinne ei oikein näe mikä pultti siellä on? Ja vähän huonosti on avaimia mulla, mutta ainakaan 13 tai 17 se ei ole ja se tuntuu niinku isolta kuusiokololta.
                              Last edited by alspe; 07-07-2005, 07:43.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎