Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 td kansi/tiiviste menossa...??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    E34 td kansi/tiiviste menossa...??

    Eli tuossa ajaessani pitkää matkaa huomasin kun pysähdyin niin auton alle ilmestyi lätäkkö jäähdytin nestettä,oli puskenut paisarin korkista.
    Lämmöt oli kokoajan normaalissa ja kaikki muutenkin ok.
    Siinä sitten lisäsin nestettä kun oli aikansa pulputtanut yli ja ilmasin järjestelmän,ajelin lyhyttä kaupunki ajoa eikä "nesteen ylipaisumista" ollut havaittavissa...
    Lisäksi tähän samaiseen asiaan saattaa liittyä myös edelleen autoa vaivaava nykiminen joka tulee esille kunnolla vedätettäessä,eli kiihdytettäessä korkeille kierroksille,epäilin vaan että pääsisikö nestettä palotilaan,mutta pakoputkesta ei kuitenkaan tulee mitään epänormaalia tai no mitä nyt mustaa kankea enemmän kuin riittävästi...
    Aiemmin tuntui että tuo nykiminen lakkasi jäänestolla (epäilin että vettä joukossa) mutta ei kuitenkaan, sama ongelma jatkuu edelleen...
    Ja tosiaan kaupunki ajossa tuota nykimistä eikä ylipainetta esiinny...
    Paisarin korkinkin vaihdoin mutta ei apua,termostaattia joku kuitenkin ehdottaa mutta mutta kun ne lämmöt on kuitenki ok...
    Eli en tiedä liittyykö tuo nykiminen ja ylipaine toisiinsa mutta kommentteja /kokemuksia muilta diesel bemaristeilta kaipaan..

    Näissä dieseleissä kun noita kansiongelmia riittää...
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    #2
    Itse painin tällä hetkellä saman ongelman kanssa eli kaupunkiajossa lämmöt pysyy kurissa eikä painetta tulee juurikaan mutta heti kun lähtee ajamaan matka-ajoa niin ongelmat alkaa...noin 30-40 kilometrin ajon jälkeen alkaa lämmöt nousta ja alkaa puskeen vettä pihalle eli paine pääsee palotilasta vesitilaan...Luulen että minulla on kansipahvi mennyt ja luulen että liian korkeat ahtopaineet tuolle vakioturbolle ja runsaat syötöt ja coolerin puuttuminen eipä siinä muuta tarvi...en usko kannen halkeamiseen koska olen käyttänyt autoa jälkikäynnillä enemmän ku tarpeeksi eli epäilen nuitten alkup.tiivisteiden kestoa...kansi menee irroitukseen tässä jokuviikonloppu kun osat tulee...alkaa mennä jo rutiinilla tuo tiivisteen vaihto koska olen sen jo kahdesti vaihtanut...ensin meni jakoremmi poikki ja toisella kertaa auto otti täydet kierrokset jostain syystä ja pullautti tiivisteen pihalle jälkikiristämättömästä kannesta...luulen että kansi oli niin kiero että alkoi käymään öljyllä ku ei avaimesta sammunut...nyt siis taas kansi pois mut laitan siihen tod.näköisesti paksumman tiivisteen jotta hieman saisi puristuksia alemmaksi ja tiiviste tulee kanteen ja lohkoon vielä kiinni kunnon moottoriliimalla koska muuten ei näköjään pysy liemet oikeissa reijissään...
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83

    Comment

    • Happo
      BTCF Member
      • Sep 2004
      • 922
      • Kauhajoki

      #3
      Joo, mullahan kävi höperösti ton td:n kanssa viime kesänä. Lämmöt pysyivät ihan oikeissa lukemissa, eikä moottorin käynnissä ollut mitään moittimista. Mutta...kun autolle antoi kunnolla kyytiä, niin pian syttyi jäähdytysveden merkkivalo palamaan ja painetta pääsi kunnolla jäähdytysjärjestelmään. Toivoin parasta ja pelkäsin pahinta. Lopputuloksena moottorin vaihto, koska vettä oli mennyt palotiloihinkin ja sylinteriputket olivat syöpyneet. Tämän lisäksi vielä haljennut kansi.
      Eli eli, merkit mitä näkyi ennen lopullista katastrofia olivat seuraavanlaisia: Veden kulutus, kova paine jäähdytysjärjestelmään(vain kuormitettaessa kunnolla), teki ilmakuplia koneeseen jotka tulivat ulos, kun paisarin korkin avasi(vettä tuli ylivuotoletkusta ja korkin välistä).
      Lämpöongelmia vasta ennen totaalista katastrofia.
      Unohtamatta merkkejä öljystä vedessä loppumetreillä, jolloin homma oli selvä.

      Tässä kunnossa moottori oli ollut ties kuinka kauan gyntterin ajossa ja se paukahti paskaksi juuri sopivasti minulle saavuttuaan
      Last edited by Happo; 11-04-2005, 01:36.
      Ford S-Max 2.0
      Kilpuri VW Golf III VR6
      ex:

      F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

      Comment

      • Heikki.Niemi
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 1180
        • Kalajoki-Bemareiden mekka

        #4
        Joo ollaan hapon kans koettu kantapään kautta tuontiautojen salat....itellä kylläki remmin katkeaminen oli oma eikä gyntterin syy...
        520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
        525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
        525 TDS m51d25 Touring E34 -94
        Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
        Ex-320i E30 m20b20 -86
        Ex-318i E30 m20b20 -87
        Ex-320i E30 m20b20-83

        Comment

        • Velho
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 267
          • Tampere

          #5
          No laitetaan tähän omakin kokemus nesteiden ulosheittämisestä, eli kun olin ostanut oman td:n niin 2 viikkoa sen jälkeen oltiin menossa parin kaverin kanssa Tampereelta Helsinkiin niin Hämeenlinnan kohdalla alkoi lämpömittari pikkuhiljaa nousta kohti punaista. No ajoin sivuun ja sammutin auton hetken käyttelyn jälkeen katseltiin siinä kavereitten kanssa, kun hiukan puski nestettä pihalle paisarin korkista ja ei muuta kuin korkki varovasti auki ja sieltähän se pulputteli puolet nesteistä pihalle. Niin siinä sitten tuli ekana mieleen, että onko kansi halki, mutta kaveri sanoi että jos järjestelmässä oli vain ilmaa ja heitti vedet pihalle sen takia.
          No sattui siinä olemaan harrasteprojektiiin varatut 10L nestettä takakontissa.
          Eli eikun nestettä koneeseen, auto käymään ja tuo pieni letku joka tulee syylärin yläosasta paisariin otettiin syylärin päästä irti ja yritin puhaltaa tuosta letkusta paisariin päin eikä ilma mennyt läpi olenkaan.
          No odoteltiin hetken aikaa niin alkoi nestettä tulla tuolta syylärin päästä ja kun ilman tulo nesteen seassa loppui niin letku takaisin kiinni.
          Lämmöt olivat kokolailla normaalit niin ajoimme Linnatuuleen ja sieltä ostin rautalankaa millä sorrasin tuon putken auki paisarin päästä niin siitä lähtien on lämmöt pysyneet normaalilla alueella.

          Eli nesteet voi lentää pihalle jos joku on lyönyt jotain jäähdytysjärjestelmän korjausainetta joka on tukkinut tuon about 1.5mm halkaisijaltaan olevan kanavan paisarissa niin kuin mulla kävi kun edellinen omistaja oli yrittänyt korjata vuotavaa lämppärin kennoa paikkausaineella.
          Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
          Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Melko paljon tuokin kerää painetta jäähdytysjärjestelmään. Tuossa on 1.4 barin painekorkki, joka mielestäni on turhan korkea. Mahtaako olla oikea, vapari dieselissähän korkki on 1.2 baria.

            Öljynvaihdon yhteydessä ihmettelin kun ö-suodatinkotelon pohjalla oli havaittavissa 'emua'.

            Miltä dieselöljy näyttää jos sen seassa on vettä?
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • Heikki.Niemi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1180
              • Kalajoki-Bemareiden mekka

              #7
              itsellänikin meni tuo paisarin reikä tukkoon kolmesti koska jäähdytysnesteen seassa oli tiivisteliima jämiä termostaatin vaihdon jälkeen...porasin reikää poralla jopa isommaksi eli nyt ainakin vesi kulkee läpi mutta paineongelmat eivät ole vielä loppuneet eli kyllä kansiremontti on jälleen edessä....näkyy olevan lähes kaikilla foorumin m21 dieselin omistajilla olleen samanlaisia ongelmia lämpöjen kanssa...
              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
              Ex-320i E30 m20b20 -86
              Ex-318i E30 m20b20 -87
              Ex-320i E30 m20b20-83

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Mulla ei vielä tässä vaiheessa lämpömittari ole värähtänyt normaalista mihinkään..se vähän ihmetyttää..
                Aiemmin tuo keräsi kovaa painetta paisariin mutta korkin vaihto auttoi silloin..
                Nesteen seassa ei ole öljyä eikä muutakaan "palamisjätettä",ainakaan vielä..
                Mitenkäs tuo nykiminen,onko porukalla esiintynyt sitä näiden muiden ongelmien lisänä,itse laittaisin sen näiden samojen asioiden piikkiin,koska kuormitettaessa palotilaan pääsisi nestettä????
                Mitähän tuon kanssa nyt tekisi ,ajaisiko vaan nestepurkki peräluukussa niin kauan kuin tapahtuu jotain dramaattista vaiko nyppäisi kannen pöydällä saman tien..??

                ja vielä,kun oli pakkasia niin auton käynti oli ontuvaa vaikka hehkut ehjät,voisi ajatella että silloinkin pääsi nestettä johonkin palotilaan..
                Ja huom.ajoitus on/oli kohdallaan täl´löin,säädin senkin oikein merkkityökaluilla mutta eipä tuo kylmäkäynti siitää mihinkään muuttunut..
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #9
                  Suosittelisin kyllä avaamaan kannen ennenkuin sylinterinseinämät syöpyvät pilalle samallalailla ku hapolla kävi...mikäli sulla vesi menee palotilaan se voi pilata sun lohkon ja mahdollisesti kannen ja pahimmassa tapauksessa moottorin vaihto...en ottais riskiä...tuota nykimisilmiötä ei ole kyllä esiintynyt ainakaan minulla missään vaiheessa...mutta onko sulla mekaaninen vai sähköinen jakajapumppu...nykiminen voi johtua myös kuluneesta nestepäästä ja samoin nuo käynnistysvaikeudet kylmänä...mikäli hehkut pelaa niin nuo ovat tyypillisiä nestepään ongelmia...
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    sähköinen pumppu on...kuten aina E34 mallissa...
                    Pitäisikö tuon nestepään antaa mahdollista vikakoodia ,koodit koitin kattoa mutta mitään ei ollut tallentunut...
                    Millainen työ vaihtaa tuo nestepää ja onko vain ja ainoastaa diesel huollon hommia??
                    Tuoko tuo kulunut nestepää muita ongelmia/oireita...?

                    Taitaapi olla että jätän nuo ajelut vähemmälle nyt tuolla.
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • Heikki.Niemi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1180
                      • Kalajoki-Bemareiden mekka

                      #11
                      no yleensä nuo nestepään ongelmat on mekaanisia eli eivät muodosta vikakoodeja...lähinnä tuo nykiminen ja käynnistysongelmat on nuita kuluneen nestepään aiheuttamia ongelmia...joo avaappa kansi niin tiedät jo paljon...
                      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                      Ex-320i E30 m20b20 -86
                      Ex-318i E30 m20b20 -87
                      Ex-320i E30 m20b20-83

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Miten/kannattaako tuota nestepäätä ruveta itse vaihtamaan...
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • Happo
                          BTCF Member
                          • Sep 2004
                          • 922
                          • Kauhajoki

                          #13
                          Ei mullakaan nykiny missään vaiheessa.
                          Ford S-Max 2.0
                          Kilpuri VW Golf III VR6
                          ex:

                          F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                          Comment

                          • Heikki.Niemi
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 1180
                            • Kalajoki-Bemareiden mekka

                            #14
                            No kylläkannatta olla jonkinlaista kokemusta pumppurempoista ennenku kannattaa alkaa ite vaihtamaan...itsellä on jotain näppituntumaa mut en kyllä vaihtais ite vaan jätän sen ammattimiehen hommaksi...enkä tietenkään vaihtaisi enää 12 millistä pienempää...siinä on vaan mahdollisesti se homma kun päivittää nestepäätä niin voi joutua myös säätämään ennakonsäädintä eli ammattimiehen hommia ja työkaluna oikea testipenkki..
                            520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                            525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                            525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                            Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                            Ex-320i E30 m20b20 -86
                            Ex-318i E30 m20b20 -87
                            Ex-320i E30 m20b20-83

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Heikki.Niemi
                              No kylläkannatta olla jonkinlaista kokemusta pumppurempoista ennenku kannattaa alkaa ite vaihtamaan...itsellä on jotain näppituntumaa mut en kyllä vaihtais ite vaan jätän sen ammattimiehen hommaksi...enkä tietenkään vaihtaisi enää 12 millistä pienempää...siinä on vaan mahdollisesti se homma kun päivittää nestepäätä niin voi joutua myös säätämään ennakonsäädintä eli ammattimiehen hommia ja työkaluna oikea testipenkki..
                              Näin se on,joskus jonkun pumpun avannut eikä todellakaan mikään helppohomma ja saatikka sitten tarvittavia erikoistyökaluja.
                              Pystyykö tuon nestepään ongelman selvittämään esim. dieselhuollossa testipenkillä jos vien irtopumpun sinne??
                              Täytyy katsoa kunhan nyt ensin saan tuon kannen auki.
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎