Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525tds polttoaineen siirtopumppu ja takaiskuventtiili ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    E34 525tds polttoaineen siirtopumppu ja takaiskuventtiili ?

    Mistä tuohon siirtopumppuun pääsee parhaimmin käsiksi; tiputtamalla tankki alas vai onko (Touring) joku luukku josta pumpun saa irrotettua ilman tankin purkamista ?
    Täälläkin on joskus puhuttu tds:n polttoaineputkiston takaisku/paineenpitoventtiilistä ja yritin sitä hakea ETK:lta mutten heti löytänyt. Mistä sen tarkalleen löytyy ?

    Miten muilla tds:n omistajilla, meneekö suodattimelta jakajapumpulle menevässä letkussa ilmakuplia vai ei ?

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990
  • Kreuzotter
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 145

    #2
    Ainakin sedanissa on takaluukun lattiassa irroitettava lätkä. Tankin pohjalla möllöttävä siirtopumppu lähtee ilman työkaluja klipseistään irti, kummallakin sivulla on yksi, lähtee helposti peukalo-etusormi -otteella.

    "Takaiskuventtiilistä" mulla ei ole muistikuvaa. Terveessä laitteessa ei putkessa näy kuplia.
    Frauen fahren besser...mit dem Bus!

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Kyseinen luukku löytyi myös Touringista, mutta pumppu/anturi combo vielä nostamatta ylös reiästään. Illalla jatketaan tutkimuksia, mutta ilmaa näyttää menevän melkoisesti tuossa suodattimen ja jakajapumpun välillä. Auto yskii startattaessa ja käy vaivalloisesti muutaman sekunnin, muttei pidempään.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Semmonen vinkki olisi, että jos syöttöpumpun kautta pääsee vuotaan tankin ylivuotoputkesta ilmaa tankin suuntaan niin:

        Kun otat sen kierrettävän kannen auki, niin siellä on se paluuputki. Jostain syystä se on ihan tynkä vaan, sillä seurauksella että kun DSL pinta laskee johonkin 20 l tms. tietämille niin se polttoaine putkisto voi vetää tankin kautta paluuputkea pitkin ilmaa. Monet TDS:t alkaa oireileen kun tankin pinta laskee. Omaani pistin kumiletkua tuon tankin paluuputken jatkoksi siten että
        putken pää on aina DSL:n pinnan alla. Ei mene ilmaa paluuputkeen ja käynnistyvyys parani vajaalla tankilla.

        Tulipas aika sekava selostus, toivottavasti ymmärrät mitä mä tarkoitan. Mä kokeilin joskus laittaa siihen paluuputkeen takaiskuventtiilin, mutta se teki niin paljon vastapainetta että suuttimien kumiletkut alko vuotaan.
        Last edited by jpeltoma; 03-05-2005, 11:57.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #5
          Kävin pikaisesti tekemässä muutaman mittauksen ja näyttäisi siltä, että siirtopumppu on todella rikki. Illalla tutkitaan paremmin, mutta uusi pumppu tilattu Rinta-Joupilta (piti jättää tilaus sisään ennen klo 12:00, jotta toiveita saada huomiseksi). Tarkoitus nostaa vanha pois ja "pakkokäyttää" konetta testimielessä syöttämällä polttoaine suodattimelle painovoimalla, ilman siirtopumppua.

          Samalla voisi asentaa Jukan ehdottaman letkunpätkän, varmuuden vuoksi.

          Sellaisenkin tiedon löysin, että systeemi toimisi myös ilman siirtopumppua, varsinkin jos se korvataan suoralla letkulla (vähemmän virtausvastusta kuin jumittuneesta pumpusta). Mutta ainakin omasta mielestä pumppu on parempi kuin pelkkä suora letku tai putki.

          Petteri
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • petteriu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1164
            • Pori

            #6
            Tässä kuva testistä, joka eilen tehtiin:

            Auto toimi moitteetta tuolla virityksellä. Nyt pitää hommata suksiboxin muotoinen polttoainesäiliö auton katolle Uusi pumppukin tosin saapunut, joten pärjättäneen pelkästään sillä. Vanhassa pumpussa napojen välillä vastus ääretön.

            On muuten Total BMW lehti, jossa maininta tuosta "takaiskuventtiilistä" oli (E34 td/tds osto-opas). Se on artikkelin mukaan jälkeenpäin asennettava varuste, ei kuulu alkuperäiseen systeemiin. Taitaa olla käytännössä sama asia kun Jukan kertoma paluuputken pidennys polttoainetankin pohjalle.

            Saa nähdä kasvaako polttoaineenkulutus kun polttoainetta painetaan taas koneellisesti ruiskupumpulle. Toivottavasti auttaa ajoittaiseen pysäilyyn D tai R asentoa kytkettäessä.

            Petteri
            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

            Comment

            • petteriu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1164
              • Pori

              #7
              "Pieni" testilenkki takana (~950km). Ajoittainen sammuninen ei korjaantunut, mutta eipä keskikulutuskaan huonontunut.

              Petteri
              BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Tossa siivosin mailiboksia, ja löytyhän se takaiskuventtiilin alkuperäinen
                varaosa numero. Jos sitä nyt enää kukaan kaipaa:

                für alle schnellentschlossenen: die teilenr von dem rückschlagventil ist
                13 51 9 069 884. es wird zwischen der out-schraube der einspritzpumpe verbaut und der diesel-rücklaufleitung.

                hilft aber hauptsächlich nur bei längerem stillstand und undichtigkeiten im krafststoffsystem.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • juse132
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 163
                  • Preiviiki

                  #9
                  kuplivaa..

                  Auto 525 TDS Touring -93. Auton seisottua muutaman päivän käynnistyvyys heikkoa ( 4-6 pitkää starttia) ja kuplia menee kirkkaassa letkussa suodattimelta pumpulle. En ole huomannut tankin polttoainetason vaikuttavan asiaan. Tilasin eilen tuon venttiilin, ovh. 18euroa. En tiedä edes mihin sitä pitäisi alkaa sovittaa enkä sitä tuoko se apua, mutta ken elää, se näkee.

                  Comment

                  • tml
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 17
                    • Ylöjärvi

                    #10
                    Tuossa on joitain e34 de sivustolta löytyneitä kuvia, asennuspaikoista.
                    Tässä ehdotetaan myös tulopuolelle toista venttiiliä
                    Attached Files
                    Z3 Coupe

                    Comment

                    • juse132
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 163
                      • Preiviiki

                      #11
                      ??

                      Näillä on nyt sitten ilmeisesti myös eri varaosa numero??

                      Comment

                      • parantala
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2003
                        • 62
                        • Westcoast

                        #12
                        Itsellä E34 525TD touring 10/93. Näihin nykimis- ja käynnistymisongelmiin + tyhjäkäynnin aaltoiluun voi kuulemani mukaan vaikuttaa useampi osa, alla lista osista. Voisiko joku kertoa mikä vika korjaantuu minkäkin osan vaihtamisella, siis jos on kokemusperäistä tietoa.

                        -Vika omassa autossa on, että käynnistyy kylmänä vaivalloisesti ja vasta toisella startilla "napsauttamalla"
                        -Nykii kierrosalueella 1500-1600 kun on pieni veto päällä.
                        -tyhjäkäynti aaltoilee

                        tässä osia joiden olen kuullut vaikuttavan asiaan.

                        -3. tai 4. suuttimen kyljessä oleva anturi
                        -siirtopumppu
                        -takaiskuventtiili
                        -kaasupolkimen potikka
                        -polttoainepumpun sisäinen vuoto
                        525TD Touring

                        Comment

                        • jokke
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2002
                          • 101
                          • Vaasa

                          #13
                          Mulla olis myös siirtopumppu ongelmia 525 TDS -92:ssa. Aluksi luulin, että siirtopumppu on itsessään sökö kun suodattimelle ei tullut yhtään naftaa. Tilasin uuden siirtopumpun ja sitten pumppua vaihdettaessa kokeilin antaa sille suoraa virtaa niin pumppuhan pyörii. Eli itse siirtopumpulle ei tule pihaustakaan virtaa. Sulake ok, relekin vaihdettiin toiseen -> eikä vieläkään tule virtaa. Onko jollain ideaa vai olisko vaan piuha poikki jostain?

                          Comment

                          • J__L
                            Newbiemmer
                            • Jul 2013
                            • 25
                            • Äänekoski

                            #14
                            Ostin vähänaikaa sitten 525tds niin autossa on pari asiaa herättänyt ihmetystä.
                            Mikähän on kun käynnistäettäessä pitää virtalukonlähellä heiluttaa sellaista pientä mustaa mötikkää niin kauan, että kuuluu piippaus? Sen jälkeen pystyy vasta startata. Onko autossa siis jokin erillinen ajonestosiru vai varkaudenestojärjestelmä?

                            Sitten moottoritilasta puuttuu tuo kuvan ympyröity laite. Mikä se tarkalleen on?

                            Comment

                            • bemaristi89
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2012
                              • 87
                              • oulu

                              #15
                              Originally posted by J__L View Post
                              Ostin vähänaikaa sitten 525tds niin autossa on pari asiaa herättänyt ihmetystä.
                              Mikähän on kun käynnistäettäessä pitää virtalukonlähellä heiluttaa sellaista pientä mustaa mötikkää niin kauan, että kuuluu piippaus? Sen jälkeen pystyy vasta startata. Onko autossa siis jokin erillinen ajonestosiru vai varkaudenestojärjestelmä?

                              Sitten moottoritilasta puuttuu tuo kuvan ympyröity laite. Mikä se tarkalleen on?
                              http://i460.photobucket.com/albums/q...ide/pump-1.jpg

                              tuohan on polttoainesuodattimen jalka, ja tuo kirkas putki on meno putki syöttöpumpulle, eli jos sinulta puuttuu kyseinen osa, niin laita ostoilmoitusta polttoainesuodattimen jalasta kyseiseen autoon, tuon kirkkaan letkun voi korvata normaali letkullakin mikä vain kestää tiisseliä, mutta omaan silmään mukavempi orkkis osana, onkos sulla mitä patentteja sitten tuon tilalle laitettu? tuo kaiketi pitäs olla kaikissa e34td/s, (tietävämmät korjaa) ja jos tuota ostat ole tarkkana jos kyse käytetystä ettei ole halki mistään, nuokon tuppaa menemään halki kun ja jos suodatin on jäänyt tiukkaan kiinni, eikä oikein avata.

                              ja tuohon toiseen kyssäriisi, niin taitaa olla auton oma käynnistyksen esto, mutta tuosta en mene takuuseen, ei ole omassa -94 e34 tuommosta, vaikka häly/ajon esto onkin
                              E34 525tds touring käyttis että liikkuva rojekti



                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎