Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etuiskareiden laakerimysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Atsoviljami
    Bimmer Rookie
    • Aug 2015
    • 30
    • Sodankylä

    Etuiskareiden laakerimysteeri

    Tarkoituksena olisi vaihtaa e34 m5:een yläpään laakerit eteen.
    No postihan toi minulle rekisterinumeron perusteella orkkislaakerit.

    Laakereissa ei ollu muuta samaa kuin kiinnityspultit.
    Paikalla olevassa mallissa iskarin mutteri on aika syvällä kun taas uudessa on koko laakerin paksuuden menevä holkki, eli mutteri asennetaan 20-30mm ylemmäs.

    Autossahan on alustasarja( merkkiä en tiedä).
    Todenäköisestihän autossa on jonku muun mallin yläpäänlaakeri, mutta minkä?

    Onkohan tuossa mitään mahdollisuutta saaha iskaria tuohon laakeriin kiinni?
    Tarkkoitus oli että olisin torstaina pyöräyttänyt laakerit alle.
    Attached Files
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    Onko se yläpään keskellä oleva holkki molemmissa yhtä pitkä? Vai tuleeko iskari vaan sen 20-30mm ylemmäs (-> autokin madaltuu sen 20-30mm).
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Atsoviljami
      Bimmer Rookie
      • Aug 2015
      • 30
      • Sodankylä

      #3
      Paikalla olevaa en tosin ole irroittanut joten en tiedä minkäpituinen holkki siinä on.
      Silmämääräisesti tuo paikalla olevan holkin yläpää on lautasesta mutterin + 10mm alapuolella kun taas uudessa osassa holkin yläpinta on lautasen yläpuolella.
      Mikäli holkit samanmittaiset niin auto madaltuu aikalailla.
      Pitääpi koittaa torstaina miten käy.
      Olisi vaan kiva tietää mikä tuo laakeri on mikä paikallaan, jos tulee ongelmia asennuksem suhteen.

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2881
        • Akaa / Toijala

        #4
        Näyttää ihan siltä että siellä olisi tuollainen kansanmallin (ei m-sport) yläpään laakeri. klik
        Tuo on 14mm iskarin halkaisijalla.

        Ihan oikean osan olet kyllä ostanut niinkuin totesit. klik
        Tässä taas on 16mm iskarin halkaisija.

        Näin ollen uskaltaisin väittää että tuo uusi laakeri ei sovi paikalleen heittämällä. Voihan se olla että siellä nyt on jotkut special tarvike/tuning yläpäät, mutta kuvasi perusteella tein johtopäätökset. Purkamalla selviää parhaiten. Onko auto ihan alkuperäinen M5?? Jos se on tekniikan/korinvaihto niin silloin yläpäässä tosiaan saattaa olla tuo "non m-sport" yläpää. Täysin alkuperäinen tuo ei ole ainakaan M5:ssa.

        Edit: Puhuimpas paskaa... Unohdin kokonaan B38:ssa olevat EDC iskarit ylääpäineen. Siinä siis sitten taas tämä. klik Näin ollen tuo uusi ostamasi laakeri ei ole oikea.
        Kerro mikä auto on tarkalleen malliltaan.
        Last edited by Kal.ju; 12-07-2016, 07:47.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Originally posted by Atsoviljami View Post

          Onkohan tuossa mitään mahdollisuutta saaha iskaria tuohon laakeriin kiinni?
          Tarkkoitus oli että olisin torstaina pyöräyttänyt laakerit alle.
          Kokeilemallahan se selviää, mutta veikkaan iskarin olevan väärää paksuutta verrattuna laakerin reikään. Minkä kokoinen reikä uudessa laakerissa? Mulla olisi myydä sulle halvalla uuden veroiset 16mm varrella olevat Sachsin iskarit, ne oli M5:ssa noilla oikeanlaisilla yläpäillä.

          Comment

          • Atsoviljami
            Bimmer Rookie
            • Aug 2015
            • 30
            • Sodankylä

            #6
            Autohan on e34 m5 vm 1990, rek.num THG-280.
            Auto tuli mulle vaihdossa viime syksynä.
            Rekisteritietojen mukaan auto on uitettu 2000-luvun alussa saksasta kaiketi.
            Tämän jälkeenhän rekisteröintihistoria on melko mielenkiintoinen.
            Oletan auton olevan alkuperäinen, moottoriltaan s38b36 kat.

            Comment

            • Kal.ju
              BTCF Member
              • Mar 2003
              • 2881
              • Akaa / Toijala

              #7
              Originally posted by Atsoviljami View Post
              Autohan on e34 m5 vm 1990.
              Tuon perusteella sulla on ihan oikeat laakerit myyty. Ne mitkä nyt on kiinni on sitten eri juttu. Purkaminen on nyt sitten se paras vaihtoehto.

              Muistan tuon kilven kyllä jossain nähneeni. :think

              Comment

              • Atsoviljami
                Bimmer Rookie
                • Aug 2015
                • 30
                • Sodankylä

                #8
                Yläpään laakeri irroitettu.
                Uusi ei mene tilalle, koska tapin pituus liian lyhyt(40mm).
                Molemmat laakerit ovat 14mm tapille.

                Kysymys kuuluukin että mistä mallista tuo mahtaa olla?
                Saapiko kyseistä laakeria, ja onko järkeä laittaa?
                Vai pitääkö tässä alkaa uusimaan etupään iskaritkin?
                Attached Files

                Comment

                • Kal.ju
                  BTCF Member
                  • Mar 2003
                  • 2881
                  • Akaa / Toijala

                  #9


                  Tässä FAQ osion linkki etuiskareita koskien.
                  Uskon vahvasti että sinne on vaihdettu jossain vaiheessa iskarit ja ne ei ole olleet samoilla spekseillä kuin orkkikset. Mahdollisesti joku köyhäillyt sinne jotkut 520i:n iskarit ja yläpäät...

                  Itse jos olisin tuossa samassa tilanteessa niin ostaisin uudet iskarit noiden mitkä sopii noihin uusiin yläpäihin. Tuossahan jo Bmw Master mokomia mainosti.

                  E: Tuon faq kaavion mukaan pitäisi olla m-tech joten 16mm reikä. Jos nyt kerran tuossa uudessa laakerissakin on 14mm reikä niin sitten se on väärä. M5:seen kuuluu tuo 16mm oleva laakeri.

                  E2: Onko uusissa laakereissa mikä varaosanumero??
                  Last edited by Kal.ju; 14-07-2016, 22:04.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Alkuperäinen M5 iskari on muistaakseni 14mm, kuitenkin useimmat tarvike M-tech iskarit 16mm.

                    Mulla olis myös Koni sportit ja ne muistaakseni 14mm, niihin toki löytyy sopivat yläpäätkin...

                    Comment

                    • Kal.ju
                      BTCF Member
                      • Mar 2003
                      • 2881
                      • Akaa / Toijala

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Alkuperäinen M5 iskari on muistaakseni 14mm, kuitenkin useimmat tarvike M-tech iskarit 16mm.

                      Mulla olis myös Koni sportit ja ne muistaakseni 14mm, niihin toki löytyy sopivat yläpäätkin...

                      No johan nyt on vittu...
                      Mähän puhun täällä ihan täyttä paskaa...

                      Omat Koni sportit on 16mm.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by Atsoviljami View Post
                        Vai pitääkö tässä alkaa uusimaan etupään iskaritkin?
                        Pitää koska siellä on jotkut tavalliset iskarit, ei sportit ei m-tech eikä M5 iskarit.

                        Originally posted by Kal.ju View Post
                        No johan nyt on vittu...
                        Mähän puhun täällä ihan täyttä paskaa...

                        Omat Koni sportit on 16mm.
                        Tuo M5 iskari hiukan sotkee kun on eri kokoa kuin M-tech. Pitää mitata nuo Konit, voin muistaa väärinkin.

                        Comment

                        • Atsoviljami
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2015
                          • 30
                          • Sodankylä

                          #13
                          Juu tämä alkaa näyttämään siltä että vaihtoehtoina on vaihtaa koko setti eteen, eli iskari napoineen ja tolppineen.
                          Nämä nykyiset on rälläkkähitsattu.
                          Kyllä valopää(ex omistaja) ole loppuunasti miettinyt kun päättänyt asentaa perusmallin coil overit. 😡
                          Attached Files

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Perus coil over valmistajilla tuskin on M5 iskareita erikseen vaan kaikkiin myydään samaa. Jos nuo toimii sama kai noillakin ajaa?

                            Comment

                            • Atsoviljami
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2015
                              • 30
                              • Sodankylä

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Perus coil over valmistajilla tuskin on M5 iskareita erikseen vaan kaikkiin myydään samaa. Jos nuo toimii sama kai noillakin ajaa?
                              Ite oon pihalla kuin pelikaani näitten e34 iskarihommien kans.
                              Juu ei nuo ajaessa pahalta ole tuntunut. Helpoin ja (halvin) tapahan tässä olisi jos löytäisin tuohon yläpäähän sopivan laakerin( joka kestää tuon s38b36:n massan).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎