Announcement

Collapse
No announcement yet.

parkkituuletus e34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #16
    Originally posted by JuRi
    Eli jos akku on tyhjentynyt, niin plussa tuonne ja miinus minne, koriin vai?
    vai laitetaanko käynnistyskaapelit normaalisti akkuun?
    Tuo helpottaa kummasti kaapeleilla käynnistämistä, varsinkin jos akku on takapenkin alla... +kaapeli tuohon kiinni ja -kaapeli semmoiseen paikkaan missä on taatusti hyvä maadoitus, omassa 535:ssa olen laittanut -kaapelin imusarjan tukeen kiinni.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • jani73
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 4331
      • Turku

      #17
      Gunnarin sivulta löytyi myös ohjeet parkkituuletuksen jälkiasennukseen. Siinä tosin käytetään orkkis kaapeleita ja relebokseja. Niitäkin voi katsella jos romiksilla tulee vastaan.


      Hetkinen, olikos siinä taukotuuletuksessa kytkentä ajastuksella päälle?
      Olis meinaan mukava lähteä töistä kotiin, kun auto olisi edes hieman viileämpi.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4331
        • Turku

        #18
        Tuli asennettua toi taukotuuletus tänään.
        Releenä käytin tavallista "vaihtorelettä", eli yksi tulo ja kaksi lähtöä.
        Olihan siinä pientä ongelmanpoikasta alkuun, eli kun kytkin akun miinuskaapeli, niin puhallin kytkeytyi heti päälle. Toinenkin kerta epäonnistui, mutta kolmannella kerralla otin benntleyn manuaalin käteen ja varmistin sieltä kytkennät, jolloin vasta sain sen toimimaan oikein. En tiedä missä mätti, kenties huolimattomuutta.

        Rele oli hellan rele 20/40A, vastuksella ja releen kuoressa kiinnityskorvake, josta kiinnitin sen yhden ruuvin taakse tuulettimen vastuspaketin huitteille.

        Comment

        • Laakeri
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 983
          • Rovaniemi

          #19
          Tarviiko tuo siis ehdottomasti tuon ajotietokoneen? Onnistuskohan mun laittaa jälkikäteen se? Ei kai tommosen väsääminen karvalakkiinkaan pitäs olla mahotonta, kun jokin kiertovesipumppu siellä jo hurisee aina kun kone ei ole päällä. (mulla on siis ihan kello sen sijalla)
          E34 S38B38
          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
          2gen RAM 5.9 cummins

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4331
            • Turku

            #20
            Originally posted by Laakeri
            Tarviiko tuo siis ehdottomasti tuon ajotietokoneen? Onnistuskohan mun laittaa jälkikäteen se? Ei kai tommosen väsääminen karvalakkiinkaan pitäs olla mahotonta, kun jokin kiertovesipumppu siellä jo hurisee aina kun kone ei ole päällä. (mulla on siis ihan kello sen sijalla)

            Eihän sitä ilman ajotietokonetta saa oikein toimimaan. Kaikkihan toki on mahdollista, mutta obc mahdollistaa kaksi ajastinta ym mukavaa.
            No olihan munkin auto aikast karvalakki ostaessani sen, mutta onhan siihen tullut laitettua kaikkea mukavaa.
            Käsinojat eteen, sähkölasit eteen ja taakse, takalasin verho, sisävalot lukuvaloilla, häläri(sulkee ikkunat automaattisesti) ja iso obc (iv). Niin ja vakionopeudensäädin meinas unohtua.

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4331
              • Turku

              #21
              Originally posted by JuRi
              Ihmetyttää tuo parkkeeraustuuletus. Pitäisikö sen puhaltaa esim. lämmintä ilmaa, kun ajon jälkeen kytketää se toimimaan. Silloinhan pitäisi myös veden kiertää vai pitäisikö?. Kytkiessäni sen toimimaan, niin tuuletettu ilma ei ole kylläkään lämmintä vaikka moottori on lämmin. Olisiko joku sulake mennyt vai mikäköhän lienee?
              Lueskelin vähän tarkemmin tuota auton manuaalia ja siinä kerrottiin että pysäköintilämmitys toimii silloin, kun ulkoilman lämpötila on alle 16c. Kun lämpötila on yli 16c lähtee pysäköintituuletus päälle.
              Eli jos ulkona on alle 16, niin eihän kiertovesipumpunkaan pitäisi silloin pyöriä.

              Toimiikohan pysäköintilämmitys jo lämpimällä koneella, vai vaatiiko se eberin tai vastaavan?
              Koitin lisäksi kytkiksistä katsella miten obc ohjaa tuota lämmitystä, mutten löytänyt siihen vielä mitään ratkaisua.
              Last edited by jani73; 20-06-2005, 21:30.

              Comment

              • mailman
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 8003
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by jani73
                Toimiikohan pysäköintilämmitys jo lämpimällä koneella, vai vaatiiko se eberin tai vastaavan?
                Koitin lisäksi kytkiksistä katsella miten obc ohjaa tuota lämmitystä, mutten löytänyt siihen vielä mitään ratkaisua.
                Itsellä on siis ihan originaali Webasto autossa... Ja en ole ainakaan yhtäkään E34:sta nähnyt, että ilman Webastoa pukkaisi lämmintä ilmaa...
                G01 ///M40i '19
                F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                E39 ///M5 '00

                Comment

                • Hevimies
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1456
                  • Savonlinna

                  #23
                  Originally posted by mailman
                  Itsellä on siis ihan originaali Webasto autossa... Ja en ole ainakaan yhtäkään E34:sta nähnyt, että ilman Webastoa pukkaisi lämmintä ilmaa...
                  Kyllä mun puimurin voi talvella sammuttaa ja kuumaa tulee komeasti juuri niin pitkään kun vaan koneessa lämpöä riittää. Tätä ominaisuutta olen itsekin ihmetellyt. Ei ole webastoa ja pieni obc.

                  Comment

                  • mailman
                    BTCF Member
                    • Jul 2003
                    • 8003
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Hevimies
                    Kyllä mun puimurin voi talvella sammuttaa ja kuumaa tulee komeasti juuri niin pitkään kun vaan koneessa lämpöä riittää. Tätä ominaisuutta olen itsekin ihmetellyt. Ei ole webastoa ja pieni obc.
                    Onko tämä nyt virallisesti se taukolämppäri? Vai miksi tätä nyt kutsutaan?
                    G01 ///M40i '19
                    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                    E39 ///M5 '00

                    Comment

                    • jani73
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 4331
                      • Turku

                      #25
                      Originally posted by mailman
                      Onko tämä nyt virallisesti se taukolämppäri? Vai miksi tätä nyt kutsutaan?
                      Taitaa olla, eli viralliselta nimeltään pysäköintituuletus/pysäköintilämmitys.
                      Webasto taitaa olla sitten jokin lisälämmitin, etk:ssa independent heater.

                      Vaatisikohan tuo taukolämppäri oikein toimiakseen tosiaan sen oman releboksinsa oikeaan kickpaneeliin.

                      Edit:Tuolla näyttää olevan aika hyvät schemat noista edellämainituista.

                      Edit II:Linkissä näyttää olevan skemat erikseen autoille joissa on pelkkä parkkituuletus ja sitten niille, joissa on sekä parkkituuletus että parkkilämmitys.
                      Vaatiikohan tuo parkkilämmitys (se virallinen) kuitenkin webaston?
                      Siihen viittaisi myös käyttöohjeissa mainittu suositus, ettei parkkilämmitystä saa kytkeä toimintaan kahta kertaa peräkkäin lataamatta akkua välillä ajamalla, koska parkkilämmitys kuluttaa virtaa niin paljon.
                      Last edited by jani73; 24-06-2005, 11:51.

                      Comment

                      • jani73
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 4331
                        • Turku

                        #26
                        Kuva puhukoon puolestaan.
                        Tuon mukaan parkkilämmitys vaatisi tosiaan webaston.

                        Jostakin mä muistelen lukeneeni sellaisesta parkkilämmityksestä, joka lämmittää sisätiloja niin kauan, kuin moottorissa riittää lämpöä, mutta en todellakaan muista mitä autoa tämä koski.
                        Attached Files

                        Comment

                        • jamppi
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 32
                          • Lahti

                          #27
                          [QUOTE=jani73]Kuva puhukoon puolestaan.
                          Tuon mukaan parkkilämmitys vaatisi tosiaan webaston.

                          Jostakin mä muistelen lukeneeni sellaisesta parkkilämmityksestä, joka lämmittää sisätiloja niin kauan, kuin moottorissa riittää lämpöä, mutta en todellakaan muista mitä autoa tämä koski.[/QUOTE
                          Toimiiko tuo e34:n alkup. Webasto myös "lohkolämppärinä" vai pelkästään sisätilalämmityksenä?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎