Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: Edestä oikealta jotain "kähinää"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    E34: Edestä oikealta jotain "kähinää"

    Oikealta edes kuuluu jokin ihme "raahaava" ääni, kuuluu todella selvästi kävelyvauhdissa. Ja myöskin samaisen puolen jarrut täryyttää välillä.

    Palat vaihdettu ~vuosi sitten ja oman silmän mukaan niissä näyttäisi pintaa olevan.

    Ideoita ja korjausohjeita kiitos. Lisätietoja voin antaa sen minkä osaan
    Voisiko olla jarrusylinteri jumissa?
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10081
    • KVLA

    #2
    Pyöränlaakeri?Onko väljää?

    Tunkilla ylös ja ravistelet renkaasta.Jos tuntuu väljää,niin joku painamaan jarrua ja samalla uusi ravistus.Jos välystä ei tunnu on pyöränlaakeri löysällä/paskana.
    Last edited by Heguli 31; 16-05-2005, 20:23.

    Comment

    • mailman
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 8003
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by Heguli 31
      Pyöränlaakeri?Onko väljää?
      Kuinkas se tarkistetaan?
      Tunkilla ylös, ja ravistellaan...?
      G01 ///M40i '19
      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
      E39 ///M5 '00

      Comment

      • pete81
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 2056
        • .........

        #4
        Originally posted by mailman
        Kuinkas se tarkistetaan?
        Tunkilla ylös, ja ravistellaan...?
        nostat tunkilla ylös, renkaasta kiinni ja hemputat, tuntee jos välystä.

        toinen mikä tuli mieleen jarrun täristämisestä niin levy kiero.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11721
          • Kouvola

          #5
          tai jotaa paskaa levyn ja jarrusatulan/palojen välissä

          Comment

          • huoppa81
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 638
            • Villähde, Finland

            #6
            Voi olla myös kivi jarrulevyn ja kilven välissä. Tai levyn ja palan välissä.
            Garage:

            E21 323i -79
            E21 323i -82
            E30 325i Cabriolet -91
            E30 316i -89
            E39 520i -01
            Kadett C 1,2 -76

            Lynx Rave RE 600 -08

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #7
              Omassa autossakin saman tyyppinen probleema. Tarkemmin sanoen: Vaihdoin viikko sitten takajarrut kokonaan eli palat, levyt ja seisontajarrun osat. Vermeet hankin motonetista, levyt QH, seisontajarru BOSCH ja palojen merkkiä en muista. Auto E39 520i. Vaihdon jälkeen jarrut toimivat moitteetta eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Auto ei täristä jarrutuksissa ja laakeri kunnossa.

              Ongelma on seuraavanlainen: Hiljaisessa vauhdissa kuuluu oikealta takaa hiissaavaa ääntä ja jarrutuksen lopuksia kuuluu "nirskahtava" ääni, ikäänkuin kuivaa jousta venytettäisiin. Olen tarkastanut levyn. Tarkastuksen tein siten, että otin renkaan pois ja pyöritin jarrulevyä tuloksena se, että selkeästi huomaa, että tietyssä kohtaa levyä palat ottavat kiinni. Lisäksi puoli levyä on silmämääräisesti kulunut eri tahtiin. En ole vielä purkanut jarruja kokonaan, joten en osaa sanoa onko tuolla jonkinlaista likaa tai muuta tuota ääntä aiheuttamassa.

              Kysymys kuuluukin, voiko olla muita syitä kuin levyjen kierous. Voiko nuo palat aiheuttaa tuon äänen?

              HKM
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8
                Voipi olla, että laakerin väljyys en tunnu. Mutta silti laakeri voi olla sökö.
                Nosta tunkilla ja pyörittele käsin rengasta. Vertaa ääntää kuskin puolen renkaaseen.

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Originally posted by luntti
                  Voipi olla, että laakerin väljyys en tunnu. Mutta silti laakeri voi olla sökö.
                  Nosta tunkilla ja pyörittele käsin rengasta. Vertaa ääntää kuskin puolen renkaaseen.
                  Laakeri on vast'ikään vaihdettu. pari tuhatta kilometriä ajettu, joten en usko että vika on siinä. tokihan se voi jokin maanantaikappale olla tai väärin asennettu mutta uskoisin että vika löytyy jarruista. Tietäis vaan mistä.

                  hkm
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #10
                    Originally posted by mailman
                    Voisiko olla jarrusylinteri jumissa?
                    Mäntä voi olla Katsoppa myös ne liukupapit ettei niiden vuoksi jarrusatula takertele.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • mailman
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 8003
                      • Vantaa

                      #11
                      Koitanpa heilutella tuota rengasta tänään töitten jälkeen kun saan auton tunkin päälle...

                      Huomasinpa tuossa äsken muuten sellaisenkin, että kun tuo ääni kuuluu, ja vähänkin painan jarrua (sen verta et ottaa pikkasenki kiinni) niin ääni häviää?
                      Auttaisiko vika-diagnoosin tekemiseen?
                      G01 ///M40i '19
                      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                      E39 ///M5 '00

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Kun testaat etupyörän laakeria, tunkaa auton etupää ylös siten että ko. eturengas pyörii. Sitten tiukka ote renkaasta, toinen käsi klo 12:sta, toinen klo 6:een. Sitten ravistat edestakaisin (toinen käsi vetää, toinen työntää). Jos tuntuu väljää, laakeri pitää kiristää (useimmiten pelkästään löysällä), tai laakeri vaihtaa. Kiristettäessä muista poistaa ensin laakerinmutterin sokkatappi.

                        Muussa tapauksessa saattaa tulla vikadiagnoosi. Jos tekee pitämällä kiinni (esimerkiksi) klo 3:n ja klo 9:n kohdalta, saattaa tuntea välystä joka tuleekin ohjausnivelistä. Siellä on useimmiten aina pientä (ja sallittua) "välystä" (johtuu pääosin siitä kun pallonivelet liikkuvat nivelkupissa).

                        Timo

                        Comment

                        • anttij
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 56

                          #13
                          Apua e39 takajarruihin

                          Originally posted by HKM
                          Omassa autossakin saman tyyppinen probleema. Tarkemmin sanoen: Vaihdoin viikko sitten takajarrut kokonaan eli palat, levyt ja seisontajarrun osat. Vermeet hankin motonetista, levyt QH, seisontajarru BOSCH ja palojen merkkiä en muista. Auto E39 520i. Vaihdon jälkeen jarrut toimivat moitteetta eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut. Auto ei täristä jarrutuksissa ja laakeri kunnossa.

                          Ongelma on seuraavanlainen: Hiljaisessa vauhdissa kuuluu oikealta takaa hiissaavaa ääntä ja jarrutuksen lopuksia kuuluu "nirskahtava" ääni, ikäänkuin kuivaa jousta venytettäisiin. Olen tarkastanut levyn. Tarkastuksen tein siten, että otin renkaan pois ja pyöritin jarrulevyä tuloksena se, että selkeästi huomaa, että tietyssä kohtaa levyä palat ottavat kiinni. Lisäksi puoli levyä on silmämääräisesti kulunut eri tahtiin. En ole vielä purkanut jarruja kokonaan, joten en osaa sanoa onko tuolla jonkinlaista likaa tai muuta tuota ääntä aiheuttamassa.

                          Kysymys kuuluukin, voiko olla muita syitä kuin levyjen kierous. Voiko nuo palat aiheuttaa tuon äänen?

                          HKM

                          Itsellä täsmälleen sama tilanne, mutta levyn mahdollista kieroutta en ole vielä tsekannut.Löytyikö vika?
                          - E70 X5 3.0d Sport 2009
                          - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
                          - ex. E60 530dA 2004 -
                          - ex. E46 318i 2002 -
                          - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
                          - ex. E39 525dA 2002 -

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎