Tuon moottorin maaton kunto on melkolailla helppo tarkastaa, yleismittarilla.
Mittari tasavirta-asentoon, ja mittaus akun miinusnavasta moottoriin. Virrat tulee olla tällöin päällä. Koita myös moottorin käydessä, tosin tällöin laturin pyöriminen voi sotkea mittausta (laturin runko kun toimii maana...) Jos mitään 0.5v suurempia lukemia tulee, on maadoitukseen syytä perehtyä.
Tarkastuksen voi tehdä myös kaverin startatessa, startti kuormittaa eniten tuota moottorin maadoitusta. Tällöin lukema voinee yhden voltin tietämille nousta, että kyse ei vielä ole varsinaisesta ongelmasta.
Mittari tasavirta-asentoon, ja mittaus akun miinusnavasta moottoriin. Virrat tulee olla tällöin päällä. Koita myös moottorin käydessä, tosin tällöin laturin pyöriminen voi sotkea mittausta (laturin runko kun toimii maana...) Jos mitään 0.5v suurempia lukemia tulee, on maadoitukseen syytä perehtyä.
Tarkastuksen voi tehdä myös kaverin startatessa, startti kuormittaa eniten tuota moottorin maadoitusta. Tällöin lukema voinee yhden voltin tietämille nousta, että kyse ei vielä ole varsinaisesta ongelmasta.
Comment