Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ilmastoinnin kylmäaineen täyttömäärä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J.S
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 95
    • Espoo

    #31
    Originally posted by Apophis
    Tota noin... ihan kiinnostuksesta. Miten hitossa ne mittas painon mukaan paljonko on kylmäainetta jäljellä?

    Ainaki se kone joka meillä on töissä, talteen ottaa vanhan aineen pulloon joka on vaa'alla.
    Esim. Auton tullessa huoltoon koneessa/pullossa on ainetta vaikka 5kg. Talteen oton jälkeen pullossa esim. 6,140kg eli autossa oli kylmäainetta 1,140Kg.
    Ja vanha aine siis suodatetaan ja kierrätetään.

    Comment

    • KariM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 199
      • Pirkanmaa

      #32
      Mistä vuosimallista alkaen e34:ssä on kylmäaineena R134a jo tehtaalta lähtien?

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #33
        Originally posted by mailman
        No omaan täytettiin (R134) sunnuntaina eikä vanhoja otettua pois. Kylmäkoneiden kanssa ennenkin pelannut tuttu sanoi, et ihan turhaa niitä vanhoja on imeä pois. Oikeilla mittareilla näkee paljonko siellä on sisässä, ja osaavan pitäisi jotenkin "tuntea" kun se on täynnä.
        Tuo tyhjennys veisi mun kallista aikaakin ~30min
        silloin kun niitä ei imetä pois sieltä järjestelmästä niin ei voida tehda järjestelmän kuivausta alipaineella. se on tärkeä huoltotoimenpide.
        sitten haluisin nähdä semmoisen fakiirin joka mutu tuntumalla laittaa oikean määrän ainetta järjestelmään.
        töissä noita kuitenkin aikas monia täytellyt ja alussa kun mittaan paineet ja lopussa mittaan paineet niin niistä ei voi sanoa puutuiko ainetta vaikka välissä sinne täytän puutuvat aineet.

        lopuksi: kannattaa aina tehdä se ilmastoinninhuolto eikä pelkkä aineen lisäys.

        Comment

        • Lese
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 220
          • Lavia

          #34
          Mulla on toi ilmastointikompuran hihnapyörästä vissiin laakeri leiponut, eli pitää aika rohinaa kun pyörittää, ilmeisesti sen takia edellinen omistaja oli ottanut hihnan pois...

          Nyt tuli hommattua toi hihna ja hihnapyörän laakeri tarttis kans vaihtaa täs joku päivä, mutta tarttisko toi järjestelmä tyhjentää ennen kuin ottaa kompuran irti?

          Mulla taisi muuten olla jo R134-mössöt tossa E34:sessa, joka on 10/92. On tainnu vaihtua just 92 vuonna jos Lekan autossa oli vanhemmat aineet.

          Comment

          • KariM
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 199
            • Pirkanmaa

            #35
            Katsomassani 92:na myytävässä autossa oli R12. Ilmeisesti se on sitten vaihtunut 92 aikana.

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #36
              Olisipa pitänyt lukea threadin alusta asti..
              Last edited by Tom1s; 05-04-2006, 17:23.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #37
                Originally posted by Lese
                Mulla on toi ilmastointikompuran hihnapyörästä vissiin laakeri leiponut, eli pitää aika rohinaa kun pyörittää, ilmeisesti sen takia edellinen omistaja oli ottanut hihnan pois...

                Nyt tuli hommattua toi hihna ja hihnapyörän laakeri tarttis kans vaihtaa täs joku päivä, mutta tarttisko toi järjestelmä tyhjentää ennen kuin ottaa kompuran irti?

                Mulla taisi muuten olla jo R134-mössöt tossa E34:sessa, joka on 10/92. On tainnu vaihtua just 92 vuonna jos Lekan autossa oli vanhemmat aineet.
                jos kompuran letkuista irroitat niin tarvii tyhjätä.
                yleensä kytkimen vaihto ei tartte kompuran irroitusta

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #38
                  Originally posted by Lese
                  Mulla taisi muuten olla jo R134-mössöt tossa E34:sessa, joka on 10/92. On tainnu vaihtua just 92 vuonna jos Lekan autossa oli vanhemmat aineet.
                  -92 vaihtui joo, tarkkaa ajankohtaa en sen kummemmin tiedä enkä veikaakkaan R-12:lle löytyy myös korvaava kylmäaine ellei joku nyt välttämättä halua tehdä tuota R-134a konversiota. Vanhaa kunnon R-12:a on myös liikkeellä vaikka sitä ei kukaan myönnäkkään...
                  R-413A (Isceon 49)
                  -Otsonikerrokselle haitaton R-12 korvaava HFC-kylmäaineseos vanhoihin
                  laitoksiin.
                  -Kolmen kylmäaineen seos (R-134a, R-218 ja R-600a)
                  -Liukuma n 5 C
                  -Täyttömäärä n 10-20 % pienempi kuin R-12:lla
                  -Paine vähän korkeampi kuin R-12:lla
                  -Vaikka sisältää propaania ja isobutaania, ei luokitella palavaksi
                  -Voidaan käyttää ”vanhoja” voiteluöljyjä, koska isobutaani ja propaani
                  huolehtivat öljynkierrosta
                  -Täytettävä aina nesteenä

                  Käyttökohteita:
                  -Vanhojen R-12 kylmälaitteiden huolto
                  -Henkilöautojen vanhat R-12-ilmastointilaitteet
                  Last edited by Leka; 05-04-2006, 23:01.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Lese
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 220
                    • Lavia

                    #39
                    Originally posted by larmatin
                    jos kompuran letkuista irroitat niin tarvii tyhjätä.
                    yleensä kytkimen vaihto ei tartte kompuran irroitusta
                    Aika ahdasta on paikallaan vaihtaa, mutta kai se ehkä on mahdollista, täytyy katsoa vielä...

                    Pitääkö mun vaihtaa toi koko magneettikytkin? Mistä sen sais edullisimmin hommattua?

                    Comment

                    • 540iA Tapsa
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 97
                      • Kangasala

                      #40
                      Originally posted by larmatin
                      silloin kun niitä ei imetä pois sieltä järjestelmästä niin ei voida tehda järjestelmän kuivausta alipaineella. se on tärkeä huoltotoimenpide.
                      sitten haluisin nähdä semmoisen fakiirin joka mutu tuntumalla laittaa oikean määrän ainetta järjestelmään.
                      töissä noita kuitenkin aikas monia täytellyt ja alussa kun mittaan paineet ja lopussa mittaan paineet niin niistä ei voi sanoa puutuiko ainetta vaikka välissä sinne täytän puutuvat aineet.

                      lopuksi: kannattaa aina tehdä se ilmastoinninhuolto eikä pelkkä aineen lisäys.
                      Mielenkiintoista luettavaa nää ilmastointi jutut..
                      Ensinnäkin, sinne ilmastointi järjestelmään ei taatusti mene, eikä myöskään ajansaatossa keräydy kosteutta mikäli järjestelmä on kunnossa. Mikäli siellä on kosteutta niin se ilmastointi ei myöskään toimi! Koska kylmäaineet ovat tulleet pois. Silloin järjestelmässä on vuoto! Silloin tarvii suorittaa vuotavan kohdan korjaus ja kannattaa vaihtaa myös öljyt ja kuivain. Koska kompressorissa käytettävä öljy
                      imee itseensä kosteutta (nopeasti). Ja jos tuntuu että ilmastoinnissa ei ole kaikkia kylmäaineita tallella, niin mittarilla voi kyllä katsoa mikä on höyrystymislämpötila/paine, josta voi taas päätellä tarviiko kylmäainetta
                      lisätä tai tehdä muita toimenpiteitä. Nää autohuolloissa tehtävät ilmastoinnin huollot ovat sinänsä huuhaa hommaa. Koska jos ehjästä järjestelmästä imetään tälläiseen autohuollossa käytettävään laitteeseen kylmäaineet niin sieltä saadaan ainakin kosteutta järjestelmään. Koska laitteeseen tarvis aina vaihtaa kuivain, jota eivät varmasti tee joka ilmastointilaitteen huollon jälkeen.
                      Kysytty on huollosta!
                      Se mitä tulisi muistaa tehdä ilmastoinnille näin talviaikana, että käyttää sitä jossain päällä lämpimässä paikassa. Esim. kun ajaa parkkihallissa kun auto on lämminnyt. Ja huom! ajaa! Kaikissa autoissa tyhjäkäynnillä se ei toimi. Ideana on että öljy kiertää kompressorissa ja tiivisteet eivät kuivu!
                      Komressori öljyt voi vaihtaa esimerkiksi vaikka viidenvuoden välein jos tuntuu siltä että tulee parempi mieli. Itellä ilmastointi autossa toimii ja en taatusti tee sille mitään niin kauan kuin se toimii.

                      -Ammattinimike työsopimuksessa : kylmäkoneasentaja-
                      Last edited by 540iA Tapsa; 07-04-2006, 21:10.
                      -kaikki alle 8-sylinteriset ovat vajaalla käyviä-

                      Auto: e46 330d manual touring -00
                      -ex: e38 740 iAL -96 4.4 steptronic, suomiauto
                      -ex: e34 525tds touring -94
                      -ex: e34 540iA
                      -ex: e30 318iS Alpinweiss II, m-technic, suomiauto

                      Moottoripyörät:
                      Yamaha R6 -01 kilpapyörä
                      KTM EXC-F 250 -08
                      ex: Honda VTR1000F FireStorm -01
                      ex: Yamaha YZF1000R Thunderace
                      ex: Gas Gas EC300
                      ex: Husqvarna CR125

                      Comment

                      • wtw
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 123

                        #41
                        Näin on ammattimies mua neuvonut:

                        Jos järjestelmä vuotaa niin kuivain on uusittava tai jos nuukuus iskee niin lämmitettävä vanhaa kuivuria kuumailmapuhaltimella, että saadaan suurimmat kosteudet pois(ei tietenkään toimi niin hyvin ja varmasti kuin uusi[e34:een uusi maksoi 61 euroa].
                        Järjestelmän läpi on ajettava typpeä sen kuivattamiseksi varsinkin jos järjestelmä joudutaan avaamaan esim kuivurin tai kompuran vaihtamisen/korjaamisen yhteydssä.Typpi voidaan myös jättää järjestelmään (esim. pariksi viikoksi) sen tiiviyden testaamiseksi.Typen lämpölaajeneminen on pientä, joten sen avulla nähdään hieman pitemmällä aikavälillä, onko järjestelmässä vuotoja.
                        Sitten vaan typet ulos ja kylmäaineet sisään, koneen käydessä järjestelmän paineen tulisi olla n. 13 bar.Ammattimies voi tietysti vielä tässä vaiheessa oikeilla mittareilla paikallistaa vuodon(jos sellaista on).

                        Comment

                        • larmatin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1118
                          • Perttula

                          #42
                          Originally posted by 540iA Tapsa
                          Mielenkiintoista luettavaa nää ilmastointi jutut..
                          Ensinnäkin, sinne ilmastointi järjestelmään ei taatusti mene, eikä myöskään ajansaatossa keräydy kosteutta mikäli järjestelmä on kunnossa. Mikäli siellä on kosteutta niin se ilmastointi ei myöskään toimi! Koska kylmäaineet ovat tulleet pois. Silloin järjestelmässä on vuoto! Silloin tarvii suorittaa vuotavan kohdan korjaus ja kannattaa vaihtaa myös öljyt ja kuivain. Koska kompressorissa käytettävä öljy
                          imee itseensä kosteutta (nopeasti). Ja jos tuntuu että ilmastoinnissa ei ole kaikkia kylmäaineita tallella, niin mittarilla voi kyllä katsoa mikä on höyrystymislämpötila/paine, josta voi taas päätellä tarviiko kylmäainetta
                          lisätä tai tehdä muita toimenpiteitä. Nää autohuolloissa tehtävät ilmastoinnin huollot ovat sinänsä huuhaa hommaa. Koska jos ehjästä järjestelmästä imetään tälläiseen autohuollossa käytettävään laitteeseen kylmäaineet niin sieltä saadaan ainakin kosteutta järjestelmään. Koska laitteeseen tarvis aina vaihtaa kuivain, jota eivät varmasti tee joka ilmastointilaitteen huollon jälkeen.
                          Kysytty on huollosta!
                          Se mitä tulisi muistaa tehdä ilmastoinnille näin talviaikana, että käyttää sitä jossain päällä lämpimässä paikassa. Esim. kun ajaa parkkihallissa kun auto on lämminnyt. Ja huom! ajaa! Kaikissa autoissa tyhjäkäynnillä se ei toimi. Ideana on että öljy kiertää kompressorissa ja tiivisteet eivät kuivu!
                          Komressori öljyt voi vaihtaa esimerkiksi vaikka viidenvuoden välein jos tuntuu siltä että tulee parempi mieli. Itellä ilmastointi autossa toimii ja en taatusti tee sille mitään niin kauan kuin se toimii.

                          -Ammattinimike työsopimuksessa : kylmäkoneasentaja-
                          siis eihän sinne kosteutta kerry jos kaikki on kunnossa mutta tiedätkö varmasti autosi historian ettei sinne ole päässyt kosteutta jonkun edellisen omistajan aikana?
                          sitten monia (noin 100) autoa täyttäneenä en pysty sanomaan paineista onko järjestelmässä oikea määrä ainetta,joka eri automerkissä mitä täytän on eripaineet.
                          tokihan sen voi sanoa mittareilla toimiiko se paineiden puolesta vai ei ja tuleeko kunnolla kylmää mutta silti kun sen täyttää niin sieltähän puutui esim 20%ainetta.
                          meidän korjaamolla kun on seinässä ilmastointi niin siitä pystyn sanomaan painemittarilla onko järjestelmä täysi mutta en autossa olevasta järjestelmästä.
                          niiden asennuspaikka on niin erinlainen (moottoritila aikas kuuma) jotta paine ei kerro mitään.

                          ps. kyllä mun ilmastointihuoltolaitteeseen kuivaimen vaihdan 2kertaa vuodessa kun indikaattori niin näyttää

                          en omankaan auton ilmastointia lähde muuttamaan r-134a käyttöiseksi ennen kuin se ei enää toimi.
                          Last edited by larmatin; 09-04-2006, 08:36.

                          Comment

                          • -Markus-
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1463
                            • Ihan Savossa

                            #43
                            Originally posted by mallat78 View Post
                            Onko jollain tietoa paljonko tota kylmäainetta pitäisi laittaa.
                            Auto 525 24v -90 manuaali-ilmastointi
                            Originally posted by Leka View Post
                            R-134a, 1550g +- 25g
                            Näinhän itsekin tulkitsin tuosta tarrasta konehuoneessa, mutta enpä muistanut/tajunnut asiaa vasta kun vähän viiveellä. Laittoivat siis Laakkosella 550 grammaa sinne

                            Ford Mondeo Mk3 STW
                            VW E-Golf 2015
                            BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #44
                              Täällä kun juuri näyttää asiaa puidun, niin lisätään nyt omakin kokemus.

                              Vahva veikkaus aiheeseen, miksi useista autoista ei saa suoraan paineella katsottua, on tuo tx-venttiili, joka autokäytössä tuntuu olevan yleinen.

                              Eli ennen höyrystintä on lämpötilan mukaan säätyvä venttiili, joka säätää kuristuksen määrää juuri ennen höyrystintä.
                              Tämän kuristuksen kulloinenkin määrä vaikuttaa luonnollisesti eritoten korkeapainepuolen paineeseen, niin kauan, kun kaasua on järjestelmässä edes jotakuinkin riittävästi.

                              Omaan jouduin ko. Venttiilin vaihtamaan keväällä, oireet oli kutakuinkin seuraavat;
                              Jo +20 lämpötilassa kompura jauhaa lähes jatkuvasti, kylmää tulee suhteellisen huonosti, ja sisään puhallettava ilma on niin kosteaa, että kosteana päivänä ilmaräppänät rupesi hikoilemaan.

                              Kompuran työtä tämä hankaloitti niin, että maantievauhdissa kompuran kytkeytyminen tuntui selvänä nykäyksenä menossa.

                              Poistettu määrä varmistettiin, vajaa 1400grammaa tuli r143a;ta ulos, ja 1550 laitettiin sisään.

                              Ilmastoinnin teho parani merkittävästi, ilma ei ole enää kosteaa, ja kompuran kytkeytymistä ei enää huomaa.

                              Tulipa tämäkin kokemus jaettua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎