Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530 M60B30 kaikkea sitä, apuja kaivataan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elliV
    Bimmer Rookie
    • Apr 2010
    • 41
    • Ylöjärvi

    BMW 530 M60B30 kaikkea sitä, apuja kaivataan

    Joo o, olipa päästöt korkeella kun pitkästä aikaa seisonnan jälkeen käytti autoa katsastuksessa, oli viime vuonnakin jo ja silloin tuli vaihdettua tulpat ja ilmansuodatin ja kovan poljennan jälkeen meni läpi, nyt oli niin korkeella päästöt ja lambdankin arvot pielessä että ajattelin sitten että otan lambdat irti ja puhdistelen ne nyt ainakin jos siitä mitään hyötyä ois.

    Noh tänään kun kömpi auton alle niin ei voinu kuin nauraa.

    Kuvistahan se näkyy niin ei tuu toiselle lambdalle (eli lambda ja sen johto on kyllä paikallaan) johtoa konehuoneesta ollenkaan eipä oo tullu koko aikana kun minulla on auto ollut ja se on ollut useamman vuoden jo. Kai tuokin jotain päästöihin vaikuttaa kun toinen kokonaan pois pelistä

    Kuvissa näkyy myös tuo johdonpätkä joka taitaa olla sen toisen lambdan piuha? Toisessa kuvassa kuorin vähän esiin noita piuhoja neljä kappalettahan siellä on.

    Joskus aikanaan kun auto tuli hankittua ja siihen öljyt ekana vaihdoin niin ihmettelin kyllä että mikähän piuha mahtaa olla mikä tuolla roikkuu mutta enpä asiaan sen enempää kiinnittänyt huomiota kun auto pelas ja katsastuksistakin on menny läpi paitsi nyt parilla viime kerralla

    Kysymys kuuluu, jos jostain tollasen lambdaan tulevan liittimen ja johdonpätkän saa niin onnistuuko jos vaan kolvailee pätkät yhteen vai varaanko ajan suoraan korjaamolle missä vetävät uuden piuhan ja liittimet?

    Ja jos jollain on konehuoneesta lambdalle tuleva liitin ja johtoa siihen reilu pätkä mukaan jostain vanhasta koneesta niin saa tarjota

    Auto on vm. 1995 530 touring M60B30 koneella.
    Attached Files
  • Zetz
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 3229
    • Joensuu

    #2
    lambdan johtojahan ei pidä mennä kolvaamaan vaan ne pitää liittää puristeliittimillä. jos kolvaat niin ei tule toimimaan.
    puh/txt/whatsapp: 0452673541
    näillä mennään talvella:
    e39 523ia arctic silver
    e87 116i Japanrot
    ja näillä kesällä:
    e30 328i *Rot m50b28

    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

    Comment

    • -Markus-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1463
      • Ihan Savossa

      #3
      Originally posted by Zetz View Post
      lambdan johtojahan ei pidä mennä kolvaamaan vaan ne pitää liittää puristeliittimillä. jos kolvaat niin ei tule toimimaan.
      Parempi tulee kun kolvaa ja kutistesukkaa päälle. Varmaanhan toi hyvä ois jos saisit jostain purkuautosta pätkän/liittimen josta tehä.

      Ford Mondeo Mk3 STW
      VW E-Golf 2015
      BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by -Markus- View Post
        Parempi tulee kun kolvaa ja kutistesukkaa päälle. Varmaanhan toi hyvä ois jos saisit jostain purkuautosta pätkän/liittimen josta tehä.
        Ei välttämättä tule kolvaamalla hyvä jos on sellainen lambda mikä ottaa vertaus hapen johdosta.
        Ei saa sitä enään suosiolla jos lämpiää / juotos tukkii johdosta hapen virtauksen. Liitos kyllä yleensä on juottamalla parempi.

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          #5
          Originally posted by Muurahainen View Post
          Ei välttämättä tule kolvaamalla hyvä jos on sellainen lambda mikä ottaa vertaus hapen johdosta.
          Ei saa sitä enään suosiolla jos lämpiää / juotos tukkii johdosta hapen virtauksen. Liitos kyllä yleensä on juottamalla parempi.
          Miten se happi virtaa sähköjohdossa??

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            #6
            Edellä mainittu on, erikoiselta kuulostaen, kyllä totta.

            Happitunnistin saa vertailukohdan "referenssin" johtoliitoksen kautta sensorin peräpäästä. Tämän takia itse sensorin johtoja ei pitäisi mennä muokkaamaan.

            Ilman ei sinällään tarvitse käytännössä liikkua, ja tuo tavanomainen nykyaikaisesta anturista lähtevä neljän johdon nivaska tarjoaa riittävän referenssihapen kulun anturiin - johdon sisällä, muovikuoren alla.

            Se, aiheutatko juottamalla niin tiiviin liitoksen, että riittävä happi ei siitä ohi pääse, on kysymysmerkki.

            Nyt kun tuho on kuitenkin jo tehty - ilmeisesti edellisten omistajien toimesta, lienee sama yrittää, eli luoda katkottuun johtosarjaan oikeanlainen liitin, johon sitten kytkeä tuo oem - mallinen anturi, liittimellä. Näin et vaikuta ainakaan tuohon referenssihapen kulkuun, kerran itse sensorin johdot pysyvät sillä mallilla, kuin ne tehtaalta on suunniteltu olevan, liittimelle asti.

            Sitten on vielä tekemiesi johtoliitosten resistanssit, joilla, taaskaan, ei pitäisi olla käytössä olevilla, olemattoman pienillä virtamäärillä mitään merkitystä. Käytäntö voi kuitenkin olla toinen, kun alkuperäisen johdotuksen resistanssi väistämättä muuttuu. Osalle näistä on tullut ongelmia, ja toiset eivät ole havainneet mitään muutosta.
            Last edited by Klasu-; 25-08-2017, 00:42.

            Comment

            • E34M60
              BTCF Member
              • Mar 2012
              • 110
              • Tampere

              #7
              Lisäyksenä vielä, että kyllä, tuo vertailuhappihomma on ihan totta.

              Auton puolelle johtosarjaa saa tietenkin tehdä korjaukset parhaalla mahdollisella tavalla, itse olen tinaus-ja-kutistesukka osastoa.
              E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

              Comment

              • E34M60
                BTCF Member
                • Mar 2012
                • 110
                • Tampere

                #8
                Originally posted by -Markus- View Post
                Miten se happi virtaa sähköjohdossa??
                Helpommin kuin vesi. Joka sekin aika ikävästi menee kapillaarisesti ylämäkeenkin. Ja päätyy vesitiiviin laitteen sisälle...
                E34 540i A Touring 1995, E34 540i Touring 1995, E34 535i 1988, E39 M5 2000

                Comment

                • elliV
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 41
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Kiitos paljon hyvistä vastauksista, puristelemalla siis liitokset ja nyt ei tartte ku metsästää jostai tuommonen liitin johtopätkän kanssa :think

                  Ja voi vaan miettiä miksi tuo on ylipäätään poikki, voihan se liitin voinu joskus jäädä löysälle ja ajossa poikki mutta näytti kyllä aika siististi leikatulta tuo johdonpätkä..

                  Comment

                  • -Markus-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1463
                    • Ihan Savossa

                    #10
                    Originally posted by Klasu- View Post
                    Edellä mainittu on, erikoiselta kuulostaen, kyllä totta.

                    Happitunnistin saa vertailukohdan "referenssin" johtoliitoksen kautta sensorin peräpäästä. Tämän takia itse sensorin johtoja ei pitäisi mennä muokkaamaan.

                    Ilman ei sinällään tarvitse käytännössä liikkua, ja tuo tavanomainen nykyaikaisesta anturista lähtevä neljän johdon nivaska tarjoaa riittävän referenssihapen kulun anturiin - johdon sisällä, muovikuoren alla.

                    Se, aiheutatko juottamalla niin tiiviin liitoksen, että riittävä happi ei siitä ohi pääse, on kysymysmerkki.

                    Nyt kun tuho on kuitenkin jo tehty - ilmeisesti edellisten omistajien toimesta, lienee sama yrittää, eli luoda katkottuun johtosarjaan oikeanlainen liitin, johon sitten kytkeä tuo oem - mallinen anturi, liittimellä. Näin et vaikuta ainakaan tuohon referenssihapen kulkuun, kerran itse sensorin johdot pysyvät sillä mallilla, kuin ne tehtaalta on suunniteltu olevan, liittimelle asti.

                    Sitten on vielä tekemiesi johtoliitosten resistanssit, joilla, taaskaan, ei pitäisi olla käytössä olevilla, olemattoman pienillä virtamäärillä mitään merkitystä. Käytäntö voi kuitenkin olla toinen, kun alkuperäisen johdotuksen resistanssi väistämättä muuttuu. Osalle näistä on tullut ongelmia, ja toiset eivät ole havainneet mitään muutosta.
                    No nyt tuli jälleen klasulta asiallinen posti! Tuollaista vähän itsekin löysin kun asiaa hieman selvitin. Eli imee anturin "päästä" sen vertailuhapen. Ei johtoa pitkin. Eli jos nyt ko tapauksessa Elli hommaa oem lambda-anturin ja purkuautosta orkkis liittimen ja vähän johtoa sen kanssa, niin en näe ongelmaa niitä johtoja tinata?

                    Ford Mondeo Mk3 STW
                    VW E-Golf 2015
                    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Tässä oikein Boschin ohje sensorin asennukseen.


                      Tietääkseni vanhemmissa lambdoissa oli reijät tuota happea varten ja ne tukkeutuivat kurasta yms. tämän korjatakseen boschilla ovat keksineet ottaa sen johdosta.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎