Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525 ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Violin
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 57

    #16
    Vaihdon releen jonka oletin pumpun releeksi. Hieman erilainen järjestys tuossa autossa kuin täällä olevissa tunnistuskuvissa. Jännite pumpulla on vähän yli 10V, onkohan tuo liian vähän? Miten sen pumpun parhaiten kaivaa sieltä ylös? Pelkkä pumppu vai jotai niitä muovihässäköitä mukana?

    -Pikaisista vastauksista kiitollisena odottaen

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #17
      Originally posted by Violin View Post
      Vaihdon releen jonka oletin pumpun releeksi. Hieman erilainen järjestys tuossa autossa kuin täällä olevissa tunnistuskuvissa. Jännite pumpulla on vähän yli 10V, onkohan tuo liian vähän? Miten sen pumpun parhaiten kaivaa sieltä ylös? Pelkkä pumppu vai jotai niitä muovihässäköitä mukana?

      -Pikaisista vastauksista kiitollisena odottaen
      Heikosti on jännitettä, mutta pumppu voi olla jumissa ja ottaa paljon virtaa > jännite putoaa tämän takia.

      Pumppu tulee pohjalla olevan "tankkivarusteen" mukana ylös.

      Joskus sellaisen vaihdoin, ei vaan muista pitikö sitä pyöräyttää vai miten se lähti.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • Violin
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 57

        #18
        Sain mä sen pumpun kuitenkin revittyä sietlä ylös. Sellanen muovihässäkkä irtos mukana ja siitä oliki kiva irroittaa pumppu. Yritä siinä vääntää neljää muovisalpaa samalla kun kiskot pumppua.

        Uus pumppu paikalleen ja kokeilemaan ja sehän ruikkii bensaa! Kamat kasaan ja kovaa ajoa. En tiiä miten se jännite niin heikko oli, enkä sitä uudestaan mittaillut. Liekkö mittausvirhe.

        Rele oli mielenkiintoinen tapaus. Siinä oli 4 pinniä ja bemarin varaosanumero, mutta varaosakanta ei osaa tunnista. Ja kone ehdotti tilalle semmoista, jossa on 5 pinniä. Muuten samanlainen mutta keskellä on toinen 87-pinni, eli lähtö. Ostin sitten sen ja laitoin paikalleen kun keskimmäiselle ei kuitenkaan ole piuhaa kytketty relekannassa. Alkuperäinen otti vähän damagea kun kurkkasin sen sisään.

        Comment

        • Valtsude
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2007
          • 739
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by tihuovin View Post
          Polttoaine relettä ohjaa motronic, katkomalla releen "vetokelan" maita (pinni 85). Releen pinniin 86 (vetokelan + pinni) tulee +12V virtalukon kautta, kun laitat virrat päälle. Pinniin 30 tulee suoraan akulta +12V (eli siinä on AINA +12V), virta pumpulle menee releen pinnin 87 kautta, tosin pumpun ja releen välillä mahdollisesti vielä sulake.

          Kun vika on "päällä", tarkista releen kannalta yleismittarilla mittaamalla että jännitteet on OK, että pinneissä 30 ja 86 on +12V, kun virrat on päällä. Tarkista myös "vetääkö" rele, eli napsahtaako se kun kytkee virrat päälle.

          Sinuna uusisin sen releen, ihan vain varmuuden vuoksi. Ei se niin paljoa maksa. Uusisin myös sen sulakkeen. Myös varmuuden vuoksi. Samalla tarkista onko releen ja sulakkeen kannalla liitokset OK, ei hapettumia yms. paskaa. Putsaa tarvittaessa.

          Jos edellä mainitut asiat on OK ja vika jatkuu, syy voi olla motronic ECU:ssa. Se ei "ohjaa" relettä oikein. Kun laitat virrat päälle, se kyllä kytkee pumpun pyörimään oikein => putkistoon tulee oikea paine => bensa riittää, jotta saat auton käyntiin, mutta sammuu pian koska "löpö" loppuu. Eli syystä tai toisesta motronic ei kenties maadoita releen pinniä 85, kuten sen pitäisi. Silloin kun auto toimii oikein, rele on välillä päällä, välillä pois (ja samalla myös pumppu). Tosin se tapahtuu nopeasti. Sitä nopeammin mitä isommat kierrokset/moottorin kuorma. Eli kun auto käy, pumppu ei ole kokoajan päällä.

          Asiaa voi kokeilla siten, että ottaa releen irti ja pistää releen kannalta pinnit 30 ja 87 yhteen ("hyppylangalla"). Jos auto lähtee käyntiin ja käy ja kukkuu oikein, vika lienee motronicissa. Tällöin on muistettava ottaa se "hyppylanka" IRTI kun sammutat auton, muuten pumppu jää pyörimään "maailman tappiin" eli kunnes akku on loppu.

          t: Timo
          Nostellaanpas vanhaa aihetta. Eli oma 520 on lähtenyt vähän reistaillen ja takkuillen käyntiin, tänään ei sitten lähtenyt ollenkaan ja bensapumppu ei ääntänyt lainkaan. Sitä ja hänen relettään konehuoneessa koputtelinkin, mikä ei tosin auttanut. Yhdistin sitten tuolla hyppylankamenetelmällä releen pinnit, jonka seurauksena pumppu lähtee päälle ja surisee, mutta auto ei siltikään starttaa. Pitäiskö sen varmasti lähteä käyntiin pelkällä tuolla lankasysteemillä vai tarviiko auto jotain muuta siitä releestä käynnistyäkseen?
          E34

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by Valtsude View Post
            Yhdistin sitten tuolla hyppylankamenetelmällä releen pinnit, jonka seurauksena pumppu lähtee päälle ja surisee, mutta auto ei siltikään starttaa.
            Se että pumppu surisee ei kerro koko totuutta, tarkasta tuleeko letkusta bensaa, tuotto löytyy haulla. Veikkaan kyllä melkeinpä kampiakselin asentoanturia oireiden perusteella.

            Bensapumpun releessähän ei ole mitään eksoottista tavalliseen vetävän releen toimintaan verrattuna. Semmoinen pikku juttu siinä kuitenkin on että pinnit ovat hieman eri asennossa ja tästä johtuen niitä ei joka varaosakaupasta löydy. Releessä olevalla #:lla ei löydy mitään ETK:sta, mutta samaa perusrelettä käytetään pilvin pimein muissakin tominnoissa.

            E34:n bensapummppujen eroista olen joskus jotain kirjoitellut ja löytynee haulla.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Valtsude
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 739
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Leka View Post
              Se että pumppu surisee ei kerro koko totuutta, tarkasta tuleeko letkusta bensaa, tuotto löytyy haulla. Veikkaan kyllä melkeinpä kampiakselin asentoanturia oireiden perusteella.

              Bensapumpun releessähän ei ole mitään eksoottista tavalliseen vetävän releen toimintaan verrattuna. Semmoinen pikku juttu siinä kuitenkin on että pinnit ovat hieman eri asennossa ja tästä johtuen niitä ei joka varaosakaupasta löydy. Releessä olevalla #:lla ei löydy mitään ETK:sta, mutta samaa perusrelettä käytetään pilvin pimein muissakin tominnoissa.

              E34:n bensapummppujen eroista olen joskus jotain kirjoitellut ja löytynee haulla.
              Noniin eli bensapumppu toimii ja suoltaa koneeseen asti bensaa. Letkusta tulee ja tulpatkin kostuu. Pumppu vain ei äännä normaalisti yhtä lujaa virrat päällä niin hämäsi.

              Tänään vaihdoin varmuuden vuoksi tulpat, ei siltikään startannut. Kipinä tulee kaikkiin.

              Sitten jäi jäljelle kampiakselin asentotunnistin, koska bensaa tulee ja kipinäkin. Entinen oli hieman kärsineen näköinen, joten kävin hakemassa uuden... Eikä vieläkään lähtenyt käyntiin, wtf?

              Sitten kaasuläpän asentotunnistimen johto irti, ei lähde. IMM:n liitin irti, ei lähde.

              Mieleen tuli vaan että jos kipinä on liian heikko kun noin joka viides kipinä on aina kirkkaampi. Äkkiä tsiigaamaan Biltemasta tarvikepuolia ja 10e hintaan sellaisen saikin. Uusi puola kiinni ja olipas shokki, ei lähde käyntiin.

              Lopulta kuitenkin pitkän puhdistussprayn imuputkeen suihkimisen jälkeen sai vaivoin koneen hörähtämään käyntiin, wuu! Kone käy ihan normaalisti nyt, mutta vika jäi paikantamatta ja olen aika varma että huomenna ei autoa saa normaalisti käyntiin. Mikä ihme siinä voi olla, kaverin kanssa ei enää ideat riitä? Huomenna jos vielä loput sytkäpuolen osat uusis, vaikka tuskin auttaa.
              E34

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #22
                Originally posted by Valtsude View Post
                Sitten kaasuläpän asentotunnistimen johto irti, ei lähde. IMM:n liitin irti, ei lähde.
                Vikakoodeja riittää ainakin tuon tempun jälkeen, resetoi nuo.

                Ilmeisesti M20? Jakajan kansi, pyörijä? DME vika. Jos mahdollista, kokeile toisella boksilla.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Valtsude
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 739
                  • Jyväskylä

                  #23
                  M20 on joo. Pari päivää toimi jotenkin, kävi käynnistyksen jälkeen hetken vajaalla ja sama ilmiö 4000 kierroksen kohdalla kiihdyttäessä. Tänään ei sitten enää jaksanut lähteä lainkaan käyntiin. Nyt on sitten kaikki sytkäosat uusia: tulpat, puola, johdot, jakajan kansi ja pyörijä, eikä käynnisty.

                  Eikös tulppien kipinän pitäisi olla sinertävä/valkoinen? Nyt on omasta mielestä liian heikkoa ja kellertävää. Huomenna jos tutkis vielä virtalukon pohjan johtoja ja liitoksia, sieltähän kai menee jokin ohjausvirran tapainen puolalle?

                  Ja vielä sellainen kysymys, että vaikuttaako takapenkin alla olevat boksit sytytysjärjestelmään? Pitäis vielä jostain saada toinen Motronic-boksi kokeiltavaksi niin saisi senkin poissuljettua, jossei vika siinäkään ole.



                  EDIT: Tuossa huvikseni kävin koittamassa autoa käyntiin, kun oli tulpat ja virranjakajan kansi yön yli sisällä varmuusputsauksen jälkeen. Sehän lähti laakista ja kävikin hyvin. Noh, hämmentyneenä sitten kertomaan vaimolle, että haluaako se käydä kaupassa nyt. Takaisin autolle ja starttaus -> ei lähde taaskaan mitenkään, saa sahata ja vähän lupailee, mutta ei vaan jaksa käynnistyä. Kuivasin siinä sitten tulpat uudestaan ja yrittämään -> ei taaskaan vaikutusta. Miten ihmeessä se lähti aluksi niin helposti? :S



                  EDIT 2: Nyt saatiin apuvirralla sahaamalla lähtemään käyntiin ja 4000rpm-kohdan röpellys saatiin pois vaihtamalla vakiopuola Bilteman tilalle. Vähän jännittää että lähteekö huomenna. Tässähän vois jo blogia alkaa kirjottamaan.
                  Last edited by Valtsude; 30-03-2010, 21:58.
                  E34

                  Comment

                  • RiZ3*
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 353
                    • Helsinki

                    #24
                    Selviskö mikä oli rikki ? Omassa e30 sama vika, ja en tiedä mitä tehdä.. Kaikki edellä mainitut kikat on kokeiltu jo...
                    The will to do - the soul to dare

                    E93 M3

                    Comment

                    • Valtsude
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2007
                      • 739
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Ei oo selvinny vielä. Jäi sunnuntai-iltana vielä yli 400km päähän kotoa tuon takia. Seuraavana aamuna lähti onneksi, ei vaan ymmärrä miksi. Kai se auringonpaisteesta tykkää... Pitää vielä loppuviikosta selvitellä ja koittaa jollain pikkuosilla mitä on joskus E30:sestä jäänyt.
                      E34

                      Comment

                      • RiZ3*
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 353
                        • Helsinki

                        #26
                        Joko nyt on selvinny? Oma ei vieläkään käy
                        The will to do - the soul to dare

                        E93 M3

                        Comment

                        • Valtsude
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2007
                          • 739
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Ei. Kesän toimi loistavasti, mutta nyt taas pari viikkoa ollu aamuisin sahausta yölämpöjen lähennellessä nollaa. Bensapumpun rele oli toisessa topikissa syynä, mutta minulla ei sekään tarjoutunut ratkaisuksi.
                          E34

                          Comment

                          • Valtsude
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2007
                            • 739
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Mikähän #&%¤&#% siinä on? Tulpissa ei vika, ei myöskään jakajan kannessa tai pyörijässä, puolassa, tulpanjohdoissa, releissä, kampiakselin asentotunnistimessa, ilmamäärämittarissa, eikä ECU:ssa. Lämpöanturikin näyttää vastukseksi nollakelissä ~5,7ohm eli sekin vissiin ok, en löytäny enää sitä Lekan postausta, missä oli arvoja. Tulpissa tuoksahtaa myös bensa ja päästöt oli katsastuksessa erinomaiset eli imuvuotojakaan ei ole. Nyt akkukin vetelee viimeisiään, mutta tuskin se siitä johtuu?

                            Eli lähtee siis startatessa käymään, mutta sammuu alle sekunnissa. Ainakin viidesti sai tuon kelien kylmetessä toistaa että jaksoi pysyä käynnissä. Kesän toimi moitteetta ja viime keväänä oli sama vika. Tekee vain kylmäkäynnistyksessä, lämpimällä koneella lähtee laakista. Ei perse ei ymmärrä.


                            E: Ja lohkolämmitin ei auta kylmäkäynnistykseen, tuntuu vika häviävän vasta sitten kun on ajellut jonkun puoli tuntia. Jos ajaa kilometrin kylmäkäynnistyksestä vaikka kaupan pihaan, niin on vielä samanlainen sahaus edessä kuin kylmäkäynnistyksessä.

                            E2: Plus että tyhjäkäynti on upeaa ja tasaista kun auton saa käyntiin. Vedotkin normaalisti tallella ja kuluttaa normaalisti bensaa. Toimii siis täysin ihanteellisesti kunhan vaan saa koneen tulille. :S
                            Last edited by Valtsude; 15-10-2010, 18:26.
                            E34

                            Comment

                            • wannabetuner
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 53

                              #29
                              Onko vika selvinnyt, täälläkin makaa auto pihassa ja ei vain toimi :(

                              Comment

                              • Valtsude
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2007
                                • 739
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by wannabetuner View Post
                                Onko vika selvinnyt, täälläkin makaa auto pihassa ja ei vain toimi :(
                                No ei, tänään hankin akkulaturin ja sahasin oikein urakalla, ei vaan enää lähde. :( Kipinä on ainakin joka pytyssä kunnossa, sen vielä tänään tsekkasin tulppia irrottaessa.

                                Millaiset on märät tulpat autoissa, valuuko niistä kunnolla bensaa vai riittääkö haju ja lievä kiilto? Tyhmä kysymys, mutta ei oo kokemusta.
                                E34

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎