Sytytyspuoli, etenkin se korkeajännite - osuus pelaa kyllä suurta roolia kaiken toimintaan liittyvän osalta.
Siellä pieninkin epämääräisyys voi johtaa ihmeellisiin ongelmiin, jotka on satunnaisia, riippumattomia ympäristö/ajo-olosuhteista, ja joita on vaikea diagnosoida.
Kai ne tulpankolot nyt on täysin puhtaita öljystä/vedestä, ja puolien kumitutit niinikään ehjät, ja kuivat kaikesta rasvasta/kosteudesta?
''Sytytyspuoli, etenkin se korkeajännite - osuus pelaa kyllä suurta roolia kaiken toimintaan liittyvän osalta'' mitä kaikkia tarkalleen tarkoitat? itse olen paiskinut pitkään samanlaisen ongelman kanssa ! kyseessä myös sama moottori (m50b25tu)
Korkeajännitepuolen ongelmat mahdollistavat lähes kaikenlaiset, eri tavoin ilmentyvät käyntiongelmat, tilanteesta riippuen.
Saattaa olla misfireä pelkästään tyhjäkäynnillä, korkealla kuormalla, transitiotilanteissa. You name it.
Sytytyskatkokset lambda - ohjatussa sekoittavat käyntiä toissijaisesti sitten, kun misfirestä johtuen pakoputkeen pääsee palamatonta seosta, joka sotkee lambdan toimintaa, jota ecu sitten lähtee tämän perusteella korjaamaan --> toiminta heikkenee entisestään.
Tulpankolot, jotka ovat puhtaat öljystä/vedestä/kaikesta sinne kuulumattomasta ovat helppo ja edullinen tapa lähteä näitä ratkomaan.
Öljy/vesi ei sinne kuulu, joten ongelmaa korjataan jokatapauksessa, aiheutuipa siitä vielä sytytysongelmia tai ei.
EDIT : Kerrotaan nyt vielä oman auton kohdalta kokemus. M30 - moottori, täysin remontoitu muutamaa vuotta aikaisemmin, rupesi pikkuhiljaa tyhjäkäynnin laatu heikkenemään. Itse moottoria tarkastelemalla asiaa ei käytännössä voinut huomata, mutta pakoputkesta kuului tyhjäkäynnillä satunnaisia huteja, joku työtahti jäi aina välistä. Ongelma oli niin satunnainen, ja vaikeasti jäljitettävä, että oli mahdoton edes sanoa, puhutaanko yhdestä sylinteristä, vai vaihtaako hutiosuma vuoroin pyttyä, täysin satunnaisesti.
Tästä aiheutui eritoten kaupunkiajossa suuri ongelma, kun lämmettyään rupesi tuota tekemään. Aloitettuaan satunnaisen missauksen, muuttui koneen käynti pikkuhiljaa raskaanlaiseksi, johtuen seoskorjauksesta. Auton saattoi tällöin vahingossa jopa sammuttaa, kun niin ponnettomaksi meni liikkeellelähdöissä.
Ongelmaa rupesin selvittämään skoopin kera, ajeltiin kaveri kyydissä pitkiä lenkkejä skooppi kiinni milloin injektorien ohjauspuolella, milloin puolan ohjauksessa, ja logattiinpa asentoanturankin signaalia. Kaikki täysin normaalia, silloin kun sattui toimimaan kunnolla, ja silloin, kun ongelma oli päällä.
Tällä poissulkemismetodilla päästiin sytytyspuolelle, kun injektorien pulssista on helposti nähtävillä myös itse neulan liike, sen aiheuttaman magneettikelan jännitepiikin muodossa. Jumittavat suuttimet olivat näinollen myös pois laskuista.
Syyllinen oli virranjakajan kansi, merkiltään Bremi, ja alle 10tkm ajettuna. Visuaalinen tarkastus ei paljastanut absoluuttisesti mitään, osa on edelleen tallessa, ja näyttää siltä, että sen kutakuinkin voisi paketoida uudelleen, ja myydä uutena.
Erikoista tässä oli se, että uusimalla sytytystulpat, pysyi ongelma aina poissa noin viikon-parin ajan, toistettavasti.
Kärkivälin pienentäminen tai suurentaminen ei lisännyt toiminta-aikaa millään tavoin mitattavasti. Tälle ilmiölle en mitään selitystä osaa antaa, kuten en myöskään sille, että kuormalla ongelmia ei esiintynyt havaittavasti. Korkealla kuormalla sylinteripaine on suurimmillaan, ja tyhjäkäynnillä/moottorijarrulla pienimmillään. Suuremmassa sylinteripaineessa heikon kipinän kyky hypätä elektrodien väli on ehdottomasti heikentynyt, onhan välissä enemmän tavaraa. Tässä tilanteessa tämä ei kuitenkaan toiminut asiaa pahentavasti, vaan päinvastoin. Tälle mielelläni ottaisin järkeenkäypän, loogisen selityksen, jos jollakulla on sellainen antaa.
Vj - kannen uusinnan jälkeen ongelma on loistanut poissaolollaan yli vuoden ajan.
Remontin takia oli helppo poissulkea imuvuodot ym. asiaan vaikuttavat seikat, kun jokainen tiiviste on uusittu, ja tiiviiksi todettu. Myöskin puristuspaineet ja venttiilikoneisto on uusintakierroksen jäljiltä pois ongelmalistalta.
Sytytyskatkokset lambda - ohjatussa sekoittavat käyntiä toissijaisesti sitten, kun misfirestä johtuen pakoputkeen pääsee palamatonta seosta, joka sotkee lambdan toimintaa, jota ecu sitten lähtee tämän perusteella korjaamaan --> toiminta heikkenee entisestään.
Tarkoittaako tämä siis sitä, että seuraavanlainen kuvio olisi mahdollinen?
Lievä sytytyskatkos syystä X, vaikkapa öljyä tulpankolossa / pikkuisen huono tulppa / väsähtänyt puola --> palamatonta bensaa pääsee putkeen --> lambda antaa vikakoodia --> ecu sotkee koneen käynnin yrittäessään korjata asiaa --> vikakoodien nollaus --> toimii taas hetken, kunnes tulee uusi sytytyskatko ja homma alkaa alusta.
Toisin sanoen lambdassa ei ehkä ole vikaa, mutta ecu väittää silti että lambda on paskana, koska se ei muusta tiedä. Koska jos sytytyskatkos on tarpeeksi lievä, se ei luo vikakoodia, vaan vika siirtyy eteenpäin järjestelmässä.
Menikö oikein? :think Jos meni, niin mikä vikakoodi on se, mikä pätee tällaisessa tapauksessa, kun lambda itsessään ei ole rikki? Omassa autossa on aina tullut Delphin koodit 13 (lambda-anturi) ja 201 (lambdasäätö).
Kun ECU tulkitsee, että lambdan antama signaali poikkeaa oletetusta liikaa, se tuomitsee anturin vialliseksi, heittää aiheesta vikakoodin, ja lopettaa lambdan antaman tiedon käyttämisen, jottei homma menisi aivan päin seiniä.
Tämän ikäiset moottorinohjaimet lukeutuvat kuitenkin sarjaan "tyhmä kuin vasemman jalan saapas" - joten aika erikoiset lopputulemat ovat mahdollisia näissä tilanteissa.
Anturi, joka on täysin kuollut/ei anna signaalia, tuomitaan kuitenkin aika helposti näissäkin.
Uusissa autoissa on nykyään aika kehittynyt diagnostiikka, ja niissä rikkoutuneen lambdan väärien arvojen sitkeä tulkinta on hyvin paljon harvinaisempaa, mutta näkee tätäkin toisinaan.
Lambda voi ihan hyvin olla nyt rikki, kerran koodi uusii aina nopeasti, mutta uuden lambdan kaveriksi täytyy jokatapauksessa suositella sytytyspuolen selkeiden ongelmien rektifioimista venttiilikopan tiivisteen vaihdon, ja tulpankolojen puhdistuksen muodossa.
Tämä lukeutuu ihan samaan kastiin imuvuotojen kanssa. Monet tietävät imuvuotoja olevan, mutta sitkeästi yrittävät korjata käyntivammaa kaikin muin keinoin, usein heikolla menestyksellä. Kuuluvat ns. perusasioihin kunnollisen toimivuuden osalta, asioihin, jotka kannattaa korjata ne havaitessaan, vaikkei niitä olisi vielä laitteen toiminnassa havainnutkaan. Jos paketissa on kauhea kasa siihen kuulumattomia muuttujia, kaikkien ongelmien ratkaisu vaikeutuu merkittävästi, ellei aloita perusasioista.
Lambdojen tuhoamisesta nämä vähän ovat tunnettuja, mutta tahti, millä autosi on niitä syönyt, vaikuttaa kovin nopealta.
Nyt kun tästä on taas puhetta niin lisään oman kokemukseni asiasta. Ex e34 m50 moottorinen 525i syö nykyään(isäni käytössä) yhden lambdan/vuosi. Kilometrejä tulee muutama tuhat vuodessa ja lyhyttä matkaa. Itsellä tuo oli ajossa reilun vuoden ja kilometrejä tuli n.40tkm, jolloin ei ollut mitään ongelmaa. Tuota lambdojen kulumista kokeiltiin korjata lastulla, mutta huonolla menestyksellä.
Lisäksi auto on muutaman kerran tehnyt täyden stopin, käy hieman vaivalloisesti tyhjäkäyntiä eikä hyväksy ollenkaan kaasua. Hetken aikaa kun odottelee alkaa taas toimia normaalisti.:think
sigpic BMW e36 320i cabriolet BMW e36 325i sedan BMW e23 728iA VW Golf Variant 1.9tdi 4Motion ex.Seat Leon 1.9tdi TS150, BMW e36 325ti, BMW e46 320dA, BMW e34 525i, BMW e46 320d touring, VW Golf mk II vr6t 4Motion, BMW e36 325i 4D, Opel Rekord -64, BMW e30 320i 4d 2,5
^ Sanoisin että ongelma on tässä tapauksessa tuo "lyhyttä matkaa" ja ilmeisesti aika harvoin. M50 ei sovellu kaupunkiajoon tai kauppakassiksi. Moottori menee nopeasti "tukkoon" eli kerää kosteutta ja karstaa jos ei pääse lämpiämään tarpeeksi, ja sitten seuraa kaikenlaisia ongelmia. Käsittääkseni (ja oman kokemuksen mukaan) tämä kori+kone-kombo on tehty Saksan motareille ja toimii parhaiten moottoritie-/maantieajossa.
Omassa autossa näitä ongelmia ei ole ikinä ollut silloin, kun autolla ajetaan säännöllisesti pitkää matkaa (vähintään 30km päivässä). Jos tähän ei ole mahdollisuutta tai jos tulee paljon lyhyttä ajoa päivisin, autolle pitää antaa kunnolla kenkää ainakin kerran viikossa, tai jos kelit ovat kovin kylmänkosteat niin parikin kertaa per viikko.
Muijan entinen e34 m50b25nv oli 5v päivittäisessä työmatka-ajossa, n. 4km työmatka, sillon tällön pidempiä reissuja, ikinä ei ongelmaa päästöjen kanssa enkä ainoatakaan lambdaa ole vaihtanut ja toi lambda näyttää jo siltä että vuodesta -91 ollut paikallaan on nimittäin sen verran syöpynyt koko laite. Lie tuuria sitten lambdan kesto. Niin ja tosiaan vakioputkistolla ilman mitään ylimääräisiä porattuja reikiä jne
Mitenkäs muuten lambdan esilämmityksestä vastaava rele voisi olla osallisena tähän ongelmaan? (Testattu on siis että releen kärjet napsuu, mutta siitä en tiedä, miten se todella toimii.) Tarkoitan, voisiko huonosti toimiva rele tehdä myös tuota termosokkiefektiä?
Comment