Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34:sta ostamassa - Mihin kiinnitän huomiota?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e34m5
    Newbiemmer
    • Feb 2005
    • 13
    • PKS

    #31
    Meille tuli eka e34 viime syksynä. 1.8 -90. Hyvin pidetty, ruosteeton ja sisustaltaan "uutta vastaava" joka mielestäni on käsittämätöntä. Virheetön sisusta 15v vanhassa kotterossa Kilometrejä on jo 270t mutta ei oikein näy eikä tunnu missään - ihme peli kaikkiaan Hintaa kyseisellä louskulla oli vajaat 4t, mutta joitakin remontteja oli tehty, mm. pakoputken keskiosa ja takapönttö, taka-akselin kaikki suojakumit, etupalloniveliä ym. Kaksilla renkailla joista kesärenkaat uudet. Ei hinta päätä huimannut. Nyt 10tkm ollut meillä, ei mitään moitittavaa. Katsastuksesta ei mennyt, käsijarru ei pitänyt toisella puolella ja toisen etutukivarren pallonivel oli väljä (motonet n.50€) korjasin itte ja leima tuli. Kulutus on mielestäni ihan kohtuullinen ton kokoseen autoon, seka-ajossa n.10-11 l / 100km.

    Itse vaihdoin Subaru Legacy 200:sta bimmeriin, meinasi itku tulla tehoja ei ole liikaa, toisaalta ajotapani on rauhoittunut. Hiljainen, mukava, rauhallinen, tilava...listaa voisin jatkaa pitkälle.

    Osta pois.
    "Voorti ei o auto eikä margariini voita."

    Comment

    • Madfexx
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3646
      • Lempäälä

      #32
      Nyt on sitten tuo kyseinen auto ostettu, ja hieman vajaat puolisen tuhatta kilomeetteriä takana. Tämän perusteella mitä autoon on nyt ollut mahdollisuuksia tutustua, olen erittäin tyytyväinen. Tuo lahnakone riittää perusajoon ihan hyvin, ja masiina on hiljainen ja vakaa ajettava. Muutamaa kuskin puolen ovesta löytyvää ruostekuplaa lukuunottamatta auto tuntuisi olevan ikäisekseen aivan priimakunnossa
      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

      Comment

      • dreamwiz
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 88
        • Pori

        #33
        täytyy kyllä kommentoida tätä threadia, kun tuota 1.8 on haukuttu niin paljon (ja mielestäni ihan turhaan). Totta on, että kone ei ole mikään raketti e34 korissa, mutta täysin riittävä normaaliin kaupunki- ja maantieajoon. Joku vielä haukkui konetta huonoksi - ilmeisesti kokemuksesi perustuu erittäin huonosti huollettuun kattilaan... tuo konehan on tajuttoman luotettava.

        Itsellä ollut pari e34:sta tällä 1.8 koneella, (-91 ja -90). Tuo -91 oli myydessäni 411tkm ajettu, hyvässä kunnossa, ja tämä nykyinen ajossa oleva on 421tkm ajettu, huippukunnossa sisusta, tekniikka, kori.. ei mitään valittamista. Kummassakaan ei ole koskaan ollut konehuoneen puolella mitään vikaa. Mainittakoon vielä, että setämiehellä ollut myös pari noita e34:sia tuolla 1.8 koneella (toinen edelleen ajossa) ja yli 300tkm ajettuja, eikä mitään ongelmia koneen kanssa.

        Kulutuksen kauhistelu ihmetyttää myös... molemmat joita itsellä ollut vievät maantiellä sellaista 7-8 litraa satasella, joka ei mielestäni ole ikään ja kilometrimäärään nähden suuri kulutus.

        Jakohihnan joutuu vaihtamaan 40-60k välein, eli kerran parissa vuodessa, ja se remontti osineen maksaa mahtavat ~100 euroa. Jos se tuntuu ylitsepääsemättömältä, ei kannata autoilla lainkaan?

        Vikoja mitä ostaessa voisi tsekkailla on juuri ne bensaluukun ja rekisterikilven takana mahd. oleva ruoste, sekä ovien helmat tietty. Pellit näissä on yleensä hyvät, joten ruoste tuskin on suuri ongelma. Koneen käyntiääni kannattaa tsekata, ettei hirveesti huohota tai nostimet kalkata... noissa omissa 400tkm + on ollut koneet 100%. :-)

        Sähkövempaimet kantsii tsekata, että kaikki toimii ok. Yleensä fixinä toimii takapenkin alla olevien boxien puhdistus.

        Ohjaus kannattaa tarkistaa onko kuinka löysä ja voiko vielä kiristämällä saada otetta paremmaksi. Samaten ajelee vähän monttutietä ja kattoo ettei kauheesti paikat kolise ja että on puslat jne. kunnossa.

        Hankittuasi auton kannattaa tehdä seuraavankaltanen perushuolto... ilmaputsarin filtteri vaihtoon, tulpat vaihtoon jos tarvis, öljyt (ei mitään halpaa skeidaa vaan kunnon rallyformulat esmes tai muu hyvä öljy, jota autossa on aikaisemmin käytetty ja ORIGINAALI suodatin, ei maksa ku 9,50 € bmw-huollossa), joku fuel system cleaneri sisään niin suodattimet aukee, 20km ajoa 4000rpm:ssä niin lähtee karstat jakohihnaa vaihtaessa vaihda hihnan lisäksi pyörijät jne. ja vesipumppu vaikka vielä samassa hytäkässä.. pelkkä hihnan vaihto ei paljoo lämmitä jos joku muu näistä osista kilahtaa. näillä pärjää pitkälle eikä maksa paljoo :-)

        Ainiin, tällä 1.8:lla ei oo kukaan ainakaan kenkiny konetta loppuun vauhdin huumassaan
        Last edited by dreamwiz; 09-07-2005, 20:43.

        Comment

        • Madfexx
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3646
          • Lempäälä

          #34
          Kiitoksia huoltovinkeistä. Jakohihna olisikin tarkoitus vaihtaa tässä heti alkuun, nykyisellä kun on ilmeisesti ajettu jo 30k. Mitenkäs ne jakohihnan rullat, onko ne joka kerta "pakko" vaihtaa, vai voiko vaihdon jättää vaikka joka toiselle kerralle? Tuo jakohihna ei itsessään näyttäisi olevan kallis (~20e) mutta tuollainen jakohihnasarja (hihna+rullat) maksaa ainakin Motonetissä 99e.

          Montakos tuntia tällaisen E34:n jakohihnan vaihtoon menee osaavalta korjaajalta aikaa? Itse tuota hommaan en varmaankaan saa hoidettua, jo ihan taidon ja työtilojen puutteen takia.
          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

          Comment

          • karhunen
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 490
            • Helsinki

            #35
            En tiedä millaiset rullat kyseisessä moottorissa on, mutta ainekin VW-puolella uudehkoissa Golffeissa nimenomaan rullat ovat ne jotka poikivat, ja jotka ehdottomasti pitää vaihtaa hihnan yhteydessä.

            Kyllä ne kannattaa vaihtaa, eihän sitä tiedä vaikka edellinen omistaja olisi säästänyt samassa paikassa.
            Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
            Ex: E30 316i 04/'90
            Ex: E28 Hartge H5S "528i"

            Comment

            • Rossifumi
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1030
              • Hamina

              #36
              kato ainakin minkä näkösessä kunnossa rullat on.

              Veikkaisin ettei tuo hihnan vaihto kovin iso juttu ole kun tuon pannun kanssa on varmaan jo vähän peremmin tilaa häärätä kun M50:n kanssa.

              (hihnanvaihto kokemukset perustuu siis M50 pannuun ja sen moniurahihnoihin)
              Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

              On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

              Comment

              • dreamwiz
                Bimmer Rookie
                • Sep 2003
                • 88
                • Pori

                #37
                Muistaakseni siinä kestää jotain 1-2 tuntia siinä hihnan vaihdossa. Vaihda ehdottomasti myös pyörijät! Väärä kohta säästää. Vaihda myös se vesipumppu, se on ajan myötä pakko kuitenkin vaihtaa. Hihnan kanssa saat sen vaihdettua samassa hässäkässä kätevästi ja melko edullisesti. Alkuperäistuonti Oy:ssä oli ainakin muistaakseni halvemmat hinnat kuin Motonetissä noiden osien suhteen.

                Kannattaa muuten varmistella, että sen hihnan vaihtaa joku sellainen, jolla on jo hiukan kokemusta tuosta hihnan vaihdosta bemariin.. kauhujutut kertoo, että ihan kaikki ei sitä osaa oikein sinne säätää :P

                Comment

                • Simppe
                  Newbiemmer
                  • Mar 2006
                  • 14

                  #38
                  Originally posted by Madfexx
                  Eli ensimmäistä bimmeriä olisin hankkimassa, ja kiikarissa olisi tuollainen vuoden 91' 518i tuolla M40B18 koneella (tiedetään että on löysä kuin Mattilan vanha ruuna. Masiinalla on ajettu hieman yli 150k, ja myyjän mukaan on ollut hyvän huolenpidon alla.

                  Koitin etsiä haulla juttua e34:n tyyppivioista, mutta mitään kovin tiivistettyä tavaraa en löytänyt. Kyselisinkin että mihin asioihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kun tuota autoa menen perjantaina katsomaan, ja mahdollisesti ostamaan. Kaikki vinkit on tervetulleita
                  mulla olis sulle myytävänä hyvä e34 535i vm-89 tuolla koneella tuo koppa jo hieman liikahtaakin. tai no, ei ainakaan tarvitse jaloissa pyöriä mutta myytävänä olisi.

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #39
                    Jäätävä postaus, kuten tämäkin.
                    Retard Member

                    Comment

                    • kolkaksviis
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2006
                      • 161

                      #40
                      Siistissä kunnossa näyttäisi 518 olevan

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎