Pahoittelen taas uutta trediä samoista aiheista, mutta kun on niin paljon kysymyksiä mielessä, enkä halua kaapata kenenkään muun juttuja.
Auto on siis 520i E34 -93 / M50B20.
Ongelma: Rupes ilmaantumaan pientä kangertelua kiihdyttäessä ja tosi pientä nykimistä. Tarkastelin sitä kumiputkea ilmamäärämittarin jälkeen ja huomasin sen olevan melko hapertunu. Hommasin uuden ja vaihdoin sen.
Jostain syystä piruuttani/tyhmyyttäni menin ja irroitin tuon ilmamassamittarin "mittariosan" siitä muovirungosta, lämmittelin sitä ensin varovasti kuumailmapuhaltimella. Sisältä paljastui jotain kummallista: toinen kuumalanka oli paikallaan ja toista ei missään, lisäksi se mihin se toinen tulisi kiinni oli vääntynyt/väännetty viimesen päälle solmuun. No äkkiä sitten vaan osat paikalleen ja tiivistesilikonia väliin.
Ei korjaantunu vika, vaan nyt ei useimmiten ole tyhjäkäyntiä vaan kierrokset humppaa 200-1500 välillä, kunnes moottori sammuu tai sitten sammuu suoraan. Semmoinen ominaisuus on myös, että kun moottorijarrutan niin pitkään, että kone alkaa vetämään ja sitten painan kytkimen pohjaan niin auto ei sammu ja tyhjäkäynti on tasanen n.600 rpm.
Pintakaasulla ajettaessa alle 80 km/h nykii välillä oikein huolella, välillä myös kaasua painaessa kuuluu vaan PORRRR ja mitään ei tapahdu. Kierroksilla pelaa ok eikä kulutusmittari seilaa mihinkään, kulutuskin taitaa olla normaalin tuntumassa n.8l/100km. Tosin kylmemmällä koneella näyttää melko rankkoja lukemia pintakaasullakin.
Olin varaamassa aikaa vikakoodien lukuun BoschcarServiceen mutta korjaamon mies ilmoitti, ettei koneesta saada mitään selville, koska autossa ei pala mikään vikavalo. Ja kuulema auton ikäkin tekee sen, ettei mitään tietoja saada. Onkos tämä nyt näin? Saako BMW-liikkeet paremmin noita koodeja selville? Jääkö muistiin jälkeä jos irroittaa vaikka kaasuläpän anturin koneen käydessä, vikavaloa ei ainakaan syttyny? Kone otti muuten näin tehdessä kierroksia, humppaili ja sammu.
Imuvuotoja ja irronneita letkuja olen ettiny tuloksetta. Voisiko viat johtua ilmamäärämittarin rikkoontumisesta? Ajattelin testata autoa ilmamäärämittarin piuhan ollessa irti, onko tästä haittaa? Nollaantuuko vikamuisti kun akku on irti vaikka 30min vai pitääkö + ja - oikosulkea, ilman akkua, jotta vikamuisti nollaantuu?
Auto on siis 520i E34 -93 / M50B20.
Ongelma: Rupes ilmaantumaan pientä kangertelua kiihdyttäessä ja tosi pientä nykimistä. Tarkastelin sitä kumiputkea ilmamäärämittarin jälkeen ja huomasin sen olevan melko hapertunu. Hommasin uuden ja vaihdoin sen.
Jostain syystä piruuttani/tyhmyyttäni menin ja irroitin tuon ilmamassamittarin "mittariosan" siitä muovirungosta, lämmittelin sitä ensin varovasti kuumailmapuhaltimella. Sisältä paljastui jotain kummallista: toinen kuumalanka oli paikallaan ja toista ei missään, lisäksi se mihin se toinen tulisi kiinni oli vääntynyt/väännetty viimesen päälle solmuun. No äkkiä sitten vaan osat paikalleen ja tiivistesilikonia väliin.
Ei korjaantunu vika, vaan nyt ei useimmiten ole tyhjäkäyntiä vaan kierrokset humppaa 200-1500 välillä, kunnes moottori sammuu tai sitten sammuu suoraan. Semmoinen ominaisuus on myös, että kun moottorijarrutan niin pitkään, että kone alkaa vetämään ja sitten painan kytkimen pohjaan niin auto ei sammu ja tyhjäkäynti on tasanen n.600 rpm.
Pintakaasulla ajettaessa alle 80 km/h nykii välillä oikein huolella, välillä myös kaasua painaessa kuuluu vaan PORRRR ja mitään ei tapahdu. Kierroksilla pelaa ok eikä kulutusmittari seilaa mihinkään, kulutuskin taitaa olla normaalin tuntumassa n.8l/100km. Tosin kylmemmällä koneella näyttää melko rankkoja lukemia pintakaasullakin.
Olin varaamassa aikaa vikakoodien lukuun BoschcarServiceen mutta korjaamon mies ilmoitti, ettei koneesta saada mitään selville, koska autossa ei pala mikään vikavalo. Ja kuulema auton ikäkin tekee sen, ettei mitään tietoja saada. Onkos tämä nyt näin? Saako BMW-liikkeet paremmin noita koodeja selville? Jääkö muistiin jälkeä jos irroittaa vaikka kaasuläpän anturin koneen käydessä, vikavaloa ei ainakaan syttyny? Kone otti muuten näin tehdessä kierroksia, humppaili ja sammu.
Imuvuotoja ja irronneita letkuja olen ettiny tuloksetta. Voisiko viat johtua ilmamäärämittarin rikkoontumisesta? Ajattelin testata autoa ilmamäärämittarin piuhan ollessa irti, onko tästä haittaa? Nollaantuuko vikamuisti kun akku on irti vaikka 30min vai pitääkö + ja - oikosulkea, ilman akkua, jotta vikamuisti nollaantuu?
Comment