Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34, vm-93, M50B20 kysymyksiä ja ongelmia..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jussipoika
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 31
    • Tampere

    E34, vm-93, M50B20 kysymyksiä ja ongelmia..

    Pahoittelen taas uutta trediä samoista aiheista, mutta kun on niin paljon kysymyksiä mielessä, enkä halua kaapata kenenkään muun juttuja.

    Auto on siis 520i E34 -93 / M50B20.

    Ongelma: Rupes ilmaantumaan pientä kangertelua kiihdyttäessä ja tosi pientä nykimistä. Tarkastelin sitä kumiputkea ilmamäärämittarin jälkeen ja huomasin sen olevan melko hapertunu. Hommasin uuden ja vaihdoin sen.

    Jostain syystä piruuttani/tyhmyyttäni menin ja irroitin tuon ilmamassamittarin "mittariosan" siitä muovirungosta, lämmittelin sitä ensin varovasti kuumailmapuhaltimella. Sisältä paljastui jotain kummallista: toinen kuumalanka oli paikallaan ja toista ei missään, lisäksi se mihin se toinen tulisi kiinni oli vääntynyt/väännetty viimesen päälle solmuun. No äkkiä sitten vaan osat paikalleen ja tiivistesilikonia väliin.

    Ei korjaantunu vika, vaan nyt ei useimmiten ole tyhjäkäyntiä vaan kierrokset humppaa 200-1500 välillä, kunnes moottori sammuu tai sitten sammuu suoraan. Semmoinen ominaisuus on myös, että kun moottorijarrutan niin pitkään, että kone alkaa vetämään ja sitten painan kytkimen pohjaan niin auto ei sammu ja tyhjäkäynti on tasanen n.600 rpm.

    Pintakaasulla ajettaessa alle 80 km/h nykii välillä oikein huolella, välillä myös kaasua painaessa kuuluu vaan PORRRR ja mitään ei tapahdu. Kierroksilla pelaa ok eikä kulutusmittari seilaa mihinkään, kulutuskin taitaa olla normaalin tuntumassa n.8l/100km. Tosin kylmemmällä koneella näyttää melko rankkoja lukemia pintakaasullakin.

    Olin varaamassa aikaa vikakoodien lukuun BoschcarServiceen mutta korjaamon mies ilmoitti, ettei koneesta saada mitään selville, koska autossa ei pala mikään vikavalo. Ja kuulema auton ikäkin tekee sen, ettei mitään tietoja saada. Onkos tämä nyt näin? Saako BMW-liikkeet paremmin noita koodeja selville? Jääkö muistiin jälkeä jos irroittaa vaikka kaasuläpän anturin koneen käydessä, vikavaloa ei ainakaan syttyny? Kone otti muuten näin tehdessä kierroksia, humppaili ja sammu.

    Imuvuotoja ja irronneita letkuja olen ettiny tuloksetta. Voisiko viat johtua ilmamäärämittarin rikkoontumisesta? Ajattelin testata autoa ilmamäärämittarin piuhan ollessa irti, onko tästä haittaa? Nollaantuuko vikamuisti kun akku on irti vaikka 30min vai pitääkö + ja - oikosulkea, ilman akkua, jotta vikamuisti nollaantuu?
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #2
    Vahva veikkaus ilmamäärämittarin puolesta, ei siellä langat poikki/solmussa saisi olla. Ei se auto siitä hajoa kun nyppäät sen töpselin irti vaan boksi menee vikaohjelmalle jolla koneen tulisi jotenkin toimia (täten taataan että matka jatkuu jotenkin myös anturirikon satttuessa).
    ---> Saisitko ehjää mittaria joltain tutulta lainaan jolla voisi kokeilla? On aika kallis palikka joten olisi hyvä varmistaa asia ennenkö tilaa uuden...

    Ite oon nollannu vikamuistin kahdella tavalla: Pariks minuutit kengät yhteen niinkuin sanoit, tai pidät piuhat irti akusta yön yli...
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Nastola

      #3
      Alkuperäisellä BMW- testerillä saa kyllä enemmän vikakoodeja selville kun bosch car- service tms. tasterillä. Se onkin sitten eri asia löytyykö sun autosta mitään vikakoodeja.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • Jussipoika
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 31
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Gonzalez
        Vahva veikkaus ilmamäärämittarin puolesta, ei siellä langat poikki/solmussa saisi olla. Ei se auto siitä hajoa kun nyppäät sen töpselin irti vaan boksi menee vikaohjelmalle jolla koneen tulisi jotenkin toimia (täten taataan että matka jatkuu jotenkin myös anturirikon satttuessa).
        ---> Saisitko ehjää mittaria joltain tutulta lainaan jolla voisi kokeilla? On aika kallis palikka joten olisi hyvä varmistaa asia ennenkö tilaa uuden...

        Ite oon nollannu vikamuistin kahdella tavalla: Pariks minuutit kengät yhteen niinkuin sanoit, tai pidät piuhat irti akusta yön yli...
        Olen itsekkin ilmamäärämittarin kannalla. Ihmettelen kovasti sitä, että auto on toiminut "ihan ok" kuitenkin ennen mittarin purkua. En voi uskoa, että ne sen toisen langan kiinnikkeet olisi menneet niin solmuun siinä, kun sen irroitin. On ne niin jäykkää ainetta..no eipä ois kannattanu avata sitä. Ihan kuin muistasin jonkun kertoneen, että silläkin on mittarinlangat olleet solmussa?

        Valitettavasti en tunne yhtään saman koneen omaavaa bemaristia, jotta pääsisin kokeilemaan. Jos joku haluaa lainata omaansa hetkeksi niin mulle voi laittaa vaikka privaa siitä, korvausta vastaan toki. Aika paljon liikun Tampere-Jyväskylä seudulla.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4320
          • Turku

          #5
          Originally posted by Jussipoika
          Olin varaamassa aikaa vikakoodien lukuun BoschcarServiceen mutta korjaamon mies ilmoitti, ettei koneesta saada mitään selville, koska autossa ei pala mikään vikavalo.
          Eihän näissä mitään vikavaloja ole, joka ilmoittaisi noista moottorin vioista.

          Comment

          • Juice
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 817

            #6
            Ei ole vikavaloja mittaristossa

            Ja jos vanhempi M50 "ei vanos" / Bosch-ohjaus, siinä ei ole edes vikakoodia ilmamassamittarille tai esim. puolille, tuli vasta myöhemmin Siemensin mukana, kuten M52.
            Eli ruisku ei edes tajua mennä vikaohjelmalle tai anna vikakoodeja, jos massamittari on spedenä = kone käy humppaa tai saatanallista polkkaa
            Last edited by Juice; 29-07-2005, 08:35.

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              lambda anturi paskana?
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Juice
                Ei ole vikavaloja mittaristossa

                Ja jos vanhempi M50 "ei vanos" / Bosch-ohjaus, siinä ei ole edes vikakoodia ilmamassamittarille tai esim. puolille, tuli vasta myöhemmin Siemensin mukana, kuten M52.
                Ei ole vikakoodeja noille, mutta "pedal testillä" nuokin pitäisi näkyä tämän mukaan.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Jussipoika
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2004
                  • 31
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Juhis
                  lambda anturi paskana?
                  Kierroksilla pelaa ihan ok, kulutus pysyny suunnilleen ennallaan ja kulutusmittari ei humppaile tasasessa ajossa yhtään, vaikka 100:sen nopeudella. Voisiko olla silti? Bensa haisee nokkaan pakokaasuista kyllä, varsinkin kylmänä ja silloin, kun moottorin kierrokset heittelee - joutuu pitämään kaasulla käynnissä (<1000 rpm).

                  Eikös tuo ole jo vanoksellinen mylly?

                  Comment

                  • M.A.G.E
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 443

                    #10
                    Originally posted by huoppa81
                    Alkuperäisellä BMW- testerillä saa kyllä enemmän vikakoodeja selville kun bosch car- service tms. tasterillä. Se onkin sitten eri asia löytyykö sun autosta mitään vikakoodeja.
                    Laakkosella sanottiin, että on aivan turhaa tuoda vanhempaa Bemaria vikakoodien lukuun. Kuulemma ei näytä vanhemmassa autossa vikoja ollenkaan tai sitten näyttää mitä sattuu. Itselläni vm. -90 Bemari. Luulisi, että testeri näyttäisi kuitenkin jotain suuntaa antavaa vian selvittämiseksi.

                    Comment

                    • Jussipoika
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 31
                      • Tampere

                      #11
                      Vihdoin ja viimein tuossa muutama viikko sitten vaihdoin ilmamassamittarin uuteen ja nollasin muistin. Kaikki nykimiset ja kierrosten vaeltelu loppui seinään. Vika oli siis siinä...olipa yllätys..

                      Koodeja yritettiin lukea Xelan kanssa mutta se ei ottanu onnistuakseen tästä koneesta. Kiitokset Xelalle vain. Pitää joskus käydä jossain muualla luetuttamassa koodit ja katsella toimiiko sittenkään.

                      Joku ystävällinen tarjosi ilmamassamittariaankin lainaan, jotta olisi voinut testata toimiiko auto sillä mutta en kiireiltä kerrennyt kokeilemaan. Kiitokset vain!

                      Comment

                      • nifu92
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 2
                        • Kemiö

                        #12
                        E34 520i 24V -92

                        oisko jollain tietämystä mistä näihin e34:ii sais tilailtuu ''viri-osia'' jaa onko jotain tunnettua maahantuojaa tiedossa osien osalta ku uus putkisto tarttis tilailla ? kiitos vastauksista jo etukäteen

                        Comment

                        • Roisto
                          BTCF Member
                          • Nov 2010
                          • 2538
                          • Kajaani

                          #13
                          Jos ebaysta osaa tilata niin tuossa olis putkea, tiiä sitte onko tarpeeksi

                          2001 E39 525iA
                          1992 E34 "540i/5"

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎