Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mystinen vikakoodi + teho-ongelmia 520i

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kv1984
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 584
    • Jyväskylä

    Mystinen vikakoodi + teho-ongelmia 520i

    Nyt en muista olenko jo kysynyt tätä täällä, mutta otetaas uusiksi. Auto on M50B20nv manuaali vuosimallia 1991.

    Mihin viittaa Boschin testerillä luettu vikakoodi: "73: Nopeusimpulssi: ei signaalia/väärä signaali"? Moottorinohjauksen puolelta luettu. Koodi poistuu poistettaessa, mutta palaa aina takaisin.

    Eräs guru sanoi että perämurikan nopeusanturi, ja toinen sanoi että kampuran tai nokan anturi. Mutta kun nopeusmittari toimii moitteetta, niin eihän se silloin voi olla se perän anturi?

    Oirekuva:
    - Käynnistyy vähän vaikeen kuuloisesti (lähtee ensimmäisellä yrittämällä, mutta vähän röpöttää aluksi)
    - TODELLA paska kiihtyvyys. Ei lähe, ei sitten millään, lappu tiskissä eikä kone edes ota kierroksia. Tiedän kyllä ettei 520 ole mikään tykki, mutta tämä ei tunnu millään tasolla normaalilta. Kun kierrokset on yli 2500 niin sitten pääsee ehkä ohikin jostakusta
    - "Melkein kylmänä" käynnistäessä tuntuu hetken siltä kuin ajaisi jarrut pohjassa, ja kulutusmittari näyttää hirveitä lukemia; kun lämpömittari nousee sinisen puoliväliin, auto ikään kuin saa potkun perseelle ja sitten kulkee ja kiihtyy ihan ok ja kulutus palautuu normaaliin
    - Joskus hyrskäyttää hetkellisesti kuumalla koneella, mutta yleisesti ottaen käy tosi tasaisesti ilman mitään turhia kolinoita tai kalinoita.
    - Pientä nykimistä tasakaasulla, kiihtyy aaltoillen
    - Kulutus ehkä hiukan liikaa, maantie n. 8 ja kaupunki 10-14

    Toisinaan oireet on päällä, toisinaan taas ei. Joskus auto käyttäytyy suht normaalisti. Vaihdettu tulpat, suodattimet, kaasuläppäanturi. Kaikki arvot näyttää ihan normaalia (mm. lämpötilat, ilmamassa ja lambda), ei muita vikakoodeja kuin tuo jo mainittu.

    E34 518i Jet Black (ex)
    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
    E38 M52B28 Oxfordgrün
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5272
    • Pirkkala

    #2
    Jos ajaa maffin johto irti niin vaikuttaako asiaan millään lailla?

    Tuo vikakoodihan ei välttämättä liity noihin oireisiin mitenkään.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Boschin testeri taitaa tuossa tarkoittaa kampianturin signaalia. Näin jostain muistini syövereistä kaivelisin.

      Comment

      • Kv1984
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2013
        • 584
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Jos ajaa maffin johto irti niin vaikuttaako asiaan millään lailla?

        Tuo vikakoodihan ei välttämättä liity noihin oireisiin mitenkään.
        Niin, se on itselläkin pyörinyt mielessä, että ehkä niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään.

        Jos maffin nappaa irti, käynti muuttuu niin huomattavasti, että en usko siinä olevan vikaa.

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Boschin testeri taitaa tuossa tarkoittaa kampianturin signaalia. Näin jostain muistini syövereistä kaivelisin.
        Oireet kyllä sopisivat, ainakin osittain. Tosin vielä ei ole ilmennyt käynnistymisongelmia lämpimällä koneella tai yhtäkkisiä sammumisia/nykäisyjä kesken matkan...

        Mutta toisaalta taas edellinen auto (M50B25 vanos) antoi kampiakselin vikakoodiksi 16 samalla testerillä. Se oli silloin kun anturin piuha oli nirhaantunut lähes poikki vesipumpun hihnapyörää vasten.
        Last edited by Kv1984; 23-02-2019, 08:18.

        E34 518i Jet Black (ex)
        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
        E38 M52B28 Oxfordgrün

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Kv1984 View Post
          Niin, se on itselläkin pyörinyt mielessä, että ehkä niillä ei olekaan mitään tekemistä keskenään.

          Jos maffin nappaa irti, käynti muuttuu niin huomattavasti, että en usko siinä olevan vikaa.

          Oireet kyllä sopisivat, ainakin osittain. Tosin vielä ei ole ilmennyt käynnistymisongelmia lämpimällä koneella tai yhtäkkisiä sammumisia/nykäisyjä kesken matkan...

          Mutta toisaalta taas edellinen auto (M50B25 vanos) antoi kampiakselin vikakoodiksi 16 samalla testerillä. Se oli silloin kun anturin piuha oli nirhaantunut lähes poikki vesipumpun hihnapyörää vasten.
          Tällaisen löysin äkkiä puhelimella etsien googlella.
          73 Vehicle Speed Signal (VSS) or TPS

          Tuon mukaan ei siis olisi kampianturi vaan joko nopeustieto tai kaasuläpän anturi.
          Näin se muisti äkkiä pettää.

          Comment

          • Kv1984
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2013
            • 584
            • Jyväskylä

            #6
            Päivitystä tilanteeseen:

            Puristuspaineet mitattu. Joka pytty 14-15 baaria, eli tähän saakka kaikki hyvin. Tulpankoloissa hitunen öljyä, ei pahasti. Tulpat ihan ok (vaihdettu viime syksynä).

            Kokeilin myös lainattua toimivaa nokka-akselin anturia. Vanhassa oli näköjään lommo, eli se ei varmaan ihan kunnossa kyllä ole. Tuntui pelittävän etenkin alakierroksilla paljon paremmin tällä "uudella" nokan anturilla, mutta katellaanpa nyt viikon verran että miten se lähtee toimimaan.

            Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa vuotava pakoputki. (Vuotaa kattien jälkeen, joten ei sotke lambdan toimintaa.)

            E34 518i Jet Black (ex)
            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
            E38 M52B28 Oxfordgrün

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4334
              • Turku

              #7
              Onko sulla jotkut tähän koneeseen suositelluista tulpista, niitä on joku 4 erilaista.
              Mulle laitettiin korjaamolla jotkut denson tulpat ja ei ne oikein toimineet, hain sitten motonetista jotkut nelikärkitulpat ja niillä alkoi pelittämään. Vaikka tuskin tulpilla on vaikutusta tähän ongelmaan.

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by jani73 View Post
                Onko sulla jotkut tähän koneeseen suositelluista tulpista, niitä on joku 4 erilaista.
                Mulle laitettiin korjaamolla jotkut denson tulpat ja ei ne oikein toimineet, hain sitten motonetista jotkut nelikärkitulpat ja niillä alkoi pelittämään. Vaikka tuskin tulpilla on vaikutusta tähän ongelmaan.
                Boschin FR7LDC+ -tulpat tuolla on, ne mitkä tähän koneeseen kuuluu.

                Tänään vaihdettiin pakoputki (pakosarjalta asti) vähän avarampaan ja välipönttö jäi samalla matkasta, eli siis nyt on suoraa putkea siltä kohdin. Kulkeminen parani kertaheitolla, mutta yksi ongelma ilmeni: tyhjäkäynnillä alkoi kierrokset humppaamaan. Tasaisesti nousee ja laskee 700-400-700-400. Ei se sentään sammu, mutta onhan tuo helkkarin ärsyttävää. Mitähän siellä oikein tapahtui? Mihinkään muuhun en koskenut kuin pakoputkeen.

                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  #9
                  Humppaako tyhjäkäynti heti kylmästartista lähtien, vai vasta koneen lämmettyä?

                  Oliko tossa mallissa lambda pakosarjassa, vai putken alkupäässä pakosarjan jälkeen?

                  Vaikka putki ei kuulostaisi vuotavan auton ulkopuolelle päin, voi lambdan läheisyydessä olla pieni vuoto, joka silti riittää tyhjäkäynnin sotkemaan.

                  M30 - moottorissa riitti sormin kiristetty lambda humppaamiseen, työkalulla meni sen vajaa puoli kierrosta kireämmälle, ja humppa loppui siihen. Korvakuulolta ei vuotoa huomannut auton vierellä, vaikka putkisto muuten on hiljainen.

                  Jos tekee heti kylmänä jo, voipi pakoputken vuodon poissulkea potentiaalisten ongelmien listalta.

                  Comment

                  • Kv1984
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2013
                    • 584
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Klasu- View Post
                    Humppaako tyhjäkäynti heti kylmästartista lähtien, vai vasta koneen lämmettyä?

                    Oliko tossa mallissa lambda pakosarjassa, vai putken alkupäässä pakosarjan jälkeen?
                    Putken alkupäässä heti ennen kattia. Kylmänä ei tuntuis humppaavan, mutta pitää vielä huomenna varmistaa.

                    Jännä juttu sikäli että aikaisemmassa putkessa lambda oli kiinni sormikireydessä, eli se käytännössä heilui siellä kuin hammas mummon tekareissa. Mutta nyt kun se kiristettiin tiukalle niin nytkö se sitten oireilee

                    Vai voisiko se vaikuttaa asiaan, kun pakosarjan laippaliitoksesta puuttuu yksi mutteri? Se puuttui jo aikaisemmin, ja liitos oli siitä kohtaa vuotanutkin. Siinä pinnapultissa on siis kierteet paskana niin en saanut siihen uutta mutteria laitettua.

                    E34 518i Jet Black (ex)
                    E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                    E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                    E38 M52B28 Oxfordgrün

                    Comment

                    • Zetz
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 3233
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Kv1984 View Post
                      Putken alkupäässä heti ennen kattia. Kylmänä ei tuntuis humppaavan, mutta pitää vielä huomenna varmistaa.

                      Jännä juttu sikäli että aikaisemmassa putkessa lambda oli kiinni sormikireydessä, eli se käytännössä heilui siellä kuin hammas mummon tekareissa. Mutta nyt kun se kiristettiin tiukalle niin nytkö se sitten oireilee

                      Vai voisiko se vaikuttaa asiaan, kun pakosarjan laippaliitoksesta puuttuu yksi mutteri? Se puuttui jo aikaisemmin, ja liitos oli siitä kohtaa vuotanutkin. Siinä pinnapultissa on siis kierteet paskana niin en saanut siihen uutta mutteria laitettua.
                      olikos lambda varmasti ehjä? osaa olla myös rikki antamatta vikakoodia. koita lambdaa silleen että otat sen putkesta irti, ja kuuntele onko se helistin.
                      puh/txt/whatsapp: 0452673541
                      näillä mennään talvella:
                      e39 523ia arctic silver
                      e87 116i Japanrot
                      ja näillä kesällä:
                      e30 328i *Rot m50b28

                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Zetz View Post
                        olikos lambda varmasti ehjä? osaa olla myös rikki antamatta vikakoodia. koita lambdaa silleen että otat sen putkesta irti, ja kuuntele onko se helistin.
                        Ainakin pari viikkoa takaperin lambdan arvot näytti livedatalla olevan ihan ok. Mutta sitä en sano etteikö se olisi voinut tuossa putken vaihdon yhteydessä rikkoutua, vaikka sitä ei mitenkään murjottukaan.

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Kv1984 View Post
                          Putken alkupäässä heti ennen kattia. Kylmänä ei tuntuis humppaavan, mutta pitää vielä huomenna varmistaa.

                          Jännä juttu sikäli että aikaisemmassa putkessa lambda oli kiinni sormikireydessä, eli se käytännössä heilui siellä kuin hammas mummon tekareissa. Mutta nyt kun se kiristettiin tiukalle niin nytkö se sitten oireilee

                          Vai voisiko se vaikuttaa asiaan, kun pakosarjan laippaliitoksesta puuttuu yksi mutteri? Se puuttui jo aikaisemmin, ja liitos oli siitä kohtaa vuotanutkin. Siinä pinnapultissa on siis kierteet paskana niin en saanut siihen uutta mutteria laitettua.

                          Tuohon vuotoon ja sen vaikutukseen lambdan toimintaan vaikuttaa varmasti monikin asia.
                          Oman osalta tulin siihen tulokseen, että anturan alueella lie vallinnut tyhjäkäynnillä pieni alipaine, joten veti ilmaa sisään anturan välistä.

                          Jos vuotokohta on tyhjäkäynnistä lähtien ylipaineinen, ei vuodosta välttämättä aiheudu kun enemmän vähemmän rasittava ääni.

                          Comment

                          • Kv1984
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 584
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Klasu- View Post
                            Tuohon vuotoon ja sen vaikutukseen lambdan toimintaan vaikuttaa varmasti monikin asia.
                            Oman osalta tulin siihen tulokseen, että anturan alueella lie vallinnut tyhjäkäynnillä pieni alipaine, joten veti ilmaa sisään anturan välistä.

                            Jos vuotokohta on tyhjäkäynnistä lähtien ylipaineinen, ei vuodosta välttämättä aiheudu kun enemmän vähemmän rasittava ääni.
                            Niin, sehän tässä onkin outoa, että silloin kun se oli löysällä vanhassa putkessa se ei oireillut, mutta nyt, kun se on tiukalla, se oirehtii. Vetäisikö se sitten enemmän ilmaa sieltä pakosarjan liitoksen välistä nyt kun putken vuotokohdat on paikattu, tai jotain.

                            E34 518i Jet Black (ex)
                            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                            E38 M52B28 Oxfordgrün

                            Comment

                            • jani73
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 4334
                              • Turku

                              #15
                              Mitähän nuo koneen adaptaatiot vai mitä ne on, vaikuttaa...jos ne nollais.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎