Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525i kytkinongelmaa (syy löytyi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kp21121
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 240
    • Tampere

    E34 525i kytkinongelmaa (syy löytyi)

    470k ajettu 525i ei ollut osoittanut ennen kytkinongelmia, mutta toisen kuskin jäljiltä auto on seuraavanlainen: vaihteet saa silmään sammuksissa. Jos autoon koittaa laittaa vaihteita käynnissä, auto meinaa lähteä liikkeelle. Jos käynnistää auton vaihde silmässä, sen pystyy pitämään kytkinpolkimella paikallaan. Ajaessa vaihteet eivät ole mennä silmään. Kiihdytys tuntuu normaalilta käytettävissä olevaan vaiheeseen ja kierroksiin nähden.

    Kuulostaisi siis enemmän kytkinsylinterin ja -nesteiden ongelmilta. Asia selvinnee tulevina päivinä kun pääsen pukille autolla, mutta sinänsä hämäävä sattuma kun juuri silloin rikkui kun toinen ajoi autoa. Katsotaan, katsotaan.
    Last edited by kp21121; 16-07-2019, 10:06.
  • MPV
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1193
    • Muhos

    #2
    Originally posted by kp21121 View Post
    Kuulostaisi siis enemmän kytkinsylinterin ja -nesteiden ongelmilta.
    Niin kuulostaa. Jossain vaiheessa sille vain tulee tunnit täyteen. Katoaako nestettä?

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MPV View Post
      Niin kuulostaa. Jossain vaiheessa sille vain tulee tunnit täyteen. Katoaako nestettä?
      Ainakin säiliössä tuntui olevan hyvin nestettä. Vaikea tosin sanoa oliko sitä kadonnut hieman, mutta pohjaa ei ainakaan näkynyt kummassakaan osiossa.

      Comment

      • Klasu-
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 546
        • Helsinki

        #4
        Kuulostaa tosiaan ongelmalta kytkimen hydraulipiirissä, ei levyssä/asetelmassa niinkään.

        Ilmaus helpointa syöttämällä vaikka iso injektioruiskullinen tavaraa "väärään suuntaan" - eli työsylinterin nipasta, jarrunestesäiliön korkki auki.

        Varmistu, että jarrunestesäiliössä on riittävästi tyjhää, ettei tulvi yli.

        Comment

        • kp21121
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 240
          • Tampere

          #5
          Kiitos ohjeista ja näkemyksistä. Maanantaina testaamaan. Saa nähdä selviääkö ilman varaosia.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by kp21121 View Post
            Kiitos ohjeista ja näkemyksistä. Maanantaina testaamaan. Saa nähdä selviääkö ilman varaosia.
            Tuskin selviää ainakaan kovin pitkään. Kun neste alkaa vähetä vuotaahan se silloin jo jostain.

            Comment

            • kp21121
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2012
              • 240
              • Tampere

              #7
              Kytkimessä on kyllä hurja haju. Ei tuntuisi olevan vikaa kytkinnesteen linjassa, joten pakko ottaa kytkintä irti tarkastelua varten. Edit. Koitetaan vielä uusintailmausta. Vuotoja ei siis ole löytynyt vaikka sylinterikin irrotettiin.
              Last edited by kp21121; 15-07-2019, 13:17.

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                #8
                Itsellä syy vastaavaan oli huonokuntoinen pääsylinteri.

                Nestettä ei vuotanut ulospäin näkyvästi mihinkään, mutta aina yhtään pidemmän seisonnan jälkeen kytkin humahti ekapolkaisulla pohjaan.

                Aikansa pumppaamalla kytkimen sai irroittamaan, mutta tuntuma oli pitkään sellainen, että irroittaa vasta petaali aivan pohjassa.

                Vanha sylinteri oli hikoillut hieman kosteaksi, mutta ei riittävästi tippuakseen jalkotilan suojamuoville.
                Vaihto poisti tämän ongelman.

                Sinun tapauksessa tämä tietysti on ilmennyt käytössä, joka omassani aina ehkäisi ongelmaan törmäämistä.

                Comment

                • kp21121
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 240
                  • Tampere

                  #9
                  Kytkinpaketin liukupinta palasina. Laitan myöhemmin kuvia.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Nähnyt vastaavan joskus ennenkin.

                    Kun se kitkapinta alkaa olla tarpeeksi kulunut niin voi joskus mennä tuolla tavalla säleiksi.
                    Sitten kun kitkapinnat ovat päällekkäin asetelman välissä niin eipä kytkin irroitakkaan.

                    Oliko tuo 470k alkuperäinen kytkin? Ei ihan huonosti kestänyt jos oli.

                    Comment

                    • kp21121
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 240
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Nähnyt vastaavan joskus ennenkin.

                      Oliko tuo 470k alkuperäinen kytkin? Ei ihan huonosti kestänyt jos oli.
                      Juu, alkuperäinen kytkin näkyi olevan. Ostin auton armon vuonna 2007 kilometreillä 240k kun sain ajokortin. 7000 euron hankinta on maksanut itsensä hyvin jo takaisin.

                      Vauhtipyörä oli ilmeisesti mallia kaksoismassa. Enpä sitten näillä kilometreillä uutta tilannut, vaikka työkaverin skodaan niitä menee kuulemma 100k välein.
                      Last edited by kp21121; 15-07-2019, 22:50.

                      Comment

                      • kp21121
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2012
                        • 240
                        • Tampere

                        #12

                        Comment

                        • kp21121
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 240
                          • Tampere

                          #13
                          Auto kunnossa. Onhan tuossa puuhaa ja jos jonkinnäköisiä työvaiheita. Mm. vaihteiston yläpuolella olevat torxit saa irrotella metrin mittaisella jatkovarsiyhdistelmällä.

                          Hienoa oli että pääsi vaihtamaan vaihteiston vuotaneen tiivisteen, vaihdekepin akselin ympäriltä.

                          Ja lambdan, jonka vaihto oli unohtunut 200 000 kilometriksi. Tuli tehoa aika lailla lisää.

                          Comment

                          • Muurahainen
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Näin se homma etenee. Hyvä että meno taas autolle maistuu

                            Comment

                            • kp21121
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 240
                              • Tampere

                              #15
                              Kyllä vain Nyt pitäisi vielä puslat vaihtaa taakse ennen katsastusta ja tyhjäkäyntimoottori/säädin heikohkon ja soutamiseen taipuvaisen tyhjäkäynnin vuoksi. Se on vissiin alkuperäinen. Voisihan sen varmaan puhdistaakin, mutta laitan uuden näillä kilomtereillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎