Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 vesiventtiilit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Scitso
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 2816
    • Kuusankoski

    E34 vesiventtiilit

    E34 automaattiilmastointi IHKA.lla
    - Sulakkeet ok, jännitteet tulee paneelillekkin
    - vesiventtiileille tulee jännite ja vaihtelee kun säätää lämpöä virtaa en viel testannu.
    - vesiventtiilit toimii suoralla sähköllä. Ja tällöin myös lämmön tulo loppuu kyseiselle puolelle

    Mutta ihan sama mitä säätää niin kuumaa puhaltaa. Autossa on käyny kojelauta ja melkein kaikki irti mutta nopeesti mittailtuna kaikki tuntus olevan oikein kii.

    Eli johonkin hukkuu nyt virta tuosta vesiventtiilin. K4 rele vielä paikantamatta jos sen kärjet ois karstottunut.

    Onko jollain jo valmiiks selvyyttä vai jatkanko tutkimista
    E34 525i Touring -96 "Iris"
    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
    E61 530d Touring -04

    ex. E39 520ia Touring -98
    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
    ex. E28 520i -82
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Oletko maadoituksen tarkastanut?

    Joku taisi puhua takalasin lämppärin ongelmista ja sillä oli liitynnäinen ominaisuus vesiventtiileihin.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Joskus kun mulla oli E34 niin siinä oli hapettunut pinnejä poikki ohjausyksiköstä, siitä mikä on lämppärin ja tulipellin välissä. Silloin oireena oli: vain kuumaa sisälle.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #4
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Oletko maadoituksen tarkastanut?

        Joku taisi puhua takalasin lämppärin ongelmista ja sillä oli liitynnäinen ominaisuus vesiventtiileihin.
        Maatto mitattu niin että vesiventtiilin pinneistä jännite tulee eli maadottuu ohjaimen kautta
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Scitso View Post
          Maatto mitattu niin että vesiventtiilin pinneistä jännite tulee eli maadottuu ohjaimen kautta
          Koitappa seuraavaksi nappasta se takalasin lämmitin pois hetkeksi.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Koitappa seuraavaksi nappasta se takalasin lämmitin pois hetkeksi.
            Katselin tos wiring diagrammia ja käytin auki tuon ihkan ohjain boxin. Boxi näytti hyvältä mut kaks 120ohm vastusta oli osittain juotoksista irti, ei kyl vaikuttanu toimintaan.

            Juu pitää testata toi takalasin lämppäri, se toisaalta sopis kuvaan ku muutama vuosi sitten vaihdoin takalasin ja en oo ihan varma onko toi toiminu sen jälkeen kunnolla.
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              No perskules, vika ratkaistu, Kiitos muurahainen
              - Takalasin lämmittimen sulake irti -> ei vaikutusta -> sulake takas
              - Takalasin lämppärin toinen piuha irti johtosarjasta -> TOIMII!

              seuraavaksi utelias vili tahtoi tietää MIKSI?
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Scitso View Post
                No perskules, vika ratkaistu, Kiitos muurahainen
                - Takalasin lämmittimen sulake irti -> ei vaikutusta -> sulake takas
                - Takalasin lämppärin toinen piuha irti johtosarjasta -> TOIMII!

                seuraavaksi utelias vili tahtoi tietää MIKSI?
                Mahtaneeko vetää IHKA:n jumiin jos on oikosulussa tms.?

                Tuosta oli täällä forumilla puhetta joten pulahti vain sopivasti mieleen.
                About kk takaperin E34 kysymyksiä & vastauksia topicissa ooopeee ohjasi Oskun 2014 tekemään löydökseen.

                Kyllä täällä siis hienosti löytyy faktatietoa
                Last edited by Muurahainen; 09-09-2019, 20:03.

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Mahtaneeko vetää IHKA:n jumiin jos on oikosulussa tms.?

                  Tuosta oli täällä forumilla puhetta joten pulahti vain sopivasti mieleen.
                  About kk takaperin E34 kysymyksiä & vastauksia topicissa ooopeee ohjasi Oskun 2014 tekemään löydökseen.

                  Kyllä täällä siis hienosti löytyy faktatietoa
                  Juu taas sähköä seuraten, on mahollista että ihkan sähkönsyöttä menee kyykkyyn sen verran ettei se jaksa enää syöttää vesiventtiileille virtaa.
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Olisiko IHKA:n maadoituksessa ongelma?


                    Paneli ohjaa kuitenkin maapuolta, sähkönsyöttö vesiventtiileille tulee suoraan akulta sulakkeen läpi.

                    Jos vesiventtiileillä pysyy akkujännite toisessa nastassa lämmönsäätö kylmällä, olisin kiinnostunut IHKA:n kyvystä maattaa.

                    Takalasinlämmittimen tuoma kuormitus lisää IHKA:n läpi kulkevaa virtaa maapuolen osalta, ja tällöin mahdollinen heikko kontakti/maapuolen komponentti ilmeisesti kyykkää.

                    Comment

                    • Scitso
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 2816
                      • Kuusankoski

                      #11
                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Olisiko IHKA:n maadoituksessa ongelma?


                      Paneli ohjaa kuitenkin maapuolta, sähkönsyöttö vesiventtiileille tulee suoraan akulta sulakkeen läpi.

                      Jos vesiventtiileillä pysyy akkujännite toisessa nastassa lämmönsäätö kylmällä, olisin kiinnostunut IHKA:n kyvystä maattaa.

                      Takalasinlämmittimen tuoma kuormitus lisää IHKA:n läpi kulkevaa virtaa maapuolen osalta, ja tällöin mahdollinen heikko kontakti/maapuolen komponentti ilmeisesti kyykkää.
                      Ihkassa on puolijohteet joiden kautta maadoittuu niin vesiventtiilit kuin myös takalasilämmitin. Puolijohteissa ongelma on jos kannalla tai emitterille vuotaa jostain ylimääräistä jännitettä, ei transistorin läpi kulje virtaa travittavaa määrää. Jännite kyllä pysyy, mutta virtaa ei kulje riittävästi jos potenttiaali ero on liian pieni.
                      E34 525i Touring -96 "Iris"
                      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                      E61 530d Touring -04

                      ex. E39 520ia Touring -98
                      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                      ex. E28 520i -82

                      Comment

                      • OPT
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 167
                        • Liminka

                        #12
                        "Takalasin lämppärin toinen piuha irti johtosarjasta -> TOIMII!"

                        Eli miltä liittimeltä otit johdon irti?

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Originally posted by OPT View Post
                          "Takalasin lämppärin toinen piuha irti johtosarjasta -> TOIMII!"

                          Eli miltä liittimeltä otit johdon irti?
                          Touringissa, on liitin siellä takalasin johtosarjassa. Pilarin sisällä
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • OPT
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 167
                            • Liminka

                            #14
                            Okei, täytyypä testata omaankin tuota

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎