Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti 5hp30 (E34 540iA), öljynvaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AndeN
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 75
    • Kurikka

    Automaatti 5hp30 (E34 540iA), öljynvaihto?

    Kuinka moni on kyseiseen laatikkoon vaihtanut itse öljyt (5hp30 e34 540iA)? Lähinnä se kiinnostaa paljonko öljyä täytyy laatikkoon laittaa ja onko kenties joku mahdollinen tarkistus roppu mistä tietää koska on tarpeeksi?

    -Kenties laatikon "keskellä" pohjassa oleva roppu on pinnan tarkistus??
    -Missä lienee laatikon "speed sensor"? Laatikon "alapuolella" vaiko "yläpuolella"?


    Näitä öljyjä ilmeisesti laatikkoon?

    1.Shell ATF LA-2634 in acc. with ZF Order Specification ZFB 824
    => BMW Oil No. 8 322 940 7765 (oil pan fill aperture level)

    2. Esso ATF LT 71141 in acc. with ZF Order Specification AFB 838
    => BMW Oil No. 8 322 940 7807 (oil pan fill aperture label)


    Höm höm??
    Last edited by AndeN; 17-08-2005, 11:50.
    *TEAM HOPELESS*
    BMW E34 540iA -88/93
    EX: Cosworth 4wd
  • mailman
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 8003
    • Vantaa

    #2
    Miksi olet vaihtamassa öljyjä? Onko laatikossa jotain vibaa vai?
    Ei muuten, mutta foorumilla on aika usealla tullut ongelmia juurikin 540:n automaattilaatikon kanssa muutenkin. Ja monilla muilla E34 tomaatin omistajilla ongelmia on tuonut juurikin öljyjen vaihto laatikkoon...
    G01 ///M40i '19
    F48 xDrive20i ///M-Sport '18
    E39 ///M5 '00

    Comment

    • AndeN
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 75
      • Kurikka

      #3
      Originally posted by mailman
      Miksi olet vaihtamassa öljyjä? Onko laatikossa jotain vibaa vai?
      Ei muuten, mutta foorumilla on aika usealla tullut ongelmia juurikin 540:n automaattilaatikon kanssa muutenkin. Ja monilla muilla E34 tomaatin omistajilla ongelmia on tuonut juurikin öljyjen vaihto laatikkoon...
      Jep laatikossa on vikaa. Ja epäilempä että myös väärää öljyä / liian paljon öljyä tai solenoidit tai nopeusanturi.. öljyjä nyt ensiksi epäilen. Jostain nyrkkipajalta kuittia laatikko huollosta ..jotain epämääräistä öljyä / öljymääriä. Heittää tekstin "trans program".. Niin että mahtaako kentis tämä huoltoohje pitää paikkaansa öljyn vaihdon suhteen??

      Linkki--> http://www.e38.org/zf-5hp30-service.html


      Täällä PasiK nimimerkillä pyörineen vanha pirssi, jossa pientä laatikko vikaa.
      Ja nyt mun huolena tämä vika..
      *TEAM HOPELESS*
      BMW E34 540iA -88/93
      EX: Cosworth 4wd

      Comment

      • mailman
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 8003
        • Vantaa

        #4
        Jahas, sinne Pasikoon auto sit meni... Nimimerkki Konsumies sai muistaakseni ~3000e meneen E34 540:n laatikkoremppaan
        Häneltä varmaan voisi enämpi tietoja asiasta irrota... Eikös tuota Pasikoon autoa oltu myös laatikostakin jo aikaisemmin rempattu? Vai muistanko väärin?
        G01 ///M40i '19
        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
        E39 ///M5 '00

        Comment

        • hep
          Newbiemmer
          • Feb 2005
          • 20

          #5
          Originally posted by AndeN
          Kuinka moni on kyseiseen laatikkoon vaihtanut itse öljyt (5hp30 e34 540iA)? Lähinnä se kiinnostaa paljonko öljyä täytyy laatikkoon laittaa ja onko kenties joku mahdollinen tarkistus roppu mistä tietää koska on tarpeeksi?

          -Kenties laatikon "keskellä" pohjassa oleva roppu on pinnan tarkistus??
          -Missä lienee laatikon "speed sensor"? Laatikon "alapuolella" vaiko "yläpuolella"?


          Näitä öljyjä ilmeisesti laatikkoon?

          1.Shell ATF LA-2634 in acc. with ZF Order Specification ZFB 824
          => BMW Oil No. 8 322 940 7765 (oil pan fill aperture level)

          2. Esso ATF LT 71141 in acc. with ZF Order Specification AFB 838
          => BMW Oil No. 8 322 940 7807 (oil pan fill aperture label)


          Höm höm??

          Öljyn tyyppi riippuu yksilöllisesti laatikosta (siis sen sarjanumerosta). Katsoppas zf:n öljymanuaalista, mitä öljyä sinne pitää laittaa. BMW ainakin oulussa käyttää tuohon laatikkoon Castrollin transmax:ia.
          Öljymäärä tarkistetaan pohjapropusta auton käydessä. Täynnä olevan laatikon pitää sylkeä öljyä ulos 25-30 asteen lämpötilassa. Tarkista nuo lämpötilat, en muista niitä tarkkaan.

          Comment

          • Hörö
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 223

            #6
            Originally posted by AndeN
            Sievisen Esa näköjään vaihtamassa öljyjä

            Jos tyyppikilpi on musta-> Shell, jos vihreä-> Esso. Vaan saakohan noita enää piirimyyjältä kun BMW on nykyään Castrolin asiakas....

            Speed sensoreita löytyy kaksi, johtoja seuraamalla ne pitäisi löytyä.

            Trans programmia voi heittää myös jos on huonosti virran kanssa. Kannattaisi mennä luetuttamaan laatikon vikakoodit.
            "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
            There's no one else to take the consequences
            See when the day is gone free & the night creeps up on me
            I take my B.M.W that's where I wanna be..."
            D.A.D. True Believer

            Comment

            • konsumies
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1046
              • Turkkussesss

              #7
              Jep...tuttu ongelma.
              Itse heittäisin sellaisen diagnoosin että ensin lukemaan vikakoodit ja samalla kuuntelemaan pingaako kaikki solenoidit.
              Trans program EI tule päälle ainakaan tietääkseni jos laatikossa mekaanista vikaa. Mekaaninen vika ilmenee esim niin että pirssi N:lle ja kevyesti kaasua-> ei saa puskea taaksepäin.

              Uskallan väittää että solenoidit vaihtoon ja samalla kun öljypohjan ottaa irti tsekkaane pienet muovikuulat niin jo alkaa pelittämään. Kun tässä vaiheessa vie terapiaan voi säästyä iso kasa euroja.
              Hörö ainakin mua auttoi viimeksi ( tässä samalla julkinen kiitos kaikesta ) hankkimaan ne kuulat ja antoi aivan loistavaa konsulttiapua.

              Mulle se vikakoodi antoi selvästi solenoidinumerot mitkä ei toimi vaikka kaikki kuitengin pingas.
              Merkkiliikkeeseen mars mars ja voit selvitä halvalla ja saada itsellesi loistavan pirssin

              Ai niin ja bongasin ja tuon Sievisen tuolta auton alta
              Seat Leon Cupra ST
              F20 116d
              e87 116i

              Comment

              • M_Power
                Moderator
                • Jul 2003
                • 2766
                • Espoo, HML

                #8
                Täältä löytyy myös vuonna 2002 laitettu tehdasuusi laatikko 540iA:sta.
                Kuitissa hintaa töineen, sisältäen uuden öljynlauhduttimen ja öljyt 2710,75€.
                Tosin asennuksessa on joku erillinen Festpreis. Eli n.3000€ varmasti lähellä todellisuutta.
                Öljyä laitettu laatikkoon 13,5 litraa ja öljy ollut Shell Donax TX III.
                Last edited by M_Power; 17-08-2005, 21:54.
                BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                Team vier Zylinder!

                Comment

                • AndeN
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 75
                  • Kurikka

                  #9
                  No niin autoa hiukan tarkkailtu laatikon osalta. Laatikko hiukan "sirisi" kun veto oli päällä ja muutenki vaihtoi vaihdetta tökkivästi.

                  Kas kummaa laatikkoon meni vielä 3,5 litraa öljyä..hmm
                  Sirinä loppui ja alkoi vaihtaa vaihdetta joustavasti, mutta sama vika hässäkkä vieläkin "trans program". Nooh.. täytyy mennä lukeen ne vikakoodit ja kattoa sitte. Öljyn puute hämmästyttää vieläkin..voi voi joku mestari ollut ilmeisesti asialla.

                  Kuitenkin öljyn lisäyksen jälkeen laatikko toimii nyt kaikelta muulta osalta hyvin paitsi "trans program" ongelma...
                  *TEAM HOPELESS*
                  BMW E34 540iA -88/93
                  EX: Cosworth 4wd

                  Comment

                  • mukko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 5965
                    • Uleåborg

                    #10
                    Originally posted by AndeN
                    Kuitenkin öljyn lisäyksen jälkeen laatikko toimii nyt kaikelta muulta osalta hyvin paitsi "trans program" ongelma...

                    Kannattaa nollata laatikonohjausboksi (ihan se akun navat irti ja yhteen hetkeksi -temppu) jos vaikka sillä häviäisi tuo 'trans program'. Jos ei lähde niin sitten BMW:lle vikakoodeja lukemaan.
                    Alhainen jännite saattaa myöskin laukaista tuon vian, tai joku johtoliitos irti tms.
                    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                    Save the World, Fuck The Fuel Economy
                    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                    Comment

                    • Masinol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 988
                      • "Turku"

                      #11
                      Originally posted by hep
                      BMW ainakin oulussa käyttää tuohon laatikkoon Castrollin transmax:ia.
                      Ilmeisesti Transmax Z:taa.... ko?
                      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                      Comment

                      • AndeN
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2005
                        • 75
                        • Kurikka

                        #12
                        Asiasta kumisaapaaseen... onkohan toi 540iA -93 OBD-1 yhteensopiva vaiko obd-2 yhteensoipiva?
                        *TEAM HOPELESS*
                        BMW E34 540iA -88/93
                        EX: Cosworth 4wd

                        Comment

                        • petteriu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1164
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by AndeN
                          Asiasta kumisaapaaseen... onkohan toi 540iA -93 OBD-1 yhteensopiva vaiko obd-2 yhteensoipiva?
                          Minulla on sellainen käsitys, että kumpikin ODB olisi uudempaa vuosikertaa kuin 1993. Ts. ei yhteensopiva kumpaankaan(?)

                          Petteri
                          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                          Comment

                          • AndeN
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2005
                            • 75
                            • Kurikka

                            #14
                            Originally posted by petteriu
                            Minulla on sellainen käsitys, että kumpikin ODB olisi uudempaa vuosikertaa kuin 1993. Ts. ei yhteensopiva kumpaankaan(?)

                            Petteri

                            Höm höm...onkohan tähän sitten mahdollista saada vikakoodien lukulaite jostain päin maailmaa..?Käsittääkseni kyllä, mutta minkäs näköisiä juttuja siihen tarvitaan? OBD-1 ja OBD-2 vehkeitä ainakin näyttää saavan saksasta edullisesti..
                            *TEAM HOPELESS*
                            BMW E34 540iA -88/93
                            EX: Cosworth 4wd

                            Comment

                            • tjp
                              Newbiemmer
                              • Jun 2005
                              • 19
                              • Oulu

                              #15
                              Tämähän on se Pasi_K:n korjauttama loota mistä hävisi pakki? Siitä vaihdettiin murtunut pakin pakka (ja kuulat kai myös, toivottavasti???) mutta sitten alkoi tulemaan trans programmia.

                              Kun lueskelee tätä tiedotetta:(http://www.europeantransmissions.com...MW/a5s560z.pdf)

                              ...niin sivulla 17 "SPECIAL NOTE" löytyy varoitus laatikon kokoamisvirheestä:
                              "When re-assembling it is very easy to mis-assemble the "B" Clutch Hub on top of the retaining snap ring for the "A" Clutch pack". This mis-assembly will create a neutralizing on the 3-4 upshift and the Trans light will begin flashing"

                              Kuulostaako tutulta?
                              Last edited by tjp; 18-08-2005, 12:50.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎