Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 jousien ja iskareiden vaihdosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    E34 jousien ja iskareiden vaihdosta

    Tuossa "E34 madallusjousista kokemuksia?"-threadissa mietitään lähinnä paljonko mitkäkin jouset/madallussatsit tiputtaa, enkä söörtsilläkään oikein löytänyt vastauksia kysymyksiini, joten pläjäytämpä nyt sitten uuden threadin.

    Oman E34 518i:n etuiskareista kuskinpuoleinen on ruikkinut mehuja pihalle, ja muutenkin tuntuvat olevan finaalissaan, joten vaihto on edessä vielä ennen marraskuun katsastusta. Mahdollisesti myös takaiskarit voisi vaihtaa.

    Eli mitenkäs on, onko työläs/vaativa homma, mitä työkaluja tarvitsee olla, ja onnistuuko vaihto ihan pihassa/parkkiksella? Monenko tunnin homma tuollainen etuiskareiden vaihto olisi korjaamolla?

    Mietin myös, että samalla voisi vaihtaa jouset, sillä nykyiset alkuperäiset vieterit taitavat olla parhaat päivänsä nähneet. Eli jotain maltillisesti madaltavaa jousta niin että saisi tuota keulaa vähän alas. Kysymys kuuluukin, että kannattaako nuo jouset vaihdattaa samaan aikaan iskareiden kanssa (eteen/taakse), vai onko työmäärän kannalta yhdentekevää vaihtaako nuo vieterit vasta myöhemmin? Paljonko esimerkiksi tuo työaika pitenee jos etuiskareiden vaihdon yhteydessä vaihtaa myös jouset?

    Jos näillä pääsisi liikkeelle...
    Last edited by Madfexx; 18-08-2005, 02:47.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11
  • Hammurab
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 146

    #2
    Perssonituennallisissa kun joutuu jouset irroittamaan joka tapauksessa iskaria vaihtaessa niin eipä tuo työaika siitä pitene jos ne jouset siinä samalla uusiin vaihdetaan.

    Eli kun kerta tolpat irrotetaan ja puretaan iskarien vaihdon vuoksi niin jos jousia on tarkoitus uusia niin kannattaa samalla reissulla vaihtaa.
    E32 750iA

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Kyllähän sen just ja just tekee pihassa on kaikki hyvät kalut, mutta suosittelen kyllä vaihtoehtoja :

      1) jossain kaverin tallissa ja ei itsellä ole mitään tilaa

      2) paikassa jossa pyöränkulmat säädetään, niin ne usein asentelee alustasarjoja ihan hyvällä kokemuksella. Sen jälkeen samalla kulmat kuntoon.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Hammurab
        Perssonituennallisissa kun joutuu jouset irroittamaan joka tapauksessa iskaria vaihtaessa niin eipä tuo työaika siitä pitene jos ne jouset siinä samalla uusiin vaihdetaan.

        Eli kun kerta tolpat irrotetaan ja puretaan iskarien vaihdon vuoksi niin jos jousia on tarkoitus uusia niin kannattaa samalla reissulla vaihtaa.
        Ja E34:ssä on juuri tuo McPherson ratkaisu? Jos näin niin taidan vaihdattaa jouset samalla...

        Originally posted by alspe
        Kyllähän sen just ja just tekee pihassa on kaikki hyvät kalut, mutta suosittelen kyllä vaihtoehtoja :

        1) jossain kaverin tallissa ja ei itsellä ole mitään tilaa

        2) paikassa jossa pyöränkulmat säädetään, niin ne usein asentelee alustasarjoja ihan hyvällä kokemuksella. Sen jälkeen samalla kulmat kuntoon.
        Elikkäs korjaamolle kannattaa melkein viedä? Kauankos ammattimieheltä tuohon sitten voisi odottaa suttaantuvan, eli millaiseen laskuun tuosta työstä kannattaa varautua? Minkäsmoinen purkaminen noiden etuiskareiden vaihdosta koituu? Entäs takapää?
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #5
          Kyllähän semmonen aika paljon maksaamaan tulee koska tuntiveloitukset ovat aina väh. 40 jos ei tuttuja remppamiehiä ole. Etupään ottaa irti puolessa tunnissa, mutta takapään kanssa kannattaa varmaan ottaa yläpäät näkyviin itse valmiiksi. Semmosissa "näpertelyissä" kuluu helposti aikaa.

          Kyllä mä silti mielenkiinnosta aina teen itse vaikka ei kunnon tiloja olekaan, kaverin suuliin vaan ja opettelemaan.

          Kai se lasku väh. 4 tuntia on ammattimiehellä = 160+ euroa.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • ViisKolmeVitonen
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 390
            • Kauhajoki

            #6
            Siis takaiskarien yläpää irroitetaan kaiutinritilän alta ja se lähtee ihan meisselillä kampeamalla. Siis se kaiutinritilä.
            Passat tdi -04

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by ViisKolmeVitonen
              Siis takaiskarien yläpää irroitetaan kaiutinritilän alta ja se lähtee ihan meisselillä kampeamalla. Siis se kaiutinritilä.
              Eikö tarvitse irroittaa muuta kuin tuo ritilä? Lueskelin vaan että jossain e39:ssä tarvii irroittaa penkit ja hattuhylly...
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • Madfexx
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3646
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by alspe
                Kyllähän semmonen aika paljon maksaamaan tulee koska tuntiveloitukset ovat aina väh. 40 jos ei tuttuja remppamiehiä ole. Etupään ottaa irti puolessa tunnissa, mutta takapään kanssa kannattaa varmaan ottaa yläpäät näkyviin itse valmiiksi. Semmosissa "näpertelyissä" kuluu helposti aikaa.

                Kyllä mä silti mielenkiinnosta aina teen itse vaikka ei kunnon tiloja olekaan, kaverin suuliin vaan ja opettelemaan.

                Kai se lasku väh. 4 tuntia on ammattimiehellä = 160+ euroa.
                Juu, kyllähän sitä aina itsekin mielenkiinnosta räpeltäisi, vaikkei taitoa vielä paljonkaan ole, mutta kun autoa tarvitsee lähes päivittäin niin ei oikein uskalla alkaa tuossa pihalla opettelemaan

                Meinasitko että tuo 4h/~160e olisi koko kierroksen hinta? Vai pelkän etupään? Jos koko kierros, niin ei tuo miltään mahdottomalta sinänsä kuulosta. Tuntitaksa on tuolla kotipuolessa 35e huitteilla...
                Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Madfexx
                  Tuntitaksa on tuolla kotipuolessa 35e huitteilla...
                  Täälläpäin ei kukaan tee alle 50e/h virallista tietä :-( Taitaa se 60e/h -> olla aika vakio yhtään isommilla pajoilla
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • Hammurab
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 146

                    #10
                    Originally posted by Madfexx
                    Eikö tarvitse irroittaa muuta kuin tuo ritilä? Lueskelin vaan että jossain e39:ssä tarvii irroittaa penkit ja hattuhylly...
                    No e32:ssa ainakin helpotti hommaa selkänojan irrotus. Ja aikaisempaan kysymykseen perssoneista, kyllä penareissa on edessä ja takana perssonit.

                    Omassa e32:ssa eniten päänvaivaa aiheutti takatolpat joiden alapään puslien holkit oli siihen malliin purrut kiinni että itku meinas päästä... Ei tuo muuten ole hyvillä työkaluilla ja kunnon tiloissa kuin parin tunnin homma.
                    E32 750iA

                    Comment

                    • Hammurab
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 146

                      #11
                      Originally posted by Madfexx
                      Elikkäs korjaamolle kannattaa melkein viedä? Kauankos ammattimieheltä tuohon sitten voisi odottaa suttaantuvan, eli millaiseen laskuun tuosta työstä kannattaa varautua? Minkäsmoinen purkaminen noiden etuiskareiden vaihdosta koituu? Entäs takapää?
                      Etuiskari lymyää siellä etutolpan sisällä. Eli tolppa irti, jousi irti, iskarin lukitus auki, iskari pihalle ja uutta tilalle... ja kasaus takaperin. Takatolpan kohalla se koko takatolppa vaihtuu, eli kun jouset vaihdetaan samalla niin vanhasta paketista ei käytetä kuin yläpään tukilaakeri.

                      Todella nopeaa jos vain osat ei pahasti ole kiinni purreet.
                      E32 750iA

                      Comment

                      • nut
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1613
                        • Vaasa/Kauhajoki

                        #12
                        Originally posted by ViisKolmeVitonen
                        Siis takaiskarien yläpää irroitetaan kaiutinritilän alta ja se lähtee ihan meisselillä kampeamalla. Siis se kaiutinritilä.
                        Mahtuuku sieltä ritilän kautta tosiaan asuilemaan siis onko käytännön kokemusta? Ei nimittäin huvittais alkaa repimään irti noita e32:n takapenkkejä kun ne kerran tuonne on väkivalloin saatu tungettua

                        Edit: kokeilin tuolta kaiuttimen kautta ja tulin johtopäätökseen että kyllä se kait sieltä onnistuu kun otti kaiuttimen ja sen ammeen pois, etummainen mutteri pahin auki kyllä saa mutta takasinlaitto voi olla niin ja näin.

                        Etupäässä oli omassa ainakin aika perkeleen tiukassa ne 'mutterit' mitkä pitää iskaripatruunan siellä tolpan sisäs, kannattaa ruiskia CRCtä tms sinne jo edellisenä päivänä ja isoilla putkitongeilla euki ne mutterit.
                        Last edited by nut; 18-08-2005, 18:59.
                        BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                        Comment

                        • jani73
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 4320
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by nut
                          Etupäässä oli omassa ainakin aika perkeleen tiukassa ne 'mutterit' mitkä pitää iskaripatruunan siellä tolpan sisäs, kannattaa ruiskia CRCtä tms sinne jo edellisenä päivänä ja isoilla putkitongeilla euki ne mutterit.
                          Jos uusien iskareiden mukana tulee uudet mutut, niin ne vanhat voi huoletta rälläköidä pois.
                          Käytännössä katkaisulaikalla vedetään mutteri varovasti pitkittäin halki, mutta tolpan kierteisiin asti ei saa mennä leikkaamaan, vaan lopettaa vähän ennen kuin laikka on ns. läpi.
                          Sitten railoa voi levittää vaikka isolla meisselillä ja sen jälkeen mutu jo lähteekin melkein kädellä pyörittämällä.

                          Comment

                          • nut
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1613
                            • Vaasa/Kauhajoki

                            #14
                            Originally posted by jani73
                            Käytännössä katkaisulaikalla vedetään mutteri varovasti pitkittäin halki, mutta tolpan kierteisiin asti ei saa mennä leikkaamaan, vaan lopettaa vähän ennen kuin laikka on ns. läpi.
                            Toiset jännittää ja säälii kierteitä
                            BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                            Comment

                            • Laud
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 335
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Hammurab
                              Ja aikaisempaan kysymykseen perssoneista, kyllä penareissa on edessä ja takana perssonit.
                              No ei nyt ihan kaikissa kuitenkaan. E34:ssa näytti kylläkin olevan.
                              E36 320i coupé (M50TU)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎