Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: alatukivarsien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ankkuli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 938
    • Hyvinkää

    #16
    niinhän siinä sitten kävi, että ainoa osa, jonka PITI olla kunnossa oli viallinen. oikean alatukivarren sisäpää on selvä. pusla on irti itse tangosta ja silmukka pääsee liikkumaan puslan päällä (kiinnityspultin suuntaisesti) melkeen sentin. ei ihme että paukkuu

    saas nähdä miten huoltoputka suhtautuu tukivarren takuukyselyyn. kuitti oli päivätty 1.10.2004 tjsp ja kyllä noissa osissa takuu pitää olla, eikä alatukivarren käyttöikä todellakaan ole 1vuosi ja 40000km. mun mielestä niiden pitää vaihtaa uusi osa veloituksetta.

    samalla tuli kyllä todettua myös vasen raidetangon pää vaihtokuntoiseksi. liittyy topikkiin sikäli, että kannattaa vaihtaa kaikki osat kerralla jos on vähänkin epäselvyyttä niiden kunnosta. taas joutuu moneen kertaan askartelemaan
    Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

    Comment

    • Lese
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 220
      • Lavia

      #17
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      kl-varaosat:
      3077 alatukivarsi vasen TERÄS Hinta: 71,00 EUR
      2600 alatukivarren sisäpään kumihela edellisiin Hinta: 15,00 EUR
      eli 86 euroa / tukivarsi + joutuu prässäämään
      KL-varaosien teräksisissä alatukivarsissa on pusla jo valmiina.

      Vaihto on suht helppo jos on kunnolliset työkalut.

      Comment

      • DiisseliKiisseli
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 550
        • Uusimaa

        #18
        Onnistuhan se. En muista miten oli ohjeissa, mutta melkein mulle helpoin oli ottaa suosiolla muut osat irti siitä palikasta jossa se alatuen pääkin on kiinni. Sitten sen palikan ja tukivarren kanssa penkkiin ja vasaraa perään niin irtos komeesti. Muut osat kun oli vähän aikaa sitten vaihdettu niin ne lähti helposti irti.

        Nyt tuntuu paremmalta.
        Last edited by DiisseliKiisseli; 25-09-2005, 23:43.

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1966
          • ......

          #19
          .....
          Last edited by mika68; 27-09-2012, 21:58.

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #20
            Originally posted by mika68 View Post
            Nostetaan vanhaa topiccia, eli pystyykö alatukivarren pallon irroittamaan siitä vastakappaleesta(http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HB51&mospid=47370&btnr=31_0250& hg=31&fg=05) auton alla?
            Jos irroittaa ne kolme pulttia, niin laskeeko osa niin paljon, että saa hylsyä tai lenkkiavainta alapallon mutteriin?
            Pystyy.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • mika68
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1966
              • ......

              #21
              Vaihdoin kuitenkin irrallaan ruuvipenkissä, mutta kolina epätasaisella tiellä molemmilta puolilta jatkuu
              Ainoastaan "nypytys" jarruttaessa hävisi

              .....
              Last edited by mika68; 27-09-2012, 21:57.

              Comment

              • bigblock
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 160
                • iisalmi

                #22
                Al-alatukivarteen ei voi vaihtaa puslaa, mutta teräksiseen voi.

                Mikäs juttu tossa AL-alatukivarressa on ettei puslaa voi vaihtaa onko reikä eri kokoinen vai mikä siinä eroaa teräksisestä?

                Comment

                • automiaes
                  BTCF Member
                  • May 2007
                  • 62

                  #23
                  Originally posted by bigblock View Post
                  Al-alatukivarteen ei voi vaihtaa puslaa, mutta teräksiseen voi.

                  Mikäs juttu tossa AL-alatukivarressa on ettei puslaa voi vaihtaa onko reikä eri kokoinen vai mikä siinä eroaa teräksisestä?

                  Jaa-a, en tiä miksei voisi vaihtaa - tässä on nyt jokusen viikon tullut ajeltua powerflexi + 750:n alu-alatukivarsi-kombolla - ja ajo-ominaisuudet parani niin että hymy ei ole vieläkään hyytynyt! (E34 sedani siis)

                  Pusla on fyysisesti eri kokoinen teräksiseen verrattuna. Itseasiassa alumiiniseen tukivarteen olisi ylimääräisenä noi puslat kun tuli vahingossa tilattua ensin "väärät" mitkä olikin oikeat! Aina ei ihan saa sitä mitä pitäisi kun netistä tilailee. Alumiininen tukivarsi kl-varaosissa ~100e kun saksasta Maylen ~50e - että kannattaa miettiä onko teräksinen biltema-osa fiksuin vaihtoehto..

                  /A

                  Comment

                  • Leka
                    BTCF Member
                    • Sep 2003
                    • 7701
                    • Vilppula

                    #24
                    Originally posted by mika68 View Post
                    Vaihdoin kuitenkin irrallaan ruuvipenkissä, mutta kolina epätasaisella tiellä molemmilta puolilta jatkuu
                    Ainoastaan "nypytys" jarruttaessa hävisi

                    Mitäs seuraavaksi: takimmaiset tukivarret, vai koiranluut?
                    Väljää noissa ei käsin heiluttamalla tunnu millään?
                    Kallistuksenvakaajan niveltangot...

                    Originally posted by bigblock View Post
                    Al-alatukivarteen ei voi vaihtaa puslaa, mutta teräksiseen voi.

                    Mikäs juttu tossa AL-alatukivarressa on ettei puslaa voi vaihtaa onko reikä eri kokoinen vai mikä siinä eroaa teräksisestä?
                    V.2005 ei ollut korvavaa puslaa alsavarteen, nykyään on monia eri vaihtoehtoja.

                    Originally posted by automiaes View Post
                    Jaa-a, en tiä miksei voisi vaihtaa - tässä on nyt jokusen viikon tullut ajeltua powerflexi + 750:n alu-alatukivarsi-kombolla - ja ajo-ominaisuudet parani niin että hymy ei ole vieläkään hyytynyt! (E34 sedani siis)

                    Pusla on fyysisesti eri kokoinen teräksiseen verrattuna. Itseasiassa alumiiniseen tukivarteen olisi ylimääräisenä noi puslat kun tuli vahingossa tilattua ensin "väärät" mitkä olikin oikeat! Aina ei ihan saa sitä mitä pitäisi kun netistä tilailee. Alumiininen tukivarsi kl-varaosissa ~100e kun saksasta Maylen ~50e - että kannattaa miettiä onko teräksinen biltema-osa fiksuin vaihtoehto..

                    /A
                    Jättäisin henk. koht. ostamatta semmoisen E32/E34:n johon on vaihdettu jonkun muun valmistajan kuin lemförderin tukivarsia, sen verran monta Meyle yms. ebaysta halvalla ostettua paskaa tavaraa tullut vaihdettua. Parhaat ebaysta hommatut tukivarsien pallonivelet ja puslat paskana alta vuoden ja mistään asennusvirheistä ei ole ollut kysymys.

                    Hinta tietty tuplat, mutta on sitten kestoikäkin vähintään myös tuplaten. Voihan noita halppisosia vaihtaa parin vuoden välein jollei omalle työlle laske hintaa.
                    sigpic

                    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                    Comment

                    • automiaes
                      BTCF Member
                      • May 2007
                      • 62

                      #25
                      Originally posted by Leka View Post
                      Jättäisin henk. koht. ostamatta semmoisen E32/E34:n johon on vaihdettu jonkun muun valmistajan kuin lemförderin tukivarsia, sen verran monta Meyle yms. ebaysta halvalla ostettua paskaa tavaraa tullut vaihdettua. Parhaat ebaysta hommatut tukivarsien pallonivelet ja puslat paskana alta vuoden ja mistään asennusvirheistä ei ole ollut kysymys.

                      Hinta tietty tuplat, mutta on sitten kestoikäkin vähintään myös tuplaten. Voihan noita halppisosia vaihtaa parin vuoden välein jollei omalle työlle laske hintaa.
                      Juu, arvoin ko. Maylerin kanssa päivän mutta googlettelin asiaa enkä siitä noin negatiivista kuvaa kyllä saanu. Mulla riittää kyllä kantti tulla tunnustamaan tappio vuoden perästä mutta tällähetkellä ko. valmistajan palikat toimii kuin tauti.

                      Comment

                      • Ripetti
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 34
                        • Vantaa

                        #26
                        Sellanen kysymys, että ei varmaan kannata koko alatukivartta vaihtaa, kun juuri viime vuoden syksyllä tuli se vaihettua, koska oli vasen alapallonivel väljä. Nytten kun kävin katsastamassa niin samaa vikaa katsastusmies sanoi, että vasen alapallonivel on väljä. Ja tänään tarkistin sitten hallilla, niin väljähän se oli.

                        Motonetistä siis tuli tuo paska ostettua ja ei näköjään kauan kestä? T

                        Tarvitseeko siis ostaa koko paska vai onnistuuko jos vaihtaa helan vain? Varma vaihtoehto on, että vaihtaa koko tukivarren, mutta yli puolet halvemmalla pääsisi, jos nippeleillä pärjäis
                        Last edited by Ripetti; 29-10-2012, 18:22.

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #27
                          Originally posted by Ripetti View Post
                          Sellanen kysymys, että ei varmaan kannata koko alatukivartta vaihtaa, kun juuri viime vuoden syksyllä tuli se vaihettua, koska oli vasen alapallonivel väljä. Nytten kun kävin katsastamassa niin samaa vikaa katsastusmies sanoi, että vasen alapallonivel on väljä. Ja tänään tarkistin sitten hallilla, niin väljähän se oli.

                          Motonetistä siis tuli tuo paska ostettua ja ei näköjään kauan kestä? T

                          Tarvitseeko siis ostaa koko paska vai onnistuuko jos vaihtaa helan vain? Varma vaihtoehto on, että vaihtaa koko tukivarren, mutta yli puolet halvemmalla pääsisi, jos nippeleillä pärjäis
                          No eikai sen helan vaihtamalla välykset katoa, jos pallonivel on väljä?

                          Comment

                          • Ripetti
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2011
                            • 34
                            • Vantaa

                            #28
                            niin nojoo, mitäköhän selitän. Nivelhän siinä pitäisi kokonaan vaihtaa, mutta niitähän ei myydä näköjään eriksee (ainakaan motonetissä) vaa pitäs koko paska vaihtaa? ja taitaa olla pikkasen työläämpi prosessi muutenkin vaihtaa tuo pelkkä pallonivel tuolta. Ehkä sitä pääsee helpommalla sitten vaihtamalla koko sheissen.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #29
                              Originally posted by Ripetti View Post
                              niin nojoo, mitäköhän selitän. Nivelhän siinä pitäisi kokonaan vaihtaa, mutta niitähän ei myydä näköjään eriksee (ainakaan motonetissä) vaa pitäs koko paska vaihtaa? ja taitaa olla pikkasen työläämpi prosessi muutenkin vaihtaa tuo pelkkä pallonivel tuolta. Ehkä sitä pääsee helpommalla sitten vaihtamalla koko sheissen.
                              Pallonivelen vaihto ei ole kun 5min homma prässäämällä, mutta E34 sitä ei saa erikseen ja luulen että se ei sieltä edes irtoa millään ehjänä.

                              Eli koko tukivarsi vaihtoon, kl-varaosista saa oem-laatua. Kalliimpi toki kun motonetin perinteiset italialaiset, mutta kannattaa erotus maksaa jos autoa meinaa pidempäänkin pitää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎