Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Nasse-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 130
    • Valkeakoski

    M30 käyntihäiriö

    Juu, elikäs potilaana M30b34. Kaikki alkoi kun akku oli tyhjentynyt(johtuu kun ei hetkeen ole ajettu).
    Käynti seilaa kaasun kanssa noin 1500rpm, tyhjäkäynnillä ei pysy ollenkaan ja kun kierrokset menee yli 2500rpm niin alkaa ampuun pakoputkeen. Mustaa tulee reilusti, tuntuu että hävittää sytytysvirrat tasaisesti.
    Kaikki liittimet käyty läpi.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16295
    • Leppävirta

    #2
    Jos on auto seissyt pitempään niin onko yhtävanhat bensat tankissa edelleen? Jos niin laita tuoreempaa bensaa alkuun.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • -Nasse-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 130
      • Valkeakoski

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Jos on auto seissyt pitempään niin onko yhtävanhat bensat tankissa edelleen? Jos niin laita tuoreempaa bensaa alkuun.

      Tuoreet bensat on. Tuntuu tosiaan että katkaisee sytytysvirrat ja kerkee sen 1000rpm laskeen kierroksia kun taas lähtee.

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1446
        • Tampere

        #4
        Katsoppa, että virranjakaja on kuiva. Mulla oli vastaavaa oiretta seisonnan jälkeen, kun oli jostakin kondensoinut vettä virranjakajan sisäpinnan märäksi.

        Vähän tokeni kuivaamalla, ja kunnolla vaihtamalla kannen ja pyörijän
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • -Nasse-
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 130
          • Valkeakoski

          #5
          Senverran selvitellyt että esim. tasakaasulla käynti seilaa tasaisesti ja joka kerta kun kone meinaa sammua niin esim. bensapumpun rele naksahtaa. Annettu pumpulle virta suoraan ja käynti samanlaista silti, oletan että myös sytkävirta häviää myös. Mistä nuo ottaa ohjauksen/tiedon?

          Comment

          • M-Lead
            Bimmer Enthusiast
            • May 2007
            • 1500
            • Oulu

            #6
            Epäilisin edelleen virranjakajaa ja sen kantta, jos olet antanut suoraa virtaa bensapumpulle ja se tuottaa painetta tukille.

            Jollen väärin muista, niin Motronic ohjaa virran bensapumpun releelle (avaimesta virrat päällä) ja siitä jatkuu virta bensapumpulle. Polttoainetukilla painetta n. 2,5-3bar, jota polttoaineensäädin pitelee. Motronic ohjaa suuttimien ajoitusta kuormalla/nopeudella eri anturien tiedoilla ja sytytyksen ennakkoa/ajoitusta puolalle.

            Jos motronic meinaa tipahtaa kesken käynnin pelistä pois, niin saako tarpeeksi jännitettä (akku + laturin jännitteensäädin) ja sen virtaa ohjaava rele kunnossa (muistaakseen valkoinen pa-pumpun releen vieressä)?

            Toinen seikka, että jos on ollut virrat pitkään pois niin moottorinohjaus ja tomaattilaatikon ohjaus tarvitsee "opettelun" eli ajoa autolla.

            Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut

            Comment

            • Zetz
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 3226
              • Joensuu

              #7
              vilkaseppas ettei ole kampuran asentotunnistimen kuori hinkkautunut hihnapyörään, itsellä joskus vastaava ongelma seisomisen jälkeen ja sit bongasin tuon. asentotunnistimen vaihdolla viat hävis


              edit: olipas vähän vanhahkon nosto
              Last edited by Zetz; 30-08-2023, 05:51.
              puh/txt/whatsapp: 0452673541
              näillä mennään talvella:
              e39 523ia arctic silver
              e87 116i Japanrot
              ja näillä kesällä:
              e30 328i *Rot m50b28

              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

              Comment

              • puupaa99
                Bimmer Rookie
                • Apr 2021
                • 40
                • seinäjoki

                #8
                itellä aikoinaan oli kans m30 seilaava käynti. virranjakaja ja uudet tulpat oli ratkaisu aikoinaan. virranjakaja oli pääsyyt vaihtokuntoon ku virranjakajan sisällä oleva "huora" oli kulunut.

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17406
                  • Turku

                  #9
                  Tähän liittyen. M30B34 venttiilit säädetty kesällä, mutta etenkin kylmänä käy röpöttäen siten, että koko kori heiluu ja kiihdyttäessä nykivää menoa. Virranjakajan kantta ja pyörijää ei ole vaihdettu, todettu ok:ksi. Tulpilla ajettu muutama tonni, mutta ne on vaihdettu 20v. sitten . Arvailua vialle?

                  Edit: Kylmäkäyntiventtiili (?) puhdistettu myös viime kesänä.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16295
                    • Leppävirta

                    #10
                    Originally posted by Laku View Post
                    Tähän liittyen. M30B34 venttiilit säädetty kesällä, mutta etenkin kylmänä käy röpöttäen siten, että koko kori heiluu ja kiihdyttäessä nykivää menoa. Virranjakajan kantta ja pyörijää ei ole vaihdettu, todettu ok:ksi. Tulpilla ajettu muutama tonni, mutta ne on vaihdettu 20v. sitten . Arvailua vialle?

                    Edit: Kylmäkäyntiventtiili (?) puhdistettu myös viime kesänä.
                    Ei taida katalysaattoria(lambda anturi) olla vai?
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • Flamen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2011
                      • 525
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Laku View Post
                      Tähän liittyen. M30B34 venttiilit säädetty kesällä, mutta etenkin kylmänä käy röpöttäen siten, että koko kori heiluu ja kiihdyttäessä nykivää menoa. Virranjakajan kantta ja pyörijää ei ole vaihdettu, todettu ok:ksi. Tulpilla ajettu muutama tonni, mutta ne on vaihdettu 20v. sitten . Arvailua vialle?

                      Edit: Kylmäkäyntiventtiili (?) puhdistettu myös viime kesänä.
                      Puola / sytytyspiuhat alkuperäiset? Tulpat kyllä selviää lämpimässä tallissa 20 vuotta, mutta varmuuden vuoksi vaihtaisin ne ensimmäisenä.
                      Ruosteeton Karmann

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17406
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Haju69 View Post

                        Ei taida katalysaattoria(lambda anturi) olla vai?
                        Ei ole autossa kattia. Vm. 1985.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17406
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Flamen View Post

                          Puola / sytytyspiuhat alkuperäiset? Tulpat kyllä selviää lämpimässä tallissa 20 vuotta, mutta varmuuden vuoksi vaihtaisin ne ensimmäisenä.
                          Puolat ja piuhat taitavat olla alkuperäiset.
                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3269
                            • Finnland

                            #14

                            Tarkoitetaanko tuolla alle yhdellä ohmilla nyt johtojen vastusta tuolla?



                            Tuolta poimittuna:


                            Ignition Coil E34 / M20 / M30 / M40 / S38

                            Resistance of primary coil, code no. 2051118335



                            0.5

                            Resistance of primary coil, code no. 20510171101



                            0.37

                            Resistance of secondary coil, code no. 2051118335

                            k



                            6.0

                            Resistance of secondary coil, code no. 20510171101

                            k



                            9.0


                            Onko tuo mittaus riittävä toteamaan väistämättä että puola on hyvä?
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3269
                              • Finnland

                              #15
                              Originally posted by Laku View Post

                              Puolat ja piuhat taitavat olla alkuperäiset.
                              Oon melko varma että ainakin tulpanjohdot on paskat, kun ne on 5 vuotta uudempaan jo itsellekin vaihdettu ainakin kertaalleen reilu 10 vuotta sitten. Mutua toki.
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎