Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasut/katalysaattori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • farkku93
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 6
    • Järvenpää

    Pakokaasut/katalysaattori

    Autoni e34 525 iA Touring -93, M50B25, ajettu 215000km.
    Keväällä -03 ei läpäissyt katsastuksen päästömittausta,
    jolloin Laakkonen vaihtoi uuden katalysaattorin.

    Nyt taas sama vika, muistaakseni Hc-arvot yli 500.

    Tyhjäkäynti heilahteli, melkein sammui.
    Vaihdoin imuletkun, oli halkeillut. Tyhjäkäynti tasaantui.
    Olisko tämä epätasainen käynti polttanut katin?

    Imuletkussa oli öljyä, myös imusarjassa. Se oli tullut (?) pienempää letkua pitkin (jossa oli myös öljyä) venttiilikopasta.
    Oire jostakin viasta?

    Kiihdytettäessä tulee aika paljon valkoista pakokaasua.
    Onko normaalia? Kannentiiviste? Syksyllä hävitti jäähdytysnestettä.

    Täytyykö moottorin ohjausyksikkö "resetoida" irroittamalla akun kaapeli, kun oli vuodon takia seokset poskellaan?

    En ole käyttänyt uudelleen päästömittauksessa tuon letkun vaihdon jälkeen.

    Apuva aattakee!
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    -Ensinnäkin Laakkonen vaihtoi taas yhden niistä sadoista vuosittain ehjistä mutta rikkinäisenä vaihtamistaan kateista. Lupaan että vanha kattisi olisi pelittänyt vuoteen 2014.
    -Kattia ei voi polttaa millään
    -Hc=500 kertoo että ollaan ulkona katin toiminnan edellyttämältä varsin kapealta toiminta-alueelta.
    -Todennäköisesti näin tapahtuu jonkin ilmavuodon seurauksena, jolloin seos-suhde on liian laihalla=katin polttoreaktio ei käynnisty.
    - Tekisi mieli sanoa että Labdassa voi olla vikaa...mutta tuskin kuitenkaan
    - Jos kone on L-jetti, ja ilmavuotojen mahdollisuus on eliminoitu, ilmamäärämittarin potentiometriltä seos testerillä kokeilemalla kuntoon, jolloin katin "käynnistyttyä" löytyy 0-arvot.
    - Laakkosella ne vaihtaa taas "viallisen" katin, kuten taas ensivuonna, jne.jne.?

    Comment

    • farkku93
      Newbiemmer
      • May 2004
      • 6
      • Järvenpää

      #3
      Kiitos vinkeistä.
      Tarkoititko testerillä pakokaasuanalysaattoria?
      Sen jo olinkin päättänyt, että Laakkonen on se viimeinen vaihtoehto.
      Olisko tiedossa paja täältä pääkaupunkiseudulta, joka osaa nämä
      BMW/kat ongelmat?
      Olisko niin, ettei tästä ilmavuodosta johtuen ole päässyt kattiin
      palamatonta polttoainetta, joka sen varmaankin tuhoaa?

      Comment

      • farkku93
        Newbiemmer
        • May 2004
        • 6
        • Järvenpää

        #4
        :oops:
        Onnistuin näköjään vastaamaan tuplasti samalla viestillä.

        Comment

        • Sickness
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 1923
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by farkku93
          Kiitos vinkeistä.
          Tarkoititko testerillä pakokaasuanalysaattoria?
          Sen jo olinkin päättänyt, että Laakkonen on se viimeinen vaihtoehto.
          Olisko tiedossa paja täältä pääkaupunkiseudulta, joka osaa nämä
          BMW/kat ongelmat?
          Olisko niin, ettei tästä ilmavuodosta johtuen ole päässyt kattiin
          palamatonta polttoainetta, joka sen varmaankin tuhoaa?
          Kuten tuossa ylempänä todettiin, ei katissa välttämättä ole mitään vikaa. Kuten itsekin listasit, on siellä koneessa muutakin ongelmaa, joka pitää ensin selvittää ja sitten vasta ruveta miettimään onko se katti kunnossa vai ei. Hyvässä kunnossa oleva kone mennee ilman kattiakin alle tuon 500:n (?).

          Tarkista ilmavuodot starttiapu-sprayllä (eetteriä) ja katso ettei siellä nyt vain ole nesteet sekaisin tai majoneesia öljykorkissa/paisarin korkissa. Ei liene paljon järkeä aloittaa huoltoa vaihtamalla se kallein osa, jos ei ole edes tietoa mikä on vikana...
          E39 520iA -02

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Ei se ilma-ali tai ylimääräinen seos tuhoa kattia. Käytännössä katin saa pimenemään täysin vain lyijyllisellä polttoaineella tai hieman karrikoiden ampumalla se putkesta palasina ulos. Tuon ikäisen kiesin on mahdollista saada päästöistä läpi jopa ilman kattia.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎