Hei,
Ostin BMW 525iA:n Saksasta, vm. 95, ajettu 115tkm. Auto on kuin timantti, ja kaveri on parasta aikaa ajamassa sitä Suomeen.
Kaikki on muuten bueno, mutta autoa ajettaessa on ilmennyt pari ongelmaa, jotka luulin korjautuneen korjaamolla käynnin jälkeen (autoliikkeen toimesta), mutta toisin kävi.
Ekalla koeajolla kun auto käynnistettiin kylmänä tyhjäkäynti vaelsi aikalailla n. 800rpm - 1500rpm. Auto oli seissyt melkein puoli vuotta, joten se laitettiin sen piikkiin ja auto ajettiin pois. Kun ongelma ei 200:n ajetun kilsan jälkeen hävinnyt (edelleen tyhjäkäynti kylmänä seilaa), auto vietiin takaisin liikkeeseen, jossa liike vaihdatti autoon tyhjäkäyntiventtiiliin (ICV), ja verstas oli antanut autolle vihreää valoa. Seuraavana aamuna kylmässä ongelmat kuitenkin jatkuivat entiseen malliin. Jo ennen remonttia myös lämpimänä autossa huomattiin se, että matalilla kierroksilla tapahtui melkoista nykimistä ja tussahtelua välillä, joka isoilla kiekoilla katoaa kokonaan. Ja tapahtuu edelleen.
Auto on kohta Suomessa (koska viimeinen koeajo tehtiin paha kurki lämpimänä, ja jolla pelasi kuin enkeli...), eikä siis tuo tyhjäkäynti kylmänä eikä nykiminen kiihdytettäessä matalilla kierroksilla tulleet kuntoon, vaikka tosiaankin tuo ICV on vaihdettu (vanha osa on tallessa ja kuitit korjauksesta olemassa).
Nyt kysymys kuuluu:
- Voiko kyseessä olla esim. ilmamääränmittarin vika ? (kust. arvio, 300-400e?)
- Voiko vanhat seisseet tulpat aiheuttaa tämän ?
- Voiko kyseessä olla joku kalliimpi ongelmanaiheuttaja, esim. venttiilivika ?
Olen pikkasen huolissani siitä, minkämoisia remontteja ko. pirssille joutuu vielä tekemään, mutta en raaskinut jättää autoa liikkeeseen, koska se on muuten erinomaisessa kunnossa kaikin puolin. Itse en ole nähnyt kuin kuvia vielä, mutta kaverin mukaan auto on kuin pakasta vedetty. Noita käyntiongelmia lukuunottamatta.
Mielipiteitä ? (asiallisia kiitos..)
terv.
Tero
Ostin BMW 525iA:n Saksasta, vm. 95, ajettu 115tkm. Auto on kuin timantti, ja kaveri on parasta aikaa ajamassa sitä Suomeen.
Kaikki on muuten bueno, mutta autoa ajettaessa on ilmennyt pari ongelmaa, jotka luulin korjautuneen korjaamolla käynnin jälkeen (autoliikkeen toimesta), mutta toisin kävi.
Ekalla koeajolla kun auto käynnistettiin kylmänä tyhjäkäynti vaelsi aikalailla n. 800rpm - 1500rpm. Auto oli seissyt melkein puoli vuotta, joten se laitettiin sen piikkiin ja auto ajettiin pois. Kun ongelma ei 200:n ajetun kilsan jälkeen hävinnyt (edelleen tyhjäkäynti kylmänä seilaa), auto vietiin takaisin liikkeeseen, jossa liike vaihdatti autoon tyhjäkäyntiventtiiliin (ICV), ja verstas oli antanut autolle vihreää valoa. Seuraavana aamuna kylmässä ongelmat kuitenkin jatkuivat entiseen malliin. Jo ennen remonttia myös lämpimänä autossa huomattiin se, että matalilla kierroksilla tapahtui melkoista nykimistä ja tussahtelua välillä, joka isoilla kiekoilla katoaa kokonaan. Ja tapahtuu edelleen.
Auto on kohta Suomessa (koska viimeinen koeajo tehtiin paha kurki lämpimänä, ja jolla pelasi kuin enkeli...), eikä siis tuo tyhjäkäynti kylmänä eikä nykiminen kiihdytettäessä matalilla kierroksilla tulleet kuntoon, vaikka tosiaankin tuo ICV on vaihdettu (vanha osa on tallessa ja kuitit korjauksesta olemassa).
Nyt kysymys kuuluu:
- Voiko kyseessä olla esim. ilmamääränmittarin vika ? (kust. arvio, 300-400e?)
- Voiko vanhat seisseet tulpat aiheuttaa tämän ?
- Voiko kyseessä olla joku kalliimpi ongelmanaiheuttaja, esim. venttiilivika ?
Olen pikkasen huolissani siitä, minkämoisia remontteja ko. pirssille joutuu vielä tekemään, mutta en raaskinut jättää autoa liikkeeseen, koska se on muuten erinomaisessa kunnossa kaikin puolin. Itse en ole nähnyt kuin kuvia vielä, mutta kaverin mukaan auto on kuin pakasta vedetty. Noita käyntiongelmia lukuunottamatta.
Mielipiteitä ? (asiallisia kiitos..)
terv.
Tero
Comment