Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti- ja nykimisongelma E34

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Tyhjäkäynti- ja nykimisongelma E34

    Hei,

    Ostin BMW 525iA:n Saksasta, vm. 95, ajettu 115tkm. Auto on kuin timantti, ja kaveri on parasta aikaa ajamassa sitä Suomeen.

    Kaikki on muuten bueno, mutta autoa ajettaessa on ilmennyt pari ongelmaa, jotka luulin korjautuneen korjaamolla käynnin jälkeen (autoliikkeen toimesta), mutta toisin kävi.

    Ekalla koeajolla kun auto käynnistettiin kylmänä tyhjäkäynti vaelsi aikalailla n. 800rpm - 1500rpm. Auto oli seissyt melkein puoli vuotta, joten se laitettiin sen piikkiin ja auto ajettiin pois. Kun ongelma ei 200:n ajetun kilsan jälkeen hävinnyt (edelleen tyhjäkäynti kylmänä seilaa), auto vietiin takaisin liikkeeseen, jossa liike vaihdatti autoon tyhjäkäyntiventtiiliin (ICV), ja verstas oli antanut autolle vihreää valoa. Seuraavana aamuna kylmässä ongelmat kuitenkin jatkuivat entiseen malliin. Jo ennen remonttia myös lämpimänä autossa huomattiin se, että matalilla kierroksilla tapahtui melkoista nykimistä ja tussahtelua välillä, joka isoilla kiekoilla katoaa kokonaan. Ja tapahtuu edelleen.

    Auto on kohta Suomessa (koska viimeinen koeajo tehtiin paha kurki lämpimänä, ja jolla pelasi kuin enkeli...), eikä siis tuo tyhjäkäynti kylmänä eikä nykiminen kiihdytettäessä matalilla kierroksilla tulleet kuntoon, vaikka tosiaankin tuo ICV on vaihdettu (vanha osa on tallessa ja kuitit korjauksesta olemassa).

    Nyt kysymys kuuluu:

    - Voiko kyseessä olla esim. ilmamääränmittarin vika ? (kust. arvio, 300-400e?)
    - Voiko vanhat seisseet tulpat aiheuttaa tämän ?
    - Voiko kyseessä olla joku kalliimpi ongelmanaiheuttaja, esim. venttiilivika ?

    Olen pikkasen huolissani siitä, minkämoisia remontteja ko. pirssille joutuu vielä tekemään, mutta en raaskinut jättää autoa liikkeeseen, koska se on muuten erinomaisessa kunnossa kaikin puolin. Itse en ole nähnyt kuin kuvia vielä, mutta kaverin mukaan auto on kuin pakasta vedetty. Noita käyntiongelmia lukuunottamatta.

    Mielipiteitä ? (asiallisia kiitos..)

    terv.
    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Lambda voisi olla yksi vian aiheuttaja. Piuhojen päähän testeriin vaan.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      Mun auto tekee samaa matalilla kierroksilla. Ei ehkä nykimistä vaan ennenmin nypytystä. Kun saat auton itsellesi niin kokeile tekeekö prikulleen samoin kun mulla. 1500rpm pintakaasulla tasaista nypytystä. Tekee myös moottorijarrutuksessa. Hiemankin kun lisää kaasua niin nypytys loppuu.
      Ja jos lähtee alakierroksilla vetämään täydellä kaasulla niin siinä 1500 kiekan kohdilla nypyttää.
      Sun tuleva auto näyttäis olevan automaatti joten moottorijarrutusta sun täytyy kokeilla esim. pakko kolmosella. D asenollahan moottorijarrutus ei toimi.
      Vika on mullakin vielä hakusessa. Kaikenlaista on tullut kokeiltua mutta ei ole vielä tärpännyt.
      Mm: testerin mukaan yks puola oli rikki (vaihdettu), tulpat suht tuoreet, lambda on uusi, imuvuodot tutkittu tarkasti, ilmamäärämittarin piuhaa käytetty irti, (joillakin auttanut), akun kengät irti yön yli jne.
      Huomenna meinasin kokeilla vanhoja tulppia takaisin. Ilmamäärämittarin voi kuulemma jotenkin testata, ainakin Bocshin liikkeessä.
      Joten tekemistä on mullakin. Auto myöskin -95

      Ja tämähän kannattaa lukea läpi http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=21402
      Last edited by Luntti; 19-10-2005, 23:11.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Originally posted by teropa
        Jo ennen remonttia myös lämpimänä autossa huomattiin se, että matalilla kierroksilla tapahtui melkoista nykimistä ja tussahtelua välillä, joka isoilla kiekoilla katoaa kokonaan. Ja tapahtuu edelleen.
        Toi voi olla ihan puolavikaakin, mutta vaihda nyt vaikka ne tulpat ensin.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Moi!

          Auto käynyt tänään bemarikorjaamolla ja diagnoosi seuraava: kaasuläpän asentotunnistin (eli potikka) paskana. Testerissä ei ainuttakaan vikakoodia, mutta olivat jollain muulla mittarilla todenneet, että kaasuläpän asento on aivan mitä sattuu ja varsinkin siellä liikeradan alkupuolella (eli se tyhjäkäynti - 2000-3000 rpm alue, eli ongelma-alue tuossa minun koslassa).

          Viikon päästä sain ajan osan vaihtoon, joten sitten näkeepi että auttoiko. Luultavasti auttaa, kun tuosta selvän vian kuulemma löysivät.

          edit: Lisätään vielä sen verran, että ilmeisesti havaitsemani omituinen kulutusmittarin toimintakin selittyy tuolla asentotunnistimen vialla: Moottorijarrutuksessa mittari ei mene nollille muutakuin silloin, jos kierrokset on 2800 tai yli (eikös rajan pitäisi olla 1500rpm!), ja silloinkin vain kun jalan nostaa todella nopeasti kaasulta. Aina 2800rpm kohdalla suunnilleen kulutus nousee 3-4l kohdalle vaikka jalka on pois kaasulta. Lisäksi normaalissa ajossa kun pysähtyy, mittari vaeltaa aivan oikeaan laitaan ja kun lähtee liikkeelle ja antaa kaasua se vakiintuu hiljakseen johonkin järkevään lukemaan.

          Tero
          Last edited by teropa; 03-11-2005, 19:44.
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • ankkuli
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 938
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by teropa
            : kaasuläpän asentotunnistin (eli potikka) paskana. Testerissä ei ainuttakaan vikakoodia, mutta olivat jollain muulla mittarilla todenneet, että kaasuläpän asento on aivan mitä sattuu

            Moottorijarrutuksessa mittari ei mene nollille muutakuin silloin, jos kierrokset on 2800 tai yli (eikös rajan pitäisi olla 1500rpm!)

            Lisäksi normaalissa ajossa kun pysähtyy, mittari vaeltaa aivan oikeaan laitaan
            toi kulutusmittarihan menee oikeaan laitaan kun pysähtyy. (kulutus=ääretön, eikö?) vasta uudemmat mallit huijaa kuskia menemällä nollille pysähtyessä.

            onko jollakin tietoa onko siellä oikeasti joku potikka? en ole ainakaan omasta autosta (m30) löytänyt potikkaa kuin ilmamäärämittarista. siinä kaasuläpällä/vivustolla on kyllä joku mikrokytkin tyhjäkäyntiasentoa haistelemassa.

            mulla on myös tyhjäkyntiongelmia: kunnolla lämpimällä moottorilla ei putoa kulutusmittari nollille moottorijarrutuksessa ja joskus >100km moottoritepätkän jälkeen on tyhjäkäynti todella korkealla 1500-2000rpm. hetken seisonnan jälkeen toimii taas normaalisti, eli putoaa kulutus nollaan moottorijarrutuksessa (yli 1200rpm) ja tyhjäkäynti on ~700rpm.

            kaasuvaijeria ja -vivustoa on jo tarkasteltu, mitä seuraavaksi? mikro? tyhjäkäyntiventtiili? joku muu?
            Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Moi,

              Tuossa m50:ssä todella kaasuläpän asentoa mittaa potikka, kun vanhemmassa motissa siellä on kytkin.

              Mulla olis ylimääränen tyhjäkäyntiventtiili m50:seen btw kun vaihtoivat uuden tuohon, eikä vika ollutkaan siinä.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Altsi
                Newbiemmer
                • Nov 2005
                • 2

                #8
                Moro !

                Mielenkiinnolla oottelen jos viitsit ilmoitella tässä mikä oli vikana ja tuliko kuntoon...itsellä nimittäin juuri sama ongelma.

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Terve,

                  Auto onpi biimeriliikkeessä nyt odottamassa korjausaikaa, ja luultavasti torstai-iltapäivällä saan sen takaisin fiksattuna.

                  Kaasuläpän asentopotikkaahan nuo ovat siihen vaihtamassa.

                  Ilmoittelen heti kun tiedän, miten kävi... En ole täysin vakuuttunut tuosta .

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Pti
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 211

                    #10
                    Itellä samoja oireita kylmänä, tänää tulin testeristä ja vika oli tyhjäkäynti moottorin 2 piuhan häiriö huomenna tutkimaan onko hapettuma avaiko t.moottorissa vika...

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #11
                      Moi taas,

                      Noniin, auto saatu tänään takaisin korjuuksilta.

                      Saldo:

                      - vaihdettu kaasuläpän asentopotikka, joka oli viallinen

                      Tämä ei ollut silti aivan näin simppeli juttu. Ohjausboksi (ruiskun) oli ilmeisesti saanut kosteutta, koska vedenpoistoreikä sen boksin vieressä oli ollut tukossa. Tästä johtuen boksissa on kuulemma jo vika, mutta tuo uusi kaasuläpän potikka saatiin silti viritettyä toimintaan (väärinpäin ?), ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

                      Korjauksen seurauksena havaittua:

                      - tyhjäkäynti kylmänä ei enää vaella, vaan käy tasaisesti joku 700 rpm

                      - auton nypytys/tärinä noin 1500-2500 kierroksen alueella on edelleen olemassa, ja tämä on kaikista selvimmin näkyvillä noin 90-100 km/h vauhdissa vitosvaihteella (loota on tomaatti btw) ja kun painaa Economy-ohjelmalla kaasua. Moottorin kierrokset eivät nouse juuri laisinkaan ennenkuin kaasun polkaisee aivan pohjaan, eikä silloinkaan häävisti. Vasta kun auto vaihtaa neloselle tai kolmoselle, alkaa jotain tapahtua. Tiedän, että m50 on alakiekoilla nuhanen, mutta ei kait se niin nuhanen voi olla, että mun vanha -87 volvo pesisi tuon mennen tullen ja palatessa tuolla nopeus/kierrosalueella ???

                      Eli, tyhjäkäynnin ongelma korjaantui, mutta moottorin omituinen tärinä ja kertakaikkinen tehottomuus tuolla 2000rpm huitteilla on edelleen olemassa.

                      Lisäksi, kaupunkinopeuksilla kun vaikka painaa kaasun puoleenväliin tai 3/4 auki, jos sattuu olemaan suurehko vaihde päällä (4 tai jopa 5) niin moottori ei jaksa kiertää yhtään enempää ennenkuin painaa lämän tiskiin.

                      Korjaamon kommentti oli, että tuo ruiskuboksi menee vaihtoon jossain vaiheessa (mutta vielä ei tarvitse), ja myös se, että käytettyä boksia ei kuulemma voi tuohon laittaa, koska autossa on ajonestolaite. Uuden boksin hinta 800e!

                      Sanokaapa asiantuntijat onko tuo nypytys/tärinä/tehottomuus tuolla 2000rpm alueella tuon 2.5:en ominaisuus, vai onko tuossa vielä vikaa. Itse en kyllä purematta niele, että tuo normaalia olisi. Vikakoodeja autossa ei ole.

                      Tero

                      edit: ainiin, motti saattaa myös paikaltaan lähtiessä paukkua (eli jostain putkistosta kuuluu) kun painaa kaasua reilummin, eli ilmeisesti pensa palaa väärässä paikassa. Voisko tuo kieliä jostain ongelmasta esim. sytkissä ?
                      Last edited by teropa; 10-11-2005, 20:33.
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • ankkuli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 938
                        • Hyvinkää

                        #12
                        kyllä m50:sen pitää vetää kakomatta ihan tuhannesta kierroksesta alkaen. joissakin olen huomannu pieniä nykäsyjä vedossa 2000-4000 välillä, mutta pääsääntösesti pitäs kyllä mennä ihan kiltisti, vaikkei sitä voimaa kauheesti oliskaan.

                        toi röpeltäminen/paukkuminen viittais perinteisesti sytkäongelmaan. sun autossa on ilmeisesti myös vanos? periaatteessa voisi onneton veto alakierroksilla johtua jumittavasta vanoksesta (väärä ajoitus), mutta enempi viittais puolavikaan mun mielestä...
                        Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Terve,

                          Puolat on kuulemma skoopilla mitattu, ja olivat OK. Tulpatkin oli korjausmies putsannut, ei silti vaihtanut uusiin kun ei tarvinnut.

                          Tää on vähän surkuhupasta, kun noita vaihtoehtoja tuntuu olevan aivan älyttömästi. Tässäpä nämä, mistä olen ehdotuksia kuullut:

                          - puolat
                          - tulpat
                          - ilmamääränmittari (tänään eräs kokeneempi bemaristi ehdotti, että tuo hyytyminen olisi erittäinkin tyypillistä tuolle. testeri ei näyttänyt silti vikaa ko. osalle)
                          - lambda
                          - ruiskun ohjainboksi
                          - laatikko!
                          - lämpötila-anturi
                          - vanos

                          -> menee paljon osaa vaihtoon ?

                          Vaihdettua:

                          - kaasuläpän asentopotikka

                          Saapa nähdä, seuraava aika on ensi keskiviikolle.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #14
                            Päivitystä

                            Käytin autoa nyt toisellakin verstaalla jossa oli asianmukaiset testerit.

                            Tuomio on nyt sama kahdestakin eri paikasta: ruiskuboksi (aka moottorinohjausboksi) on rikki. Boksi antaa kokoajan vikakoodia nakutusanturista. Kun autoa käytettiin mittarissa, huomattiin että boksi alkaa antamaan nakutusanturista koodia, jolloin asianmukaisesti seosta säädetään ensin rikkaammalle ja sitten sytkiä myöhemmälle, mikä tuntuu pahana tehohäviönä ajaessa. Nakuanturissa ei ole mitään vikaa, joten itse ohjausboksi on paskana.

                            Uusi boksi meni tilaukseen, ja ilmeisesti vaihdettuna tuon hinnaksi tulee noin 1000 euroa!

                            Kalliiksi tuli... sittenkin prkl :(

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Ja final update:

                              Tänään vaihdettiin uusi ruiskuboksi autoon, ja nyt kulkee kuin unelma. Kone vetää koko kierrosalueella, ei nyi eikä tärise. Erittäin mainiota!

                              Saldo:

                              1. Tyhjäkäynnin hummaus kylmänä (500-1000rpm)

                              Syy: kaasuläpän asentoanturi

                              2. Koneen vetämättömyys tietyllä kierrosalueella, nypytys ja tärinä

                              Syy: ruiskun ohjainboksi paskana, antoi nakutusanturin koodia turhaan

                              Semmosta...

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎