Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds, e34,vm95, ABS:t pois käytöstä hallitusti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemukka325
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 38
    • Loppi

    525tds, e34,vm95, ABS:t pois käytöstä hallitusti?

    Moi!

    Tälläinen tyhmä kymysys tuli mieleeni, kun en todellakaan pidä autoni
    käyttäytymisestä liukkaalla. Olen tottunut lukkiutuviin ja nyt on idea kadoksissa heti ekoilla lumilla ja jäällä. Mielestäni hiekkapätkillä kokeillessa asia ei niin pahasti vaivannut. Meinaa mennä pitkäksi. Haluan poistaa järjestelmän hallitusti. Käsittääkseni autokoulupeleihin asennetaan katkaisin, jotta voidaan opettaa molemmilla jarruilla
    ajaminen. Kyselin paikalliselta bemari-liikkeeltä eikä siellä oltu ymmärtäväisiä
    lennokkaalle ajatukselleni. Ei pidetty järkevänä, eikä se sitä todennäköisesti olekaan, mutta jätin sitten tässä vaiheessa kysymättä enempää. Liikkeessä on ollut todella asiallinen palvelu enkä häirinnyt heitä nyt enempää.Taidan etsiä auton sähkökaavion ja katsoa kaaviota ymmärtävän kaverini kanssa, josko katkaisimelle löytyisi väli. Siispä kysyisin, onko ketään tehnyt? Saiskos apua? Onkohan ajatukseni yliampuvaa liioittelua?
  • Jezuz
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 165
    • Varkaus

    #2
    Esim. yhden pyörän anturi johdon katkaisee kytkimellä niin pitäisi loppua pedaalin nytkytys !
    Pimpanos Los Poslinos

    Comment

    • Carman
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 676
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by Jezuz
      Esim. yhden pyörän anturi johdon katkaisee kytkimellä niin pitäisi loppua pedaalin nytkytys !
      Juurikin näin, ja kun haluaa takaisin päälle niin sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan.

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Jezuz
        Esim. yhden pyörän anturi johdon katkaisee kytkimellä niin pitäisi loppua pedaalin nytkytys !
        Ja näin ollaan tehty myös korjaamoilla autokouluautoihin....toki kun kytket takaisin niin vaatii auton sammuttamisen että abs-valo kuittaantuu pois.vikokoodi silti jää vikamuistiin..mutta sillä ei merkitystä ole.
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • bemukka325
          Bimmer Rookie
          • Apr 2005
          • 38
          • Loppi

          #5
          Moi!

          Hienoa. Kiitoksia. Vaikuttaa hyvältä, nyt etsin vain tyyliin sopivan katkaisimen ja sijoituspaikka pitää päättää. Nämä ovatkin sitten omia ongelmiani. Pääsen taas nauttimaan urheilullisesta ajotavastani, siis korjaan
          joustavasta etenemisestä liikenteessä. Hyvää Talven alkua Teille avittajille!

          T:Bemukka325

          Comment

          • larmatin
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1118
            • Perttula

            #6
            muista sitten että kun sammutat abs järjestelmän niin autosi jarrut eivät ole samanlaiset kuin auton jossa ei ole abs vakiona.

            sun auton takajarruista tulee liian tehokkaat ja ne lukkiutuu liian
            helposti->poikittain

            edit: itse laittaisin katkaisimen abs järjestelmään menevälle 15 johdolle, silloin ei tule vikakoodeja.
            jos laitat anturinpiuhan poikki niin se voi ottaa helposti häiriötä varsinkin jos jonkin lenkin vedät siitä katkaisijalle, en suosittele

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              "muista sitten että kun sammutat abs järjestelmän niin autosi jarrut eivät ole samanlaiset kuin auton jossa ei ole abs vakiona.

              sun auton takajarruista tulee liian tehokkaat ja ne lukkiutuu liian
              helposti->poikittain"



              Perusteluja tähän väitteeseen?????
              Mielestäni abs jarrut on tehty sellaisiksi että; niiden kytkeytyessä pois toimminnasta ei muu jarrujärjestelmä saa muuttua mitenkään!Eli normaali hydraulinen yhteys säilyy aivan kuten absittomassakin autossa!
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #8
                Originally posted by jani1632
                "muista sitten että kun sammutat abs järjestelmän niin autosi jarrut eivät ole samanlaiset kuin auton jossa ei ole abs vakiona.

                sun auton takajarruista tulee liian tehokkaat ja ne lukkiutuu liian
                helposti->poikittain"



                Perusteluja tähän väitteeseen?????
                Mielestäni abs jarrut on tehty sellaisiksi että; niiden kytkeytyessä pois toimminnasta ei muu jarrujärjestelmä saa muuttua mitenkään!Eli normaali hydraulinen yhteys säilyy aivan kuten absittomassakin autossa!
                autoissa jossa on ei ole abs jarrut on yleensä paineenrajoitin takajarruille tai takajarru on muuten tehty sellaisen tehoisiksi ettei ne pääse menemään lukkoon.

                abs vehkeissä käytetään tehokkampia takajarruja jotta saadaan parempi jarrutuntuma ja abs hoitaa tuon ettei ne mene lukkoon. yleesä kun abs rupee toimimaan niin se rajoittaa takajarruja ekaksi.

                kokeile jos et usko.


                edit: tokihan normaali hydraulijärjestelmä toimii niin kuin ennekin
                Last edited by larmatin; 31-10-2005, 19:37.

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by larmatin
                  autoissa jossa on ei ole abs jarrut on yleensä paineenrajoitin takajarruille tai takajarru on muuten tehty sellaisen tehoisiksi ettei ne pääse menemään lukkoon.

                  abs vehkeissä käytetään tehokkampia takajarruja jotta saadaan parempi jarrutuntuma ja abs hoitaa tuon ettei ne mene lukkoon. yleesä kun abs rupee toimimaan niin se rajoittaa takajarruja ekaksi.

                  kokeile jos et usko.


                  edit: tokihan normaali hydraulijärjestelmä toimii niin kuin ennekin

                  Missäs tämä kyseinen paineenrajoitin sijaitsee E34 mallissa??
                  Itse en ainakaan vielä ole löytänyt...ja takasatulatkin oli samat maleissa 524td(abs) ja 520i(ei abs)...

                  Ja mitenkäs nämä maailman miljoonat korinvaihto E30:set(esim.kv-cäbit yms) missä on nuo abs vermeet paikalla mutta ei toiminta kunnossa, ei mulla ainakaan vielä yhdessäkään ole ollut takapainoiset jarrut...
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3059
                    • Suomi

                    #10
                    takajarrujen vaikutus on jarrutuksessa aika marginaalinen etujarruihin verrattuna joten ei varmasti autotehtaat säädä abs autoja niin että takajarrut lukkiutuvat ensin . kokeile vaikka hiekalla. ne anturit on siellä takana vaan varmistamassa että ensin lukkiutuvia pyöriä aletaan rajoittamaan jarrupaineen osalta tilanteessa kuin tilanteessa. Muutenhan kävisi helposti niin että keulassa rajoitetaan painetta ja takana menisi lukkoon, koska siellä ei ole antureita.

                    esim abs 1 on paineen rajoitus yhdessä taka--akselin molemmille puolille ja eteen erikseen molemmille puolille. uusissa joka kulmaan erikseen.(tämä siis vaikka on kaikissa anturit!!!!HUOM! kun toinen takapyörä luistaa niin molempien painetta rajoitetaan samanpiirin kautta!!)

                    Ja varmasti abs autot täyttävät normien mukaiset jarrutusvaatimukset myös ilman abs yksikön toimintaakin(Edit: aika murhapelejä muuten!) kyllä siellä jarruvoimien suhteet menee ihan standardin määräämää käytävää pitkin.

                    sitten tuo jarruvoiman rajoitus(Huom ei ihan sama kuin paine putkistossa!) on hoidettu joko abs yksikön sisäisesti tai etu/takapiirien hydraulijärjestelmän välityssuhteella(männän koot etu/takapiireille, jarrusatuloiden mäntien koot jne.).

                    esim. tuossa abs 1 versiossa oli just sallittu yhtenäinen jarrupiiri tuonne taka-akselille joten tommonen helpotus oli aikoinaan kun oli abs. muuten toiminta täytyy järjestelmän pois kytkeydyttyä olla kuten normaalissakin!!!

                    Ja IMHO en kyllä ite ainakaan suosittelisi ottamaan sitä pois käytöstä esim. kun ajat jonkun perään ja autossa pitää olla toimivat abs jarrut katsastusvaatimukiinkin kirjattu KOP. mallin kohdalle niin mitenkäs sitten kun täräytät jonkun perään.

                    Lisäksi menetät auton ohjattavuuden hätätilanteessa liukkaalla...

                    että semmosta...itse ainakin tyytyväinen absien toimintaan.

                    ehkä yksi parhaista keksinnöistä omasta mielestä autoilun saralla...vaikak muuten askeettiset racing pelit onkin kivoja ..
                    Last edited by Suutari; 01-11-2005, 01:35.
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • larmatin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1118
                      • Perttula

                      #11
                      Originally posted by Suutari
                      takajarrujen vaikutus on jarrutuksessa aika marginaalinen etujarruihin verrattuna joten ei varmasti autotehtaat säädä abs autoja niin että takajarrut lukkiutuvat ensin . kokeile vaikka hiekalla. ne anturit on siellä takana vaan varmistamassa että ensin lukkiutuvia pyöriä aletaan rajoittamaan jarrupaineen osalta tilanteessa kuin tilanteessa. Muutenhan kävisi helposti niin että keulassa rajoitetaan painetta ja takana menisi lukkoon, koska siellä ei ole antureita.

                      esim abs 1 on paineen rajoitus yhdessä taka--akselin molemmille puolille ja eteen erikseen molemmille puolille. uusissa joka kulmaan erikseen.(tämä siis vaikka on kaikissa anturit!!!!HUOM! kun toinen takapyörä luistaa niin molempien painetta rajoitetaan samanpiirin kautta!!)

                      Ja varmasti abs autot täyttävät normien mukaiset jarrutusvaatimukset myös ilman abs yksikön toimintaakin(Edit: aika murhapelejä muuten!) kyllä siellä jarruvoimien suhteet menee ihan standardin määräämää käytävää pitkin.

                      sitten tuo jarruvoiman rajoitus(Huom ei ihan sama kuin paine putkistossa!) on hoidettu joko abs yksikön sisäisesti tai etu/takapiirien hydraulijärjestelmän välityssuhteella(männän koot etu/takapiireille, jarrusatuloiden mäntien koot jne.).

                      esim. tuossa abs 1 versiossa oli just sallittu yhtenäinen jarrupiiri tuonne taka-akselille joten tommonen helpotus oli aikoinaan kun oli abs. muuten toiminta täytyy järjestelmän pois kytkeydyttyä olla kuten normaalissakin!!!

                      Ja IMHO en kyllä ite ainakaan suosittelisi ottamaan sitä pois käytöstä esim. kun ajat jonkun perään ja autossa pitää olla toimivat abs jarrut katsastusvaatimukiinkin kirjattu KOP. mallin kohdalle niin mitenkäs sitten kun täräytät jonkun perään.

                      Lisäksi menetät auton ohjattavuuden hätätilanteessa liukkaalla...

                      että semmosta...itse ainakin tyytyväinen absien toimintaan.

                      ehkä yksi parhaista keksinnöistä omasta mielestä autoilun saralla...vaikak muuten askeettiset racing pelit onkin kivoja ..
                      autojen jarrujärjestelmiä on erinlaisia.
                      siis eihän autolla jolla ajetaan normaalisti mene asb päälle kuin reilussa jarrutuksessa joten ei se sitä muuta aikaa ole takapainoiset jarrut(on kuitenkin tehokkaammat kuin auto jossa ei ole abssää). mutta abs rikki ja hätäjarrutus niin silloin on takapainoiset jarrut(kevyestikuormattu auto).
                      kun takaakselilla ei ole kuormantuntevaa paineen rajoitus venttiliä niin takajarrut pitää olla sen verran tehokkaat kun auto on täyteen lastattu niin takajarruista on jotain hyötyä.
                      täys kuormalla takajarrut ei varmaankaan mene lukkoon paniikkijarrutuksessa ilman abssää. mutta entäs tyhjällä autolla?
                      näin olen töissä ja bosch abs jarrukurssilla oppinut.

                      onko muka e34bemua tehty ilman abssiä? ja mikä malli silloin on kyseessä?

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3311
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Originally posted by larmatin

                        onko muka e34bemua tehty ilman abssiä? ja mikä malli silloin on kyseessä?
                        On tehty ainakin -88 e34 520i on ilman ABS:siä
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • larmatin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 1118
                          • Perttula

                          #13
                          Originally posted by 540iAV8
                          On tehty ainakin -88 e34 520i on ilman ABS:siä
                          onko siinä levyt vai rummut silloin takana kun se on ilman abssiä tehtaalta lähtenyt?

                          Comment

                          • jani1632
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2002
                            • 2243
                            • Etelä-pohjanmaa

                            #14
                            Originally posted by 540iAV8
                            On tehty ainakin -88 e34 520i on ilman ABS:siä
                            ainakin 520i ja 524td:tä on tehty ilman abs:ja ja molemmissa levyt takana.Eikä e34:ssa ole kuormantuntetavaa jarrupaineen säädintä.
                            Tallin täytteet:
                            E70 3.0d -09
                            E34 540ia -94
                            E39 520d -00
                            E39 528i M-sport -00
                            E60 520i -04
                            E30 -86
                            E61 520da -09

                            Comment

                            • Madfexx
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3646
                              • Lempäälä

                              #15
                              Ainakaan vanhemmissa (jollei jopa kaikissa) E34 518i:ssä ei myöskään abseja, ja rummut takana.
                              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎