Eli kone käy nätisti ja on hiljanen kun on kylmä mutta kun lämpenee niin venttiilit tikittää? Tikitys pahenee myös kun käynnistää koneen lämpimänä? Luulisi koneen tikittävän enemmän kylmänä kun lämpimänä mutta ei?? Mistä moinen onko jollain mitään selitystä/ratkaisua?
Kiitos!
E 34 535i Kone tikittää vain lämpimänä?
Collapse
X
-
tikitää
Elikkä kun kone lämpenee välys venttiilien ja keinuvipujen välillä kasvaa tai pinta kulunut....ratkaisu=nokka täytettäväksi ja uudet keinuvivut ei paha mut kannattaa voi vipu katketa joku päivä....tai kokeile säätää ne kylmänä uudestaan siis venttiilivälyksetvhl:llän vemppa team
-
Omakohtaisia kokemuksia löytyy: Kylmänä kuului pellin alta vain suhina ja hihnojen pienoinen narskunta, ihen hienolta kuulosti.
Lämpimänä kuului sit venttiilien säksätys, kun pelti pystyssä nosti kierroksia ääni oli niin pahan kuuloinen että tuntui että koko mylly pamahtaa.
Säädin venttiilit, 0,20mm ja nyt suhisee kuumanakin. Muistaakseni ohjekirjan suositus oli 0,30 mutta ajattelin että venttiilien päät on kuitenkin kuluneet montulle joten kiristetään hieman tiukemmalle. Oli nimittäin suositusarvon rakotulkin liuskat aika jämäkät menemään ENNEN venttiilien säätöä väliin.
Niin ja säädin venttiilit kylmänä, moottori jäähtyi yön yli tallissa.
Moottorina M30, sigussa oleva malli.X5 E53 3.0d
Comment
-
Venttiilien päiden kuluminen ei kyllä oikein kelpaa syyksi, katsos kun se näkyy välyksessä ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin kuluminen. Sääsit siis välyksesi liian pienelle, toivottavasti ei ala venat kantamaan.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
ei vai???
eikö keinuvivuissa ole mitään erikoista nokkaakselin kosketus pinnoissa, onko ne vai kokoalumiinia, aika hiljast, eikö järkikin jo sano et joss keinuvipujen kulutus pinta on klulunut ei välyksiä saa enää säädetyks oikein?vhl:llän vemppa team
Comment
-
Ei ne kosketuspinnat alumiinia ole. Jos pinta on kulunut niin ei se vaikuta säätöön mitään, ennenkuin säätövara on loppu. Sitten kun säätövara on loppu niin on kyllä nokkakin jo aika valmista tavaraa.Originally posted by ile01eikö keinuvivuissa ole mitään erikoista nokkaakselin kosketus pinnoissa, onko ne vai kokoalumiinia, aika hiljast, eikö järkikin jo sano et joss keinuvipujen kulutus pinta on klulunut ei välyksiä saa enää säädetyks oikein?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Ei niitä banjoruuveja kiristetä hampaat irvessä, toivottavasti voiteluptutki ei mennyt lyttyyn ruuvien kohdalta... Kiristysmomentti on 11-13Nm.Originally posted by ChekmanVenttiilit säädetty ja käy nätisti! Öljyputken pultit oli aika löysät mutta mitään vahinkoa ei ollu vielä päässyt tapahtumaan onneksi, laitoin vähän locktightia jenkoihin ja kiristin kunnolla toivottavasti pysyy kiinni.
Comment
Comment