Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 34 535i Kone tikittää vain lämpimänä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Chekman
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 4

    E 34 535i Kone tikittää vain lämpimänä?

    Eli kone käy nätisti ja on hiljanen kun on kylmä mutta kun lämpenee niin venttiilit tikittää? Tikitys pahenee myös kun käynnistää koneen lämpimänä? Luulisi koneen tikittävän enemmän kylmänä kun lämpimänä mutta ei?? Mistä moinen onko jollain mitään selitystä/ratkaisua? Kiitos!
  • ile01
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 191
    • Helsinki

    #2
    tikitää

    Elikkä kun kone lämpenee välys venttiilien ja keinuvipujen välillä kasvaa tai pinta kulunut....ratkaisu=nokka täytettäväksi ja uudet keinuvivut ei paha mut kannattaa voi vipu katketa joku päivä....tai kokeile säätää ne kylmänä uudestaan siis venttiilivälykset
    vhl:llän vemppa team

    Comment

    • Hene
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 399
      • Joensuu

      #3
      Omakohtaisia kokemuksia löytyy: Kylmänä kuului pellin alta vain suhina ja hihnojen pienoinen narskunta, ihen hienolta kuulosti.

      Lämpimänä kuului sit venttiilien säksätys, kun pelti pystyssä nosti kierroksia ääni oli niin pahan kuuloinen että tuntui että koko mylly pamahtaa.

      Säädin venttiilit, 0,20mm ja nyt suhisee kuumanakin. Muistaakseni ohjekirjan suositus oli 0,30 mutta ajattelin että venttiilien päät on kuitenkin kuluneet montulle joten kiristetään hieman tiukemmalle. Oli nimittäin suositusarvon rakotulkin liuskat aika jämäkät menemään ENNEN venttiilien säätöä väliin.

      Niin ja säädin venttiilit kylmänä, moottori jäähtyi yön yli tallissa.

      Moottorina M30, sigussa oleva malli.
      X5 E53 3.0d

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Venttiilien päiden kuluminen ei kyllä oikein kelpaa syyksi, katsos kun se näkyy välyksessä ihan samalla tavalla kuin kaikki muukin kuluminen. Sääsit siis välyksesi liian pienelle, toivottavasti ei ala venat kantamaan.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • ile01
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 191
          • Helsinki

          #5
          ei vai???

          eikö keinuvivuissa ole mitään erikoista nokkaakselin kosketus pinnoissa, onko ne vai kokoalumiinia, aika hiljast, eikö järkikin jo sano et joss keinuvipujen kulutus pinta on klulunut ei välyksiä saa enää säädetyks oikein?
          vhl:llän vemppa team

          Comment

          • Chekman
            Newbiemmer
            • Nov 2005
            • 4

            #6
            Ok! Kiitos vastauksista koitan säätää venttiilit ja katon samalla kuin pahasti on keinuvivut kuluneet.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Originally posted by ile01
              eikö keinuvivuissa ole mitään erikoista nokkaakselin kosketus pinnoissa, onko ne vai kokoalumiinia, aika hiljast, eikö järkikin jo sano et joss keinuvipujen kulutus pinta on klulunut ei välyksiä saa enää säädetyks oikein?
              Ei ne kosketuspinnat alumiinia ole. Jos pinta on kulunut niin ei se vaikuta säätöön mitään, ennenkuin säätövara on loppu. Sitten kun säätövara on loppu niin on kyllä nokkakin jo aika valmista tavaraa.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Chekman
                Newbiemmer
                • Nov 2005
                • 4

                #8
                Venttiilit säädetty ja käy nätisti! Öljyputken pultit oli aika löysät mutta mitään vahinkoa ei ollu vielä päässyt tapahtumaan onneksi, laitoin vähän locktightia jenkoihin ja kiristin kunnolla toivottavasti pysyy kiinni.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Chekman
                  Venttiilit säädetty ja käy nätisti! Öljyputken pultit oli aika löysät mutta mitään vahinkoa ei ollu vielä päässyt tapahtumaan onneksi, laitoin vähän locktightia jenkoihin ja kiristin kunnolla toivottavasti pysyy kiinni.
                  Ei niitä banjoruuveja kiristetä hampaat irvessä, toivottavasti voiteluptutki ei mennyt lyttyyn ruuvien kohdalta... Kiristysmomentti on 11-13Nm.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎