Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 vs. E34 muu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    E34 M5 vs. E34 muu

    Ostin koeajon huumassa sekopäissäni tommosen. Mitä yhteneväisyyksiä '90 mallisessa S36B36 koneisessa on muihin E34-korisiin?Tuntuu äkkiseltään että ei paljonkaan esim. moottorin apulaiteiden osalta?, mutta miten on asia todellisuudessa ja esim. mukavuus yms. varustelun osalta? Ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajotietokone...jne...? Lähinnä mietin asiaa komponettien ja niiden sijoittelun yhtenevyyden ja johtosarjojen yhtenevyyksien kannalta...Onko voimasiirron osia käytetty muissa malleissa kuin Motorsportin valmistamissa?

    Onneks on bensa halpaa ja varaosia saa joka tarvikeputiikista
  • konsumies
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1046
    • Turkkussesss

    #2
    Sekopäissäsi?
    Ostit helvetin hyvän auton joka on kestävä ja tehokas, mieti sitä.

    Eroja ei ole paljon, esim kuluvaa osaa saa suht halvalla jopa halpiskaupoista (Motonet ym) ja tyyppivikojakaan ei kauheasti ole.
    e34 ämmässä ei käsittääkseni ole mitään muuttuvaa varustelun osalta jos vertaa muihin. Tempomat-viiksi on samassa paikassa ym ym.
    Johtosarjat lienevät täysin samat kuin muissa varustelluissa e34sissa.
    Viisaat korjatkoot.

    Ja onnittelut loistavasta ostoksesta!
    Seat Leon Cupra ST
    F20 116d
    e87 116i

    Comment

    • EPDM
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2005
      • 4624
      • Lahti.

      #3
      Originally posted by konsumies
      Sekopäissäsi?
      Ostit helvetin hyvän auton joka on kestävä ja tehokas, mieti sitä.

      Eroja ei ole paljon, esim kuluvaa osaa saa suht halvalla jopa halpiskaupoista (Motonet ym) ja tyyppivikojakaan ei kauheasti ole.
      e34 ämmässä ei käsittääkseni ole mitään muuttuvaa varustelun osalta jos vertaa muihin. Tempomat-viiksi on samassa paikassa ym ym.
      Johtosarjat lienevät täysin samat kuin muissa varustelluissa e34sissa.
      Viisaat korjatkoot.

      Ja onnittelut loistavasta ostoksesta!

      jotkut käy puolitusinan verran autoja läpii ja pohtii asiat perin pohjan, kuten minä...ja toiset ostaa Sekopäissä sama mallinen auto.

      Vivre la difference!
      Viviendo en Lahiti
      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
      Vw Corrado vr6

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2194
        • kaustinen

        #4
        Alustan osat on osin erillaisia kuin esim 540i jossa on samt kamat ku 525. Ja tietty moottorin osat on erillaisia.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2767
          • Espoo, HML

          #5
          Koreissa ei juurikaan ero. Lukuunottamatta M5:n korisarjaa eli etuspoileri, takahelma, sivuhelmat.
          Etuspolerissa pari ilmanottoaukkoa enemmän jäähdyttimelle ja öljynlauhduttimelle.
          Myös killotetut putkenpäät ja takavalojen välissä musta muoviosa.

          Vakiona motorsportin sport-penkit. Kojelauta yleensä sisustan värinen.
          Ladattava taskulamppu vakiovarusteena hansikaslokerossa.
          M:n mittaristo, M-Tech2 ratti. M-vaihdekepinnuppi.
          Check control, alut, 4xsähkölasit ja iso ajotietokone vakiona.

          90L bensatankki vs. muiden E34 80L.
          Luonnollisesti sitten tekniikka ihan omansa. Kone, jarrut, perä, alusta, laatikko jne.
          Last edited by M_Power; 13-12-2005, 18:42.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • Kiree äMMä
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 309
            • Jyväskylä

            #6
            Kiva kuulla positiivistakin palautetta, kun kaikki on tupanneet vaan säikyttelemään pois vanhojen S-koneiden luota!

            Tekniikka vaikuttaa aika härskiltä, ei taida mistään saada minkäänlaista opusta ämmien syvempään olemukseen? Noi kun on ilmeisesti semmosia vehkeitä että jos alkaa itse rassailemaan niin pitää tietää just eikä melkein mitä on tekemässä...Että jos tommonen alkaa leviämään edes hieman niin kuka sitä sitten korjaa...??... Ei viittis oikein kantapään kautta tota alkaa...

            Onko muuten toi diamandschwarzmetallic- väri ollu ainoastaan M5:sissa? Mulla löytyy semmosta pinnasta ja vieläpä orkkisvanteetkin...

            Mikä mahtaa olla kun lämmityslaite huutaa kyllä täysillä mutta ilmaa ei tule suuttimista kuskin puolelta ollenkaan ja apukuskin puoleltakaan ei täydellä teholla? Myöskään tuulilasiin ei tule ilmaa suuttimista kuin hyvin vähän...Ilmaistointi vaatii täytön, voiko se olla syynä? Oma BWM-historiani on aika lyhyt ja E34:ssa olematon joten apu tarpeen.

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2479
              • Lohja

              #7
              Originally posted by Kiree äMMä

              Onko muuten toi diamandschwarzmetallic- väri ollu ainoastaan M5:sissa?
              Ei...
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • Happo
                BTCF Member
                • Sep 2004
                • 922
                • Kauhajoki

                #8
                Raitisilmasuodatin

                Tuossa voisi olla ratkaisu puhaltimen tehottomuuteen ja lasien huurtumiseen, ainakin omassa autossa vaikutti todella paljon.

                Ford S-Max 2.0
                Kilpuri VW Golf III VR6
                ex:

                F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Hieman täydennystä tuohon M_Powerin juttuun. E34 M5 on rakennettu siis ihan tehtaalta tulleeseen 535 koriin, joten korissa ei ole eroa kuin juurikin helmoissa ja puskureissa. Kiilloitetuista putkenpäistä en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta ovat sitten ainakin monessa menneet kovin normaalin näköisiksi.

                  Penkit ovat ihan perus sport-penkit, näitä varmaan tarkoitit mutta tarkennuksena ettei asiasta tietämätön sekoita, mitään omia "motorsport" penkkejä ei siis ole (paitsi jossain erikoismallissa taisi olla). Sisustassa ei myöskään ole mittaristoa lukuunottamatta mitään vain M-malleissa olevia osia.

                  Tekniikan puolesta suurimmat erot ovat koneessa ja laatikossa, samaa perää löytyykin sitten (eri välityksillä tosin) esim. 540i:stä ja osasta 535i, myös seiskoista tuota löytyy. Alustan puolesta erot esim. 535i:hin verrattuna ovat taka-apurungossa, vakaajissa ja tukivarsissa. Takatukivarren kiinnityspisteet on laakeroitu vrt. muiden mallien puslat, taka-apurungosta löytyy pyöränkulmille säädöt, edessä on alumiiniset tukivarret ja vakaajat ovat eripaksuiset (tosin nuo alumiinitukivarret ainakin on saanut muihinkin tehtaalta, vakaajista en varmaksi muista). Ämmässä on myös ollut aina takapään tasonsäätö vakiona kun se on muissa ollut lisävaruste. Muuten ovatkin samanlaiset ainakin 535i kanssa, eli kaikki navat, tolpat ym. ovat yhtenevät ns. halvempien mallien kanssa. Toki jouset ja iskarit ovat ämmässä eri "säädöillä", mutta jos vaikka madallusta miettii ei tosiaan tarvitse mitään M5 jousia ja iskareita etsiä.

                  Tämä siis olettaen ettei autossa ole EDC:tä.

                  Diamantschwarz ei ole erikoisväri. Lämppärin ongelmista voisin sanoa, että kannattaa tsekata raitisilmasuodatin, se on luultavasti aika tukossa jos ilmaa ei tule (searchilla ohjeita). Kuskin puolen ongelman korjaus vaatinee purkua, melko varmasti sieltä on jokin ilmavirtaa lämmityslaitteessa säätelevistä läpistä jumissa tai rikki. Kannattaa nyt kuitenkin selvitellä ensin, voi vika löytyä säätöyksiköstäkin. Olettaen siis että sinulla on ns. automaatti-ilmastointi, eli ne kolme pyöritettävää rullaa. Hieno peli toimiessaan, mutta nuo "läppäviat" syövät miestä, kokemusta on.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • HellFire
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 280
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Cell
                    Hieman täydennystä tuohon M_Powerin juttuun. E34 M5 on rakennettu siis ihan tehtaalta tulleeseen 535 koriin, joten korissa ei ole eroa kuin juurikin helmoissa ja puskureissa.
                    Ei kai mitään 535 koria ole olemassakaan, vaan kaikki e34 kopat 518-M5 ovat samanlaisia. Vai mitä eroa niissä on?? (en siis tarkoita puskureita/helmoja/listoja vaan varsinaista peltikoria)
                    I wanted a faster horse.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Ei niissä kopissa eroa olekaan, muuta kuin vakiovarusteet, jotka ovat 535:ssä ja m5:ssä hyvin pitkälti yhtenevät kuten huomaa jos vertailee. Tehtaalta on vain tullut 535 merkattu koppa johon on asennettu tilatut varusteet ja siitä kokoonpano on jatkunut tilauksesta riippuen, m5 motorsportilla ja 535 jatkanut tehtaan linjaa eteenpäin. Joskus sanottiin että 535 on ollut m5 tavoin tilausmalli, ts. niitä ei ole rakennettu varastoon. Nuo yhtenevät lisävarusteet on siitä kätevä juttu, että ne on voitu tehtaalla asentaa valmiiksi ja motorsportilla vain laskea koppa valmiin "pohjan" päälle, eli alustan, voimansiirron ja koneen.

                      Yksityiskohtia valmistuksesta en tiedä, olen vain nähnyt tehtaan tekemän videon jossa kerrottiin juuri tuo, että 535:sta tulee m5.

                      Mitään muuta merkitystähän tällä ei ole, kuin juuri se että pohjimmiltaan kaikki e34 ovat läheistä sukua.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11722
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Cell
                        Ei niissä kopissa eroa olekaan, muuta kuin vakiovarusteet, jotka ovat 535:ssä ja m5:ssä hyvin pitkälti yhtenevät kuten huomaa jos vertailee. Tehtaalta on vain tullut 535 merkattu koppa johon on asennettu tilatut varusteet ja siitä kokoonpano on jatkunut tilauksesta riippuen, m5 motorsportilla ja 535 jatkanut tehtaan linjaa eteenpäin. Joskus sanottiin että 535 on ollut m5 tavoin tilausmalli, ts. niitä ei ole rakennettu varastoon. Nuo yhtenevät lisävarusteet on siitä kätevä juttu, että ne on voitu tehtaalla asentaa valmiiksi ja motorsportilla vain laskea koppa valmiin "pohjan" päälle, eli alustan, voimansiirron ja koneen.

                        Yksityiskohtia valmistuksesta en tiedä, olen vain nähnyt tehtaan tekemän videon jossa kerrottiin juuri tuo, että 535:sta tulee m5.

                        Mitään muuta merkitystähän tällä ei ole, kuin juuri se että pohjimmiltaan kaikki e34 ovat läheistä sukua.
                        Eihän 535:sta ole valmistettu koko E34:n elinkaaren ajan kuten M5:sta on, joten on mun mielestä aika huvittavaa sisänsä ilmoittaa M5:n rakennetun 535:n pohjalle silloinkin kun kyseistä mallia ei ole enää valmistettu. Vielä kun se korikin on sama riippumatta mallimerkinnästä

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6938
                          • N/A

                          #13
                          Cell, oisko sitä videota tosta m5 hommasta missä mainitaan että 535 korista tehtiin m5.. ?

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Esko: Juu, mutta kato video oli vanha :P. Pointtina nyt muutenkin oli lähinnä se, että m5 mallin osat ovat suurelta osin helposti saatavilla kun ovat yhteneviä muiden kanssa.

                            Antti O: Löytyy, muttei tältä koneelta, torstaina tai perjantaina saat, huutele ircissä jos en itse muista.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              #15
                              Onkohan se Cellin näkemä M5 video vallan Juhan af Grannin tekemä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎