Cell, joo yritetään muistaa.
E34 M5 vs. E34 muu
Collapse
X
-
Originally posted by pmvOnkohan se Cellin näkemä M5 video vallan Juhan af Grannin tekemä?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Kiitoksia tiedoista! Paljolti mua kiinnosti asia lähinnä siltä kantilta, että jos ostan jonkun E34-korjausoppaan, niin löytyykö osat suurinpiirtein samoilta paikoilta kuin esim. 535:sta, vai onko erilaisia ratkaisuja tehty osien sijoittelun suhteen...Vaikuttaisi olevan aika paljon tavaraa pellin alla...? En sitten tiedä miten toi mylly suhtutuu ulkomitoiltaan esim. 540:n V8:iin tai 535:en kutoseen? Onko noissakin akku perärontissa?
Monesti olen kuullut myös puhuttavan, että S38 kone perustuu pitkälti E28 M535:n pataan( ja miksei M635 Csi:nkin)? Mitä tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Onko esim. lohko samaa?Asiasta tietämättömänä vois kuvitella, että sille ainakin jotain pientä evoluutiota on tapahtunut...Entä onko yhtenevyyksiä 535:n moottoriin?
Joo mulla on ilmeisesti automaatti-ilmastointi, on kolme rullaa joista yhdessä on voimakkuutta kuvaava "nuoli" ja kahdessa lämpötilat molemmilla puolille...Täytyypä tsekata sen raitisilmasuodattimen kunto nyt ensin. Se vikojen etsiminen niistä läpistä on kyllä vihon viimeistä hommaa ainakin niiden muutaman edellisen härvelin kohdalla, joissa olen moiseen hommaan ryhtynyt...Kuinka vaikeeta on E34:n kojelaudan ja yleensä etuosan sisustan etuosan purkaminen?Yleensä se on homma johon menee hermot...jos ei heti niin myöhemmin
Comment
-
-
Löytyy suurinpiirtein samoilta paikoilta, ainoat sijoitteluerot ovat konehuoneessa eikä sielläkään mitään ihmeellistä ole eri paikassa. Akku on ainakin 535:ssä takapenkin alla ja varustuksesta riippuen toinen akku löytyy takakontista, 540 luultavasti sama juttu. Missä muuten akku on tuolla M5 kontissa? En ole koskaan tutkinut sen tarkemmin M5 livenä enkä nyt keksi miten tuonne konttiin ison akun saisi mahtumaan.
S38 on kehitetty edelleen E28 M5 ja E24 M635CSi kopissa olleesta M88 koneesta, joka taas on tehty periaatteessa M30 koneesta (Ihan tarkkaan tämä alkupää ei näin mene, M1 mottikin oli jossain välissä jne.). M30 löytyy esim. 535:stä. S38 on kuitenkin jo sen verran erilainen kuin M30, että suuri osa osista on erilaisia ja ei-yhteensopivia.
Läppävikoja saa tutkittua aika hyvin purkamalla vain verhoiluja pois (nopea homma), mutta valitettavan usein korjauksia varten joutuu kyllä purkamaan lämppärin pois.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Lähinnä tarkoitin noilla "motorsport" sport-penkeillä sisustan verhoilussa käytettyjä kankaita / materiaaleja.Last edited by M_Power; 13-12-2005, 18:42.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Kirjoitellaan vielä hieman noista mottoreista.
Eli S38B36-moottori on kehitetty edelleen M88-moottorista,
joka nähtiin ensimmäisen kerran M1:ssä ja sen jälkeen E24 M635 CSi:ssä / E28 M5:ssa.
Muutoksina tuohon M88:n verrattuna erilainen kampiakseli, joka antaa 2mm pidemmän iskunpituuden.
Kiertokangen vaihdolla on lähinnä haettu tasaisempaa käyntiä ja kestävyyttä.
Tämä johtuu vahvemmasta materiaalista ja 12kpl tasapainopalikoista.
Myös vauhtipyörä on vaihdettu kevyempään, nokat ovat jyrkemmät,
ja männät erilaiset (korkeampi puristussuhde).Last edited by M_Power; 13-12-2005, 18:19.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Originally posted by M_PowerEli S38B36-moottori on kehitetty edelleen M88-moottorista,
joka nähtiin ensimmäisen kerran M1:ssä ja sen jälkeen E24 M635 CSi:ssä / E28 M5:ssa.
Muutoksina tuohon M88:n verrattuna erilainen kiertokanki, joka antaa 2mm pidemmän iskunpituuden.
Kiertokangen vaihdolla on lähinnä haettu tasaisempaa käyntiä ja kestävyyttä.
Tämä johtuu vahvemmasta materiaalista ja 12kpl tasapainopalikoista.
Myös vauhtipyörä on vaihdettu kevyempään, nokat ovat jyrkemmät,
ja männät erilaiset (korkeampi puristussuhde).
Kiertokangella ilmeisesti tässä tapauksessa tarkoitetaan kampiakselia ? Tasaisempaa käyntiä ja kestävyyttä ?!? 12kpl tasapainopalikoita ? Jotenki tuntuis et tasaisempi käynti saavutettaisiin lyhyemmällä iskulla.. kestävyyttä kyllä, koska akseli on ilmeisesti parempaa matskua. Tähän mennessä ei ole bemarin kutosen 6 limppusta akselia tullut vastaan.. kaikissa on näyttänyt olevan 12kpl.. onko tää teksti kopioitu jostain jenkkisivulta ?
S38 moottorihan on hyvin pitkälle johdannainen m30 moottorista. Lohko on 99%:sti sama. Ainoastaan kannen takaosassa on yksi lisäöljynpaluuputki jolle on valussa tehty paikka orkkispaluukanavan kylkeen. Vesipumppu on hieman eri tavalla kiinni kuin m30:ssä, mutta pumput sopii ristiin. En ole kokeillut, mutta 99% varma. s38:ssa on yksi lisäkiinnityspultti. Sylinterien välissä on s38:ssa kaksi vesikanavaa, kun taas m30 3.5:ssa on yksi. Vanhemmissa m30 lohkoissa ei ollenkaan. Nuokin on tehtävissä jälkeenpäin.
Poraus on 3.6:ssa sama kuin vanhassa 3.5:ssa eli 93,4mm (isku 84mm). Tuosta porauksestahan luovuttiin aikoinaan 3.5:ssa kannentiivisteongelmien vuoksi (liian ohkanen liekkirengas). Uudempaan 3.5:een tuli 92mm poraus ja 86mm isku. Isku 3.6:ssa on sama kuin uudemmassa 3.5:ssa eli tuo 86mm. Tilavuuttahan on todellisuudessa 3535cc eli lähemmäs 3.5 litraa kuin 3.6, mutta pakkohan sitä on jotenkin erottua vanhasta moottorista.
3.6:ssa lohkon valu on siis "3.5" perua. Lohkon kyljessä lukee siis sama 3.5 kuin 3.5 m30 lohkossakin. Sama lohko siis.. hieman jatkojalostettuna s38 tarpeisiin. 3.8:ssa on sitten ns. oma lohko. Siinä on lohko alaosan jäykkärit jatkettu koko lohkon mittaiseksi. Muita eroja ei kuvasta huomannut. Varmaan niitäkin on. Ja lohko merkintä siis "3.8".Last edited by Maza; 13-12-2005, 17:21.
Comment
-
-
Originally posted by Maza
Kiertokangella ilmeisesti tässä tapauksessa tarkoitetaan kampiakselia ? Tasaisempaa käyntiä ja kestävyyttä ?!? 12kpl tasapainopalikoita ? Jotenki tuntuis et tasaisempi käynti saavutettaisiin lyhyemmällä iskulla.. kestävyyttä kyllä, koska akseli on ilmeisesti parempaa matskua. Tähän mennessä ei ole bemarin kutosen 6 limppusta akselia tullut vastaan.. kaikissa on näyttänyt olevan 12kpl.. onko tää teksti kopioitu jostain jenkkisivulta ?
Lyhyemmällä iskulla, kun isku on 2mm pidempi?
Tarkistelin vielä nuo asiat Orginal BMW M-Series kirjasta,
joka sisältää mm. kaikkien M-sarjan autojen valmistenumerot.
Tässä suora lainaus. "The new crankshaft was a forged steel item with 12 counter-balance
weights to give smooth running and maximum durability, and it carried a redesigned and
lightened flywheel with a torsional vibration damper."
Myös akkuasian tarkemmin. "The battery of the E34 M5 was located in a
trimmed box on the right-hand side of the boot on both 3.6-litre and 3.8-litre cars."
Tässä tarkoitetaan nyt ilmeisesti kuitenkin takapenkin alla, vaikka boot = tavaratila.
Korjailin nuo kohdat myös aiempiin teksteihin, ettei kukaan saa väärinkäsitystä.Last edited by M_Power; 13-12-2005, 18:52.BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH
Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
Team vier Zylinder!
Comment
-
-
Originally posted by M_PowerPahoittelut todella nopeasti kirjoitetusta tekstistä. Heh, kampiakselia tietenkin.
Lyhyemmällä iskulla, kun isku on 2mm pidempi?
Tarkistelin vielä nuo asiat Orginal BMW M-Series kirjasta,
joka sisältää mm. kaikkien M-sarjan autojen valmistenumerot.
Tässä suora lainaus. "The new crankshaft was a forged steel item with 12 counter-balance
weights to give smooth running and maximum durability, and it carried a redesigned and
lightened flywheel with a torsional vibration damper."Last edited by Maza; 13-12-2005, 18:52.
Comment
-
-
M_Power: Noihinkin kirjoihin pitää näköjään kirjoitella superlatiiveilla kaikkea mainosmiesten tyyliin, joten tuosta kampiakselitekstistä ei valitettavasti muuta konkreettista irtoa kuin että se on erilainen kuin vanha. 12 tasapainoa on itsestäänselvyys ja ilman niitä käynti olisi juu melko epätasaista. Onko tuo pätkä muuten 3,6 koneen vai 3,8 koneen tiedoista? Meinaan 3,6 motissa on ihan normi jäykkä vauhtis vaikka tosta nyt jotenkin sais ymmärtää että siinä olisi jonkinlainen värinänvaimennin samassa? Toisaalta taas 3,8 vauhtis on kaikkea muuta kuin kevyt kun on kaksoismassa. Epäselvästi kirjoitettu.
Sisustassa ei ole ilman tilausta mitään erikoista, M5:een on tilauksesta saanut ns. täysnahkasisustan minkä taisi saada vasta 540i tai individualina, ei normi varustelistalla ollut ainakaan muissa malleissa. Myöskään mokka/alcantra (se harmaa kuitenkin, en ole tutkinut materiaalia tarkemmin) sisustusta ei ole muissa kuin ämmissä näkynyt tehdasasenteisena. Muuten ne on ihan samoja ne materiaalit kuin muissakin.
Niin joo, eipäs unohdeta S38:ssa tullutta kaksirivistä nokkaketjua :P.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by JPSSamaa mietin minäkin, en oo nähny muita kuin takapenkin alle sijoitettuja..
Joissain autoissa joissa webasto/eberi voi olla takaluukussa oma pieni lisäkku.Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring
Comment
-
-
BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
Comment