e34 ajovalot ei syty, Vika löytyi.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535_M5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 221
    • Masku

    #16
    Originally posted by Dr^Mayhem
    Luin jostain,että noi juotokset on jotain kylmäjuotoksia, eli voiko ihan perinteisellä kolvilla yrittää parantaa juotosta?
    Kylmäjuotokset ovat epäonnistuneita juotoksia, ne korjataan ihan normaali kolvilla.
    Tässä pikkasen tarkempi kuvaus niistä:
    Juotettaessa sekä piirilevyn kuparin että komponentin johtimen pitäisi kuumentua sellaiseen lämpötilaan, että juotostina sulaa niiden lämmöstä. Monesti aloittelijat kuitenkin sulattavat tinan kolvin kärjellä ja tällöin saattaa helposti syntyä kylmäjuotos. Kylmäjuotos saadaan aikaan myös kuumentamalla tinaa liian paljon, jolloin juoksuteaine palaa pois eikä tina tartu enää kunnolla juotospintoihin. Kytkentä saattaa tällöin toimia jonkin aikaa, mutta lämpölaajenemisen tai jonkin mekaanisen rasituksen seurauksena syntyy katkos. Joskus kylmäjuotokset eivät johda sähköä lainkaan.

    Comment

    • Masinol
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 988
      • "Turku"

      #17
      Originally posted by 535_M5
      Kylmäjuotokset ovat epäonnistuneita juotoksia, ne korjataan ihan normaali kolvilla.
      Tässä pikkasen tarkempi kuvaus niistä:
      Juotettaessa sekä piirilevyn kuparin että komponentin johtimen pitäisi kuumentua sellaiseen lämpötilaan, että juotostina sulaa niiden lämmöstä. Monesti aloittelijat kuitenkin sulattavat tinan kolvin kärjellä ja tällöin saattaa helposti syntyä kylmäjuotos. Kylmäjuotos saadaan aikaan myös kuumentamalla tinaa liian paljon, jolloin juoksuteaine palaa pois eikä tina tartu enää kunnolla juotospintoihin. Kytkentä saattaa tällöin toimia jonkin aikaa, mutta lämpölaajenemisen tai jonkin mekaanisen rasituksen seurauksena syntyy katkos. Joskus kylmäjuotokset eivät johda sähköä lainkaan.

      Joo itseä myös pistänyt silmään nämä "kylmäjuotokset" josta porukka aina juttelee... No joku sentään viitsi vähän oikaista asiaa...
      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

      Comment

      • Dr^Mayhem
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 482
        • Länsi

        #18
        joo, huomasin itsekin oman tyhmyyteni ja tunnustan sen

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #19
          Originally posted by 535_M5
          Kylmäjuotokset ovat epäonnistuneita juotoksia, ne korjataan ihan normaali kolvilla.
          Juuri äsken juottelin ko. boksia yhden harrastajan autosta, juotokset onnistuu kyllä mutta piirilevyn päälle vedetty lakka vähän haittaa, onnistuu silti kun on tarkkana että tina varmasti tarttuu myös folioon.

          Vika ei aina ole varsinaisesti kylmäjuotoksessa vaan siinä että etenkin suuremmat komponentit ovat jatkuvasti tärinälle alttiita ja joku juotos saattaa murtua irti.
          Releet ja liittimet ovat suurimpien rasitusten alla ja siksi todennäköisimmät kohteet.

          Muistakaa aina piirilevyjä käsitellessä ottaa ensin kiinni esim. piirilevyn reunasta ettei käsistä purkautuva staattinen sähkö vioita herkimpiä komponentteja! Tälläinen sähköpurkaus esim. mikropiiriin voi heikentää sitä ja ilmetä satunnaisena vikana ehkä vasta myöhemminkin.

          JD
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • Ravermeister
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1508
            • Melkeen Turkkuses

            #20
            Originally posted by Dr^Mayhem
            Ideoita viasta ja vinkkejä saa toki edelleen antaa.
            Mulla oli LKM p*skana ni teki seuraavaa ku mittas valopiuhoista. Ku oli johdot irrallaan polttimosta ja mittas ni sinne tuli ~12v, mut samantien ku laitto johdot kiinni polttimoon ja tuli vastusta niin jännite tippus nolliin.
            LKM:ssä ei ollu mtn silmin havaittavaa vikaa, releet toimis normaalisti jne...
            Mut tosiaan valomoduulia on kahta eri mallia, kannattaa kokeilla toimiiko omassa ennen ku ostaa.
            -Turku Connection-
            HDJ80 4.2TD
            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

            Comment

            • Dr^Mayhem
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 482
              • Länsi

              #21
              Ennen kuin saan valot kunnola toimimaan ajattelin, että pitäis jotenkin saada ajovalot palamaan,kun poliisit jaksaa vähän väliä nähdä vaivaa parkeilla ja sumareilla ajamisesta, vaikka ovatkin olleet ymmärtäväisiä vian suhteen.
              Eli voinko nappasta johdot sumareilta irti ja laittaa johdot ajovaloille,jolloin ajovalot toimisi sumari kytkimestä? mielestäni ei pitäisi olla mitään ongelmaa, toimiihan sumarit saman boksin kautta kun ajovalot, ja polttimotkin on samat.

              Comment

              • Dr^Mayhem
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 482
                • Länsi

                #22
                Kertokaa ny joku uskaltaako ajovaloilta ottaa normijohdot pois ja laittaa sumarien tai pitkien piuhat väliaikasesti tilalle,että sais ajovalot toimiin. Ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäis olla, ei kai sillä mitään väliä ole minne se virta piuhoja pitkin menee, sumareille vai ajovaloille...

                Comment

                • DiisseliKiisseli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 550
                  • Uusimaa

                  #23
                  Originally posted by Dr^Mayhem
                  Kertokaa ny joku uskaltaako ajovaloilta ottaa normijohdot pois ja laittaa sumarien tai pitkien piuhat väliaikasesti tilalle,että sais ajovalot toimiin. Ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäis olla, ei kai sillä mitään väliä ole minne se virta piuhoja pitkin menee, sumareille vai ajovaloille...
                  Kokeilemalla se selviää :-) Ei pitäis olla ongelmaa mun mielestä mutta älä lyö jos savu nousee.

                  Comment

                  • Dr^Mayhem
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2005
                    • 482
                    • Länsi

                    #24
                    niin kun munkaan mielestä ei pitäis olla mitään onkelmaa,mutta vitutus voi olla äärimmäinen jos sieltä jostain savu nousee...

                    Comment

                    • Dr^Mayhem
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 482
                      • Länsi

                      #25
                      Vika löytyi.
                      Elikkäs LKM:n sisällä oleva ajovalorele oli viallinen ja lisäksi oli vielä johto toiselta valolta palanut poikki. Kiitoksia kaikille auttaneille.

                      Comment

                      Working...
                      X