memebuy23buy

E34 535i -91 ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomba87
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 4029
    • Imatra

    E34 535i -91 ongelmia

    Tulipa ostettua tuollainen pommi ja hetihän siitä kaikennäköistä vikaa löytyy, eniten ihmetyttää mikä autoa vaivaa/vaivasi kun tuossa piti airbagi irroittaa niin oli akun kenkä irti, toimenpiteen jälkeen autosta hävisi tyhjäkäynti?? Mutta alkoi kuitenkin vähän ajan päästä taas toimia kun käytin akunkengän uudestaan irti. Eli mikäköhän ihme tuon aiheutti? Muuten auto toimi ihan normaalisti muttei pysynyt käynnissä ilman kaasun käyttöä..

    Seuraava ja vähän pelottavampi "vika" löytyi kun katsoin paisariin, jäähdytysneste on vaalearuskeaa vaahtoa, eli varmaankin öljyä päässyt sekaan, mutta koneöljy on kuitenkin ihan normaalin näköistä? Ja muutenkin kone tuntuu pelaavan aivan loistavasti(löylyä tuntuu olevan enemmän kuin muissa ajamissani 535:sissa), ja lämmötkin on aina puolessa välissä mittaria. Kansi halki? Pahvi mennyt?

    Ja vielä sellaista että autosta löytyy vakionopeuden säädin(ainakin se viiksi), mutta mitään siitä ei kyllä tapahdu? Onko takapenkin alla lisää sulakkeita? ainakin kaikki konetilassa olevat sulakkeet ovat ehjiä..

    Ihmetyttää myös että onko autossa lukkoperää vai ei, tuntuu kyllä siltä että olisi, ainakin edelliseen autoon verrattuna, mutta välillä taas ei.. Ja kun nostin perän ylös ja pyöritin toista rengasta, niin toinen pyöri vähän aikaa vaivalloisesti samaan suuntaan, ja sitten lopetti pyörimisen kokonaan.

    Tälläistä tällä kertaa, toivottavasti joku viitsii vastailla
    Last edited by Tomba87; 28-01-2006, 12:28.
    Luukku auki ja risut kyytiin
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No mun mielestä tuo tyhjäkäyntiongelma akunkengän irrottamisen jälkeen on aivan normaalia. Motronic-järjestelmä on sellainen, että jos virrat katoaa, niin se hetken aikaa hakee oikeita arvoja ja tavallaan oppii homman uudestaan. Kun se nyt kumminkin oikein toimii, niin ei kai siinä vikaa ole.

    Mitä tuohon mahdolliseen kansiongellmaan tulee, niin pahoin pelkään että sieltä on kannetiiviste mennyt. Tarkista missä kunnossa visko on, jos sieltä on tullut öljyt ulos, niin sata-varmasti kone on jossain välissä käynyt liian lämpimänä. Kun liiallisen lämmön takia esim. kannenpultit pääsee pitenemään(lämpölaajenema), eivät ne enää palaudu ennalleen ja kansi jää "löysälle". Kone saattaa toimia hyvinkin pitkään ilman suurempia ongelmia, ihan vaan nesteen lisäämisellä, mutta remontti on vääjäämättä edessä.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6948
      • N/A

      #3
      Kuulostaa ehkä tyhmältä idealta eksperttien mielestä mutta vaihdappa jäähdytysnesteet ihan kokonaan tyhjennysropusta ja laita uudet tilalle, ajele ja seuraa miltä nesteet alkavat näyttää kun ajelet sillä jonkinaikaa niin siitähän sie tiedät miten akuutti kansiremppa on.

      Itse sain kerran omastani sekoamaan tyhjäkäynnin, unohdin ilmamäärämittarin piuhan irti jonku rempan yhteydessä, akunkenkä irti 30 min ajaksi ja takasin kiinni ja hyvin pelaa.

      _Aina_ nollauksen jälkeen on löytynyt tyhjäkäynti.

      Tutki perämurikan kyljestä olevaa peltistä lätkää, siinä pitäisi eka kirjain olla S jos on lukkoperä (tai näin mulle on kerrottu, korjatkaa jos olen väärässä)
      Tosin omassani ei saanut siitä lätkästä minkäänsortin tolkkua koska se oli niin ruostunut.

      Täytyy nyt vielä jälkiviisastella, oisit vilkassu paisariin koeajon yhteydessä..

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7035
        • Uusikaupunki

        #4
        Kyllä tyhjäkäynnin pitäisi toimia akunkengän irrotuksen jälkeen, luultavasti jotain vikaa ja sen takia ei toimi niillä alkuarvoilla ennenkuin motronic oppii kompensoimaan.

        Kyllä siinä kansivikaa on, valitettavan yleinen näissä ja siksi pitäisi aina katsoa että vedet ja öljyt on molemmat omalla puolellaan. Sitä ei sitten suoralta kädeltä voikaan sanoa onko mennyt pahvi vai kansi, mutta purkamalla sen näkee, ei se vika sieltä ainakaan korjaannu odottamalla.

        Katsoppa löytyykö konehuoneesta servo, vaijeri ym. mitä vakionopeudensäädin tarvitsee toimiakseen, eli meneekö kaasuläpälle kaksi vaijeria (jos autosta löytyy asc niin sitten on kokonaan sähköiset tsydeemit eikä yhtään vaijeria). Vaijeri voi myöskin olla poikki.

        Taitaa olla perä menossa rikki, jos siellä ehjä lukko olisi niin ne pyörät pyörisi jatkuvasti samaan suuntaan. Jos auto myöskin tuntuu vain välillä lukolliselta niin se on aika usein merkkinä hajoamassa olevasta tasauspyörästöstä.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • ropo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 648

          #5
          Kannentiiviste vuotohan on helppo todeta siten, että tekee esim. vanhasta sytytystulpasta sellaisen liittimen jolla saa laitettua paineilmaa sylinteriin. Sitten pyörittää koneen sellaiseen asentoon että imu- ja pakoventtiilit ovat testattavasta sylinteristä kiinni. Sitten käsijarru ja isoin vaihde päälle. Paisuntasäiliö täyteen nestettä ja paineilma sylinteriin.
          Jos paisuntasäiliössä alkaa nestepinta nousta kannentiiviste vuotaa.
          Joka sylinteri testataan erikseen.
          Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

          Comment

          • chorrus
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 565
            • 00100

            #6
            Onko jäähdytysneste ihan kunnon kermaa, vaiko ruskeaa? Voi olla myös vain ruostetta, vaihtamalla normaalin väristä :o Näin mulla oli.

            AUDI TT Roadster 3.2
            PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
            PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

            ex.
            E38 740iA cosmosschwarzmetallic
            E38 740iA bmw schwarz II
            E39 530dAt titansilbermetallic
            E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
            E32 735iA - lachssilbermetallic
            E24 635CSI polarismetallic
            AUDI A6 TDI
            SAAB 'takemenow' 900i
            CITROËN XSARA VTS
            CITROËN JUMPER
            FORD MONDERO
            ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

            + 23 x Peugeot

            Comment

            • Tomba87
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 4029
              • Imatra

              #7
              Kiitos vinkeistä! Taidan nyt ensi alkuun tehdä niin että lasken nesteet pois, kaadan kuumaa vettä sisään ja käytän vähän aikaa, ja vedet pois, tämän teen vaikka pari kertaa että lähtee paskat pois joka puolelta, ja sitten laitan uudet nesteet sisään. Ajelee ja katsoo kuinka nopeasti se alkaa taas mennä sellaseksi mönjäksi. Ja se neste on tosiaan sellasta liukasta mönjää sormien välissä, vaalean ruskeaa väriltään, ja haiskahtaa öljylle..

              Luistonesto autosta tosiaan löytyy eikä mitään vaijereita näy missään, eli tuo vakionopeudensäädin on siis täysin sähköinen?

              Toivottavasti ei perä sitten ole menossa, ei se ainakaan ujella eikä mitään ääntele, näinköhän uudet lukkoperäöljyt auttaisi asiaan?
              Luukku auki ja risut kyytiin

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Laita fairya kun huuhtelet jäähdytintä, irroittaa rasvaa. Käytä kohtuudella, muuten vaahtoo ihan reilusti! Itse käytin raskaankaluston pesuun tarkoitettua veteen sekoitettavaa liotinta, lähtee paskat tosi hyvin. Huutoo vaan reilusti.

                Kyllä sen konehuoneesta näkee, onko cruise vai ei.

                Jos lukko perästä loppu, niin uudet kitkalevyt sisään vaan.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7035
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Jos tiiviste jostain syystä vuotaa vain öljy- ja vesikanavan välistä, sitä ei valitettavasti saa millään sylinterin paineistuksella testattua, eikä se myöskään sulje sitä halkeamista pois laskuista vaikka pystyisikin.

                  Jos vuotoa löytyy öljykanavasta vesikanavaan, se tulee taatusti suurenemaan mikäli kyse ei ole halkeamasta, joten remppa on edessä kävi miten kävi. Vesi nyt ei liuottimena yksinään ole minkäänlainen, eikä sinne kuumaa vettä todellakaan kannata kaataa, siinähän sinulla se valurautakiuas on lämmittämässä, eikä polta itseään kun leikkii kattiloiden kanssa :P. Pesuainetta vaan mukaan niinkuin jo tuossa sanottiinkin, muuten hyöty on +-0. Mielestäni se vika kuitenkin kannattaisi korjata, ennenkuin tapahtuu pian jotain pahempaa.

                  Jos on asc, niin tuossa on tosiaan sähköisesti ohjattu kaasuläppä, eikä siten näy konehuoneesta cruise mitenkään. Vika voi löytyä viiksestä tai sitten jostain ohjausboksista/liitoksesta, tuosta sähköisestä systeemistä ei ole kokemusta enempiä.

                  Uusilla öljyillä voi kokeilla, mutta jos tilanne on se että välillä lukottaa ja välillä ei, niin vika tuskin on öljyissä. Eipä siitä kokeilusta kyllä haittaakaan ole.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Onko automaatti? Silloin voisi laatikon jäähdytys vuotaa veden sekaan.

                    Comment

                    • Tomba87
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 4029
                      • Imatra

                      #11
                      Manuaaliaskilla on. Ja tottakai vika korjataan, ajattelin nyt kuitenkin ensin kokeilla huuhtoa tuon puhtaaksi.
                      Luukku auki ja risut kyytiin

                      Comment

                      • Tomba87
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 4029
                        • Imatra

                        #12
                        Tulipa tänään kokeiltua tuota huuhtomista, 3 kertaa tein niin että laitoin vettä + fairya koneeseen ja käytin vähän aikaa, ja varmaan 10 kertaa laskin muutaman litran vettä suoraan läpi. Kyllähän sitä paskaa lähti aika reilusti, mutta prkl kun sitä on varmaan joka kanavassa ja letkussa niin eihän niitä kaikkia mitenkään saa tuollasilla aineilla pois. Tai ainakin paisari on sisältä ihan keltainen öljystä. Milläköhän tökötillä saisi irtoamaan nuo kaikki liat?

                        Eipä sitä nyt myöskään näe kuinka vauhdilla sitä öljyä tulee nesteen sekaan kun sitä pinttynyttä paskaa sekoittuu tohon nesteeseen..
                        Luukku auki ja risut kyytiin

                        Comment

                        • Tomba87
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 4029
                          • Imatra

                          #13
                          No onpa nyt tullut jonkun verran ajettua ja näytti siltä että nesteet pysyy samannäköisinä eikä öljyä sotkeennu lisää nesteeseen, ja muutenkin kone toimi hyvin. Mutta tänään illalla sitten tapahtui jotain, lähdin puolilämpimällä koneella ajamaan, ihmettelin kun puhaltaa vaan kylmää lämmityslaitteesta, katoin sitten lämpömittariin ja sehän alkoi nousta uhkaavasti, no sammutin äkkiä auton ja valuttelin parkkiin, pelti auki ja työnsi syylärin yläletkusta pienestä reijästä nestettä. No hieman sitten raotin paisarin korkkia ja sain ajettua auton kotia ilman että lämmöt nousi liikaa.

                          Eli mikäköhän tuon aiheutti? termari jumissa siitä öljypaskasta? En vielä kerennyt tutkimaan yhtään niin ajattelin täällä kysyä viisaammilta ensin, ennen kuin huomenna alkaa mitään turhaan purkamaan..
                          Luukku auki ja risut kyytiin

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3399
                            • Tre

                            #14
                            Voihan se olla termarikin, mutta useammin se on ilmausvika/vähät nesteet jos sisäänkään ei tule kunnolla lämpöä.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • ile01
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 191
                              • Helsinki

                              #15
                              Eli mikäköhän tuon aiheutti? termari jumissa siitä öljypaskasta? En vielä kerennyt tutkimaan yhtään niin ajattelin täällä kysyä viisaammilta ensin, ennen kuin huomenna alkaa mitään turhaan purkamaan..[/QUOTE]

                              Alkaa vaikuttaa kansi pahvilta, et saa ilmattua konetta kunnolla enää joss kansipahvi vuotaa...mut joss haluut yrittää ni yläletkunkautta hissukseen keula korkemmalla
                              vhl:llän vemppa team

                              Comment

                              Working...
                              X