Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 3.8l kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miika Tissari
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 1802
    • Varkaus

    #31
    Itsellä kulutus maantiellä 8,8l-10,5l. Järkevin vauhti on noin 110km/h silloin saa pienimmän keskikulutuksen. Kaupungissa kulutus on semmoinen 17-25l.
    Kerran tässä talvella oli 30l tankkausvälillä keskikulutus 38l!
    E28 ///M-tech V8 -83
    E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #32
      Kannatasi varmaan testata moottorin läpötila-anturi. Jos se antaa eculle tietoa että kone on kylmä tai ei ainakaan täysin lämmin saatta kone käydä hieman rikkaalla kokoajan.

      Comment

      • Nartsa
        Bimmer Rookie
        • May 2007
        • 73

        #33
        Onkohan taloudellisempaa ajaa 80rajoituksilla nelosella vai vitosella... :think
        Exät:
        Golf GTi -03
        MB 230CE -88
        Corolla -96
        525i -89
        M5 -91
        518i -91

        Comment

        • MM-5
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 153
          • Askola

          #34
          Nelosella ainakin itse ajan ko. nopeudella. Turha vedättää vitosella, ellei aja alamäkeen.
          Pojat me ollaan hävitty tää peli...

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #35
            Originally posted by dunkelblau View Post
            No haloo? Ämm-femmas on noin kaksi kertaa normi suomimobiilia suurempi iskutilavuus, vaikkei oo ku pari pyttyä enee. Miks sä yleensäkin kyselet M-sarjan kulutuksista?

            No palataanpa tähän vaikka onkin vanhempi vastaus.

            Kyllä sillä mun mielestä on hitusen jopa väliä. Jos auton ei kuulu esim matka-ajossa viedä kuin joku 9-10l/100km, niin mun mielestä se on jo hälyyttävää jos kulutus onkin 15l/100km vaikka yrittäisi kuinka rauhalliseen ajaa. Eli siis tekniikkapuolella on jotain vikaa ja kone ei taatusti käy niin kuin pitää. Ei tässä nyt taida siitä olla kiinni, etteikö perse kestäisi ajaa M:llä sen takia, että bensan kulutus on muita malleja enemmän, vaan kulutus on epänormaalin suuri.

            En itsekkään ole päässyt kuin hikiseen alle 10l/100km keskikulutukseen ja sekin 6. vaihteella kitkutellessa noin 2000 kierroksilla. Pitääpä pistää korvan taakse toi lambdan uusiminen, jos toisi jotain uutta lohtua asiaan. Nimittäin ainakin itellä, kun autoa seisottaa käynnissä paikallaan jonkun aikaa, niin auto lähtee ns. tukehtumaan ja sitte kun lähtee liikkeelle ja polkaisee kunnolla, niin pakoputkesta tulee iso musta savupilvi

            Comment

            • Juho_P
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 313
              • p-pohjanmaa

              #36
              Ite vaihdoin lambdan nyt kevääksi ja ei kyllä ollut vaikutusta kulkuihin tai kulutukseen. Edelleen hirvittää tuo kulutus ku pyörii 12-15 litraa mutta toisaalta tuppaa olemaan riskiäkin ajoa välillä.
              Varmaan pitäis tarkistella niitä lämpötila antureita seuraavaksi tai jotain.

              Mitenhän sen imusarjan läpän voi tarkistaa että olisi varmasti kunnossa kun olen kuullu että sen toimimattomuus vaikuttaa kulutukseen reilusti. Mun autossa se ei testaa sitä ku laittaa virrat- ei varmaan ole tarkotuskaan? Kaasua painaessa paikoillaan se läppä ainakin liikkuu tietyillä kierroksilla mutta mistä sen tietää toimiiko ajossa oikein eikä vaan elä omaa elämää? :think
              pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

              Comment

              • piru
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 194
                • Tammisaari

                #37
                Mun 535 -90 ottaa ajotietokoneen mukaan 9 maantiellä ja jotain 12 rundailu.. Jos ajaa kuin hullu nii lähtee tohon 13-14l..

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2540
                  • Kirkkonummi

                  #38
                  Oma OBC nollaantui perjantaina, sen jälkeen 150 km:n jälkeen näyttää edelleen n. 10.9 - 11.1l/100km (=sama kuin ennen talviseisontaa). Alle 11 litran ajot edellyttävät pidempää cruise päällä -liikkumista, mutta tankkauksen yhteydessä laskettunakaan en ole kyllä päässyt hirveästi yli 13 litran. Mitä enemmän kaupunkiajoa, sen enemmän kulutusta. 1.7 tonnia liikkeelle 3.91 perävälityksellä..huh.

                  Itse melkein kyllä allekirjoittaisin, että S38B38:lla pääsee noihin normaalikulutuksiin myös hiukan suuremmilla kierrosnopeuksilla. Kone kun on suunniteltu kohtuullisen kiertäväksi jne.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Juho_P
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 313
                    • p-pohjanmaa

                    #39
                    Originally posted by Petteri75 View Post

                    Itse melkein kyllä allekirjoittaisin, että S38B38:lla pääsee noihin normaalikulutuksiin myös hiukan suuremmilla kierrosnopeuksilla. Kone kun on suunniteltu kohtuullisen kiertäväksi jne.
                    Samoin. Se 60km/h ei todellakaan ole se taloudellisin. Lähempänä taloudellisinta nopeutta voisi olla melkeinpä kolme kertaa tuon 60km/h.
                    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11680
                      • Kouvola

                      #40
                      Originally posted by Juho_P View Post
                      Mitenhän sen imusarjan läpän voi tarkistaa että olisi varmasti kunnossa kun olen kuullu että sen toimimattomuus vaikuttaa kulutukseen reilusti. Mun autossa se ei testaa sitä ku laittaa virrat- ei varmaan ole tarkotuskaan? Kaasua painaessa paikoillaan se läppä ainakin liikkuu tietyillä kierroksilla mutta mistä sen tietää toimiiko ajossa oikein eikä vaan elä omaa elämää? :think
                      Kyllä resonanssiläppä toimii silloin jos paikallaan kaasua polkaistessa aukeaa. Ei 3.8:n kuulukkaan tehdä sitä tarkistusta käynnistyksen yhteydessä. Huomaat kyllä ajossa varsinkin pienemmillä vaihteilla selvän piristymisen 4000 kierroksen kohdalla ja kone alkaa vetää ihan toisella tapaa.

                      Itellä ei kyseinen läppä oikein ota toimiakseen. Paikoillaan kaasua painaessa ei tapahdu mitään ja ajossakin välillä huomaa läpän aukeavan, mutta sekin todella satunnaista. Pitäisi nyt yrittää kattoa toi paineletku ensin ja sitte miettiä tota lastun vaihtoa toiseen

                      Sinänsä harmittaa, kun kyseisen läpän toimimattomuus vie rutkasti keskialueen vääntöä pois ja ylärekisteristä puuttuu tehoja paljon kuten vääntöäkin.

                      Comment

                      • Juho_P
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 313
                        • p-pohjanmaa

                        #41
                        Näin vähän ajattelinkin ettei tarkista itseään.
                        Mutta tosiaan huomaa todella selvästi että lähtee vetämään 3500 kiekan jälkeen ihan tosissaan- siinä vaiheessa onkin sitte vaikea löysätä kaasusta ennen ku menee yli kuuden tonnin. Eli tuolta pohjalta pahitteeksi tuo läppä.

                        Tosiaan se puhdittomuus alhaalta on ihan korvien välissä, tuo 3.8 näytti penkissä todella alhaalta jo vääntävän 300nm.
                        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 998
                          • 29100/310053

                          #42
                          Originally posted by Juho_P View Post
                          Tosiaan se puhdittomuus alhaalta on ihan korvien välissä, tuo 3.8 näytti penkissä todella alhaalta jo vääntävän 300nm.
                          Joku piilokamera se pitäisi pellin alle saada kun omaakin mieltä kaivaa läpän toimiminen tai toimimattomuus

                          Esitteen vääntökäppyrästä kun voisi päätellä niinkin että 3500rpm kohdalla "herää" ilman läppää, toimivalla läpällä vastaava kulmakerroin jossain n. 2700-2800rpm tienoilla. Käytännössä 5-vaihteella siis 105-110km/h vs. 135-140km/h.

                          Niin ja se kulutus: kusi sukassa työmatka-ajossa menee OBC:n mukaan yhdeksän paikkelle, normaalilla ajotyylillä 10,5-11, reippaammalla poljennolla alkaen 12 litraa.
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • Juho_P
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 313
                            • p-pohjanmaa

                            #43
                            Originally posted by HC91 View Post
                            Joku piilokamera se pitäisi pellin alle saada kun omaakin mieltä kaivaa läpän toimiminen tai toimimattomuus
                            Mietin samaa itekki mutta en sitte vielä kehdannu lähteä ajeleen ilman konepeltiä.
                            pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2540
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Läpän pitää toimia myös silloin, kun auto seisoo ja kaasuvivustosta vedetään pohjaan/melkein pohjaan nopeasti. Sitä ei tarvitse huudattaa, kyllä vipu toimiessaan lähtee liikkumaan kohtuuherkästi.

                              Toinen tapa on laittaa rasvaa tms tönkköä, johon sitten tulee tai ei tule kuviota läpän vivustosta, kun se lähtee liikkeelle. Mutta eikös joku teho-insinööri nyt äkkiä rakentaisi jonkun kytkimen, jolloin valo palaa kun läppä on pohjassa?
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                #45
                                Kahtelin tuossa teho-vääntökäyriä ja kyllä se syy miksi tuntuu heräävän vasta siinä 3500rpm kohdilla on aika ilmeinen - E34:n painoinen malmikasa tarvii lähemmäs 200hp kiihtyäkseen jotenkin:

                                1800rpm 300Nm 77hp
                                2500rpm 315Nm 112hp
                                3000rpm 335Nm 145hp
                                3500rpm 360Nm 180hp
                                4000rpm 380Nm 220hp
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎