Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 virtalukko-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

    E34 virtalukko-ongelma

    Hei!

    Ja iso kiitos foorumille! Täältä nimittäin löysin ohjeet siihen, miten e34:n virtalukko puretaan.

    (Kertauksen vuoksi: avain asentoon 1 ja siitä avaimen vieressä olevasta pienestä reiästä jäykkää rautalankaa sisään. Avain käännettävä niin, että reikä on n. klo 16:n kohdalla. Paperiliitin on hieman liian ohut, eli pitää olla vähän liitintä paksumpaa. Kun lanka menee sisään n. 15 mm, koko pesä irtoaa vetämällä avaimesta.)

    Ongelmana oli mulla se, että lukkopesän takana oleva rattilukkoa ja virtalukon pohjaa käyttävä valuosa (joka muuten on käsittämättömän monimutkaisen näköinen, oliskohan yksinkertaisemmallakin pärjännyt) on poikki.

    Kysymyksiä: Mistä sellaisen uuden saa halvimmalla? Kannattaiskohan samantien hommata uusi lukkopesäkin? Mistä sen saa halvimmalla?

    -AR
  • aryhanen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 69

    #2
    Mikä sen valuosan varaosanumero on? Mulla on ETK, mutta en löytänyt sen kuvista koko osaa.

    -AR

    Comment

    • Luntti
      2Wheel Driver
      • Jul 2003
      • 5021
      • Yka

      #3
      Se on siksi monimutkaisen näköinen, koska se vapauttaa rattilukon ja palauttaa vilkun. Sitä osaa ei muuten saa uutena erikseen. Itse hain Kojaltekiltä jotain liimaa. Se oli kakskomponentti liimaa ja siitä tuli sekoitettuna juuri saman värinen kuin se osa. Kannattaa kokeilla, mulla on kestänyt kohta kolme vuotta.
      Tai olla tätä liimaa. Mutta tarkista asia, että se on jotain metalli pohjaista ja sillä voi kasvattaa liimaus kohtaa.
      http://www.loctite.fi/int_henkel/loc...d=151&layout=2
      Minkä ikäinen auto sulla on? Mulla ois nimittäin yksi sellanen tanko joka on vuosimallista -88-91 tai jotain. Uudemmissa hieman erinlainen.

      Comment

      • aryhanen
        Bimmer Rookie
        • Jul 2005
        • 69

        #4
        Joo, niin pelkäsinkin ettei sitä saa erillään. Porasin mötikkään reiän, tein kierteet ja laitoin 3 mm ruuvin sekä Chemical Metalia. Ihmeen hyvä siitä tuli. Tuolla se on nyt lämpimässä kuivumassa. Aamulla kasaan, katsotaan miten käy. Mutta jos sulla tuollainen ehjä on, niin voisinhan minä sen sulta lunastaa varaosahyllyyn.

        -AR

        Comment

        • aryhanen
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 69

          #5
          Värkki on -92 525ix touring aut, GD45218.

          -AR

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by aryhanen
            Ongelmana oli mulla se, että lukkopesän takana oleva rattilukkoa ja virtalukon pohjaa käyttävä valuosa (joka muuten on käsittämättömän monimutkaisen näköinen, oliskohan yksinkertaisemmallakin pärjännyt) on poikki.

            Kysymyksiä: Mistä sellaisen uuden saa halvimmalla? Kannattaiskohan samantien hommata uusi lukkopesäkin? Mistä sen saa halvimmalla?
            "Carman" nickillä kirjoittelevalla kaverilla on sama Al-vänkkyrätanko myös poikki, taitaa olla näköjään aika yleistä E34:ssa... Samaa tankoa löytyy muistaakseni myös E36:n virtalukoista. Carman varmaan kertoo aiheesta lisää jos on jo tuon tangon vaihtanut.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Carman
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 676
              • Vilppula

              #7
              Originally posted by Leka
              "Carman" nickillä kirjoittelevalla kaverilla on sama Al-vänkkyrätanko myös poikki, taitaa olla näköjään aika yleistä E34:ssa... Samaa tankoa löytyy muistaakseni myös E36:n virtalukoista. Carman varmaan kertoo aiheesta lisää jos on jo tuon tangon vaihtanut.
              Juu, vaihdettu on jo aikapäiviä sitten

              Ei tosiaan saa erikseen uutena, itse löysin foorumin kautta eräästä purkuautosta sopivan.

              Ainakaan uudemmasta versiosta (ilmeisesti -95-->) ei saa tankoa yhtenä kappaleena pois ilman väkivaltaa, eikä myöskään paikoilleen ilman pikku viilausta...eli bemarin pojat ei ole suunnitellutkaan tuota osaa vaihdettavaksi.
              Jokatapauksessa ei kannata koko rattilukkosysteemiä alkaa vaihtamaan, onhan noita purkuautoja jo jokapaikat väärällään.

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8
                Mulla on -95 melkein 96 tuo auto.
                Löytääkö Leka missä vuosimallissa vaihtuu tuo osa erinlaiseksi?
                Uudemmissa on justiin tuo heikompi malli. Ohuempi ja pitempi.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Carman
                  Juu, vaihdettu on jo aikapäiviä sitten
                  Niinhän mä muistelin, mutta en ollut varma asiasta...
                  Originally posted by luntti
                  Mulla on -95 melkein 96 tuo auto.
                  Löytääkö Leka missä vuosimallissa vaihtuu tuo osa erinlaiseksi?
                  Uudemmissa on justiin tuo heikompi malli. Ohuempi ja pitempi.
                  En muuta kuin mitä ETK tarjoaa, eli 11/91-> tuota uudempaa rattilukon versiota.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • aryhanen
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 69

                    #10
                    No niin, siellä on paikallaan. Menee sinne suht helposti, ei tarvinnut viilailla mitään. Ja toimiikin vielä.

                    Nyt vielä muovit paikalleen ja se on siinä.

                    -AR

                    Comment

                    • vertailk
                      Newbiemmer
                      • Jun 2003
                      • 21
                      • Joutseno

                      #11
                      Mulla kans sama homma et virtalukko meni jumiin. Nyt on ratin ympäriltä muovit purettu, virtalukon pohja irti ja sain viimein itse lukonkin irti sopivalla rautalangan pätkällä. Mutta miten seuraava osa sitten irtoaa? Mikä ilmeisesti on aiheuttanut jumituksen. Auto on e34 vm.90
                      ex BMW 316i
                      ex BMW 323i
                      BMW 535ia E34, BMW 520i E28

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Saako virtalukkoa pois ilman, että rattilukko on vapautettu? Nyt on ongelmana, että avain pyörii pesässä tyhjää ja rattilukkoa ei saa vapautettua. Autona e36 -93.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Carman
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2002
                          • 676
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by markok
                          Saako virtalukkoa pois ilman, että rattilukko on vapautettu? Nyt on ongelmana, että avain pyörii pesässä tyhjää ja rattilukkoa ei saa vapautettua. Autona e36 -93.
                          Kyllä saa, avain täytyy olla käännettynä radioasentoon. Nythän sitä oikeaa kohtaa ei tunne mistään, täytyy katsoa siitä oikea kohta kun kääntää avainta, sen kyllä huomaa koska se kolo tulee kohdalleen.

                          Comment

                          • Leka
                            BTCF Member
                            • Sep 2003
                            • 7701
                            • Vilppula

                            #14
                            Originally posted by Carman
                            Kyllä saa, avain täytyy olla käännettynä radioasentoon. Nythän sitä oikeaa kohtaa ei tunne mistään, täytyy katsoa siitä oikea kohta kun kääntää avainta, sen kyllä huomaa koska se kolo tulee kohdalleen.
                            Ja näinhän kävi taas vaihteeksi viime viikolla, vai mitä Viltzu Auttaa tietty jonkin verran jos on mahdollisuus verrata missä kohdassa toimivassa virtalukossa tuo radioasento sijaitsee.
                            sigpic

                            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3019
                              • Kuopio

                              #15
                              Laitan tähän topicciin pari kuvaa irrallaan olevasta lukkopatruunasta. Kuvista selviää hieman paremmin rakenne miten pesä irtoaa. Mikäli lukko on hajonnut siten ettei avainta saa käännettyä, riittää kun repii uloimman peitelevyn avaimen reiän ympäriltä pois tai poraa reiän oikeaan kohtaan (noin klo 4). Lukon vapautus näyttää olevan melko tarkka oikean paksuisesta tapista millä kielen painaa sisään. Kuvissa näkyy 1,4mm paksu ja 30mm pitkä naula. Myös 1,5mm kuusiokoloavain on todettu hyväksi, mutta naula on terävän kärjen ansiosta vielä parempi. Piikkiä ei pidä työntää sisään pesän suuntaisesti vaan hieman sisältä ulospäin (näkyy kuvassa). Kun piikki on työnnetty pohjaan lähtee lukkopesä kevyesti vetämällä irti. Samanlaisia pesiä on ainakin e36:ssa ja e34:ssä. Todennäköisesti muissakin on suunnilleen sama systeemi.
                              Last edited by markok; 13-07-2008, 11:04.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎