Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 TDS syötöt ym. kutittelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pöhinä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 39
    • Oslo

    e34 TDS syötöt ym. kutittelua

    Juu että tämmöstä:
    mulla on tossa tödsissä(525tds -92) syötön lisäyspiiri. Joku edellistä edellisen omistajan serkun työkaveri tjmv. joskus laitellu mut en tiä kytkennästä ku se on simmosen kutistesukan sisällä. oletin ja osuinki oikeaan, että kyseessä on samalla periaatteella toteutettu syötönlisäyspiiri jollasista joskus on muutamassa topicissa täällä kirjoteltu.
    Tossa männäpäivänä sit lisäsin siihen kytkentään sarjavastuksen(säätövastus l. potikka). Homma toimi niinku pitääki, ku ei väännä liikaa sitä potikkaa. potikka tais olla vähän reilun kokonen(47kOhm), ku en mitannu sen vanhan kytkennän kokonaisvastusta (ois saanu vähä suuntaa noista em. keskusteluista) No juu.. kone saa kakkua tukehtumiseen asti. Mustaa työntää ettei taaksen nää.siis jos haluaa, eli pitää olla vähän varovainen sen nupin kans.

    no niin..nyt ku kone saa ruokaa tarvittaessa yli omien tarpeidensa niin miten se sit on tuon ruiskutusajan kanssa ku pumppu on ihan vakio. eli missä vaihees alettava miettiin nestepään vaihtoo. ei varmaan ihan heti,ku on toi vakio "hyrrä" tuolla pakosarjan jatkeena...
    aiheesta on käyty aika aika pitkä väittely jollaki threadilla aikoinaan mut selvyyttä ei siis tullu. tarkotan siis nimen omaan sitä tilannetta ku potikalla säädetään syöttöjä sinne tukehtumisrajalle asti, niin käykö niin, et soppaa tulee vielä sillonki ku mäntä on jo menos alaspäin. Ite oon aika keltanokka näitten dieseleiden kans et en pysty tommosta ihan suoralta kädeltä sanoon... Jos jollaki on jotain faktatietoo asiasta oisin kiitollinen. ja arvellakin saa, mut ois kiva, jos ois jotain perusteluja väittämille.

    Ps. Jos jollaki on tietoo jostai firmasta tahi yksityisestä tahosta, joka tekee välkkäreitä mittatilaustyönä niin vink-vink vaan...

    lähetään aluks liikkeelle tälläsillä syötön-coolerin-putkiston muutoksilla/vaihdolla ja katotaan sit miten pahasti mopo karkaa käsistä. Käsittääkseni tämän foorumin väellä on paljonki tietoutta TDS/TD:n kutittelusta.

    -tyhmä ymmärtää kysyä ,mielestään fiksummat oppii virheistään -
    Last edited by pöhinä; 06-04-2006, 12:17.
  • Juho_P
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 313
    • p-pohjanmaa

    #2
    Sehän ei Periaatteessa koneelle tuhoa tee jos sinne syötetään ainetta vielä perään ku mäntä on menossa jo alaspäin. Mutta se on kovastikin pahasta jos ainetta tulee liian aikaisten ja sillon pahimmassa tapauksessa saattaa käydä niin että mäntä saa paukun vastapalloon ennen yläkuolokohtaa.

    Periaatteessa se vastusviritys on sama asia ku syötön ruuvaaminen mekaanisesta pumpusta että eihän sitä kauheita kannata sillain käyttää mutta järkevästi käytettynä siitä on varmasti iloa halvalla ilman että kovin paljon tehdään koneelle hallaa. Ja järkevää käyttöä siis että ohitustilanteet ja maltillisilla vastuksilla.
    Mutta jos sillä ajaa urku auki niin että mustaa kankea tulee perässä ja varsinki pitempään niin kyllä kai siinä aikas varmasti on kansiremonttia jo suunniteltava.
    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

    Comment

    • pöhinä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 39
      • Oslo

      #3
      Juu. Näinhän mä sanoin. varovainen täytyy olla. nyt on säädetty silleen että valoista/ohittamaan lähtiessä pöläyttää ihan kunnolla, mut ku turbiinipuoli herää niin ihan vaan kevyttä harsoa tulee putkesta . eli ns. savutusrajalla ollaan ja se kait on ihan niinku pitääki?!(jos ny oon joskus jostain jotain ymmärtäny)
      no sitte...tarkottako toi "sama asia ku mekaanisessa pumpussa syötön ruuvaaminen" että tossa sähköpumppu alottaa ja lopettaa ruiskutuksen aina oikeaan aikaan, eikä anna koneelle ainetta enempää kuin mitä ruiskutusajan puitteet mahdollistaa?
      Tosiaan jos jollain ois tosta kuuleri-hommasta tietoo ni kitspal jo etkät.

      Comment

      • Juho_P
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 313
        • p-pohjanmaa

        #4
        Kuulostaa ihan järkevän oloiselta käytöltä mutta kannattaa silti vältellä niitä kunnon pölläytyksiä pitemmän päälle. Varsinkin vakio ahtimella rupeaa melko aikaisten jo ahdistaan ja tekee sitä että pakopaineet ja lämmöt kasvaa. Haikku savua tulee putkesta vakionakin.

        Niin sitte tuosta syötön lisäyksestä. Mun mielestä mekaaninen pumppukin alkaa reilusti ruuvattuna syöttään ainetta huti aikojen eli ei oo hyväksi ja saadaan sitä savua tietyn rajan jälkeen aikaseksi reilustikin vaikka ahtojakin ois.
        Ja mun mielestä tämä sama asia pätee sähköohjattuun että "syöttojä ruuvaamalla" menee ruiskutusajat vähän metsään.

        Ja niitä kuulereitahan saa monestakin paikasta, jos hyvän haluaa niin proturbo
        tekee mittojen mukaan. Toki monet vähemmän tunnetutkin ns. kyläsepät niitä osaa hitsailla ja hyviäkin. Hyviä valmiita kuulereita saa esim. www.ht-tune.com
        Ovat valupäätyisiä jäähdyttimiä ja mun kokemuksen perusteella tosi hyviä ja etenkin halpoja.
        pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          Tuo viritysmenetelmä ja varsinkin sen runsas käyttö on havaittu aika riskialttiiksi...

          1) Ei liian pienellä turbolla liikaa syöttöä!!!
          Jos on vakioturbo, se rajoittaa syöttöjen lisäyksen kestävyyden puitteissa
          ilmeisesti johonkin sinne lastujen antaman 173hv:n kieppeille.

          2) Vaikka olisikin iso turbo, kone hajoaa silti. Lassi-S voi kertoa tästä lisää, hänellä on vakavia omakohtaisia kokemuksia asiasta.

          3) Isompi cooleri ei ole ensimmäinen viritysmenetelmä

          4) "turbiinipuoli herää"?! Turbossa molemmat puolet ovat yhdistettynä akselilla eli kumpikaan puoli ei herää yksinään! Jos on vakioturbo ja tuo syöttöjenlisäysmenetelmä käytössä, ei ole kyllä turbon heräämisestä pulaa! Savua tulee koko ajan, koska ilmaa on liian vähän ja vaikka ilmaa olisikin riittävästi, savuttaisi silti koska syöttöaika on pielessä. Jos taas ahtoja nostetaan, pakopaineet kasvavat älyttömiksi vakioturbolla ja kansi hajoaa.


          5) Ei mopolla mahottomia! Jos jotain tehdään, se kannattaa tehdä kunnolla!
          Jos haluaa tds:stä halpoja tehoja, suosittelen laitettavaksi valmista lastua, sellaisia saa 130 eurollakin ja moottori toimii kunnolla ja lastun sisältämä ohjelma on sentään asiantuntijoiden suunnittelema.
          Siitä eteenpäin vaaditaan sitten useiden osien vaihtoa, mukaanlukien ongelmallinen kaksoismassavauhtipyörä joka ei kestä syntynyttä tehoa+vääntöä. Mulla vauhtipyörä jurnuttaa ikävästi jo pelkällä lastulla.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • pöhinä
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 39
            • Oslo

            #6
            Originally posted by TuomasTee
            Tuo viritysmenetelmä ja varsinkin sen runsas käyttö on havaittu aika riskialttiiksi...

            1) Ei liian pienellä turbolla liikaa syöttöä!!!

            2) Vaikka olisikin iso turbo, kone hajoaa silti.

            3) Isompi cooleri ei ole ensimmäinen viritysmenetelmä

            4) "turbiinipuoli herää"?! Turbossa molemmat puolet ovat yhdistettynä akselilla eli kumpikaan puoli ei herää yksinään! Jos on vakioturbo ja tuo syöttöjenlisäysmenetelmä käytössä, ei ole kyllä turbon heräämisestä pulaa! Savua tulee koko ajan, koska ilmaa on liian vähän ja vaikka ilmaa olisikin riittävästi, savuttaisi silti koska syöttöaika on pielessä. Jos taas ahtoja nostetaan, pakopaineet kasvavat älyttömiksi vakioturbolla ja kansi hajoaa.


            5) Ei mopolla mahottomia! Jos jotain tehdään, se kannattaa tehdä kunnolla!
            Jos haluaa tds:stä halpoja tehoja, suosittelen laitettavaksi valmista lastua, sellaisia saa 130 eurollakin ja moottori toimii kunnolla ja lastun sisältämä ohjelma on sentään asiantuntijoiden suunnittelema.
            Siitä eteenpäin vaaditaan sitten useiden osien vaihtoa, mukaanlukien ongelmallinen kaksoismassavauhtipyörä joka ei kestä syntynyttä tehoa+vääntöä. Mulla vauhtipyörä jurnuttaa ikävästi jo pelkällä lastulla.

            juu turbiinipuoli. ne on nimenomaan ne asiantuntijat jotka osaa "turbiinipuoli" sanankin laittaa oikeaan merkitykseensä. Itsehän, niinku edellä mainitsin, en kuulu siihen asiantuntijakaartiin näissä turbodiesel-jutuissa ja tarkoitin vain yksinkertaisesti T-U-R-B-O-sanaa,vai mitenkä se kirjotetaankaan. Varmaan joku äidinkielen opettaja vois ottaa kantaa tähän. että ei tässä oo tarkotus hiuksia halkoa, jos ei kanttakaan...

            Mullahan ei tavoitteena okkaan mitään 300hp+ tehoja, vaan jotain ihan pientä...

            Sit tuohon välijäähdytin kysymykseen:
            Jos mä en ny ihan mettässä oo, niin isompi(parempi) cooleri jäähdyttää ahtoilmaa enemmän kuin se pienempi(TDS orkkis välkkäri). ja sit vähä fysiikkaa aiheeseen liittyen. Kylmemmässä ilmassahan on tunnetusti tilavuuteen suhteutettuna enemmän happea kuin lämpimässä ilmassa. Näin ollen myös sylinteriin saadaan suurempi määrä happea samalla paineella.
            Johtopäätös 1: suuremmalla happimäärällä palaminen tapahtuu paremmin/tehokkaammin.
            Johtopäätös 2: Kyseessä olevassa tilassa(sylinteri) voidaan polttaa enemmän polttoainetta ahtoilman ollessa kylmempää
            Johtopäätös 3: kylmempi ahtoilma vähentää palamisessa syntyvän lämmön määrä ja näin ollen myös vähentää lämpenemistä ja siitä johtuvia rasituksia.

            Juu ja toi alkup. turbon pakopesän ahtaus on varsin hyvin tiedossa(jo vakionakin yläkierroksilla) ja sen puitteissa ois tarkotus toimia. En jaksa uskoa, että turboa/pummpua vaihtamatta/muokkaamatta en pääse sinne 200hp korville. Ja vaikka joku muuta väittäiski ni aion kokeilla ja jos huonosti käy, niin ei siitä tarvi kenenkään muun kärsiä ku mun.

            ja vauhtipyörä asiaan: Olettaisin että toi autoomaatti armahtaa vauhtipyörää vähäsen. lisäks kun kyseessä on tomaatti, ei tehoja kannata muutenkaan nostella paljo yli sen 200hp...

            Ja jos joku pitää tätä 200hp mahdottomana, niin olethan kiltti,etkä kaada haaveitani...

            Comment

            • Rocker
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1023
              • Suburb of SUUR-Oulu

              #7
              No hö, se 200 kaakkia "melkein" vakio-osilla ei oo mikään ongelma. Se sähköpumppu vaan mäkeen ja mekaaninen pumppu tilalle, siittä se iloksi alkaa. Varmasti lähtee vakioahtimella ja kutitellulla mekaanisella pumpulla yli 200hv, mutta kestävyys kärsii, se on varma. Tuo tds:n pakosarja on valitettavan ahdas, ja sen takia lisääntyneen syötön takia pakopaineet alkavat nousta ja rankan polkemisen jälkeen jossakin vaiheessa kansi halki. Mutta uskon että järkikäytöllä kestää sen 200 kaakkia vakioromuilla, kuhan muistaa kunnon jälkikäytön yms ajon jälkeen.
              T:Tero
              2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
              Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
              EX: 524Tda, 324TdicT
              Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
              ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

              Comment

              • pöhinä
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 39
                • Oslo

                #8
                No juu.. vhä takapakkia tuli... Keitti toi vehje tossa just . Ilman syötönlisäys piiriä tommosessa 60km/h köröttelyssä. Veikkaisin vesipumppua tässä vaiheessa,ku ei oo ainakaan mulla tiedossa että millon olis vaihdettu ja jos kuulopuheita on uskominen, niin niistä on taipumusta lähtee siivet käveleen... mut jos on kansi halki, niin TuomasTee saa nauraa luvan kans. Vahingonilohan se sitä aidointa iloa on!

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #9
                  Oho! Toivotaan ettei olis kansi! Se vesipumppu on tosiaan kuulemma tyyppivika, onneks ei oo vaan omalle kohalle vielä sattunu...
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • pöhinä
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 39
                    • Oslo

                    #10
                    Juu taitaa mennä viikonlopun yli ennen ku pääsee katteleen vikaa... pitää hakee se vesipumppu tosta KL-varaosasta maanantaina ja vaihtaa se joka tapauksessa. Ei se ainakaan tilannetta pahenna... jos on kansivika, ni jos jollain ois tietoo jostaki halvemmasta paikasta ku Metro-autosta,joka tekee BMW:n kansiremppoja ni ois kiva tietää. Kaikki nyrkkipajat ku ei ala tekeen noihin ketjullisiin... Siis jossain tässä Tampereella tai Pirkanmaalla...
                    Ja sit sitte viä yks kysymys: Mistä vm alkaen noissa E39 TDS:issä on se "kuulemma" kestävämpi kansi(materiaalimuutoksia), vai onko se ihan huhupuhetta että sitä kantta ois paranneltu noissa uudemmissa?
                    Emmä ny voi sanoo että toivosin kansivikaa, mutta siihenki pitää varautua

                    Comment

                    • jpeltoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 600
                      • pirkanmaa

                      #11
                      Kannattaa kattoo kanssa termostaatti ettei ole jumissa...noista halvoista tarvike termareista on ainakin mulla semmonen kokemus että juuttuvat helposti kiinni, eikä vesi kierrä...keitto valmis.

                      Mulla on muistikuva että se on 1997 malli, mistä eteenpäin kannen materiaalina on käytetty kestävämpiä seoksia.
                      __________________________________________________ ________________________
                      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                      Comment

                      • pöhinä
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 39
                        • Oslo

                        #12
                        joo niin mäkin muistelin ettei oo vielä ensimmäisen vuosikerran E39 tds:issä.
                        Vaikka kyllähän niissä myöhemmissäkin kansivioja on ollu, mut mee nyt sitte sanomaan onko se kestävämpi vai ei ... Kävin tosiaan vielä ajeleen tossa tovi sitten ihan tommosen pikku lenkin. silleen ettei kerenny lämmöt karata liian ylös. Ja lämpöö ei tullu puhaltimesta viisarin näyttäessä semmosta 70-80 astetta sitä Celsiusta vai kekä se ny oli. Eli vesi ei todellakaan kierrä. Siitäpä Kansivialle yksi miinus-piste...

                        Comment

                        • pöhinä
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 39
                          • Oslo

                          #13
                          Voihan toki olla että kannessaki/tiivisteessä on vikaa, mutta tulee varmaan halvemmaksi vaihtaa pumppu ensin ja tehä kansiremppa vasta sitten ku toisinpäin... siis mikäli tarvitaan...
                          Last edited by pöhinä; 09-04-2006, 17:10.

                          Comment

                          • pöhinä
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 39
                            • Oslo

                            #14
                            Juu pumppu vauhdettu vaik ehjähän tuo oli... Pahvi ny ainaki palanu. painetta pukkaa järjestelmään, vedet ja öljyt ei mee sekasi, jos sammuttaessa sattuu kys. mäntä jäämään alas(imutahti) ja täräyttää muutaman tunnin päästä käyntiin niin rytkyttelee "lievästi" ja valkosta pöllyyttää(vettä männän päällä), niin eipä tässä paljo vaihtoehtoja oo.. vesikanavan ja palotilan välissä taitaapi olla jonkimmoinen rako... uus koeponnattu kansi haettu ja höylätty. maanantaina menee vaihtoon. jos on vaan pahvi palanu(mitä en usko), niin siin ois sitte kansi jollekki...

                            Comment

                            • Tom1s
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 669
                              • .

                              #15
                              Originally posted by pöhinä
                              J vesikanavan ja palotilan välissä taitaapi olla jonkimmoinen rako... uus koeponnattu kansi haettu ja höylätty. maanantaina menee vaihtoon. jos on vaan pahvi palanu(mitä en usko), niin siin ois sitte kansi jollekki...

                              No miten kävi kannen kanssa?
                              F31 328i M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎