Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 automaatti-ilmastointi sekaisin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    #16
    Originally posted by Cell
    Teeppä testi: Väännä kuskin säätörulla täysin kylmälle, niin että naksahtaa. Nyt menet konepellin alle (virrat päällä tietysti) ja nappaat vesiventtiilien liittimen irti. Se on kolminapainen, yhteen pitäisi tulla +12v ja kahteen miinus (tai sitten juuri toisinpäin, eli kahteen +12v ja yhteen miinus, huomaat sitten mitatessa). Älä ota maata sitten rungosta, vaan käytä tuota liitintä vain mittaukseen. Vesiventtiileitä ohjataan siis yksinkertaisesti katkomalla jännitettä, mikäli sieltä ei kahdesta navasta löydy ohjausta, on aivoboksi sökö.
    Tein tuon testin kahdella autolla. Löytyi eroa. Oletettavasti keskimmäinen napa on se, johon tulee 12V (auton käydessä jotain 14V).

    Autolla jonka systeemit toimii:

    Rullat kylmällä:

    Keskimmäinen - kumpi tahansa laitimmainen : 7V
    Keskimmäinen - apuvirtanapa: 0V
    kumpitahansa laitimmainen - apuvirtanapa: -7V

    Rullat kuumalla:

    Keskimmäinen - kumpi tahansa laitimmainen : 0V
    Keskimmäinen - apuvirtanapa: -14V
    kumpitahansa laitimmainen - apuvirtanapa: -14V

    Viallisella autolla:

    Rullat kylmällä:

    Keskimmäinen - kumpi tahansa laitimmainen : 14V
    Keskimmäinen - apuvirtanapa: 0V
    kumpitahansa laitimmainen - apuvirtanapa: -14V

    Rullat kuumalla:

    Keskimmäinen - kumpi tahansa laitimmainen : 0V
    Keskimmäinen - apuvirtanapa: -14V
    kumpitahansa laitimmainen - apuvirtanapa: -14V

    Näyttäisi siltä, että viallisessa tulee rullien ollessa kylmällä jotenkin liikaa jännite-eroa... Näyttäisi, että noin 22C asetuksella viallisessa systeemissä tulisi sama jännite-ero vesiventtiileille kuin ehjässä 16C asetuksella.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      #17
      Nyt on testattu vaihtamalla myös aivolaatikko, eikä edelleenkään ratkennut. Seuraavat osat siis tarkastettu ja toisilla kokeiltu:
      - vesiventtiilit
      - ohjauspaneeli
      - miekka
      - aivoboksi
      - sisälämpötila-anturit

      Ulkolämpötilaa se vissiin haistelee jostain puhaltimen moottorin nurkilta. Seuraavaksi pitää varmaan kaivaa se esiin...
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #18
        Kiitos Cellille ja muillekin avusta, ongelma ratkesi. Vika oli sittenkin ohjauspaneelissa, en vaan käsitä miten se ei ensimmäisellä kerralla kokeillessa löytynyt.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Hyvä että löytyi .

          Kannattaa muuten avata se paneeli sen verran, että saa putsattua kunnolla sen kabiinin lämpöanturin ja sen "ilmanoton". Kerää töhnää aika hyvin, ja kun menee tukkoon tai peittyy, alkaa se luulla että sisällä on lämmintä, kun paneelin elektroniikka lämmittää sitä sen verran. Sitten saa veivata koko ajan lämpimämmälle säädintä ettei tule kylmä. Kokemusta on .
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎