Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janneyliranta
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 157
    • Laihia

    e34 ilmastointi ei toimi

    Mistä löytyis Vaasan alueella, mikä tarkistais ton kylmäkoneen aineet ja mahdolliset vuodot?
  • janneyliranta
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 157
    • Laihia

    #2
    Mistä tuota vikaa kannattais etsiä, ennen kuin menee korjaajan työ, edellinen omistaja sanoi, että viime kesänä on laitetettu ainetta kylmäkoneeseen, olisko joku liitos hapettunu tai jotain? Viime kesänä se toimii vielä, mutta ei ole talven jäljiltä lähteny toimimaan! Olisko kellään ollut vastaavaa vikaa?

    Comment

    • Bavaria!
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 99
      • Helsinki

      #3
      kyllähän toi joka kevät tulee esiin. jostain vuotaa/kuivuu talven aikana... Kannattaa ensin täyttää nesteet ja laittaa sekaan väriainetta, niin vuokohta on sitten ensi kerralla helppo paikallistaa. Ainakin helsingissä litkut+värit olivat vaihdettuna 120€.
      :: Pling!
      Chris Bangle ja Don Rosa boikotissa

      Comment

      • Jihoo
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 60
        • Jkl

        #4
        Originally posted by janneyliranta
        Mistä tuota vikaa kannattais etsiä, ennen kuin menee korjaajan työ, edellinen omistaja sanoi, että viime kesänä on laitetettu ainetta kylmäkoneeseen, olisko joku liitos hapettunu tai jotain? Viime kesänä se toimii vielä, mutta ei ole talven jäljiltä lähteny toimimaan! Olisko kellään ollut vastaavaa vikaa?
        Itellä oli viime kevänä sama tilanne. Kävin Oilboys:lla koeponnistamassa järjestelmän, tais maksaa parikymppiä. Kompurasta lähtevien putkien o-renkaat oli tullut tiensä päähän -> vaihoin kyseiset o-renkaat, uudet aineet sisään ja nyt ainakin vuoden verran toiminut.

        Eli kannattaa kysellä onko sielläpäin jotain pajaa joka pystyy koeponnistamaan järjestelmän. Aineet maksaa kuitenkin n.100€ ja ei ne siellä pysy nytkään kauaa, jos edellisetkin on vuoden sisään hävinneet... Ja kuivain olisi tietysti hyvä vaihtaa myös, jos on aineet hävinneet...

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11678
          • Kouvola

          #5
          BMW:llä on ainakin toi oma "huoltotarjous" 120€

          Kyllä sitä ilmastointia kannattaa käyttää vuoden ympäri niin säästyy tuollaisilta ongelmilta...paitsi tietysti jos järjestelmä fuskaa mehut pihalle

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4853
            • Espoo

            #6
            Jos on aineet hävinneet, niin antaako mitään vikakoodia? Itsellä ilmastointi ei myöskään lähde nyt käyntiin, mutta aineet tarkistettu viime vuonna ja silloin oli jopa hieman liikaa ainetta ja vika ilmastoinnin ajoittaiseen toimimattomuuteen löytyi kompuran kytkimestä. Toisessa ilmastointijutussa (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50034) oli mainittu, että aineen vähyyden voi tarkistaa itse kuivaimen kytkimillä (2 kpl). Kuivain on oikealla lamppujen läheisyydessä, mutta mitenköhän nuo kytkimet pitäisi testata?

            Edit: Onko vaara tuohota jotakin, jos pakottaa kompuran päälle (12V suoraan kompuralle) ja aineet ovat vähissä? Tarkistusluukusta katsoessa näyttää kuitenkin vihreältä ja kuplia/samentumaa ei näy.
            Last edited by O.K.; 04-05-2006, 08:48.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • Maxman
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 88
              • Keuruu

              #7
              Juu kannattaa kyllä käyttää sitä ilmastointia talvellakin.Mä oon yleensä käyttänyt vähintään 30 min. kuukaudessa...
              e60 525 ia -04

              Comment

              • Michael Haiden
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 14

                #8
                Kuivaajasäiliöllä olevan painekytkimen ohittamalla saa jotain viitettä viasta. Jos kompura lähtee pyörimään painekytkimelle tulevat johdot yhdistämällä, on vika todennäköisesti liian vähäisessä kylmäaineen määrässä.
                Tästä johtuen ei kannata kovin kauaa pitää piuhoja yhdessä, saattaa kompura vaurioitua.

                QOUTE:Edit: Onko vaara tuohota jotakin, jos pakottaa kompuran päälle (12V suoraan kompuralle) ja aineet ovat vähissä? Tarkistusluukusta katsoessa näyttää kuitenkin vihreältä ja kuplia/samentumaa ei näy.

                Ei niitä kuplia näy, jos kompura ei pyöri. Järjestelmän oikein toimiessa näkyy lasissa muutamia kuplia.

                Comment

                • jakusa
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 515
                  • Lempäälä

                  #9
                  Tänään käytin ilmastointihuollossa oman e34. Ennen huoltoa puhalteli semmosta 10 asteista ilmaa ja huollon jälkeen noin 4-5 asteista, puhallin 3 nopeudella. Isceon 49 oli jo ennestään niin lisättiin sitä sitten eikä rs-24, 1.2kg meni tavaraa sinne.

                  Kylmäainetta oli varmaan karannut koska sähköflekti on ollut toimimattomana ja sen takia on paine päässyt kasvamaan korkeaksi. Mitään vuotoja ei löytynyt.
                  -after all is said and done more is said than done-


                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    Tännekin apuja

                    Täältä löytyy sellaien vika että lähtee kyllä päälle mutta polttaa nro 9 sulakkeen hetken päästä tai heti. Kompuran sulake toi 9 muuten, syytä en tiedä mutta rupeis olemaan tuo ilmastoinin toiminta aika ajankohtaista. Painetta systeemissä oli viime kesänä 5.5bar jolloin teki ihan samaa.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Bamba
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2005
                      • 72

                      #11
                      Ei kierrä aineet

                      No kysytään samalla, ku kävin viime syksynä täyttämässä laiteistoon kylmä ainetta ja mitään ei tapahtunut, ja se täyttäjä jätkä sanoi että aineet ei kierrä että on joku ventiili jumissa. Mistä semmoinen venttiili löytyy?
                      Vai onko vika jossain muualla onko kellään ollu sammanlaisia onkelmia?

                      Comment

                      • Masinol
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 988
                        • "Turku"

                        #12
                        Originally posted by herja
                        Täältä löytyy sellaien vika että lähtee kyllä päälle mutta polttaa nro 9 sulakkeen hetken päästä tai heti. Kompuran sulake toi 9 muuten, syytä en tiedä mutta rupeis olemaan tuo ilmastoinin toiminta aika ajankohtaista. Painetta systeemissä oli viime kesänä 5.5bar jolloin teki ihan samaa.

                        Se on sen kompuran "kytkimen" kela joka tuon sulakkeen polttaa. Luultavasti kela lämmennyt vähän liikaa joskus ja lakat palaneet. Tai sitten piuha jostain nirhautunut ja iskee maihin.
                        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4853
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Michael Haiden
                          Kuivaajasäiliöllä olevan painekytkimen ohittamalla saa jotain viitettä viasta. Jos kompura lähtee pyörimään painekytkimelle tulevat johdot yhdistämällä, on vika todennäköisesti liian vähäisessä kylmäaineen määrässä.
                          Tästä johtuen ei kannata kovin kauaa pitää piuhoja yhdessä, saattaa kompura vaurioitua.
                          Yhdistin kummankin liittimen johdot kiinni ja johan alkoi tulla kompressorille jännitettä . Ja kompuran vautoitumisenhan pystyi helposti välttämään vetämällä kompuran piuhan irti ja mittaamalla siihen tulevaa jännitettä yleismittarilla.

                          Nyt vain kylmäaineen täyttöön ja mahdollista vuotoa paikallistamaan...

                          Edit: Jossakin muussa topicissa oli juttua ilmastoinnin merkkivalon päälle menemisestä. Minulla ainakin automaatti-ilmastoinnissa valo meni päälle, vaikka kompressori ei käynnistynytkään.
                          Last edited by O.K.; 06-05-2006, 21:20.
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • herja
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 1649

                            #14
                            Originally posted by Masinol
                            Se on sen kompuran "kytkimen" kela joka tuon sulakkeen polttaa. Luultavasti kela lämmennyt vähän liikaa joskus ja lakat palaneet. Tai sitten piuha jostain nirhautunut ja iskee maihin.
                            Nyt täytyy sitten laittaa rahat sille piuhalle. Siihen tippui joskus öljyä jakopäänkopan välistä ja se voi olla, että on tehnyt kipeää sille piuhalle lämmön kanssa, tutkitaanpa huomenna.
                            Retard Member

                            Comment

                            • O.K.
                              Moderator
                              • Nov 2003
                              • 4853
                              • Espoo

                              #15
                              Syy ilmastoinnin toimimattomuuteen selvisi: Tukossa ollut ekspansioventtiili (x-venttiili). Liikkeessä meni vaihtamiseen 3h, kun ilmastointiputkien rintapellin läpivientien kiristysruuvien avaamiseksi pitää purkaa konehuoneen puolelta aika reilusti ja kaikki ruuvit olivat kuulemma aika ahtaissa paikoissa.

                              Mutta nyt puhaltaa 3-4 -asteista ilmaa

                              Edit: oli sieltä siis aineetkin poistuneet, joten tuo paineanturitestaus oli toimiva tapa selvittää aineiden määrä. Huollossa kompura lähti heti käyntiin, kun lisäsi edes hiukan ainetta.
                              Last edited by O.K.; 17-05-2006, 08:32.
                              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                              E34 525i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎