Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • crane
    BTCF Member
    • Mar 2003
    • 6392
    • Ex Lappilainen, nykyään etelä

    e34 ilmastointi

    Eli ilmastointilaitteessa jotain häikkää mutta mitä?
    Välissä kuuluu ihme ääniä kojelaudan sisältä ja ihme pihinää ja suhinaa.
    Yks on sitten vielä, kun kytkee ilmastointtin päälle kuuluu konehuoneen puolelta kolahdus.
    Ajaessa tasakaasulla esim 2000rpm/min ja kytkee ilmastointtin päälle rupee kone käymään hieman vaivalloisemmin,ihan kuin se sais lisäkuormitusta?
    Viime kesänä kävi ilmastointihuollossa kun ei toiminut ollenkaan ja sieltä oli joku moottori juminu ja kärähtäny.
    Pitääkö tuo prkl taas viiä huoltoon
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Kyllä se ilmastointi pitää välillä semmoista ääntä kun Darth Vader olisi jossain kojelaudan takana

    Kolahdus kuuluu siitä kun kompura kytkeytyy päälle ja sen takia aina kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle tyhjäkäyntikierrokset nousee, ilmastoinnin painekytkimeltä ja flektin releiltä menee tieto DME:lle. Näin sen pitäisi toimia.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • crane
      BTCF Member
      • Mar 2003
      • 6392
      • Ex Lappilainen, nykyään etelä

      #3
      Originally posted by Leka
      Kyllä se ilmastointi pitää välillä semmoista ääntä kun Darth Vader olisi jossain kojelaudan takana

      Kolahdus kuuluu siitä kun kompura kytkeytyy päälle ja sen takia aina kun ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle tyhjäkäyntikierrokset nousee, ilmastoinnin painekytkimeltä ja flektin releiltä menee tieto DME:lle. Näin sen pitäisi toimia.
      Ihmetyttää vain se äänien taso,ihmeen kova ääni kuuluu aina ku kytkee.
      Myös se, että kuinka paljon tehoja se kompura ottaa välissä kun pyörittää, huomaa ajaessa et nyt taas pyörähti käymään kun nytkäyttää koko autoa.
      prkl ei mersu tehe näin

      Comment

      • Raine
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2603
        • N/A

        #4
        .........
        Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:28.
        ///Motorporot

        Comment

        • Oizo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 181
          • Perkele

          #5
          offtopic:
          mistähän löytyisi e34:seen vm-89 ilmastointi ja onko se kuinka kova homma laittaa jos mahdollista?
          Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor Cabriolet (A208) -99
          Bayerische Motoren Werke 525i (e34) -89

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Raine
            ...Mutta ei siitä kyllä pidä mitään kolahduksia kuulua sisälle kun se käynnistyy.
            Ei pidä kyllä mitään kolahduksia kun käynnistyy, mutta tuntuu kytkeytyessään pienenä nykäyksenä kun ajelee pintakaasulla.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • jakusa
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 515
              • Lempäälä

              #7
              Onkos kellään semmosta ongelmaa että ilmastointi ei tee kunnolla kylmää ku auto seisoo esim liikennevaloissa tai ajelee ihan hissukseen? Toi mun paskailmastointi tekee sopivan kylmää kyllä kun ajelee esim kuuttakymppiä, semmosta 5 asteista ilmaa. Mut sitten kun pysähtyy ni tuleepi vaan 15-16 asteista? Nostamalla kierrokset johonki ~2 tonniin niin saa paikoillaan n. 12 asteista. Kaupunkiajossa ei siis tuu kunnolla kylmää ja käytännössä joutuu hikoilemaan. Ulkona oli tänään 23-24 astetta auton oman mittarin mukaan.

              Lisäks sillon paikoillaan ku on ni ilmastointi rupee pitää ihme mekkalaa ja pientä tärinääkin havaittavissa. Silloin kun toi nokan flektin etuvastus oli paskana niin tuo tärinä ja melu olivat paljon voimakkaampia. Kylmäaineena on isceon 49.

              Voisko johtua esim siitä että se lauhdutin ei jäähdy tarpeeksi(huom flekti siis toimii nyt)? Tai sitten isceon 49 ei sovellu kunnolla tohon? Onko muilla vastaavia ilmiöitä vai tuleeko kylmä myös auto paikoillaan? Onko kellään kokemuksia e34 + isceon 49? Autona siis e34 ja R12 kylmäaine alkujaan.
              -after all is said and done more is said than done-


              Comment

              • crane
                BTCF Member
                • Mar 2003
                • 6392
                • Ex Lappilainen, nykyään etelä

                #8
                Originally posted by Raine
                Oletko kattonut, että kompura on kiinni kunnolla eikä heilu irti? Kyllä se kompura ottaa jonkin verran tehoja kun käynnistyy ja vaikuttaahan se bensankulutukseenkin kesäkuumalla. Mutta ei siitä kyllä pidä mitään kolahduksia kuulua sisälle kun se käynnistyy. Missä muuten käytit viimeksi huollossa Huhtasellako?
                Huhtasellahan mie sitä käytin.
                Pitää tutkiskella tuota, että pääseekö se heilumaan vai mikä vittu siinä kolisee

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  Originally posted by jakusa
                  Onkos kellään semmosta ongelmaa että ilmastointi ei tee kunnolla kylmää ku auto seisoo esim liikennevaloissa tai ajelee ihan hissukseen? Toi mun paskailmastointi tekee sopivan kylmää kyllä kun ajelee esim kuuttakymppiä, semmosta 5 asteista ilmaa. Mut sitten kun pysähtyy ni tuleepi vaan 15-16 asteista? Nostamalla kierrokset johonki ~2 tonniin niin saa paikoillaan n. 12 asteista. Kaupunkiajossa ei siis tuu kunnolla kylmää ja käytännössä joutuu hikoilemaan. Ulkona oli tänään 23-24 astetta auton oman mittarin mukaan.

                  Lisäks sillon paikoillaan ku on ni ilmastointi rupee pitää ihme mekkalaa ja pientä tärinääkin havaittavissa. Silloin kun toi nokan flektin etuvastus oli paskana niin tuo tärinä ja melu olivat paljon voimakkaampia. Kylmäaineena on isceon 49.

                  Voisko johtua esim siitä että se lauhdutin ei jäähdy tarpeeksi(huom flekti siis toimii nyt)? Tai sitten isceon 49 ei sovellu kunnolla tohon? Onko muilla vastaavia ilmiöitä vai tuleeko kylmä myös auto paikoillaan? Onko kellään kokemuksia e34 + isceon 49? Autona siis e34 ja R12 kylmäaine alkujaan.


                  siis pyöriikö sulla varmasti se flekti siellä keulilla koko ajan?
                  senhän kuluu pyöriä 1-nop koko ajan.

                  jos sulla on joku oma etuvastus patentti niin voihan se olla että se pyörii liian hiljaa.

                  kokeilet laittaa sen puhaltaa täysii ja katsot viileneekö sitten.

                  Comment

                  • jakusa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 515
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by larmatin
                    siis pyöriikö sulla varmasti se flekti siellä keulilla koko ajan?
                    senhän kuluu pyöriä 1-nop koko ajan.

                    jos sulla on joku oma etuvastus patentti niin voihan se olla että se pyörii liian hiljaa.

                    kokeilet laittaa sen puhaltaa täysii ja katsot viileneekö sitten.
                    Joo, oma vastusviritelmä, mut mitoitin sen lähelle sitä 0.5 ohmia (0.55ohmia). Testasin jo täysillä pyörimistä, ei auttanut.
                    -after all is said and done more is said than done-


                    Comment

                    • jakusa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 515
                      • Lempäälä

                      #11
                      Soitin autokylmään ni sanoivat ettei selkeästikkään lauhdu tarpeeksi. Kysymys kuuluukin nyt että mihin suuntaan teillä arvon e34 omistajat pyörii se ilmastoinnin sähköflekti? Jos tossa vaikka pyöris se paska väärään suuntaan? Muita ideoita? Lauhduttajan etuosa ja syylärin ja lauduttajan väli ovat ihan puhtaita.
                      -after all is said and done more is said than done-


                      Comment

                      • Velho
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 267
                        • Tampere

                        #12
                        Mun e34:ssä tuo sähköflekti pyörii siten että puhaltaa tuohon lauhduttajan kennoon päin, eli samaan suuntaan kuin ajoviima.
                        Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                        Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                        Comment

                        • jakusa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 515
                          • Lempäälä

                          #13
                          Joo niin se on, myötäpäivään pyörii eli puhaltaa sisäänpäin ja ihan oikein. Ei löytyny ratkasua siitäkään. Kova jätkä muuten pysäyttää sen flektin sormella, ei menny ees luuhun asti. Ensi viikolla autokylmässä ihmettelevät tota jos löytys ratkaisu...
                          -after all is said and done more is said than done-


                          Comment

                          • larmatin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1118
                            • Perttula

                            #14
                            Originally posted by jakusa
                            Joo, oma vastusviritelmä, mut mitoitin sen lähelle sitä 0.5 ohmia (0.55ohmia). Testasin jo täysillä pyörimistä, ei auttanut.
                            no voihan se olla että paineen säätö ventiili ei toimi oikeilla paineilla imastoinnissasi.
                            eli jos matala paine onkin vaikka 4bar ( noin 2bar kuuluu olla) niin tuollaisia ongelmia voisi olla

                            Comment

                            • jakusa
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 515
                              • Lempäälä

                              #15
                              Jos joku e34 r12 systeemin omistava vois vielä kertoa että kuuluuko tyhjäkäynnillä tulla täsmälleen yhtä kylmää ku liikenteessä, vai onko siinä heittoa? Kuitenkin luulisin että tyhjäkäynnilläkin auto paikoillaan pitäisi saada vähintään jotain 10 asteista ilmaa kun ulkona on jotain 20-25? Eihän mikään 15C lehmänhönkäys paljoa jäähdytä ku aurinko porottaa.
                              -after all is said and done more is said than done-


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎