E34 Nivomatic jousien vaihto??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sturmovik
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 360
    • häme

    E34 Nivomatic jousien vaihto??

    Eikö kukaan ole vaihtanu itse takajousia E34:een missä on peränkorkeuden säätö? Haulla en löytäny mitään, ja pitäis viikonloppuna vaihtaa jouset ja iskarin yläpäät.

    Eli kun iskareihin tulee ne öljytletkut, onko niissä yhtään varaa tuoda pakettia niin paljon ulos auton alta, että saa jousipuristimet paikoilleen?

    Vai voiko letkut ottaa irti ja laskee öljyt pois ja sitten vaan täyttää ne iskarit säiliön kautta uudestaan?
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4989
    • 013

    #2
    Kyseleppäs nimimerkiltä RiiQuu. Se vissiin on tohon mun nykyseen vaihtanu vieterit ja löytyy nivo

    Comment

    • 525tds
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 491
      • Leppäkoski

      #3
      Jousien vaihtaminen onnistuu ilman öljyletkujen irroitusta!
      "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Eikohän ole tekniikkalaji tämäkin
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Sturmovik
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 360
          • häme

          #5
          Originally posted by 525tds
          Jousien vaihtaminen onnistuu ilman öljyletkujen irroitusta!
          Ai onnistuu? No sehän on hyvä sitten, että niissä letkuissa riittää pelivaraa. Onko jotain muuta mitä pitäis ottaa humioon, siis juurikin ton nivomaticin takia?
          Last edited by Sturmovik; 12-05-2006, 00:06.

          Comment

          • 525tds
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 491
            • Leppäkoski

            #6
            Joo mulla ainakin onnistu,jos ei mahdu tuleen niin letkut vai auki.
            "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

            Comment

            • bmw2
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 107

              #7
              Tarviiko tolle nivolle mitää tehä, ku vaihtaa noi -10mm jouset tonne taakse? Jos tonne taakse vain vaihtaa -10mm jouset, ni eiks toi nivo nosta sen perän kuitenkii siihen normaalii korkeutee?

              Comment

              • 525tds
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 491
                • Leppäkoski

                #8
                Ei periaateessa tarvi tehdä mitään ,pitäis laskeutua sen 10mm, jos ei niin säädät sieltä kallistuksen vakaajaan tulevaa tankoa.
                "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                Comment

                • bmw2
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2004
                  • 107

                  #9
                  Niin siirtää sitä tankoa vaa takasinpäin sen verran, ku tarvii? Minkälaiset iskarit sitte tossa nivossa on? Maksaaks sellaset paljokii enemmän, ku normaalit iskarit?

                  Comment

                  • 525tds
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 491
                    • Leppäkoski

                    #10
                    Iskarin hinta nimomatic n:650-800€kpl laakkosella ja normi iskari n:70-130€kpl
                    "Vauhti on jumala, autoni on kirkkoni ja BMW on uskontoni jonka moottori soittelee jatkossakin saatanallisia säkeitä teille kaikille liikenteen pakanoille ja vääräoppisille"

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Maksaahan nuo LAD iskarit mutta nykyään saa käytettyjäkin ehjiä (molemmat tuskin menee kellään yhtä aikaa) ja o renkaathan noista alkaa vuotamaan, voi purkaa ja vaihtaa: http://bmwe32.masscom.net/gavin/LAD_strut_rebuild.htm
                      -jos siis remonttia on/tulee.
                      Jos madallusjouset laittaa pitää säätää myös säätöventtiilin tangosta saman verran alaspäin muutoin järjestelmä nostaa auton entiselle korkeudelleen, jos kykenee ja/tai tulee keskusvalvontaan herjaus "suspension leveling" eli takana on muka liikaa kuormaa kun ei nouse tarpeeksi ylös... (sama ilmiö kuoleentuneilla jousilla). Normaalinopeuksilla ajaessa tuon ilmoituksen näkyville tulo kestää käynnistyksen jälkeen 8 min.

                      Comment

                      • bmw2
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2004
                        • 107

                        #12
                        Eli siis jos madaltaa vaikka 10mm ja säätä sitä säätöventtilin tankoa saman verran alaspäin, ni voiks keskusvalvonta sen jälkee rupee herjaa, et on liikaa kuormaa vai? Vai jos jättää ton säätöventtilin tangon normaaliin kohtaan, ni silloin rupee herjaa? Kestääks noi nivo iskarit jos niille laittaa madallusjouset?

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Jos jättää säätämättä niin todennäköisesti herjaa, tai sitten järjestelmä jaksaa nostaa perän entiselle korkeudelleen jolloin jousien vaihdosta ei ole mitään hyötyä (kuorman kanssa herjaa tällöin kuitenkin varmasti kun ei jaksa enää nousta säädettyyn korkeuteen).
                          Eli perän haluttu korkeus säädetään tuolla venttiiliä ohjaavalla tangolla.
                          LAD iskarit kestää kyllä samalla lailla madallusjousten kanssa kuin normaalimittaistenkin (ja etenkin kun korkeus säädetään madallusta vastaavasti, silloinhan toiminta ei poikkea vakiosta); itselläni on 32:ssa herjannut kuormasta jo pitkään kun originaali jouset on kuoleentuneet, korjaan ongelman laittamalla eteen madallusjouset ja säätämällä perää vastaavasti alemmas jolloin jouset jaksavat taas kantaa. Jatkuvasta herjaamisesta huolimatta perä on pysynyt suht. ryhdissä ja LAD iskarit ovat edelleenkin hyvässä kunnossa. Järjestelmä kun ei kuitenkaan lisää määrättömästi painetta isakreihin/jousipalloihin (jotka todennäköisesti ensimmäisenä hajoaisivatkin).

                          Comment

                          • ture_
                            Newbiemmer
                            • Nov 2005
                            • 27

                            #14
                            Kun noi iskarit purkaa ja vaihtaa noi o-renkaat, ni pitääkö toi järjestelmä sitte ilmata jotenkii ja miten?

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #15
                              Originally posted by ture_
                              Kun noi iskarit purkaa ja vaihtaa noi o-renkaat, ni pitääkö toi järjestelmä sitte ilmata jotenkii ja miten?
                              Tottakai se on ilmattava, ohjeet siihen esim. E34 FAQ:sta löytyvästä aapisesta...
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              Working...
                              X