Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525 TDS automaattilaatikko temppuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JannE34
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 2
    • Kokkola

    E34 525 TDS automaattilaatikko temppuilee

    Juu, eli -95 mallisen 525 TDS:n automaatti rupes tässä kevään aikana temppuilemaan.

    Taustasta mainittakoon, että yksilö on yksityishenkilöltä Saksanmaalta ostettu, ihan asiallisesti huollettu touring-kampe. Huollot on Suomenmaassakin tehnyt merkkiliike. Mittarissa on 286 tkm. Laatikossa on oikeata öljyä ja tarpeeks paljon. Laatikon tyyppi ? En minä vain sitä tiedä, 5vaihdetta + lukko siinä on. Kone on vakiotehoilla, vetokoukku on Suomessa asennettu, painavia kärryjä tai as.vaunuja ei ole vedetty, eikä autoa sen kummemmin "kiusattu" ole. Ihan perheellisen jokapäiväisessä arkikäytössä auto on ollut ja mielestäni "nätisti on ajettu". Lootaan on yhdesti vaihdettu öljyt täällä Suomen puolella, vaihdon jälkeen km:ia on kertynyt mittariin noin 70tkm.

    Laatikon oireet ovat peräti kummallisia, tai voisiko sanoa, että epämääräisiä. Joskus oirehtii, joskus ei. Oireet ovat kuitenkin seuraavanlaisia : kun pitää vaihtaa kakkoselta kolmoselle (hitaasti kiihdyttäenhän tämä tapahtuu noin 40km/h vauhdeissa) laatikko kyllä vaihtaa oikeassa kohdassa, mutta : kun vaihto tapahtuu, kierrokset nousevat hetkellisesti muutaman sata rpm ja kolmonen kytkeytyy lievän klonksahduksen/nykäyksen saattelemana. Ei vaihda siis silleen pehmeästi, ja aivan kuin laatikko "pyörisi tyhjää" tai vapaalla hetken ennen kolmosen kytkeytymistä.. Neloselta kolmoselle vaihtaessa en ole moista oiretta havainnut. Muut vaihteet pelaavat kuin temppelin ovet, ei mitään oireita. Jotenkin tuntuu, että "kylmällä laatikolla", eli muutama km aamustartin jälkeen tuo vaihto toimii suht koht oikein, mutta öljyn lämmettyä tjsp. oire pahenee. Kummallista tässä on se, että oire ei ilmene joka vaihdossa, joskus pelaa tosi hienosti, välillä taas vähemmän hienosti.

    Ja kyllä, mitä enemmän on "kaasua", sitä pahemmin vinkaisee kierroksia ja sitä pahemmin kolauttaa. "Lappu lattiassa" paikaltaan kiihdyttäessä kone kelaa kierroksia joskus rajoittimeen asti, ennen kuin loota lataa kolmosen tupaan, ja varmaa on että noilla kierroksilla "kolahdus" on jotain aivan asiaankuulumatonta luokkaa.

    Eli automaatilla ajavat ja asiasta tietävät : mikä mahtaa olla homman nimi ? Onko esittää edes jotain hypoteeseja, mistä kiikastaa ? Onko mitään tehtävissä, ja jos on, niin voitteko suositella jotakin pajaa tai henkilöä, jonka puoleen kannattaisi kääntyä vian korjaamiseksi ?

    Kaikki neuvot, vinkit ja apu ovat tervetullutta !
  • gangsta
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 521
    • Nurmijärvi

    #2
    kannattaa varmaan aloittaa siitä halvimmansta, eli suodattimen ja öljyiden vaihdolla.
    Näin siksi, koska lootaan on jo aikaisemmin menty vaihtelemaan öljyt (miksi?).

    Kattoo, tuleeko paljon mustaa tavaraa ulos.
    Ilmeisesti pannat palaneet Tai venttiilikoneisto mennyt rikki (tukkeutunut).

    katotaan niitä yht.tietoja sitten ölskän vaihdon jälkeen.

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      5HP18 on laatikko ja oire johtuu suurimmalta osin kuluneista kitkalevyistä.

      Nyt on vastattu tähänkin sähköpostin lisäksi

      Niin lootassa on vain yksi panta joka harvemmin kuluu.
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • JannE34
        Newbiemmer
        • May 2006
        • 2
        • Kokkola

        #4
        Jep, asiaan on tullut valaistusta.

        Kiitokset Jarkolle nopeasta vastauksesta!
        Diagnoosi onkin luettavissa tuosta yläpuolelta.
        Ainakin toistaiseksi olen siinä ymmärryksessä, että laatikon vika/oireet eivät johdu ainakaan suoranaisesti tuosta öljynvaihdosta.

        Pitää mennä vaan säästöpossua rikkomaan, että saa ehjäämisoperaation kustannukset peitettyä

        Edellä kysyttiin, että miksi öljyt on alunperin menty vaihtamaan : vaihdon syy 70 tkm takaperin oli se, että laatikko oirehti, niinkuin öljyä olisi ollut vähänlaiseen. Huollossa olettamus osoittautui oikeaksi. Tuolloin öljyä ei tyydytty lisäämään, vaan se vaihdettiin uuteen, samoin suodatin. Tuon öljyn vaihdon jälkeen laatikko on toiminut tosi hienosti tähän kevääseen asti. Älkää kysykö, miksi öljyä oli loodassa liian vähän - ainakaan ulospäin se ei sitä ollut vuotanut.

        Comment

        • |jaakko|
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 1542
          • Keski-Suomi

          #5
          525 tdsa '93

          Lainaan vähän tätä topiccia:

          Voiko johtua vaihteistoöljyn vähyydestä tämmöönen että hyytyi aivan kuin olisi nafta loppunut, mutta kyllä sitä on vielä kun edellispäivänä tankkasin.

          Nyt ei lähde käyntiin ja vaihdevalitsinnäytössä paistaa se joillekkin tuttu ratas ja huutomerkki.

          En löytänyt vastaavaa vikatilaa searchilla, muilla kun tuntuu jumittavan pakkokolmosen päälle, itellä hävis kaikki ja sammu eikä käynnisty.

          Nyt kylmillä keleillä huomasin että ennen kuin lämpenee (n. 15km) niin on hieman hidastoiminen ja vitonen löytyy vasta kun kunnolla on lämmennyt, tämä ilmeisesti ainakin johtuu öljyistä?

          Ja millä sen saa käyntiin? Antaa jäähtyä ja akunjohdot irti?

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by |jaakko| View Post
            Lainaan vähän tätä topiccia:

            Voiko johtua vaihteistoöljyn vähyydestä tämmöönen että hyytyi aivan kuin olisi nafta loppunut, mutta kyllä sitä on vielä kun edellispäivänä tankkasin.

            Nyt ei lähde käyntiin ja vaihdevalitsinnäytössä paistaa se joillekkin tuttu ratas ja huutomerkki.

            En löytänyt vastaavaa vikatilaa searchilla, muilla kun tuntuu jumittavan pakkokolmosen päälle, itellä hävis kaikki ja sammu eikä käynnisty.

            Nyt kylmillä keleillä huomasin että ennen kuin lämpenee (n. 15km) niin on hieman hidastoiminen ja vitonen löytyy vasta kun kunnolla on lämmennyt, tämä ilmeisesti ainakin johtuu öljyistä?

            Ja millä sen saa käyntiin? Antaa jäähtyä ja akunjohdot irti?
            Ei voi. Palaako rattaan kuva jos hetken odottelee?
            Toki sitten taas jos laatikko ei kerro autolle että P- tai N on päällä, ei varmasti käynnisty.
            Pyörittääkö se konetta? Jos pyörittää ei vika ole vaihdelaatikon valitsijassa.

            Vitonen ei kytkeydy eikä myöskään lukko, ennen kuin tietty lämpötila saavutetaan, ns. lämmitys-moodi.

            Jos kone pyörii startatessa, kannattaa lähteä selvittämään tuleeko naftaa suodattimelle asti jne.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • |jaakko|
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 1542
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by Janzki View Post
              Ei voi. Palaako rattaan kuva jos hetken odottelee?
              Toki sitten taas jos laatikko ei kerro autolle että P- tai N on päällä, ei varmasti käynnisty.
              Pyörittääkö se konetta? Jos pyörittää ei vika ole vaihdelaatikon valitsijassa.

              Vitonen ei kytkeydy eikä myöskään lukko, ennen kuin tietty lämpötila saavutetaan, ns. lämmitys-moodi.

              Jos kone pyörii startatessa, kannattaa lähteä selvittämään tuleeko naftaa suodattimelle asti jne.
              Kone pyörii kyllä, jännä vaan ku sammu samalla ku heitti rattaan kuvan

              Kävin kokeilemassa kylmänä uudelleen.. Ei muutoksia tilanteeseen.

              Comment

              • Gearman
                Bimmer Rookie
                • Aug 2009
                • 53
                • Uusikaupunki

                #8
                Tuo ikaisissa autoissa moottoripuolen vika voi helposti heittaa myos vaihteiston vikatilaan. Etsi ensin vika moottrista, mika estaa kaynnistymasta. Sitten vasta kun kone on kunnossa kannattaa alkaa epailla vaihdelaatikkoa.

                Moottorin diagnoosin alkaisin polttoainepuolelta tarkastaen, etta saako ruiskupumppu dieselia.

                Comment

                • joni_wt
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2004
                  • 3627
                  • Yka

                  #9
                  Originally posted by |jaakko| View Post
                  Kone pyörii kyllä, jännä vaan ku sammu samalla ku heitti rattaan kuvan

                  Kävin kokeilemassa kylmänä uudelleen.. Ei muutoksia tilanteeseen.
                  Itse painiskelin 92:sen tdsa:n virilastujen kanssa tuossa tovi sitten ja aina kun vääränlaisella lastulla yritti käynnistää, niin mittaristossa paloi tuo rattaan kuva ja kone ei käynnistynyt. Sahasi kyllä muttei käynnistynyt.

                  Eli sulla voi olla moottorinohjauksen puolellakin vika?
                  e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎