Juu, eli -95 mallisen 525 TDS:n automaatti rupes tässä kevään aikana temppuilemaan.
Taustasta mainittakoon, että yksilö on yksityishenkilöltä Saksanmaalta ostettu, ihan asiallisesti huollettu touring-kampe. Huollot on Suomenmaassakin tehnyt merkkiliike. Mittarissa on 286 tkm. Laatikossa on oikeata öljyä ja tarpeeks paljon. Laatikon tyyppi ? En minä vain sitä tiedä, 5vaihdetta + lukko siinä on. Kone on vakiotehoilla, vetokoukku on Suomessa asennettu, painavia kärryjä tai as.vaunuja ei ole vedetty, eikä autoa sen kummemmin "kiusattu" ole. Ihan perheellisen jokapäiväisessä arkikäytössä auto on ollut ja mielestäni "nätisti on ajettu". Lootaan on yhdesti vaihdettu öljyt täällä Suomen puolella, vaihdon jälkeen km:ia on kertynyt mittariin noin 70tkm.
Laatikon oireet ovat peräti kummallisia, tai voisiko sanoa, että epämääräisiä. Joskus oirehtii, joskus ei. Oireet ovat kuitenkin seuraavanlaisia : kun pitää vaihtaa kakkoselta kolmoselle (hitaasti kiihdyttäenhän tämä tapahtuu noin 40km/h vauhdeissa) laatikko kyllä vaihtaa oikeassa kohdassa, mutta : kun vaihto tapahtuu, kierrokset nousevat hetkellisesti muutaman sata rpm ja kolmonen kytkeytyy lievän klonksahduksen/nykäyksen saattelemana. Ei vaihda siis silleen pehmeästi, ja aivan kuin laatikko "pyörisi tyhjää" tai vapaalla hetken ennen kolmosen kytkeytymistä.. Neloselta kolmoselle vaihtaessa en ole moista oiretta havainnut. Muut vaihteet pelaavat kuin temppelin ovet, ei mitään oireita. Jotenkin tuntuu, että "kylmällä laatikolla", eli muutama km aamustartin jälkeen tuo vaihto toimii suht koht oikein, mutta öljyn lämmettyä tjsp. oire pahenee. Kummallista tässä on se, että oire ei ilmene joka vaihdossa, joskus pelaa tosi hienosti, välillä taas vähemmän hienosti.
Ja kyllä, mitä enemmän on "kaasua", sitä pahemmin vinkaisee kierroksia ja sitä pahemmin kolauttaa. "Lappu lattiassa" paikaltaan kiihdyttäessä kone kelaa kierroksia joskus rajoittimeen asti, ennen kuin loota lataa kolmosen tupaan, ja varmaa on että noilla kierroksilla "kolahdus" on jotain aivan asiaankuulumatonta luokkaa.
Eli automaatilla ajavat ja asiasta tietävät : mikä mahtaa olla homman nimi ? Onko esittää edes jotain hypoteeseja, mistä kiikastaa ? Onko mitään tehtävissä, ja jos on, niin voitteko suositella jotakin pajaa tai henkilöä, jonka puoleen kannattaisi kääntyä vian korjaamiseksi ?
Kaikki neuvot, vinkit ja apu ovat tervetullutta !

Taustasta mainittakoon, että yksilö on yksityishenkilöltä Saksanmaalta ostettu, ihan asiallisesti huollettu touring-kampe. Huollot on Suomenmaassakin tehnyt merkkiliike. Mittarissa on 286 tkm. Laatikossa on oikeata öljyä ja tarpeeks paljon. Laatikon tyyppi ? En minä vain sitä tiedä, 5vaihdetta + lukko siinä on. Kone on vakiotehoilla, vetokoukku on Suomessa asennettu, painavia kärryjä tai as.vaunuja ei ole vedetty, eikä autoa sen kummemmin "kiusattu" ole. Ihan perheellisen jokapäiväisessä arkikäytössä auto on ollut ja mielestäni "nätisti on ajettu". Lootaan on yhdesti vaihdettu öljyt täällä Suomen puolella, vaihdon jälkeen km:ia on kertynyt mittariin noin 70tkm.
Laatikon oireet ovat peräti kummallisia, tai voisiko sanoa, että epämääräisiä. Joskus oirehtii, joskus ei. Oireet ovat kuitenkin seuraavanlaisia : kun pitää vaihtaa kakkoselta kolmoselle (hitaasti kiihdyttäenhän tämä tapahtuu noin 40km/h vauhdeissa) laatikko kyllä vaihtaa oikeassa kohdassa, mutta : kun vaihto tapahtuu, kierrokset nousevat hetkellisesti muutaman sata rpm ja kolmonen kytkeytyy lievän klonksahduksen/nykäyksen saattelemana. Ei vaihda siis silleen pehmeästi, ja aivan kuin laatikko "pyörisi tyhjää" tai vapaalla hetken ennen kolmosen kytkeytymistä.. Neloselta kolmoselle vaihtaessa en ole moista oiretta havainnut. Muut vaihteet pelaavat kuin temppelin ovet, ei mitään oireita. Jotenkin tuntuu, että "kylmällä laatikolla", eli muutama km aamustartin jälkeen tuo vaihto toimii suht koht oikein, mutta öljyn lämmettyä tjsp. oire pahenee. Kummallista tässä on se, että oire ei ilmene joka vaihdossa, joskus pelaa tosi hienosti, välillä taas vähemmän hienosti.
Ja kyllä, mitä enemmän on "kaasua", sitä pahemmin vinkaisee kierroksia ja sitä pahemmin kolauttaa. "Lappu lattiassa" paikaltaan kiihdyttäessä kone kelaa kierroksia joskus rajoittimeen asti, ennen kuin loota lataa kolmosen tupaan, ja varmaa on että noilla kierroksilla "kolahdus" on jotain aivan asiaankuulumatonta luokkaa.
Eli automaatilla ajavat ja asiasta tietävät : mikä mahtaa olla homman nimi ? Onko esittää edes jotain hypoteeseja, mistä kiikastaa ? Onko mitään tehtävissä, ja jos on, niin voitteko suositella jotakin pajaa tai henkilöä, jonka puoleen kannattaisi kääntyä vian korjaamiseksi ?
Kaikki neuvot, vinkit ja apu ovat tervetullutta !
Comment