Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 3.8 Sensor Oelstand, eikä starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    E34 M5 3.8 Sensor Oelstand, eikä starttaa

    Moi,

    Taas oli vanhan auton kaikki edelliset pikkuviat korjattu, ja jopa Ringille ja takaisin ajettu. Nyt kuitenkin tuli seuraavan vian paikka - auto ei lähde käyntiin. Kun avainta kääntää kuuluu vain startin solenoidin naksahdus, ja gongin kumahdus. Check Controliin tulee herja: Sensor Oelstand. Se tarkoittaa öljynmäärän anturia, kyllä.

    Liitin näytti hieman öljyiseltä, ähellettyäni edellisvaihdossa lorauksen 10W-60:stä sen päälle. Irroitin liittimen ja putsasin sitä hiukan, mutta asialla ei ollut toivottua vaikutusta. Startatessa ei startti pyöri, vaan ainoa seuraus mitä pitkällisellä renkkaamisella saavutetaan, on aivolaatikosta tuleva käytetyn sähkö haju. En kuitenkaan usko, että haju yksistään viittaa mihinkään aivoboksivaurioon, koska ennen kuin auto teki tämän lopullisen tenän (eilen), niin se hyytyi jo kertaalleen sunnuntaina. Tuolloin sain avainta renkkaamalla oikein kabiiniin asti sinistä savua, mutta hetken odoteltuani auto lähti kuitenkin normaalisti vielä käyntiin. Kuten maanantaiaamunakin.

    Ensimmäinen toimenpide nyt tulee olemaan anturin irroitus öljypohjasta, sekä sen puhdistus ja mittaus. Mikäli tuokaan ei auta, niin ovat hyvät neuvot kalliit. Olisiko kellään heittää asiaan hyviä arvauksia/kokemuksia? Voiko vaikka startti olla vainaa?

    T. Jussi
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    #2
    Saksalaiset ovat kokeneet ilmeisesti samaa koneen maadoituskaapelin vaurion takia, tai sitten mikäli akku on vainaa. No, mulla kyllä löytyy akusta 12V, mutta aamulla pitää testata kaapeleilla starttausta ja etsiä koneen maakaapeli käsiin.
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Jos sieltä savut on sisälle tullut, jotain käristyi jo (ehkä johtoja, ehkä startista jotain jos se on oikosulussa tjsp.). Ei passaisi rääkätä väkisin, jos se ei lähde se EI lähde. Saattaa olla vaikka vaan maavika ja maadottanut muuta reittiä (kaasuvaijerin kauttakin maadottaa hienosti, tosin vaijeri käristyy eikä jaksa startata ). Jos se ei edes pyöritä niin vika on joko startissa tai startin ohjauksessa, jos solenoidi naksahtaa niin taitaa päätyä sinne startin suuntaan. Tsekkaa nyt ekana vaikka maapiuhan kunto ja kiinnitys.

      ENSIN se maakaapeli. Tyhjä akku ei pölläytä savuja. Älä riko enää enempää paikkoja!
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Cell
        ENSIN se maakaapeli. Tyhjä akku ei pölläytä savuja. Älä riko enää enempää paikkoja!
        Kyllä, kyllä.

        Tää on helmee, miten tietoa tulee tipoittain. Autohan on emännän käyttiksenä, ja vaikka hän osaakin käskeä sitä perin miehekkäästi, ei hän oikein jummarra teknisten asioiden päälle.

        Äsken saunassa paljasti, että viimeisellä ajolla oli meinannut liikennevaloissa tyhjäkäynti puutua. Viittaa mun laskujen mukaan entistä vahvemmin maakaapelin suuntaan.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19178
          • -

          #5
          Mulla hajosi aikoinaan yhdestä E36 325TDS Touringista moottorin ja auton rungon välinen maadoituskaapeli. Se oli vielä rikki niin hauskasti että näytti paikoillaan ollessaan ehjältä. Oli muistaakseni liitin napsahtanut poikki. Ja autoa ei muuten sitten millään saanut käymään! Luulinkin aluksi että autossa oli ajonesto päällä mutta vika löytyi sittenkin helpommasta paikasta kuin osasin odottaa.

          PS. Eiköhän sille sun paremmalle puoliskolle olisi fiksumpi etsiä joku vähän halvempi korjattava käyttöautoksi jos tietämys autoista on tuota tasoa eli väkisellä vaan runnotaan kunnes jostain päin pääsee toimintasavut pihalle..
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • sovpow
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 114
            • Kanta-Häme

            #6
            Mulla oli omassa M5:sessa vm.-91 sama ongelma. Ihmettelin sitä pitkän aikaa, koska ongelma oli että se teki sitä satunnaisesti. Eli ongelmahan oli juurikin ettei lähtenyt käyntiin, nakutti vaan ja tuli tuo ilmotus "oel-jottain". Eikä auttanut vaikka antoi apuvirtaa piti aina työntää käyntiin. Saattoi toimia kuukauden niinkuin ihmisenmieli ja sitten saatto tehdä kerran ettei lähtenyt käyntiin. Luulin aluksi että akku on tyhjä mutta ihmettelin miksei auttanut vaikka antoi apuvirtaa. Lopuks teki niin tota jatkuvasti ja oli pakko ottaa startti auki. Siin oli semmonen vika ettei se solenoidi jaksanu liikuttaa sitä ratasta eli ei startannu. Se akseli missä se ratas liikkuu oli niin kulunu ettei se jaksanu nousta sielt.

            Ratkasu oli et hion rälläkällä mis oli lamelli laikka. Hion siitä akselin varresta ne terävät reunat pois sillai et se liikkuu siinä jouheasti. Sitte heitin uudet hiilet samalla vaikka vanhat ei ollu kulunu juurika. Ja en arvannu kauheest rasvata sitä akselia ku ajattelin et se kerää kumminki jottai röhnää siihen mut pikkasen oli pakko laittaa.

            Ton korjauksen jälken toimi taas niinkuin ihmisenmieli. Otin sen mustan imukotelon pois mutta sen startin saa pois ilman sitäkin. Lähtee yläkautta, otaa sen haitariputken pois ja ilmanputsarikotelon. Pultit voi olla piukas mut räikästä miehen ote ni irtoo.

            En jaksa lukea tota tarinaa läpi. Korjataan/vastataan sitte lisää jos jäi jotain pois.

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Juhis
              Ja autoa ei muuten sitten millään saanut käymään! Luulinkin aluksi että autossa oli ajonesto päällä mutta vika löytyi sittenkin helpommasta paikasta kuin osasin odottaa.
              Koetin kaapelia ylhäältä käsin, ja iloisesti helisi. Koneen pään kiinnitys oli liki irti. Ei muuta kuin pohjan suojamuovi irti ja jatkojen, nivelpään, 13mm hylsyn ja räikän kanssa kiristys. Avaimesta kun koetti, niin iloisesti jyrähti tulille.

              Itsellä ei ole ollut tuonne sektorille mitään asiaa aiemmin, mutta mielessä kävi että sinne kyllä asennettiin täälläkin tunnetun huoltoliikkeen toimesta lohkolämmitin viime syksynä ja sen operaation aikana oli irti ainakin oikea moottorin kannake. Kumityynykin kun vaihtui samalla...

              Originally posted by Juhis
              PS. Eiköhän sille sun paremmalle puoliskolle olisi fiksumpi etsiä joku vähän halvempi korjattava käyttöautoksi jos tietämys autoista on tuota tasoa eli väkisellä vaan runnotaan kunnes jostain päin pääsee toimintasavut pihalle..
              Minä ne savut otin, eikä sieltä nyt mitään kovin kummoisia savuja tullut. Se sähkönhaju tosiaan tulee vaikka vain sekunnin ajan kääntää virta-avaimesta kun maakaapeli on irti. Muuten kyllä lanseerasin femman suhteen toimintamallin, jossa jokainen poikkeava ääni, tuntu tms. raportoidaan minulle välittömästi.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Tsekkaa paikat, se savun haju tulee siitä kun se maadoittaa väärää kautta ja läpi menevä virta sulattaa/polttaa jotain. Vanhasta volvosta tosiaan suli tuo kaasuvaijeri, meni vähän jäykäksi kun kuori meni mössöksi
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎